Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

Bijvoorbeeld het idee, dat mensen op audioforums meer verstand van audio hebben dan de daadwerkelijke audio wetenschappers.

Ben jij dan een audio wetenschapper? En wat zegt "de audio wetenschap" over welke hoofdtelefoon het beste is?
Volgens mij gaat niemand hier in tegen het principe van meten=weten... maar je kunt niet ontkennen dat er op het gebied van audio en muziek toch altijd een subjectief element in zal zitten.
 
Even een quote uit het wiki artikel: Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen.
Het is geen emotie?
Daar is de man die altijd gelijk wil hebben weer...het lukt je toch om er weer een discussie van te maken.
Uit eerdere posts/topics met vergelijkbare opmerkingen zou ik denken aan een zeer sterke zendingsdrang op basis van cherrypicking uit beperkt onderzoek waarbij de door de onderzoekers geplaatste nuance, kanttekeningen en openstaande vervolgvragen weggelaten worden om een of ander punt te maken.
Zucht daar gaan we weer…. Wat is je doel nu precies met deze opmerkingen? Een mening verkondigen is helemaal prima natuurlijk, daar is een forum voor, maar je hebt je punt al tig keer gemaakt, dus waar hoop je nu op, dat iedereen het met je eens wordt? Volgens mij wek je nu alleen nog maar irritatie op door het steeds te herhalen. Dus als je doel is om te trollen, dan lukt dat aardig, is je doel ons de les te lezen of te overtuigen, dan stop er svp maar mee, gaat niet lukken zo.
Er zijn er gelukkig meer die inzien waar @Patat Met mee bezig is, discussie uitlokken en gelijk krijgen is toch z'n grootste hobby.
Ik hoop dat 't hem aan het denken zet.
We kunnen vanaf nu 'm ook gewoon negeren met z'n opmerkingen, misschien dat het dan vanzelf oplost.
 
Ik discussieer hier minder en minder, ik heb wat anders te doen dan mijn(gelijke)te halen.
Als ik sommige epistels hier lees dan vraag ik me af hoeveel professors hie zitten.Epilogen die waarschijnlijk gejat zijn van her en der eindwerken en proberen in eigen zinnen te verwoorden zijn hier schering en inslag geworden.Tenslotte hoeveel tijd steek je erin gelezen te worden door een paar leden.Tegen die tijd heb ik een mooi partituur van Bach geleerd.
 
Ik dacht al, waar blijft
dan mijn(gelijke)te halen
Volgens mij is dat precies waar het vaak mis gaat hier. Vooral gelijk halen en niet proberen een ander standpunt te begrijpen. Maar goed, daar is het natuurlijk ook een internet forum voor...
 
Ik discussieer hier minder en minder, ik heb wat anders te doen dan mijn(gelijke)te halen.
dat vind ik best jammer, als er dit soort sentimenten ontstaan.
Ik kom hier nu zo'n 1,5 jaar ofzo?
Ik heb door de gesprekken hier te volgen (en er soms aan mee te doen, of hier en daar zelfs eentje te beginnen) best wel het een en ander opgestoken.

Sommige bijdragen zijn direct informatief, andere triggeren tot wat meer informatie opzoeken elders op het net of beetje experimenteren in mn muziekhok.
Andere posts hebben vooral een amusements waarde (ook leuk) en inderdaad, soms heb je er niks aan... maar netto onder de streep heb ik hier op het forum toch veel opgepikt.

(Waarvoor dank, iedereen hier! :halleluja)

En natuurlijk snap ik dat je daar geen zin in hebt als je iets beters te doen hebt, maar ikzelf verwelkom elke bijdrage in m'n posts/discussies.
Ikzelf maak mij soms ook schuldig aan het schrijven van te lange stukken tekst waar niemand op zit te wachten (as we speak! :dubbel:).

Maar het doel zal voor mij nooit zijn om mn gelijk te halen.
mijn doel is het genereren van aandacht en gesprek voor een onderwerp waar ik me op dat moment mee bezig hou.

Ik heb ook gemerkt dat de gesprekken die soms ontstaan een beetje doorslaan naar iets wat niet direct meer te maken heeft met de inhoud, maar vooral ontsporen richting persoonlijke meningsverschillen of flink verschillende zienswijzes... Daar kom ik op zich niet voor, maar persoonlijk zit ik daar niet mee... ik haal uit de gesprekken waar ik het nut van zie, en probeer me niet al te veel te laten meeslepen in conflicten en meningsverschilen.

dus wat dat betreft hoop ik zoveel mogelijk bijdrages van wie dan ook, en in welke vorm dan ook te kunnen blijven lezen hier,
want m'n vrouw zit helemaal niet op mn synthesizer & audio gewauwel te wachten :dubbel:
 
Even terug OT dan weer:
Ik werk al jaaaaren met een HD-280 pro, waar ik op heb leren mixen (uit noodzaak, dunne muren, veel nachtelijk studiowerk), inmiddels niet geheel onverdienstelijk.

Maar ik zou graag toch een keer een stap zetten in kwaliteit. Ik voel me op compleet subjectieve manier aangetrokken tot Audeze, een intuitie die ik heb leren vertrouwen over de jaren. Maar waar ik nog enorm over twijfel is open vs closed back. Ik twijfel dus over de LCD-X of LCD-XC.

De HD-280 pro is closed back en ik ben hier zeer comfortabel mee. Daarnaast is mijn studio niet volledig stil met 2 computers, flink wat powergezoem (hardware studio met groot mengpaneel en bijbehorende grote zoemende voeding), en ik houd van het volledig op kunnen gaan in het geluid.

Nu snap ik het voordeel van een open-backed koptelefoon, (perceptie van een) grotere soundstage, ook nog iets met de drivers en frequentie, betere respons, weet niet precies hoe het zit, maar ik neem het voor waar aan.

Mijn belangrijkste twijfel is, ga ik met open-backed headphones mijn omgevingsgeluiden horen? Afhankelijk van het volume wat ik naar de headphones stuur, snap ik dat dat minder of meer hoorbaar zal zijn, maar ik vermoed dat het wel de overall "geluidsindruk" zou beinvloeden als ik die geluiden er al dan niet bewust doorheen hoor.

Je merkt al dat ik naar closed-back neig, maar ik vraag me af of mijn gebrek aan ervaring met open-back zorgt voor een overdreven zorg op dit vlak. Wie heeft er wat ervaring en wijsheid voor me?
 
Misschien moet je het gewoon proberen en wanneer het niet bevalt, de open headphone, ruil je deze om voor de gesloten versie.

Let op… veel winkels hebben in de kleine lettertjes staan dat je een hoofdtelefoon niet mag terug sturen. Heeft te maken met hygiëne. Ik heb toen contact gezocht met Music Store Koln en uitgelegd dat ik beide hoofdtelefoons wilde gebruiken, en dat ik er uiteindelijk een terug ga sturen. Dat was geen probleem. Je zou ze een mailtje kunnen sturen waar je het verhaal uit legt, en zeker bent dat je een van de twee zal kopen. Is die open niks, ruil je die om voor de gesloten.

Zie dat je in Nijmegen woont, wellicht anders een idee om even naar de winkel heen en weer te rijden en het daar uit te proberen. Kan je ze meteen goed vergelijken.
 
Even terug OT dan weer:
Ik werk al jaaaaren met een HD-280 pro, waar ik op heb leren mixen (uit noodzaak, dunne muren, veel nachtelijk studiowerk), inmiddels niet geheel onverdienstelijk.

Maar ik zou graag toch een keer een stap zetten in kwaliteit. Ik voel me op compleet subjectieve manier aangetrokken tot Audeze, een intuitie die ik heb leren vertrouwen over de jaren. Maar waar ik nog enorm over twijfel is open vs closed back. Ik twijfel dus over de LCD-X of LCD-XC.

De HD-280 pro is closed back en ik ben hier zeer comfortabel mee. Daarnaast is mijn studio niet volledig stil met 2 computers, flink wat powergezoem (hardware studio met groot mengpaneel en bijbehorende grote zoemende voeding), en ik houd van het volledig op kunnen gaan in het geluid.

Nu snap ik het voordeel van een open-backed koptelefoon, (perceptie van een) grotere soundstage, ook nog iets met de drivers en frequentie, betere respons, weet niet precies hoe het zit, maar ik neem het voor waar aan.

Mijn belangrijkste twijfel is, ga ik met open-backed headphones mijn omgevingsgeluiden horen? Afhankelijk van het volume wat ik naar de headphones stuur, snap ik dat dat minder of meer hoorbaar zal zijn, maar ik vermoed dat het wel de overall "geluidsindruk" zou beinvloeden als ik die geluiden er al dan niet bewust doorheen hoor.

Je merkt al dat ik naar closed-back neig, maar ik vraag me af of mijn gebrek aan ervaring met open-back zorgt voor een overdreven zorg op dit vlak. Wie heeft er wat ervaring en wijsheid voor me?
van de LCD-X (open back) kan ik zeggen dat die heel weinig omgevingsgeluid tegenhoud. ik kan probleemloos een gesprek voeren zonder hem af te zetten.
mijn eigen voorkeur voor open back is meer een luistercomfort ding. ik heb niet veel herrie in mn muziekhok.
de Closed back dingen die ik gehad heb (van logitech en Beyerdynamics - in prijsklasse van 100-350 euro) vond ik nogal 'drukkend' of 'vermoeiend' na een tijdje.
De open back hoofdtelefoons waar ik ervaring mee heb waren overigens een stuk duurder (nighthawk van audio quest en huidige LCD-X) wat mogelijk ook meegespeeld heeft.
maar als jij persoonlijk geen problemen hebt ervaren met closed back hoofdtelefoons, dan zou ik geen probleem zien in een closed variant.

je leest wel vaak dat open back beter zou werken voor mix-werk, maar ik kan mij persoonlijk voorstellen dat het buitenhouden van storend achtergrond geluid veel belangrijker is als je omgeving niet stil is.

ik heb bijvoorbeeld tegenwoordig die LCD-X ook wel eens op in de huiskamer als ik met de push 3 speel in standalone mode, maar als er mensen om me heen TV gaan zitten kijken (ofzo) dan word het toch wel lastig concentreren op de details.
 
Zie dat je in Nijmegen woont, wellicht anders een idee om even naar de winkel heen en weer te rijden en het daar uit te proberen. Kan je ze meteen goed vergelijken.
Mja, ik ben niet zo van de winkels... :D Ik doe liever een hoop research en bestel dan online (en leef dan met mijn keuze, ik stuur ook zelden iets terug), maar ik snap je punt. Ik was een tijd terug toevallig een keer in HifiKlubben en bedacht me dat zij misschien ook wel een LCD-X op voorraad zouden hebben, om een keer te proberen, maar die verkopen ze niet zoveel en hadden ze dus niet op voorraad. Het gaat me denk ik ook meer om of open-backed headphones heel erg geluidsdoorlatend zijn, waarbij ik als ik dan dit lees:
van de LCD-X (open back) kan ik zeggen dat die heel weinig omgevingsgeluid tegenhoud. ik kan probleemloos een gesprek voeren zonder hem af te zetten.
...ik mijn antwoord eigenlijk al wel heb. Thanks!
de Closed back dingen die ik gehad heb (van logitech en Beyerdynamics - in prijsklasse van 100-350 euro) vond ik nogal 'drukkend' of 'vermoeiend' na een tijdje.
maar als jij persoonlijk geen problemen hebt ervaren met closed back hoofdtelefoons, dan zou ik geen probleem zien in een closed variant.
Ik houd er zelfs van om het gevoel te hebben helemaal afgesloten te zijn. Ik kan echt makkelijk een uur of 6-8 aan een stuk door met mijn HD280's doorbrengen.
 
de Closed back dingen die ik gehad heb (van logitech en Beyerdynamics - in prijsklasse van 100-350 euro) vond ik nogal 'drukkend' of 'vermoeiend' na een tijdje.
Ik heb de Beyer 990 pro en die is zeker niet vermoeiend of drukkend vind ik, afhankelijk van je volume natuurlijk en het laag klinkt vrij natuurlijk dus da's best oké.
Maar een misser vind ik het krulsnoer, veel te zwaar als je kort bij je interface zit en het irriteerde me zelfs zo dat ik uiteindelijk m'n oude Senheiser weer ging gebruiken.
 
Ik heb de Beyer 990 pro en die is zeker niet vermoeiend of drukkend vind ik, afhankelijk van je volume natuurlijk en het laag klinkt vrij natuurlijk dus da's best oké.
Maar een misser vind ik het krulsnoer, veel te zwaar als je kort bij je interface zit en het irriteerde me zelfs zo dat ik uiteindelijk m'n oude Senheiser weer ging gebruiken.
Ik heb zelf een mmx300 voor t gamen en er hangt een DT700 (uit mn hoofd, ben niet 100% zeker van die laatste) aan de electrische piano.

Klinken goed hoor. En zeker die mmx300 zit ook heel comfy voor lange sessies.
Tis meer dat ik dat afgesloten gevoel persoonlijk als vermoeiend ervaar (zeker met muziek luisteren... met gamen hou ik het veel langer vol).
 
Ik kom hier nu zo'n 1,5 jaar ofzo?
Ik heb door de gesprekken hier te volgen (en er soms aan mee te doen, of hier en daar zelfs eentje te beginnen) best wel het een en ander opgestoken.
Ik mis mijn begin jaren hier zo'n 20 jaar geleden.Waar je nog elkander de genadeschot kon geven in het heetst van de strijd.De huid kon volschelden,een tirannie kon opsteken, iemand terechtstellen met woorden.Toen er niet constant een moderator tussenkwam om iemand uit zijn lijden te verlossen.JAa dat waren nog eens tijden....😗
 
Zucht daar gaan we weer…. Wat is je doel nu precies met deze opmerkingen? Een mening verkondigen is helemaal prima natuurlijk, daar is een forum voor, maar je hebt je punt al tig keer gemaakt, dus waar hoop je nu op, dat iedereen het met je eens wordt? Volgens mij wek je nu alleen nog maar irritatie op door het steeds te herhalen. Dus als je doel is om te trollen, dan lukt dat aardig, is je doel ons de les te lezen of te overtuigen, dan stop er svp maar mee, gaat niet lukken zo.
Het gaat er niet om wie wat zegt, het gaat erom wat er gezegd word.

Ben jij dan een audio wetenschapper? En wat zegt "de audio wetenschap" over welke hoofdtelefoon het beste is?
Volgens mij gaat niemand hier in tegen het principe van meten=weten... maar je kunt niet ontkennen dat er op het gebied van audio en muziek toch altijd een subjectief element in zal zitten.

Ik ben geen audio wetenschapper.

Maar ik probeer hier wel de consensus onder de audiowetenschappers te vertellen.


Uit eerdere posts/topics met vergelijkbare opmerkingen zou ik denken aan een zeer sterke zendingsdrang op basis van cherrypicking uit beperkt onderzoek waarbij de door de onderzoekers geplaatste nuance, kanttekeningen en openstaande vervolgvragen weggelaten worden om een of ander punt te maken.

En nog bedankt voor het bewijzen van mijn stelling uit post #193.
:okdan:

Daar is de man die altijd gelijk wil hebben weer...het lukt je toch om er weer een discussie van te maken.


Er zijn er gelukkig meer die inzien waar @Patat Met mee bezig is, discussie uitlokken en gelijk krijgen is toch z'n grootste hobby.
Ik hoop dat 't hem aan het denken zet.
We kunnen vanaf nu 'm ook gewoon negeren met z'n opmerkingen, misschien dat het dan vanzelf oplost.

Dat lijkt mij een prima idee, daar is de negeerlijst voor.

Het is ook veel comfortabeler in de echo kamer.
 
B
Het gaat er niet om wie wat zegt, het gaat erom wat er gezegd word.



Ik ben geen audio wetenschapper.

Maar ik probeer hier wel de consensus onder de audiowetenschappers te vertellen.




En nog bedankt voor het bewijzen van mijn stelling uit post #193.
:okdan:



Dat lijkt mij een prima idee, daar is de negeerlijst voor.

Het is ook veel comfortabeler in de echo kamer.
Bedankt voor de herinnering! Bij deze sta jij als eerste en enigste op deze lijst.
 
Ik heb de Beyer 990 pro en die is zeker niet vermoeiend of drukkend vind ik, afhankelijk van je volume natuurlijk en het laag klinkt vrij natuurlijk dus da's best oké.
Maar een misser vind ik het krulsnoer, veel te zwaar als je kort bij je interface zit en het irriteerde me zelfs zo dat ik uiteindelijk m'n oude Senheiser weer ging gebruiken.
990 is dan ook een open backed koptelefoon. De 770 is closed. Ik heb ze beiden en kan inderdaad bevestigen dat de 990 wat natuurlijker klinkt. Maar allebei zijn prettig in gebruik.
 
Back
Top