Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

Zier er mooi en ook redelijk stevig uit. Hoe is de weergaven in het laag? Is deze goed vertegenwoordigt?
Excuus want ik bedoelde de S5x. Niet geheel onbelangrijk om het juiste type bij een aanbeveling te vermelden. Maar om je vraag te beantwoorden: de weergave van het laag is goed. Ik pak juist de Ollo omdat mn kamer niet geschikt is om het laag goed weer te geven. Mn masteraar hoeft sinds ik die ollo heb niet meer dan 3db +|_ aan te passen en daar ben ik meer dan content mee. Veel beter dan mn Beyer DT770 waar mn oren veel te snel wennen aan de cleane druk onderin. Die Ollo is in het begin wennen omdat ie zo vlak is maar dat went snel en dan pik je goede mixen en slechte mixen (en opnames) er makkelijk uit. Miniscule
EQ tweaks zijn goed hoorbaar, evenals kleine aanpassingen aan compressor instellingen wat het mixen zoveel sneller maakt. Als je iets te hard heb staan in de mix hoor je dat direct. Transients zijn ook snappy en het stereobeeld vertekent niet zo tov andere headphones. Super goede service ook als je rechtstreeks besteld. Kan gewoon terugsturen als het niet bevalt. Per headphones zit een calibratie afdruk meegeleverd.
 
Excuus want ik bedoelde de S5x. Niet geheel onbelangrijk om het juiste type bij een aanbeveling te vermelden. Maar om je vraag te beantwoorden: de weergave van het laag is goed. Ik pak juist de Ollo omdat mn kamer niet geschikt is om het laag goed weer te geven. Mn masteraar hoeft sinds ik die ollo heb niet meer dan 3db +|_ aan te passen en daar ben ik meer dan content mee. Veel beter dan mn Beyer DT770 waar mn oren veel te snel wennen aan de cleane druk onderin. Die Ollo is in het begin wennen omdat ie zo vlak is maar dat went snel en dan pik je goede mixen en slechte mixen (en opnames) er makkelijk uit. Miniscule
EQ tweaks zijn goed hoorbaar, evenals kleine aanpassingen aan compressor instellingen wat het mixen zoveel sneller maakt. Als je iets te hard heb staan in de mix hoor je dat direct. Transients zijn ook snappy en het stereobeeld vertekent niet zo tov andere headphones. Super goede service ook als je rechtstreeks besteld. Kan gewoon terugsturen als het niet bevalt. Per headphones zit een calibratie afdruk meegeleverd.
Cool, bedankt voor je uitgebreide antwoordt! Fijn ook dat je ze kan terugsturen. Niet dat ik daar zo fan van ben, maar meer omdat ik niet zo snel een winkel in NL zie die deze op voorraad heeft. Vind ze er ook wel mooi uit zien!
 
Beter een humorloze drammer dan een audioforum naprater die denkt dat je creativiteit in de spullen zit die je koopt.
Ja, ik heb een hoop happy accidents gehad aan de hand van de gear mogelijkheden/arp/sequencer, niet omdat ik ineens geniaal creatief was.
De random functie op vaak nieuwere synths zijn daar een goed voorbeeld van. Of het lomp inrammen op een SH-101/MS-1 of de batterijen in/uit een 303/instelbare randomizer op de n0nx0x.
 
Update:

Op basis van de discussie hier had ik me voorgenomen om in elk geval de Shure 1850, HD650, Audeze LCD-X en focal clear MG (model/type ff uit mn hoofd, kan er een cijfertje naast zitten hier en daar :p) eens te gaan beluisteren en dan rustig aan eens te gaan bedenken of die extra centen de moeite waard zouden zijn. maar toen sloeg het noodlot toe en knapte de hoofdtelefoon band van de nighthawk en had ik ineens haast!

Ik heb toen puur op reviews (waarvan ik wel veel gelezen heb, trouwens) en de mij aansprekende eigenschappen in de gemiddelde reviews de LCD-X besteld en inmiddels kunnen proberen.
Ik hoor je denken... wat een kneus die van Ommen, maar degene die wel eens eerder een post van mij gelezen hebben zouden kunnen weten dat ik zeer impulsief kan zijn en handelen :D.

nou ja, anywho...
de keuze voor de LCD-X heb ik gemaakt vanwege de volgende punten die vaak in reviews voorbij kwamen;

- veel reviews noemen het als een zeer geschikte hoofdtelefoon voor mix werk
- stevig, kan wat mishandeling aan (ik laat zon ding nog wel eens vallen namelijk)
- Veelzijdig, klinkt goed voor het beluisteren van veel genres muziek.
- goed in de lage frequenties.

de grootste zorg die ik nog had was het draagcomfort (612 gram weegt ie!), maar heb die zorg toen, in de haast en paniek om iets nieuws te bestellen toen, opzij gezet en de hoofdtelefoon gewoon besteld. YOLO (o god... niemand zegt dat meer... nu zie ik er weer uit als een ouwe kneus!)
Rib uit mijn lijf weer, maar dat deze hobby voor mij een dure is, wist ik al. en daarbij doe je heel lang met een goede hoofdtelefoon (hoop ik XD).

eerste ervaringen zijn zeer positief maar aangezien ik al had aangekondigd dat ik sowieso 100% tevreden ging zijn met mijn aankoop
(desnoods met een gezonde dosis cognitieve dissonantie!)
dus neemt toch niemand me op dat punt meer serieus :D
maar goed, voor degene die dat leuk vind hierbij mijn 100% subjectieve, super-gekleurde en mega-onprofessionele mening zo ver:

Ik kan enkel zeggen dat het draagcomfort prima is, maar ik heb ook geen kippen-nekje ik vind hem prima zitten. na een half uur voel ik hem niet meer, en zit er rustig een paar uur mee op mijn knar. Wel funest voor je kapsel!
hij is wel zo zwaar dat ie van je hoofd afglijd als je voorover bukt. niet als je een beetje voorover buigt, maar wel als je volle bak voorover helt om iets op te rapen bijvoorbeeld. Hij is wel zodanig groot ook dat ik me heel goed kan voorstellen dat kleine hoofdjes en dunne nekjes een hele andere mening zullen ontwikkelen (mijn vrouw met dat ding op.... geen porum LMAO).
Voor de rest is het mechanisme om hem te verstellen wat licht afgesteld naar mijn smaak (maar lees in reviews vaak het tegenovergestelde, er lijkt dus enige lot-to-lot variatie te bestaan of verschillende mensen ervaren dit anders).

Geluid is natuurlijk het belangrijkst en ik kan hem wat dat betreft enkel vergelijken met een MX300 BD headset en de AudioQuest nighthawk.
alle hoofdtelefoons aangesloten met een Headbox DS pre-amp die ik nog had liggen. de mx300 is een closed back hoofdtelefoon en de belevenis is compleet anders ik heb die na een paar liedjes vergelijken terug in de kast gelegd om die verder gewoon te gebruiken waarvoor hij bedoelt is: Games + Discord, en verder gefocussed op de LCD-X en Nighthwak.

de Nighthawk klinkt echt compleet anders dan mijn kleine studio monitortjes (wist ik al) en de LCD-X komt daar veel meer bij in de buurt en klinkt ook meer open wat ik aangenamer vind. Dit is in zowel Ableton, als in een dawless synth sessie aangenamer dan de nighthawk. Of het mijn producties gaat beinvloeden weet ik nog niet. dat is lastig in te schatten.
overall klinkt de LCD-X veel minder hoofdtelefoon achtig dan de nighthawk vond ik (zit minder in je kop, maar het blijft wel een hoofdtelefoon hoor). Ik had op een gegeven moment tijdens een beetje jammen op de waldorf quantum een mindfuck waarbij ik het geluid harder wilde zetten op de aangesloten speakers. Ik zat er toen lekker in en was me even niet meer bewust van de hoofdtelefoon (nog meer bewijs dat voor mij het draagcomfort prima is!)

Natuurlijk ook gewoon wat muziek geluisterd en daarbij viel vooral het lage end van de LCD-X op in vergelijking met de nighthawk. de sub is daar heel goed te horen, ook goed 'los' te detecteren van de rest van het laag en andere componenten van de beluisterde tracks
(vooral in tracks met veel sub, zoals "the hills" van "the weekend" en "copy of a copy" of "Me, I'm not" van nine inch nails" )

Die nighthawk klinkt echt niet slecht trouwens, maar klinkt wel wat meer 'gesloten' (is wel open back ook) en minder... gedefinieerd (?) (is dat het woord? je hoort de muziek meer als 1 geheel en minder in losse instrumenten).
Bij de LCD-X hoorde ik in Mimi Webbs - Good without (ja , vind ik ook gewoon leuk lol... don't judge!) zelfs heel expliciet te horen was te horen wanneer er een galm werd aan of uitgezet en hoorde daar zelfs galm/delay achtige effecten in die me nooit eerder opgevallen zijn (nu zat ik natuurlijk zat ik wel heel erg scherp op te letten en wil natuurlijk ook dat ie heel goed klinkt voor dat geld, maar goed, ik had al een disclaimer geplaatst voor subjectiviteit en cognitieve dissonantie :).

Of datzelfde effect voor een paar honderd euro minder ook bereikt had kunnen worden met een goedkopere Sennheiser? ongetwijfeld!
Maar dat boeit nu niet mee, ik ben de waanzinnig blije eigenaar van een nieuwe, prachtige, lekker klinkende hoofdtelefoon en daar gaat het om!
En waar het me in eerste isntantie om ging... een hoofdtelefoon geschikt voor mix werk (voor zover mogelijk op een hoofdtelefoon), dat is het volgens bijna alle reviews. Als mn mixen nu kut klinken ligt het niet aan de hoofdtelefoon maar aan mijn skills en techniek (of het feit dat ik op een hoofdtelefoon mix, maar daar lijken de meningen ook zeer over verdeelt).
 
Heb van het weekend wat reviews zitten kijken over de lcd-x. Komt goed uit de verf bij veel testen. Had eigenen een budget gereserveerd van rond de €500, maar wil die lcd-x ook wel een kans geven, en dan meteen wat andere koptelefoons in de zelfde prijsklasse uitproberen.
 
Voor de liefhebber, hier een kleine review tussen de Audeze LCD-X en de Focal Clear MG Pro.

Bij het aanmaken van dit topic ben ik zelf ook eens gaan kijken voor een nieuwe hoofdtelefoon. In 2019 had ik, zonder deze eerst te beluisteren, de Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm aangeschaft. Dit heb ik toen gedaan puur op recensies van een aantal topics op dit forum. Ik stapte over op van die goedkopen oordopjes die ik ooit gratis bij een goedkopen Samsung telefoon had gekregen, dus was de DT770 een hele vooruitgang voor mij. Om eerlijk te zijn wist ik toen niet eens dat er hoofdtelefoons van boven de €1.000.- bestonden, en dacht ik op dat moment top kwaliteit in huis te hebben...

Ik heb nu geld over, en door dit topic ben ik toch eens verder gaan kijken, waarna ik mezelf een max budget heb gegeven van €500. Begonnen met de Senneheiser 660S en Audeze LCD2, die al een hele vooruitgang waren op m’n DT 770, en ook de DT 1770 en DT 1990 geprobeerd die dan niet zo overtuigend waren in mijn beleving. Heb toen ook de DT 770 250 ohm geprobeerd, en dat die klonk een stuk beter (vooral meer laag) dan de 80 ohm die ik heb.

Omdat je niet iedere dag een nieuwe hoofdtelefoon koopt, en het geld voorradig was, en ook omdat het hier in dit topic al een paar keer voorbij kwam, heb ik het budget verhoogd. Na veel onderzoek op YT en Google ben ik gaan kijken naar de Audeze LCD-X en de Focal Clear MG Pro. De hoofdtelefoon zou hoofdzakelijk worden gebruikt voor het maken van muziek, en af en toe om muziek te luisteren.


Audeze LCD-X
Het is een tamelijk zware hooftelefoon (612 gram), helemaal vergeleken met de DT 700. Ziet er uit als een tank met grote oorschelpen, waar (bij mij in ieder geval) de zijkant zachtjes tegen m’n oren aandrukken. De grote oorschelpen zorgen er voor dat je midden in de muziek zit, ondanks ze toch open zijn. Alhoewel ze zachtjes om m’n oren heen sluiten merk ik ook dat er een soort van (onprettige) druk op m’n oren komt. Het gewicht waar je veel over leest/hoort is absoluut waar. Maar wanneer je de koptelefoon goed op je hoofd hebt zitten, dan zit het goed in balans en zal je niet zo snel last krijgen van je nek. Je merkt het zware gewicht dan wel wanneer je iets naar voren, achter of op zij buigt met je hoofd. Een ander ding, wat mij persoonlijk best wel irriteerde, was de druk van de hoofdband aan de bovenkant van m’n hoofd. Deze begon ik te voelen na een half uur waarna ik de hoofdband steeds een stukje naar voren of achter moest schijven.

Het geluid is fenomenaal met een wijd stereo beeld, vergeleken met de Focal, en een soort van “vet” randje wat het geluid mee krijgt. Persoonlijk ben ik van mening dat de LCD-X een eq nodig heeft om het geluid beter tot z’n recht te laten komen. Met de Pro Q3 (Low Shelf 65hz 2.5DB / High Shelf 2.700hz 3.5 DB) komt de LCD-X helemaal tot leven en word je als het ware meegenomen op een muzikaal avontuur. Je doet je ogen dicht en gaat lekker genieten van alle klanken die deze hoofdtelefoon jouw laat horen.


Focal Clear MG Pro
Deze hoofdtelefoon zit heerlijk, en na een paar minuten heb je niet eens meer in de gaten dat je hem op hebt. M’n oren zijn ook helemaal vrij. Moest wel even wennen aan de ear pads in het begin, maar nadat ik ze wat vaker op had werden ze zachter (minder drukkend). Er zit een mooie handig (en kleine) koffer bij, wat essentieel is voor mij als reiziger. Bij de Audeze word echt zo’n joekel van een ding meegeleverd.

De naam (Clear) doet zijn eer aan met deze hoofdtelefoon. Alles klinkt super open, de bass in duidelijk aanwezig (alsof er een subwoofer in zit), super clean en je hoort alles tot in het diepste detail. Bij deze hoofdtelefoon hoorde ik dingen die ik nooit eerder heb gehoord in muziek. Iedere laag in de muziek kan je dan ook heel duidelijk waarnemen. De hoofdtelefoon behoeft dan ook geen eq om het geluid beter te maken.


Het Verschil
De Focal heeft van zicht zelf al een hoop laag, daar waar je bij de LCD-X dit er wel bij moet draaien met een eq. Niet dat de LCD-X geen laag heeft, maar zit toch wel een groot verschil in. Doordat ik dance muziek maak is dit wel een essentieel ding. Waar de LCD-X warmer klinkt, en hierdoor de muziek wat levendiger word, laat de Focal ieder detail heel duidelijk horen. De LCD-X creëert een geheel van alles, wat heel fijn is voor wanneer je muziek luistert, en bij de Focal staan de geluiden iets losser van elkaar waardoor je fouten in een mix beter kunt waarnemen. Dit betekend echter ook dat wanneer je normaal muziek aan het luisteren bent, je duidelijk fouten kunt horen wanneer er iets mis is in de mix.

Heb ze beide 29 dagen intensief beluisterd en vergeleken. De Focal klinkt in zijn geheel wat meer “in your face” en de Audeze voegt iets speciaals toe aan het geluid, vooral in het mid gebied en bij stemmen. De Audeze is minder strak in het laag, waar de Focal een ongelofelijk punch heeft (niet alleen in het laag, maar zelfs over het gehele spectrum). Zoals ik het waarneem is de Audeze een heerlijke hooftelefoon om op de bank te luisteren naar muziek, en de Focal om in je studio te mixen.

Ondanks ik de Audeze iets van 10% fijner vond klinken. Dit kwam door het warme geluid en de extra toevoeging in het mid. Heeft de Focal 35% beter draagcomfort. Zat me zo te irriteren aan de Audeze op dit vlak. Die druk op m’n oren vond ik vervelend, ik kon me hart horen kloppen als ik deze op had, en de druk die ik ervaarde aan de bovenkant op m’n hoofd (waar ik zelf lichte hoofdpijn van kreeg af en toe), heeft mij laten besluiten om voor de Focal te gaan. Het geluid mag misschien iets beter zijn, maar bij een hoofdtelefoon is het draagcomfort bijna net zo belangrijk.

Het afgelopen weekend heb ik weer veel muziek zitten luisteren op de Focal, en begin ik deze steeds meer te waarderen in hoe hij klinkt. Waar ik deze eerst iets te steriel en koud vond (in vergelijking met de LCD-X) vind ik de Focal nu steeds beter klinken. Wellicht ook omdat ik nu niet meer steeds aan het vergelijken ben.

Zag net nog ergens in het begin van dit topic dat ik schreef dat de DT770 goed aanwezig laag heeft. Als ik nu even naar de Focal luister en daarna de DT 770 op zet, dan lijkt het wel alsof die DT770 kapot is of zo, zo weinig laag dat deze weergeeft (in vergelijking). De DT 770 is ook behoorlijk schel en is minder precies in het hoog. Maar ja, er zit ook een prijsverschil tussen van zo’n €1.236… In andere woorden, maak je veel gebruik van je hoofdtelefoon, en wil je duidelijk horen wat er in je mixen gebeurt, dan is een investering hier in een goed keuze.

Ben blij met mijn Focal Clear MG Pro. Hij heeft heeft ook nog eens een mooi design, de kabel is niet zo lang en er zit een adapter op om makkelijk aan te sluiten op mini jack. Het heeft alles wat ik zoek, veel laag, klinkt open en duidelijk, en is goed in gebruik voor mixen.
 
Update:

Op basis van de discussie hier had ik me voorgenomen om in elk geval de Shure 1850, HD650, Audeze LCD-X en focal clear MG (model/type ff uit mn hoofd, kan er een cijfertje naast zitten hier en daar :p) eens te gaan beluisteren en dan rustig aan eens te gaan bedenken of die extra centen de moeite waard zouden zijn. maar toen sloeg het noodlot toe en knapte de hoofdtelefoon band van de nighthawk en had ik ineens haast!

Ik heb toen puur op reviews (waarvan ik wel veel gelezen heb, trouwens) en de mij aansprekende eigenschappen in de gemiddelde reviews de LCD-X besteld en inmiddels kunnen proberen.
Ik hoor je denken... wat een kneus die van Ommen, maar degene die wel eens eerder een post van mij gelezen hebben zouden kunnen weten dat ik zeer impulsief kan zijn en handelen :D.

nou ja, anywho...
de keuze voor de LCD-X heb ik gemaakt vanwege de volgende punten die vaak in reviews voorbij kwamen;

- veel reviews noemen het als een zeer geschikte hoofdtelefoon voor mix werk
- stevig, kan wat mishandeling aan (ik laat zon ding nog wel eens vallen namelijk)
- Veelzijdig, klinkt goed voor het beluisteren van veel genres muziek.
- goed in de lage frequenties.

de grootste zorg die ik nog had was het draagcomfort (612 gram weegt ie!), maar heb die zorg toen, in de haast en paniek om iets nieuws te bestellen toen, opzij gezet en de hoofdtelefoon gewoon besteld. YOLO (o god... niemand zegt dat meer... nu zie ik er weer uit als een ouwe kneus!)
Rib uit mijn lijf weer, maar dat deze hobby voor mij een dure is, wist ik al. en daarbij doe je heel lang met een goede hoofdtelefoon (hoop ik XD).

eerste ervaringen zijn zeer positief maar aangezien ik al had aangekondigd dat ik sowieso 100% tevreden ging zijn met mijn aankoop
(desnoods met een gezonde dosis cognitieve dissonantie!)
dus neemt toch niemand me op dat punt meer serieus :D
maar goed, voor degene die dat leuk vind hierbij mijn 100% subjectieve, super-gekleurde en mega-onprofessionele mening zo ver:

Ik kan enkel zeggen dat het draagcomfort prima is, maar ik heb ook geen kippen-nekje ik vind hem prima zitten. na een half uur voel ik hem niet meer, en zit er rustig een paar uur mee op mijn knar. Wel funest voor je kapsel!
hij is wel zo zwaar dat ie van je hoofd afglijd als je voorover bukt. niet als je een beetje voorover buigt, maar wel als je volle bak voorover helt om iets op te rapen bijvoorbeeld. Hij is wel zodanig groot ook dat ik me heel goed kan voorstellen dat kleine hoofdjes en dunne nekjes een hele andere mening zullen ontwikkelen (mijn vrouw met dat ding op.... geen porum LMAO).
Voor de rest is het mechanisme om hem te verstellen wat licht afgesteld naar mijn smaak (maar lees in reviews vaak het tegenovergestelde, er lijkt dus enige lot-to-lot variatie te bestaan of verschillende mensen ervaren dit anders).

Geluid is natuurlijk het belangrijkst en ik kan hem wat dat betreft enkel vergelijken met een MX300 BD headset en de AudioQuest nighthawk.
alle hoofdtelefoons aangesloten met een Headbox DS pre-amp die ik nog had liggen. de mx300 is een closed back hoofdtelefoon en de belevenis is compleet anders ik heb die na een paar liedjes vergelijken terug in de kast gelegd om die verder gewoon te gebruiken waarvoor hij bedoelt is: Games + Discord, en verder gefocussed op de LCD-X en Nighthwak.

de Nighthawk klinkt echt compleet anders dan mijn kleine studio monitortjes (wist ik al) en de LCD-X komt daar veel meer bij in de buurt en klinkt ook meer open wat ik aangenamer vind. Dit is in zowel Ableton, als in een dawless synth sessie aangenamer dan de nighthawk. Of het mijn producties gaat beinvloeden weet ik nog niet. dat is lastig in te schatten.
overall klinkt de LCD-X veel minder hoofdtelefoon achtig dan de nighthawk vond ik (zit minder in je kop, maar het blijft wel een hoofdtelefoon hoor). Ik had op een gegeven moment tijdens een beetje jammen op de waldorf quantum een mindfuck waarbij ik het geluid harder wilde zetten op de aangesloten speakers. Ik zat er toen lekker in en was me even niet meer bewust van de hoofdtelefoon (nog meer bewijs dat voor mij het draagcomfort prima is!)

Natuurlijk ook gewoon wat muziek geluisterd en daarbij viel vooral het lage end van de LCD-X op in vergelijking met de nighthawk. de sub is daar heel goed te horen, ook goed 'los' te detecteren van de rest van het laag en andere componenten van de beluisterde tracks
(vooral in tracks met veel sub, zoals "the hills" van "the weekend" en "copy of a copy" of "Me, I'm not" van nine inch nails" )

Die nighthawk klinkt echt niet slecht trouwens, maar klinkt wel wat meer 'gesloten' (is wel open back ook) en minder... gedefinieerd (?) (is dat het woord? je hoort de muziek meer als 1 geheel en minder in losse instrumenten).
Bij de LCD-X hoorde ik in Mimi Webbs - Good without (ja , vind ik ook gewoon leuk lol... don't judge!) zelfs heel expliciet te horen was te horen wanneer er een galm werd aan of uitgezet en hoorde daar zelfs galm/delay achtige effecten in die me nooit eerder opgevallen zijn (nu zat ik natuurlijk zat ik wel heel erg scherp op te letten en wil natuurlijk ook dat ie heel goed klinkt voor dat geld, maar goed, ik had al een disclaimer geplaatst voor subjectiviteit en cognitieve dissonantie :).

Of datzelfde effect voor een paar honderd euro minder ook bereikt had kunnen worden met een goedkopere Sennheiser? ongetwijfeld!
Maar dat boeit nu niet mee, ik ben de waanzinnig blije eigenaar van een nieuwe, prachtige, lekker klinkende hoofdtelefoon en daar gaat het om!
En waar het me in eerste isntantie om ging... een hoofdtelefoon geschikt voor mix werk (voor zover mogelijk op een hoofdtelefoon), dat is het volgens bijna alle reviews. Als mn mixen nu kut klinken ligt het niet aan de hoofdtelefoon maar aan mijn skills en techniek (of het feit dat ik op een hoofdtelefoon mix, maar daar lijken de meningen ook zeer over verdeelt).
Ik zit ook te kijken naar de lcd-x en twijfel nog of lcd-2 al niet goed genoeg is. Ik heb behoefte hieraan vanwege matige akoestiek, vooral in het low-end. Ik lees bij jou niks over een correctiecurve met een EQ. Werk je bij mixen/produceren zonder? Heb je wel eens met gewerkt en was er dan een verschil te horen?
 
Dit wordt mijn volgende aankoop. Nog een stapje hoger dan de HD650. Binnen 3 weken binnen:
In zelfde topic tot de grond afgebrand en in de hemel geprezen op gearspace,
je zult er al wel ervaring hebben met die shure hoe bevallen ze? hoe zit het met bass weergave?
 
Ik zit ook te kijken naar de lcd-x en twijfel nog of lcd-2 al niet goed genoeg is. Ik heb behoefte hieraan vanwege matige akoestiek, vooral in het low-end. Ik lees bij jou niks over een correctiecurve met een EQ. Werk je bij mixen/produceren zonder? Heb je wel eens met gewerkt en was er dan een verschil te horen?
Ik heb nog nooit iets gedaan met correctie curves. Maar ik ben ook niet heel erg serieus bezig met mixen. Misschien moet ik het eens proberen.

Ik ben wel nog steeds erg tevreden met de lcdx en vind zelf mn mixes beter klinken dan daarvoor toen deed ik alles met de audioquest nighthawk. Hele mooie hoofdtelefoon ook, maar klinkt heel anders dan de rest van de speakers e luistersystemen die ik heb. Dat heeft de lcd x duidelijk minder.

Maar voor serieues professioneel advies moet je dus eigenlijk niet bij mij zijn.

Dat gezegd hebbende sta ik verder nog steeds achter mij originele post.
 
Ik zat een tijd geleden met hetzelfde dilemma. Vanwege het genadeloos eerlijke en immens transparante geluid ben ik echter als een blok gevallen voor de Focal Clear MG Pro en daar heb ik tot op dit moment nog geen spijt van gehad.
 
Ik zit ook te kijken naar de lcd-x en twijfel nog of lcd-2 al niet goed genoeg is. Ik heb behoefte hieraan vanwege matige akoestiek, vooral in het low-end. Ik lees bij jou niks over een correctiecurve met een EQ. Werk je bij mixen/produceren zonder? Heb je wel eens met gewerkt en was er dan een verschil te horen?
Heb hem zelf (lcd-x) voor een maandje uitgeprobeerd, en wat me opviel is dat de hoofdtelefoon wel wat boost in het laag en hoog nodig heeft. Niet veel, iets van 2db, maar dit geeft deze gebieden net even iets meer duidelijkheid. Dit is uiteraard smaak gebonden. Probeer te kijken of je ze ergens kan testen. Dat is voor zo’n uitgave geen overbodige luxe. Houdt er met de Audeze ook rekening mee dat het draagcomfort niet door iedereen als prettig word er ervaren. Dit was voor mij persoonlijk de hoofdreden om voor een ander merk te kiezen. Let daar op als je de koptelefoon voor langere sessies gaat gebruiken.
 
Ik zat een tijd geleden met hetzelfde dilemma. Vanwege het genadeloos eerlijke en immens transparante geluid ben ik echter als een blok gevallen voor de Focal Clear MG Pro en daar heb ik tot op dit moment nog geen spijt van gehad.
Heb deze nu een paar maanden, en ook helemaal geen spijt. Merk dat ik ook veel meer naar muziek (alle soorten) ben gaan luisteren. Wat me opvalt bij de hoofdtelefoon is dat je dingen hoort die je met een andere hoofdtelefoon (of speaker) niet zo snel opvallen. Alles klinkt heel gedetailleerd en het laag is goed aanwezig, maar niet overdreven, en is rete strak.
 
stel dat ik eens wat wil proberen met correctie EQ curves.
Wat zijn dan de ervaringen?

Ik zie dat van sommige programma's trial versies zijn, dus wil best wel eens wat proberen, maar wil ook even wat lezen over de ervaringen waar mofgelijk.
Ik zag dat hier al Sonarworks werd genoemd, maar Audeze heeft ook zelf software (REveal).
Tis allemaal niet zo belangrijk voor mij, maar ook hobby-matig haal ik graag het meeste uit mn spullen als het enigzins mogelijk is en leuk blijft :)
 
Ik gebruik dSONIQ Realphones. Staat wel goed aangeschreven volgens mij.
Doet wat het moet doen. Heeft veel extra opties, maar daar zou ik voorzichtig mee zijn.
Ik gebruik het alleen voor een (gematigde) EQ correctiecurve voor mijn hoofdtelefoon en af en toe om wat speaker en ruimte simulaties te checken.
Sowieso is het denk ik belangrijker dat je je hoofdtelefoon goed kent en weet hoe deze vertaalt naar de speakers i.p.v. dat je allerlei toeters en bellen toepast om maar zoveel mogelijk op hoofdtelefoon te mixen.
 
Ik vond Sonarworks op koptelefoon echt verschrikkelijk. Je verliest een hoop volume (voor de correctie haalt Sonarworks een flink aantal dB van het signaal af voor headroom om in te corrigeren en ik had toen nog geen goede heaphone versterker) en voor mijn gevoel klonk het helemaal 'off'. Niet 'eerlijk' of 'neutraal', maar gewoon verkeerd. Ik gebruikte een preset voor mijn toenmalige koptelefoon, een AKG K-712 Pro, heb niet zelf gemeten of laten meten. Daarnaast moet je hem ook iedere keer disablen als je je track rendert, anders zit de correctie in je uiteindelijke file. Heb het er af gesodemieterd voor mijn 30 dagen trial voorbij was. Voor mij eentje in de categorie 'snake oil', maar ik weet ook dat er veel fans zijn dus misschien ligt het aan mij.
 
Daarnaast moet je hem ook iedere keer disablen als je je track rendert, anders zit de correctie in je uiteindelijke file.

Dit kunnen (in ieder geval) Cubase gebruikers omzeilen door de correctieplugin als insert fx in de Control Room te zetten.
 
Back
Top