Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

990 is dan ook een open backed koptelefoon. De 770 is closed. Ik heb ze beiden en kan inderdaad bevestigen dat de 990 wat natuurlijker klinkt. Maar allebei zijn prettig in gebruik.
Je hebt gelijk, ik vergiste me maar dat krulsnoer is en blijft een misser, ze hadden beter een gewoon snoer met een connector zoals Sennheiser die heeft kunnen maken, dan had ik dat snoer allang vervangen en de beyer met meer plezier gebruikt.
 
Ik had er altijd spijt van als ik een koptelefoon gebruikt had, omdat ik de dag erna altijd een verschrikkelijke brom in mijn oor had. Ik bleef hem desondanks wel telkens pakken als een verslaafde :) Toen heb ik van de een op de andere dag mijn hoofdtelefoon weggegooid en heb daarmee mijn gehoor gespaard, denk ik. Nooit spijt van gehad.

Ik had een Beyerdynamic dt 990. Dat is zo'n open koptelefoon, gekocht met het idee dat de druk dan weg kon, maar goed, het hielp bij mij niet echt. Ik kon ook nooit inschatten hoe hard dat ding stond als ik hem op had, ik zette hem wel telkens harder.

Ik vind koptelefoons maar gevaarlijke dingen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga ook even een nieuwe duit in het zakje pleuren: Ik was het beu dat ik mijn Sennheisser HD650 alleen echt fijn kon gebruiken met een EQ correctie erop (fris hoog, meer sub, minder schel mid) en was al enkele jaren erg benieuwd naar de Beyer Dynamic DT1990 pro 250 ohm, die er vandaag aankomt. Ik heb al iets gelezen over passieve DIY filtering van de 8k piek, we wachten even af hoe ze vergelijken.
Een goeie krachtige koptelefoon versterker heb ik al, Topping L50: Topping L50 Review (Headphone Amp)
 
Volgens mij kun je daar vrij eenvoudig een recht snoer op zetten hoor.
Je moet de boel openmaken en dan kan je als je het snoer los soldeert een ander snoer erop solderen, en je hebt een multimeter nodig; Beyer nieuwe kabel
Wil je zo'n connector erop zetten dan moet je het gat vergroten.
Maar ik vond m'n Sennheiser uit de kast pakken minder werk. :D
 
Ik heb inderdaad het snoer verwisseld. Klein foutje gemaakt, dus nu zijn links en rechts verwisseld. Het is wel even secuur solderen.
 
Directe vergelijking BeyerDynamic DT1990 pro 250ohm en de Sennheisser HD 650 300ohm:

De DT1990 staat iets harder op hetzelfde volume, zal het verschil 300 ohm (Sennheisser) versus 250 ohm (BeyerDynamic) wel zijn.
Maar de vergelijking gaat misschien niet helemaal op omdat mijn hd650 op een gebalanceerde output zit en de dt1990 op een ongebalanceerde.

Die 1990pro 8 khz piek is wel echt heel irritant en valt direct op !!! Snijd erin.
Even flink EQen met ProQ3: 8500hz -7.00dB met Q:3.500 haalt het mooi weg.
Ik heb flink heen en weer geschoven om te horen waar de scherpe randjes links en rechts exact zaten om de Q bandbreedte in te stellen en daarna te kijken met welke attenuatie de scherpte net niet opviel.
Wat mij vooral hielp als uitgangspunt waren de metingen op DT 1990 Pro

Na een aantal uur met pauze tweaken heb ik beide koptelefoons ongeveer hetzelfde, naar eigen smaak. Mijn hardcore referentie track voor de liefhebbers was Tha Playah - Dedicated to dominate.
De DT1990 heeft een iets breder stereobeeld en lijkt daarnaast iets duidelijker de transients weer te geven, het hoog spettert wat meer ofzo, anders kan ik het niet omschrijven. Dit is onafhankelijk van of ik het hoog wat bij of af EQ. Ook kom ik op de DT 1990 makkelijker met simpele EQ settings dichter bij een resultaat die mij bevalt.
Het verschil is echter vrij klein, je moet denk ik wel ervaren oren hebben om het verschil te horen.

Welke van de 2 zou ik aanraden ? Dat is moeilijk. Het nieuwprijsverschil is ongeveer 100 euro incl. btw zie ik, 495 (dt1990) versus 398 (hd650). Als je nog een beginner/hobbyist bent zou ik die 100 euro eerder in een goeie headphone amp stoppen als je die nog niet hebt. Ik heb zelf na lang onderzoek die Topping L50 (169 euro) gekocht voor de gebalanceerde output, maar de ongebalanceerde L30 II is ook dikke prima (149 euro). Het is 300 ohm wat je aan wil drijven dus je mag er wat power achter zetten.

Zit je goed in de slappe was of ben je een (semi-) pro dan zou ik de DT1990 halen, mist je geen problemen hebt om die 8 khz piek weg te EQen. Ik ben wel benieuwd naar die passieve filtering die je kan DIYen in de kabel (tussenstukje) of in de koptelefoon zelf. Dat zou dat stukje al direct voor een groot deel oplossen.

Qua draagcomfort vind ik de schelpen van de HD650 prettiger om de oren zitten, maar de hoofdband van de DT1990 vind ik weer prettiger dan de HD650 omdat die HD650 2 drukpunten als kussentjes heeft bovenaan de band aan weerszijden. Dit is natuurlijk afhankelijk ieders eigen vorm hoofd. De DT1990 dempt de omgeving ietsje meer, ook al is dat ook een open koptelefoon.

De bouwkwaliteit van beiden is dikke prima voor zover ik kan inschatten, waarbij de BeyerDynamic luxer overkomt en minder plasticerig. Alles aan de buitenkant is metaal waarbij de Sennheisser bijna overal plastic aan de randen en behuizing heeft, wat iets breekbaarder overkomt bij een flinke klap. De DT1990 is dan ook 100 gram zwaarder, dat materiaal vertaalt zich rechtstreeks naar de extra stevigheid.

Samenvatting, de HD650 is zeker een hele goede koptelefoon, maar spendeer je 100 euro extra en kan je die 8khz piek oplossen (DIY of EQ) dan vind ik de DT1990 net een tandje beter door het stereobeeld, bouwkwaliteit, hoofdband voor langere sessies en makkelijkere EQ compensatie.

Hieronder mijn voorlopige ProQ3 EQ compensaties voor beiden:
 

Attachments

  • HD650_vs_DT1990_correctie_EQ_2023_v1_6nov.png
    HD650_vs_DT1990_correctie_EQ_2023_v1_6nov.png
    240,1 KB · Bekeken: 49
Wat wel apart is, is dat de EQ settings voor mijn Sony WH1000 xm3 koptelefoon app bijna exact het tegenovergestelde staat om voor mij optimaal genoeg te klinken:
 

Attachments

  • 1699304731888.png
    1699304731888.png
    35,5 KB · Bekeken: 43
Ik ook niet. Oooohhh daar kan de sinterkerstman weer helemaal op leeglopen...

Toen ik mij ging verdiepen in headphone amps was dit één van de eersten waar ik op zat te azen, tot ik de review las van amir (de AIR heeft minder power als ik mij goed herinner):

Ik heb dus iets besteed uiteindelijk, geen moment spijt van gehad (zie Topping L50 boven, die heel erg goed scoort in zijn metingen en beter op het bureau staat, plus doorschakelingen).
 
TLDR ? Anders ben ik zo meer dan een uur kwijt :D
 
Nu bezig met mijn eerste mastering sessie met de BeyerDynamic dt1990 pro en ik ben echt zeer tevreden. Dit had ik wel eerder mogen doen :D
Door de levendiger transients en net dat beetje extra detail in het hoog hoor ik beter wanneer de limiter begint te kraken, dat was met de hd650, achteraf gezien, toch ietsje meer gokken of het nou wel of niet over de grens zat, zelfs met EQ compensatie. De equal level bypass knop op de Ozone limiter is wat dat betreft ook een essentiële tool.

Ik ben nog wel aan het rommelen met de ProQ3 EQ compensatie settings voor de dt1990, wordt vervolgt.
 
Neem aan dat je de hoofdtelefoon ook gebruikt om normaal muziek te luisteren. Gebruik je dan ook een eq (met dezelfde instellingen)?
Nee, dan pak ik de draadloze Sony wh1000xm3 met spotify op mijn foon, of in de studio gewoon over de speakers.
En inderdaad zou ik, net als met de hd650, zonder EQ compensatie die koptelefoons niet met plezier gebruiken. Maar dat is uiteraard persoonlijk :D
Ik heb de dt1990 aangeschaft als werkmachine, niet voor de lol.
 
Zoals hier te zien is heb ik inmiddels de dt1990 EQ compensatie na de sessie van gisteren al aangepast, meer neutraler, ook op basis van andere tracks en wanneer het gehoor triggert dat iets te veel of te weinig is:
 

Attachments

  • 1699453509838.png
    1699453509838.png
    94,4 KB · Bekeken: 32
Ik vraag me wel een beetje af hoe belangrijk een neutrale mix is als je geen muziek uitbrengt, dan is het belangrijkst toch dat het lekker klinkt voor jezelf?
Helemaal mee eens ! Dan zou ik het denk ik alleen bij die Sony houden en een setje HS7's, wel een stuk goedkoper :dubbel:
 
Back
Top