Enkele bedenkingen...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Hey 6track, graag hoor, maar ik heb zelf helaas nog te weinig tijd over om te knutselen...

Als je een klein beetje inspiratie hebt, heb je misschien een 15 minuutjes nodig. Een VG van ongeveer een 30/45 seconden maken van bijvoorbeeld een paar presets die je in de afgelopen 15 jaar hebt gemaakt... Lijkt me toch best mogelijk.

Voor degenen die het over kwaliteit hebben; ik maak muziek zoals ik het wil. Je zou het bagger kunnen vinden, degenen die er professioneel inzitten waarschijnlijk gelijk, maar ik trek me niks aan van regels. Wat compostitie. Ik bepaal m'n eigen wegen. En degene die het niks aan vind... zijn probleem.

Het is net als het dagelijks leven. Ik trek een blauw truitje toch ook niet iedere dinsdag aan. En als ik op weg ben naar de supermarkt dan wil dat ook niet zeggen dat ik halverwege niet even kan stilstaan om met iemand te praten. Dus ik roep hierbij alle muzikanten op te doen waar ze zin in hebben. F*ck die composite, bruggetjes, weet ik veel. Als jij vind dat je refreintje 10 keer achter elkaar moet, doen!!! :biertje:
 
Ouwe Hippie...

Ouwe Hippie...

Das mooi ! Iemand geloofde in zijn repliek ten stelligste dat ik met mijn redenering zeker een ouwe hippie ben. Nou moe, ik mag dan wel in het begin van de sixties geboren zijn, een hippie ben ik zeker niet...integendeel! En neen hoor, ik heb zeker de waarheid niet in pacht omdat ik wat doorgedreven ervaring heb in produktie. Als ik ter illustratie voorstel om eens te proberen een bepaald stukje acoustisch drumwerk van een uitgegeven muziekwerk na te programmeren, dan is dat omdat je bij die voorbeelden botweg verplicht bent om in de grid of event editor met events moet beginnen 'schuiven' tot je dezelfde 'feel' krijgt.
En geloof me, met de door mij aangehaalde voorbeelden (oa Funky drummer van J Brown) is dat niet zo voor de hand liggend. Het verbaast me telkens toch weer dat tijdens workshops veel jonge mensen niet verder komen dan 16de quantiseringen en geen goed besef hebben waarvoor de grid of event editor nou eigenlijk dient. En je hoeft echt geen contrapunt en fuga gestudeerd te hebben om mooie dingen te maken! Maar, ik geloof wel ten stelligste dat als je een mooi boek wil schrijven, je heelwat moet hebben gelezen ...niet ?
Dat staat ook los van de intentie, ttz, meestal werkt het niet als je maar muziek wil produceren om centen te rapen.
Maar zoals ik eerder stelde is het logisch dat er, gezien de technische evolutie, veel meer mensen in staat zijn om thuis iets in elkaar te knutselen dan pakweg 20 jaar geleden, toen het meeste materiaal niet echt betaalbaar was. Dat knutselen is op zich eervol, dat kan ik aleen maar toejuichen. Maar ik blijf erbij dat ik de laatste 10, 15 jaar toch een dalende trend merk in de kwaliteit, orginaliteit, inventiviteit enz...En ik ben heus niet alleen in die overtuiging, dat merk je wel aan mensen die in heel deze discussie dezelfde mening delen.
Platenlabels, en zeker veel van die kleine underground labels zijn mee verantwoordelijk voor de dalende trend in kwaliteit.
De tijd dat labels begaan waren met artiesten is voorbij.(op enkele uitzonderingen na) Het enige doel van veel labels is kwantiteit draaien en omzetten halen. Het maakt hun geen moer meer uit wat er op vinyl komt, want men werkt volgens het principe dat men gewoon graag vééél willen releasen, en per vinyl of titel zien deze 'labels' graag 500 à 3000 stuks verkocht over alle detailhandelaren in Europa. Door bijgevolg veel jongeren een slecht contract te bieden, hebben ze goeie omzetten en verkopen ze gewoon veel vinyl. Maar diezelfde jongeren die dan zogezegd 'plaatjes maken' krijgen een fout zelfbeeld omdat ze in de veronderstelling zijn dat ze juist bezig zijn. Om even later gedumpt te worden...er staan er immers genoeg klaar die ook een platendealtje willen tekenen. En ja , af en toe zit er iets bij dat merkelijk beter is, en dat word dan meestal uitgekocht door grotere labels...Het is ook erg sneu als 'platenbazen' maar steeds weer zeggen tegen nieuwelingen: probeer eens iets als die of die artiest ( meestal iets dat op dat moment verkoopt)
Bah, it kills originality !
Ik vind het toch leuk dat zoveel mensen deze topic lezen en reageren, want het betekend dat er toch ook individuen zijn die trachten te begrijpen en leren wat 'muziek' maken reëel inhoud en enigzins begaan zijn met kwaliteit, orginaliteit, muziekaliteit enz enz. Het is natuurlijk ook een hele opdracht om tegen bestaande stromingen in andere dingen te proberen. Meestal kan je dan niet rekenen op goedkeuring. En het feit dat mensen tracks plaatsen is toch omdat ze ergens rekenen op 'erkenning' of een idee willen krijgen hoe 'goed' iets is, niet? Aan wat toets je dan hoe 'goed' iets is ? Niet zozeer aan verkoopscijfers van grote artiesten, dan wel door te kijken welke initiële ingredienten nodig zijn om tot een goed resultaat te komen. En dat zijn toch, los van welke stijl dan ook alle dingen die ik al herhaaldelijk heb opgesomd...
Ik blijf erbij dat je geen poëzie kan schrijven als je nooit de moeite neemt om klassieke en grote dichters te lezen, of zie ik dat helemaal verkeerd ? (er zijn inderdaad heel soms uitzonderingen, maar dat zijn dan mensen met super talenten en die zijn meestal toch erg leergiering en verslinden kilo's boeken...)
 
Laatst gewijzigd:
Niet echt six, maar ik tracht toch zo genuanceerd mogelijk mijn mening neer te schrijven.
Wat ik wel doe is oa opleiding geven, en dan moet je het toch wel behoorlijk kunnen uitleggen, vandaar.
 
Ik herinner me ineens dat ik ooit (jaar of 10 terug) is met iemand aan de stok kreeg over de stelling 'wat is muziek?'. We hadden het op een gegeven ogenblik over The Orb (een van mijn favo) en deze man beweerde ten stelligste dat het geen muziek was. Wat het dan volgens hem wel was dat kon ie niet duidelijk maken.. Mijn nekharen stonden natuurlijk recht overeind, en kon hem niet aan zijn verstand brengen muziek nogal een subjectief begrip is en iedereen van verschillende muziek houd. Gelukkig maar want anders zouden we allemaal naar de zelfde platen luisteren en dat maakt het leven wel wat saai.
Maar goed, ik merk vaak dat mensen uit het reguliere pop/band genre vaker elektronische muziek bestempelen als non-muziek. Dit vind ik dat wel een wat kortzichtige gedachte.

oke, back to topic
 
tja goed. Ik ben het gewoon niet eens met je, skeletvm. Ik geloof niet dat een groot schrijver eerst vele boeken moet hebben gelezen, een groot dichter vele gedichten gelezen, een groot muzikant vele muziekstukken doorgrond. Ik denk zelfs dat het enige wat je hiermee bereikt is dat je je gaat conformeren aan de "regels" van je referentiekader. En met het oog op die o-zo-vaak in de mond genomen "originaliteit" lijkt me dat een averechts effect hebben.

Met jouw idee over labels ben ik het trouwens echt behoorlijk falikant oneens.

En dat underground labels schuld hebben aan dalende kwaliteit....werkelijk. Juist de grote labels zullen nooit iets anders doen dan nakauwen. Het is aan de underground labels om dingen uit te brengen die te gewaagd zijn, om de mensen ergens van te laten proeven, zodat later de grote labels het wel aandurven deze muziekvorm op te slokken in de grote pens die mainstream heet.
Eerlijk gezegd lijkt me die daling van de kwaliteit die je gewaarneemt, eerder een resultaat van het blijven hangen aan oude grootheden zoals celine dion (?), en het gebrek dingen echt uit te zoeken bij kleinere labels. Er komt meer uit. Dus er zit meer rotzooi tussen. En ook meer moois.
Vroeger was het beter......ga eens in de spiegel staan en kijk nu eens goed. Ben je echt zo oud aan het worden?
 
Waarom zie je dan platen van bepaalde kleine labels voor 50 euro op ebay staan? Worden ze ge-her-her-herdrukt? Zoals een groot deel van de oude Bonzai releases bijvoorbeeld?

Ik kan me voorstellen dat je een hekel hebt aan massa pulp waar stijlen als Trance en Hardstyle tegenwoordig veel last van hebben, maar ik denk dat nog niet de helft van alle releases op dit forum in dat soort categorieeen valt.
 
ikzelf denk ook dat er helemaal geen daling in kwaliteit is, alleen een gigantische stijging in het aanbod, waardoor de kwaliteit veel minder makkelijk komt bovendrijven en/of te vinden is....het zal toch niet zo zijn dat mensen nu ineens minder talentvol of muzikaal zijn geworden dan pakweg 70 jaar geleden? misschien dat ze een ander instrument beheersen, maar that's it.....

skeleton zegt dat vooral underground labels debet zijn aan de dalende kwaliteit...denk het juist niet...labels als delsin, peacefrog, large, spiritual life, warp etc. releasen een en al kwaliteit, en zijn never nooit niet te vergelijken met de majors.....maar juist de majors releasen de ene na de andere eendags-vlieg...kauwgumballen muziek voor de massa......maar zelfs daar zit nog wel kwaliteit tussen (oa de neptunes producties die ons om de oren vliegen).....
verder is het zo dat als jij 3000 12"es kunt afzetten keer na keer dan is er blijkbaar wel een publiek voor....en die gaan niet zomaar 11 euro betalen voor iets dat ze niet leuk vinden..kun je hoog en laag springen dat het rotzooi is, maar blijkbaar vind iemand anders het dan wel goed genoeg om er geld voor neer te tellen.....maw: kwaliteit is subjectief, daar komen we steeds weer op terug in deze discussie..

kan me niet onttrekken aan het idee dat het referentiekader van skeleton ietwat beperkt is....is ook niet raar in deze gigantische aanbod, daar heeft iedereen wel wat last van......maar underground labels de schuld van een zogenaamde dalende kwaliteit in de schoenen te schuiven vinnik beetje vreemd....als ik mijn spul her en der bij label-eigenaren laat horen is het vaker dat ik hoor dat het teveel klinkt als iets anders dan dat het moet gaan klinken als iets anders.....

Olaf
 
Tjonge tjonge, er wordt best fel gereageerd. Ik herinner me ook een discussie van vroeger. Die ging over schrijvers. De ene grope zei dat je dat kunt worden en de andere groep zei dat je dat bent of niet. Ik ben het eens met de laaste groep en je hoeft er niets voor gelezen hebben. Het komt uit je binnenste een passie, je kunt gewoon niet anders, dat zijn de echte kunstenaars. Terug on topic, allen die hier muziek maken zonder dat het een echte passie is kunnen beter iets anders gaan doen.
 
Ja hoor Olaf, het is maar hoe je het bekijkt, het aanbod is inderdaad enorm gestegen, en de gevolgen zijn bekend.
Alle platenfirma's maken zich schuldig aan het releasen van junk, omdat het gewoon erg lucratieve bizniz is.
En geloof me maar, in de distributie over heel europa ben je zo 2000 stuks 12" kwijt, zelfs als ik een scheet laat graveren op vinyl, en dan blijkt er op de koop toe nog publiek te zijn voor diezelfde scheet. Begrijpe wie kan. Sigue Sigue Spoetnik was indertijd al zo een geslaagde onderneming en het bewijs van.
Toch zie je kentering in de zaak, want meer en meer wordt er terug werk gemaakt van mensen en bands die verder komen dan de huiskamer. ttz, Live. En dan bedoel ik echt live muziek maken.Want daar valt iedereen die het niet heeft begrepen, hopeloos door de mand. Of je nu gitarist bent of keyboards speelt... Maar dat zal nooit wegnemen dat labels inderdaad junk en ééndagsvliegen zullen blijven releasen, omdat het nu éénmaal goeie bizz is.
 
Dus maken mensen hier op het forum "goede commerciele releases"?? Ik bedoel, in je eerste post had je het toch over slechte kwaliteit?

Nah weet niet meer hoor, die hele draad wordt me te ingewikkeld. Iig, de etiqueten en referentiekaders kunnen me gestolen worden. Muziek is voor mij wat een stressbal is voor de ander. Als ik me ook nog aan referentiekaders moet houden kan ik weer een extra antistress hobby gaan zoeken. :)
 
R&S was indertijd zogezegd een beloftevol label...ik zal maar niks meer zeggen, maar alle goede artiesten die daar waren getekend, zijn gaan lopen of artistiek vermoord. Oa The Source die grootse dingen maakte en nu ergens in de goot leeft. Ik zal niet ontkennen dat er (oa Warp) nog integere mensen rondlopen, maar eigenlijk is het niet het onderwerp.
Het lijkt mij ook geen slecht idee om eens een topic te starten over independent labels, zo komen starters misschien nog te weten bij welke labels ze zeker niet moeten aankloppen...
Tussen alle koren zit immers kaf.
En tot slot, het is toch omdat je in de lagere school het abc en grammatica kreeg, dat je hier kan posten ? Maar zelfs die prille kennis van het ABC en grammatica staan niet garant voor het feit dat je een groot schrijver wordt. Dus, is het dan niet zo dat de combinatie van kennis én talent meestal kan leiden tot goede resultaten ????
 
labels die junk releasen zijn er altijd al geweest omdat daar een markt voor is, idd zoals je dat zelf zegt.....maargoed..wie zijn wij om te bepalen of iets junk is als iemand anders het wel zo tof vind om daar geld voor neer te leggen? laat lekker z'n gang gaan zou ik zeggen....

de discussie live vs. opgenomen is weer een hele andere..ikzelf vind live optredens bijna altijd SAAI......geef mij maar een lekker over de top geproduceerde CD of 12" die ik in een club of thuis kan beluisteren... alweer ga je je hier je eigen normen en waarden opleggen, nl: goede muziek kan alleen door mensen gemaakt worden die het ook live kunnen reproduceren....

vanwaar die frustratie van je?

Olaf
 
Frustratie ?? Niet echt. Kan iemand mij het nut dan eens uitleggen van kunstonderwijs, conservatoria, SAE, HRITCS, Teirlinck, MIT,Jazzstudio,enz enz.
Opleidingen staan niet garant voor succes, maar ze bieden je allesinds doorgedreven inzichten. De rest, met welke intentie je ook creatief bezig bent, moet je zelf waarmaken.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
R&S was indertijd zogezegd een beloftevol label...ik zal maar niks meer zeggen, maar alle goede artiesten die daar waren getekend, zijn gaan lopen of artistiek vermoord. Oa The Source die grootse dingen maakte en nu ergens in de goot leeft. Ik zal niet ontkennen dat er (oa Warp) nog integere mensen rondlopen, maar eigenlijk is het niet het onderwerp.
Het lijkt mij ook geen slecht idee om eens een topic te starten over independent labels, zo komen starters misschien nog te weten bij welke labels ze zeker niet moeten aankloppen...
Tussen alle koren zit immers kaf.
En tot slot, het is toch omdat je in de lagere school het abc en grammatica kreeg, dat je hier kan posten ? Maar zelfs die prille kennis van het ABC en grammatica staan niet garant voor het feit dat je een groot schrijver wordt. Dus, is het dan niet zo dat de combinatie van kennis én talent meestal kan leiden tot goede resultaten ????

R&S....da's 10 jaar geleden ongeveer wat je bedoelt. Het is toch logisch dat de een kapt en de ander voor het grote geld gaat?

Ik hoor je alleen maar zeggen dat het talent op dance gebied ontdekt wordt door de kleine labels, waarna de grote maatschappijen met geld wapperen om nog enigszins mee te kunnen draaien met de hedendaagse dance hype.

Kort gezegd, de grote maatschappijen weten niet hoe ze nieuw talent aan moeten trekken.

Kijk, je hebt voetbalclubs met en zonder jeugdopleiding, en clubs zonder jeugdopleiding moeten altijd gaan shoppen naar spitsen die al heel goed spelen en die voor veel geld opkopen.
 
PASSIE komt eerst dan pas talent, en daarna pas kennis. Het is zelfs niet onmogelijk dat iemand met gemiddeld talent en relatief weinig kennis maar wel met een enorme gedrevenheid uiteindelijk veel verder komt dan iemand met veel talent en veel kennis die lekker geld denkt te gaan verdienen. Het lijkt me ook beter om de commercie uberhaupt te mijden. Als je tekent ben je artistiek al half dood.
 
Ja Dek, groot gelijk ook! Artiesten die kontrakten kunnen tekenen waarin totale artistieke vrijheid zit vervat, zijn echt wel zwaar in de minderheid. Ik geloof wel niet in jouw volgorde. Het zijn gewoon faktoren (passie was ik vergeten, maar ik ga ervan uit dat dat sowieso aanwezig is als je hebben en houwen in materiaal stopt) die, indien aanwezig kunnen leiden tot het vervaardigen van spannende, orginele, inventieve en kwaliteitvolle muziek.
 
Ik reageer weer even op jouw postje Skeletor.

In grote lijnen ben ik het met je eens wat betreft je standpunten over creativiteit en authenticiteit.

Maar wat mij betreft is dat nummer van de pizza hut nog net iets origineler dan alles wat Sash bij elkaar gedaan heeft.

Dat Sash dan toevallig goed geproduceerd is dat maakt voor mij niets uit. Iedereen met geld kan een topstudio huren en een technisch goede produktie afleveren.

groeten

basicsys
 
Yo basic,

Ik stelde voorheen al dat ik Sash zeker niet als maatstaf wil hanteren voor wat ik persoonlijk 'echt goed' vind, want ik ben een oa Jazz fan in hart en nieren en hou ook erg van klassieke muziek, net zoals ik evengoed Motorhead, France Gall, Orb, Aphex, Art of Noise, zelfs Will Tura,Frank Zappa, en Louis Armstrong in mn CD collectie heb zitten. (Armstrong, toen was ik zelfs nog niet geboren, maar ik heb het wel leren ontdekken en heb er heel veel van opgestoken)

Maar ik vind de melodie van Equador, al is het intussen al 'oud'nog steeds ijzersterk. Wellicht zou het opnieuw scoren als dat morgen werd gereleased.En inderdaad, voor de afmix kan iedereen een hi-tech studio huren.

Ik zei in een thread ook al dat het 'schrijven' of componeren de eerste stap is, en ook geloof ik best dat hoge auditieve kwaliteit vaak niet haalbaar is in een home 'omgeving', das logisch dacht ik.
Je kan toch stellen dat er in kwaliteit een erg groot verschil is met de charts in de 50's de 60's de 70's en de 80's, daarna ging het volgens mij een beetje bergaf. Maar gelukkig worden er nog steeds genoeg leuke dingen gereleased als Kosheen, Lamb, Massive,en tal van lokale produkten, want we mogen ook onszelf niet vergeten!...Ik moet ze helaas noemen, hoewel ik het niet over stijlen noch groepen wil hebben.

"Pizza Hut" en "When I got high" zijn voor mij 'Grappige Gimmicks' maar het staat ver van kwaliteit en is volgens mij een beetje overbodig. Het draagt niks bij, het is niet van bijzondere waarde. Maar er is ook niets dat zegt dat het niet mag. Maar ik vind het wel spijtig dat het plat wordt gedraaid op radiozenders terwijl er vele hobbyisten en professionals zijn die wellicht materiaal aanmaken dat 1000 x beter is en misschien nooit het daglicht ziet. Dat klopt niet.Daar moet wat aan gedaan, en SYNTHFORUM IS DAAR EEN GOED MIDDEL VOOR! Laat me dat toch ook nog even zeggen. We mogen onszelf gelukkig prijzen dat de technische ontwikkelingen ons al deze mogelijkheden bieden. Maar daardoor dreigt ook voor een stuk het 'ambacht', de essentie verloren te gaan, en dat is eigenlijk m'n hele point. Ik merk te weinig ziel. Bezieling. Smart. Blijdschap...als ik me zo mag uitdrukken. En nou moet ik werken. Doei!
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top