Ouwe Hippie...
Ouwe Hippie...
Das mooi ! Iemand geloofde in zijn repliek ten stelligste dat ik met mijn redenering zeker een ouwe hippie ben. Nou moe, ik mag dan wel in het begin van de sixties geboren zijn, een hippie ben ik zeker niet...integendeel! En neen hoor, ik heb zeker de waarheid niet in pacht omdat ik wat doorgedreven ervaring heb in produktie. Als ik ter illustratie voorstel om eens te proberen een bepaald stukje acoustisch drumwerk van een uitgegeven muziekwerk na te programmeren, dan is dat omdat je bij die voorbeelden botweg verplicht bent om in de grid of event editor met events moet beginnen 'schuiven' tot je dezelfde 'feel' krijgt.
En geloof me, met de door mij aangehaalde voorbeelden (oa Funky drummer van J Brown) is dat niet zo voor de hand liggend. Het verbaast me telkens toch weer dat tijdens workshops veel jonge mensen niet verder komen dan 16de quantiseringen en geen goed besef hebben waarvoor de grid of event editor nou eigenlijk dient. En je hoeft echt geen contrapunt en fuga gestudeerd te hebben om mooie dingen te maken! Maar, ik geloof wel ten stelligste dat als je een mooi boek wil schrijven, je heelwat moet hebben gelezen ...niet ?
Dat staat ook los van de intentie, ttz, meestal werkt het niet als je maar muziek wil produceren om centen te rapen.
Maar zoals ik eerder stelde is het logisch dat er, gezien de technische evolutie, veel meer mensen in staat zijn om thuis iets in elkaar te knutselen dan pakweg 20 jaar geleden, toen het meeste materiaal niet echt betaalbaar was. Dat knutselen is op zich eervol, dat kan ik aleen maar toejuichen. Maar ik blijf erbij dat ik de laatste 10, 15 jaar toch een dalende trend merk in de kwaliteit, orginaliteit, inventiviteit enz...En ik ben heus niet alleen in die overtuiging, dat merk je wel aan mensen die in heel deze discussie dezelfde mening delen.
Platenlabels, en zeker veel van die kleine underground labels zijn mee verantwoordelijk voor de dalende trend in kwaliteit.
De tijd dat labels begaan waren met artiesten is voorbij.(op enkele uitzonderingen na) Het enige doel van veel labels is kwantiteit draaien en omzetten halen. Het maakt hun geen moer meer uit wat er op vinyl komt, want men werkt volgens het principe dat men gewoon graag vééél willen releasen, en per vinyl of titel zien deze 'labels' graag 500 à 3000 stuks verkocht over alle detailhandelaren in Europa. Door bijgevolg veel jongeren een slecht contract te bieden, hebben ze goeie omzetten en verkopen ze gewoon veel vinyl. Maar diezelfde jongeren die dan zogezegd 'plaatjes maken' krijgen een fout zelfbeeld omdat ze in de veronderstelling zijn dat ze juist bezig zijn. Om even later gedumpt te worden...er staan er immers genoeg klaar die ook een platendealtje willen tekenen. En ja , af en toe zit er iets bij dat merkelijk beter is, en dat word dan meestal uitgekocht door grotere labels...Het is ook erg sneu als 'platenbazen' maar steeds weer zeggen tegen nieuwelingen: probeer eens iets als die of die artiest ( meestal iets dat op dat moment verkoopt)
Bah, it kills originality !
Ik vind het toch leuk dat zoveel mensen deze topic lezen en reageren, want het betekend dat er toch ook individuen zijn die trachten te begrijpen en leren wat 'muziek' maken reëel inhoud en enigzins begaan zijn met kwaliteit, orginaliteit, muziekaliteit enz enz. Het is natuurlijk ook een hele opdracht om tegen bestaande stromingen in andere dingen te proberen. Meestal kan je dan niet rekenen op goedkeuring. En het feit dat mensen tracks plaatsen is toch omdat ze ergens rekenen op 'erkenning' of een idee willen krijgen hoe 'goed' iets is, niet? Aan wat toets je dan hoe 'goed' iets is ? Niet zozeer aan verkoopscijfers van grote artiesten, dan wel door te kijken welke initiële ingredienten nodig zijn om tot een goed resultaat te komen. En dat zijn toch, los van welke stijl dan ook alle dingen die ik al herhaaldelijk heb opgesomd...
Ik blijf erbij dat je geen poëzie kan schrijven als je nooit de moeite neemt om klassieke en grote dichters te lezen, of zie ik dat helemaal verkeerd ? (er zijn inderdaad heel soms uitzonderingen, maar dat zijn dan mensen met super talenten en die zijn meestal toch erg leergiering en verslinden kilo's boeken...)