Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.257
Locatie
velserbroek
Hey folks.
Mijn huidige hoofdtelefoon word erg gaar.
Het is wel een goeie, dure (audioquest nighthawk). Nu zit ik te kijken of repareren de moeite waard is of dat ik beter kan gaan voor een studiohoofdtelefoon.

Toen ik hem kocht was t voornamelijk vokr muziek en games. Ik maakte nog geen muziek.
Voornaamste wat ik er nu mee doe is muziekproductie en mixwerk (ik kan niet aan grotere / betere monitors, dus ben enigzins aangewezen op hoofdtelefoon).

Ik wil er niet op bezuinigen, maar ook niet onzinnig veel geld uitgeven aan miniscule upgrades.

Wat is jullie ervaring; zijn 'echte' studio hoofdtelefoons in dezelfde prijsklasse (ik keek naar de shure SH1840 bijvoorbeeld) de moeite waard om te overwegen? Of zal dat nauwelijks verschil uitmaken?

En hoe zit het met duurdere studio hoofdtelefoons? Is daar nog veel winst te behalen?

Ook goed om te weten is dat de hoofdtelefoon aangesloten zou worden op een focusrite 18i8. En ik was niet van plan een aparte hoofdtelefokn versterker aan te schaffen (heb er zelfs nog wel een liggen ergens dacht ik, dus als dat aan te raden is ga ik ff op zolder graven, want dat was volgens mij best een aardige).
IK ben persoonlijk verder fan van open-back.. mn hokje is vrij stil, dus geen issues met bijgeluid.
Ik geloof dat dat voor mixen goed zou zijn ook of niet?
 
Ik weet niet hoeveel beter koptelefoons in die prijsklasse zijn, maar een veelgebruikte koptelefoon in de studio is de beyerdynamic DT990 pro (of 770 als je liever gesloten hebt), dan ben je voor 150 euro al klaar ;). Zelf ben ik daar erg tevreden over als ik hem gebruik, hoeveel ik liever over mijn speakers luister. Mooi geluid en zit erg comfortable over je oren heen.
 
Het verschil tussen een studiokoptelefoon en consumentenkoptelefoon, buiten de marketing, zit vooral in dat een studiokoptelefoon probeert geluid zo 'eerlijk'/neutraal mogelijk weer te geven en een consumentenkoptelefoon zo 'goed'/lekker mogelijk. Dus je krijgt bij een consumentenkoptelefoon vaak wat extra laag (lekkere dikke bas), misschien wat opgefokt mid (lekker sprankelend) etc. Bij een studiokoptelefoon is meestal juist het streven de frequentierespons zo vlak mogelijk te houden zodat je met neutraal geluid kunt mixen. Een goede studiokoptelefoon hoeft niet perse heel duur te zijn. Ik heb zelf een aantal AKGs versleten en ben nu zeer tevreden met een BeyerDynamic DT770 Pro die ik nota bene 'gratis' heb gekregen van Bax door die punten in te wisselen die je bij iedere bestelling krijgt. DT150 ook erg goed, en ook niet duur. Ik vind een goede studiokoptelefoon onmisbaar in de studio, dus zeker geen onzin.
 
Laatst gewijzigd:
Heb persoonlijk liever een paar goeie sets koptelefoons dan (goede/dure) monitoren/speakers.

Beyerdynamic dt990/770 zijn goeie all rounders.

Sennheiser heeft ook een hele hoop fijne producten.

Ligt er een beetje aan wat voor soort je zoekt. Gesloten/open … hoeveel ohm enzovoortwaartzzz
 
Heb persoonlijk liever een paar goeie sets koptelefoons dan (goede/dure) monitoren/speakers.

Beyerdynamic dt990/770 zijn goeie all rounders.

Sennheiser heeft ook een hele hoop fijne producten.

Ligt er een beetje aan wat voor soort je zoekt. Gesloten/open … hoeveel ohm enzovoortwaartzzz
Open, lage ohms.
Bedankt voor de suggesties, ga ze ff googlen.
 
Ik ben hier ook naar aan het kijken. Je kan de Sony MDR-7506 ook meenemen als kandidaat. Schijnt het geluid goed weer te geven en is niet duur.

Edit: Was dit aan het posten voor ik de specifieke wensen van @rvanommen zag. Laat 'm wel staan.
 
Ps: ff rondgestruind en de hoofdtelefoon die ik heb is de inmiddels niet meer te verkrijgen Pro-ject headbox DS silver.
Staat stof te vangen, maar is dus aanwezig als dat een meerwaarde zou hebben t.o.v direct aansluiten op 18i8.

Ik heb er weinig verstand van allemaal :p
 
Je kan de Sony MDR-7506 ook meenemen als kandidaat.
De Sony is een prima phone, maar wel gesloten.

Ik heb een paar maanden geleden ook een nieuwe studio koptelefoon gekocht (ook open back). Mijn Sennheiser had het begeven. Ik heb nu een Beyer Dynamic DT 1990 pro. Niet goedkoop, maar echt heel goed en voor een koptelefoon waar je weer een lange tijd mee kunt doen zijn geld waard. Met name bij lange luistersessies en met een open-back goed vol te houden. Je kunt op de website van Beyer vaak ook van alle typen headphones ook B-stock aanbiedingen vinden met volledige garantie. Kijk hier: Headphones & Microphones Deals | beyerdynamic De DT 900 pro X is ook een goede allrounder. De gewone DT 990's zijn nu ook behoorlijk in de aanbieding. Ik gebruik voor mijn DT 1990 pro nog wel correctiesoftware. Daar heb je ook weer verschillende opties voor, maar voor mixen en masteren perfect. Het detailverschil van een pro headphone is groot, zeker als ik 'm vergelijk met mijn vorige Sennheiser, die gewoon een goede middenklasse allrounder was. Heb je die details nodig, dan zeker doen en anders heb je genoeg aan een goede allrounder.

In de ING rentepuntenwinkel staat nog steeds een heel goede Sennheiser. De HD 650 voor 'slechts' 269 euro. Dat is niet duur voor deze koptelefoon. Kijk hier: https://www.ing.nl/punten/productdetail/1011605 Die is meestal overal wel 100 euro duurder dan in deze winkel.
 
Ik heb ooit een Sennheiser hd580 gekocht, uitlopend model destijds. Gekocht voor een leuk bedrag en gebruik 'm de laatste tijd vaker. Wel de oorkussens en de kussens in de hoofdband al eens vervangen. Maar dat vind ik het zeker waard, dus daarmee antwoord op vraag 1: heeft zeker zin.

De nuance: toen ik nog zuiver alleen op hoofdtelefoon mixte vertaalden mijn mixen erg slecht naar andere systemen. Het is een tool "ernaast", het is geen vervanging voor een goed monitoring systeem in een behandelde ruimte.
 
Zeker geen onzin, om je eerste vraag te beantwoorden. Je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Ik heb deze (de voorloper in het zilver). Ik denk al 25 jaar oud. Een keer de oorkussens vervangen, maar ik ven nog steeds erg tevreden er over als enthousiaste amateur.

De door de andere leden genoemde hoofdtelefoons zijn ook zeer bruikbare. Het hangt er natuurlijk ook erg vanaf wat je budget is.
 
Ik heb ooit een Sennheiser hd580 gekocht, uitlopend model destijds. Gekocht voor een leuk bedrag en gebruik 'm de laatste tijd vaker. Wel de oorkussens en de kussens in de hoofdband al eens vervangen. Maar dat vind ik het zeker waard, dus daarmee antwoord op vraag 1: heeft zeker zin.

De nuance: toen ik nog zuiver alleen op hoofdtelefoon mixte vertaalden mijn mixen erg slecht naar andere systemen. Het is een tool "ernaast", het is geen vervanging voor een goed monitoring systeem in een behandelde ruimte.
Thanks, ik zal die ook op het lijstje zetten.
Hoe graag ik ook zou willen, op dit moment kan ik niet veel met de ruimte. Die plannen zijn echt wel lange termijn.

Ik heb wel een paar kleine monitors, maar ben toch ook vaak aangewezen op de headphones, ook vanwege de tijdstippen waarop ik vaak bezig ben (ben een nachtmens).
Ik ben me bewust van de problemen van op headphones mixen, maar gezien het feit dat ik er nu vaak wel op moet mixen, maak ik er dan maar het beste van :)
 
De Sony is een prima phone, maar wel gesloten.

Ik heb een paar maanden geleden ook een nieuwe studio koptelefoon gekocht (ook open back). Mijn Sennheiser had het begeven. Ik heb nu een Beyer Dynamic DT 1990 pro. Niet goedkoop, maar echt heel goed en voor een koptelefoon waar je weer een lange tijd mee kunt doen zijn geld waard. Met name bij lange luistersessies en met een open-back goed vol te houden. Je kunt op de website van Beyer vaak ook van alle typen headphones ook B-stock aanbiedingen vinden met volledige garantie. Kijk hier: Headphones & Microphones Deals | beyerdynamic De DT 900 pro X is ook een goede allrounder. De gewone DT 990's zijn nu ook behoorlijk in de aanbieding. Ik gebruik voor mijn DT 1990 pro nog wel correctiesoftware. Daar heb je ook weer verschillende opties voor, maar voor mixen en masteren perfect. Het detailverschil van een pro headphone is groot, zeker als ik 'm vergelijk met mijn vorige Sennheiser, die gewoon een goede middenklasse allrounder was. Heb je die details nodig, dan zeker doen en anders heb je genoeg aan een goede allrounder.

In de ING rentepuntenwinkel staat nog steeds een heel goede Sennheiser. De HD 650 voor 'slechts' 269 euro. Dat is niet duur voor deze koptelefoon. Kijk hier: https://www.ing.nl/punten/productdetail/1011605 Die is meestal overal wel 100 euro duurder dan in deze winkel.
Die zal ik ook een checken... heb nog 1 miljard rentepunten ofzo 😄 nutteloos spaarsysteem 🤣
 
Zeker geen onzin, om je eerste vraag te beantwoorden. Je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Ik heb deze (de voorloper in het zilver). Ik denk al 25 jaar oud. Een keer de oorkussens vervangen, maar ik ven nog steeds erg tevreden er over als enthousiaste amateur.

De door de andere leden genoemde hoofdtelefoons zijn ook zeer bruikbare. Het hangt er natuurlijk ook erg vanaf wat je budget is.
Budget is vrij ruim, maar moet geen onzin zijn... geen honderden euros voor microscopische winst. Ben okk maar een enthousiaste amateur 😁
 
Zelf ben ik niet echt tevreden over de dt770, ik moet het nog eens met correctie software proberen maar mn mixen klinken op een ander soundsystemen echt te anders.

De dt770 zit verder confortabel en klinkt gedetailleerd. Ik denk dat het toch beter voor tracken is dan meer voor langdurig mixen.

Zelf zou ik voor betere resultaten dan toch voor een iets hogere prijsklasse gaan zoals de shure.
 
Ik ben erg tevreden met mijn sennheisser hd 650. Wel met een eigen EQ curve want van nature vind ik hem een beetje aan de schelle kant.
Prima ding voor mastering ook, hij evenaart mijn dure 3-weg Dynaudio speakers.

Eerder heb ik 10 jaar met een DT 770 gewerkt maar dat is echt flink minder gedetaileerd, leuk voor tracking inderdaad, niet voor geluidskwaliteit.
 
Ik had de dt990 pro. Prima koptelefoon. Ik heb nu audeze lcd1. Stuk duurder maar echt veel beter. Verschil in prijs merk je. Als je meer waarde hecht aan goede koptelefoon dan monitors zou ik zeker audeze overwegen. Je ziet veel pro’s ook met de lcd x (wel flink prijskaartje). Waarbij sommige ook aangeven snel naar de koptelefoon te grijpen ipv monitors. En die producers hebben dan echt wel serieuze monitors staan.
 
Ik had de dt990 pro. Prima koptelefoon. Ik heb nu audeze lcd1. Stuk duurder maar echt veel beter. Verschil in prijs merk je. Als je meer waarde hecht aan goede koptelefoon dan monitors zou ik zeker audeze overwegen. Je ziet veel pro’s ook met de lcd x (wel flink prijskaartje). Waarbij sommige ook aangeven snel naar de koptelefoon te grijpen ipv monitors. En die producers hebben dan echt wel serieuze monitors staan.
Gebruik nu de DT770, waar het laag goed aanwezig is, en dat vind ik erg prettig.Hoe is het laag in de lcd? Is deze goed aanwezig, of wat is jouw ervaring.

Doordat ik alleen met een hoofdtelefoon mix, heb helaas niet de mogelijkheid voor monitors, merk ik dat het niet makkelijk is om te mixen. Voor het maken van de muziek zelf is het geen probleem, maar heb het idee dat ik vast loop in het mixen. Uiteraard is het ook een een kwestie van veel proberen en zo, maar vraag me soms af of het zal helpen om over te stappen (up te graden) van m’n DT770 naar iets in het hoger segment?
 
Back
Top