Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

Dit kunnen (in ieder geval) Cubase gebruikers omzeilen door de correctieplugin als insert fx in de Control Room te zetten.
jemig, dit wist ik niet. ondertussen beetje gewend maar ging in begin regelmatig mis. ik snap het nog niet maar ga dit uitzoeken, zou heel fijn zijn als ik die instelling heb. ik zat er voor de koptelefoon al aan te denken om gebruik te maken van de eq die in mijn geluidskaart zit, maar die is slechts 3-bands dus weet niet of dat precies genoeg is.

stel dat ik eens wat wil proberen met correctie EQ curves.
Wat zijn dan de ervaringen?

Ik zie dat van sommige programma's trial versies zijn, dus wil best wel eens wat proberen, maar wil ook even wat lezen over de ervaringen waar mofgelijk.
Ik zag dat hier al Sonarworks werd genoemd, maar Audeze heeft ook zelf software (REveal).
Tis allemaal niet zo belangrijk voor mij, maar ook hobby-matig haal ik graag het meeste uit mn spullen als het enigzins mogelijk is en leuk blijft :)
Je zou zelf die curve kunnen maken in een EQ dat je toch al hebt. niet persee nodig om het best dure realphones aan te schaffen. Audeze LCD-X Over Ear Open Back Headphone Review misschien dat hier de waarden zijn te vinden voor de eq correctie van jouw headphones. de curves zijn hier sowieso te zien. Voor (hifi) luisteren natuurlijk niet nodig maar voor mixen een optimalisatie die je wellicht helpt. Als het allemaal niet zo kritisch voor je is dan hoeft het natuurlijk niet, dan heb je gewoon lol met een super deluxe headphone. Ik loop vast in mijn low-end daarom ga ik het wel gebruiken. Hoe het dan in de headphone klinkt is voor mij net wat minder belangrijk dan hoe het vertaalt (binnen zekere grenzen natuurlijk).

ik laat wel weten hoe de nieuwe bevalt maar ja daar zit natuurlijk een grote bias in als je flink geld hebt uitgegeven :) ik vermoed dat ik vooral zal schrikken van de mixen die ik tot nu toe heb gemaakt.
 
Ik vond Sonarworks op koptelefoon echt verschrikkelijk. Je verliest een hoop volume (voor de correctie haalt Sonarworks een flink aantal dB van het signaal af voor headroom om in te corrigeren en ik had toen nog geen goede heaphone versterker) en voor mijn gevoel klonk het helemaal 'off'. Niet 'eerlijk' of 'neutraal', maar gewoon verkeerd. Ik gebruikte een preset voor mijn toenmalige koptelefoon, een AKG K-712 Pro, heb niet zelf gemeten of laten meten. Daarnaast moet je hem ook iedere keer disablen als je je track rendert, anders zit de correctie in je uiteindelijke file. Heb het er af gesodemieterd voor mijn 30 dagen trial voorbij was. Voor mij eentje in de categorie 'snake oil', maar ik weet ook dat er veel fans zijn dus misschien ligt het aan mij.

Interessant hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind Sonarworks juist onmisbaar met mijn AKG701, deze mist vrij veel laag en als je dat niet compenseert knal je al je lage frequenties te hoog in de mix. Ik heb het nu draaien op een 2e computer (werkcomputer, maar ook luistercomputer) met een DAC die een redelijk goede headphone versterker heeft (nog net niet genoeg eigenlijk). De DAC upsampled het ook nog naar 192, idee is dat ik deze 2e computer (incl. monitoren) ga gebruiken om alleen ITB ga af te mixen.
 
Dat probleem van te weinig laag herken ik, ik ben uiteindelijk van AKG overgestapt op BeyerDynamic, die zijn daar een heel stuk beter in.
 
jemig, dit wist ik niet. ondertussen beetje gewend maar ging in begin regelmatig mis. ik snap het nog niet maar ga dit uitzoeken, zou heel fijn zijn als ik die instelling heb. ik zat er voor de koptelefoon al aan te denken om gebruik te maken van de eq die in mijn geluidskaart zit, maar die is slechts 3-bands dus weet niet of dat precies genoeg is.

De Control Room in Cubase is echt wel handig.
Het is in feite een extra laagje helemaal achteraan in de signaalketen, puur voor het beluisteren, maar de mixdown gaat er dus niet doorheen.
Je kunt er insert FX plaatsen zoals analyzers en correctieplugins. En die staan er dan altijd, ongeacht het project.
Je kunt er ook eenvoudig switchen tussen mono en stereo. En er zit een ingebouwde loudness meter van Cubase in.
En je kunt er switchen tussen meerdere speakers, als je die hebt.
Daarnaast krijg je door de Control Room aan te zetten op elk mixerkanaal de "Listen" functie waarmee je puur naar het signaal van dat ene kanaal kunt luisteren, handig voor input en FX kanalen (Listen is dus niet hetzelfde als Solo).
Control Room gewoon standaard aanzetten en je bent er zo aan gewend!
Dom Sigalas heeft er wel een filmpje over op Youtube.
 
De Control Room in Cubase is echt wel handig.
Het is in feite een extra laagje helemaal achteraan in de signaalketen, puur voor het beluisteren, maar de mixdown gaat er dus niet doorheen.
Je kunt er insert FX plaatsen zoals analyzers en correctieplugins. En die staan er dan altijd, ongeacht het project.
Je kunt er ook eenvoudig switchen tussen mono en stereo. En er zit een ingebouwde loudness meter van Cubase in.
En je kunt er switchen tussen meerdere speakers, als je die hebt.
Daarnaast krijg je door de Control Room aan te zetten op elk mixerkanaal de "Listen" functie waarmee je puur naar het signaal van dat ene kanaal kunt luisteren, handig voor input en FX kanalen (Listen is dus niet hetzelfde als Solo).
Control Room gewoon standaard aanzetten en je bent er zo aan gewend!
Dom Sigalas heeft er wel een filmpje over op Youtube.
top, super bedankt dat maakt mijn workflow een stuk makkelijker, ik heb nu een briefje aan de muur hangen dat me herinnert dat ik zonder sonarworks moet bouncen omdat ik het in het begin nogal eens vergat. Ik ga dat filmpje bekijken.
 
Ik vond Sonarworks op koptelefoon echt verschrikkelijk. Je verliest een hoop volume (voor de correctie haalt Sonarworks een flink aantal dB van het signaal af voor headroom om in te corrigeren en ik had toen nog geen goede heaphone versterker) en voor mijn gevoel klonk het helemaal 'off'. Niet 'eerlijk' of 'neutraal', maar gewoon verkeerd. Ik gebruikte een preset voor mijn toenmalige koptelefoon, een AKG K-712 Pro, heb niet zelf gemeten of laten meten. Daarnaast moet je hem ook iedere keer disablen als je je track rendert, anders zit de correctie in je uiteindelijke file. Heb het er af gesodemieterd voor mijn 30 dagen trial voorbij was. Voor mij eentje in de categorie 'snake oil', maar ik weet ook dat er veel fans zijn dus misschien ligt het aan mij.
Zelfde voor mij, Sonarworks maakt het geluid een stuk onaangenamer.
 
Halloween.

396537346_727396639420528_19134603383393686_n.jpg
 
ik heb een vraag, even om te checken. ik heb de headphones binnen maar met een kabel die eindigt met een 4,4 mm jack en die past natuurlijk niet in mijn interface, zou 6,3 mm moeten zijn. Kan ik dan deze adapter gebruiken zonder kwaliteitsverlies: Amazon.nl anders gevraagd (ik vraag natuurlijk niet naar de kwaliteit van de adapter, het gaat me om de overgang van de 4,4 mm gebalanceerd naar de 6,3 mm stereojack) gaat dat optimaal zijn?
 
Met een 5-aderige kabel en plug? Zou best kunnen. Waarom leveren ze er dan geen converter kastje bij? Je moet toch ergens in kunnen prikken?
 
Ik heb een trial versie van Audeze reveal + geprobeerd gisteren. Helaas maar 14 dagen trial, maar goed de eerste indruk is niet direct positief... zeker niet met de vol prijs van 200 euro in t achterhoofd.

Allereerst vroeg de app me een foto van mn oor te maken en te uploaden om de audio settings te completen... wtf lol... is dat echt een ding? Klinkt mij beetje vreemd, maar goed ik speel wel mee....

Vervolgens mag ik mijn hoofdtelefoon selecteren en een virtuele studio ruimte met verschillende speaker setups. Dat klinkt alsof er veel meer gebeurt dan een simpel EQ curve (klinkt beetje reverby).
Nu las ik net dat je voor alleen EQ curves ook Reveal Legacy kon downloaden (gratis? Ik zal het volgense keer eens bekijken).

Het klinkt mij allemaal zoals @Nap al zei wel een beetje snakeoily allemaal als ik de verhalen op de website allemaal lees met zinnetjes als

"Aural Map based spatial audio that’s measured to your ears!" 🤨

Daarnaast vond ik het niet eens briljant klinken allemaal. Dat reverberige klinkt wel gelijk meer open en dus wat rustiger op de oren, maar heeft dat ook een rol in het mixen vraag ik mij dan af.
Het idee is volgens mij dat er in je hoofdtelefoon een akoestisch bewerkte ruimte word gesimuleerd 🧐

De verschillende presets klonken ook allemaal behoorlijk anders onderling, en stel dat je dit allemaal serieus neemt... waar begin je dan... bij een preset die het beste klinkt naar persoonlijke smaak?
Ook had ik het idee dat het aanzetten van de plugin hier en daar voor een kraakje in de muziek zorgde, en dat is natuurlijk een dikke no-no.

Vooralsnog ben ik verre van overtuigd in elk geval. Maar misschien moet ik eens een projectje met en zonder mixen en die dan eens met elkaar vergelijken.
 
leer je koptelefoon gewoon goed kennen.
Ik heb al 22 jaar ervaring met mijn HD25 op festivals, clubs, studio, muziek luisteren in bed, bank, onderweg.
De hoeveelheid uren is gestoord en daar eb je echt wat aan.
Voor mij dan ook geen "software correctie".
Vergeet ook niet dan een goede koptelefoon versterker belangrijk is.
Meestal hebben budget geluids kaarten een matige.

Ik heb de Creek OBH11 (OBH-11 | Creek Audio Product Archive)
Die gaat op een gegeven moment in een andere behuizing met een highend voeding erin.
Maar is nu al heel goed.
Vraag me af hoeveel mensen er een koptelefoon versterker hebben.
Alleen van @Nap weet ik het.
 
Ik had een Motu Ultralight MK3 en mijn koptelefoon klonk daarop vaak veel te zacht, vooral als ik op wat lager volume aan het mixen was om headroom over te houden. Heb toen een Neve Headphone amp gekocht, en nu heb ik tinnitus.
 
leer je koptelefoon gewoon goed kennen.
Ik heb al 22 jaar ervaring met mijn HD25 op festivals, clubs, studio, muziek luisteren in bed, bank, onderweg.
De hoeveelheid uren is gestoord en daar eb je echt wat aan.
Voor mij dan ook geen "software correctie".
Vergeet ook niet dan een goede koptelefoon versterker belangrijk is.
Meestal hebben budget geluids kaarten een matige.

Ik heb de Creek OBH11 (OBH-11 | Creek Audio Product Archive)
Die gaat op een gegeven moment in een andere behuizing met een highend voeding erin.
Maar is nu al heel goed.
Vraag me af hoeveel mensen er een koptelefoon versterker hebben.
Alleen van @Nap weet ik het.
Ik heb een headbox ds
Heb als audio interface een focusrite 18i8 klinkt mij ook niet onaardig, maar ik gebruik de DS.

Verder heb ik ook nog toegang tot een Asus Xonar essence (gebruik ik met mn gaming headset), die klinkt ook erg goed.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij om het onderscheid aan te geven dat het een gebalanceerde output is (die je vervolgens op je highend headphone amp dient aan te sluiten)
ik moet hierbij zeggen dat Audeze standaard gewoon een kabel met 6,3 mm plug levert, ik had een zgn geupgrade kabel geleverd gekregen die met die aftandse 4,4 mm plug komt. daar zijn lastig adapters voor te krijgen
 
Ik ook niet. Oooohhh daar kan de sinterkerstman weer helemaal op leeglopen...



 
Ik heb een trial versie van Audeze reveal + geprobeerd gisteren. Helaas maar 14 dagen trial, maar goed de eerste indruk is niet direct positief... zeker niet met de vol prijs van 200 euro in t achterhoofd.

Allereerst vroeg de app me een foto van mn oor te maken en te uploaden om de audio settings te completen... wtf lol... is dat echt een ding? Klinkt mij beetje vreemd, maar goed ik speel wel mee....

Vervolgens mag ik mijn hoofdtelefoon selecteren en een virtuele studio ruimte met verschillende speaker setups. Dat klinkt alsof er veel meer gebeurt dan een simpel EQ curve (klinkt beetje reverby).
Nu las ik net dat je voor alleen EQ curves ook Reveal Legacy kon downloaden (gratis? Ik zal het volgense keer eens bekijken).

Het klinkt mij allemaal zoals @Nap al zei wel een beetje snakeoily allemaal als ik de verhalen op de website allemaal lees met zinnetjes als

"Aural Map based spatial audio that’s measured to your ears!" 🤨

Daarnaast vond ik het niet eens briljant klinken allemaal. Dat reverberige klinkt wel gelijk meer open en dus wat rustiger op de oren, maar heeft dat ook een rol in het mixen vraag ik mij dan af.
Het idee is volgens mij dat er in je hoofdtelefoon een akoestisch bewerkte ruimte word gesimuleerd 🧐

De verschillende presets klonken ook allemaal behoorlijk anders onderling, en stel dat je dit allemaal serieus neemt... waar begin je dan... bij een preset die het beste klinkt naar persoonlijke smaak?
Ook had ik het idee dat het aanzetten van de plugin hier en daar voor een kraakje in de muziek zorgde, en dat is natuurlijk een dikke no-no.

Vooralsnog ben ik verre van overtuigd in elk geval. Maar misschien moet ik eens een projectje met en zonder mixen en die dan eens met elka
Lees ik wel meer over Reveal. Beetje zoals Slate VSX dus, hoewel sommigen daarover wel positief zijn. Voor luisteren sowieso niet nodig. Eigenlijk zou je een eindmix moeten doen met en zonder en dan bv in je auto de 2 vergelijken. Dat ga ik straks wel doen, eindmix zonder koptelefoon (die ik al klaar heb), met koptelefoon zonder correctie en 1 met Sonarworks correctie.
 
Back
Top