Synthbass in 80s Madonna nummers

Ik denk zelfs dat het een MKS-80 en geen Jupiter-8 is geweest, want ik hoor toch echt aanslaggevoeligheid. Of zou het een LFO zijn? Kan natuurlijk ook...
 
Als ik de 2 mp3`s beluister in begin van de topic, zou ik echt zweren dat het FM synthese is.

Dus misschien geen geplaybackte DX7?

Klinkt echt wel digitaal.....btw die mks80 snippets ook ;(

Nou begrijp ik dat mensen hem geen rackversie van de Jup8 vinden, wat klinkt dat digitaal en totaal niet analoog zeg....
Zeker niet te vergelijken met een minimoog die ook al gesuggereerd werd
 
Origineel geplaatst door Septic
Nou begrijp ik dat mensen hem geen rackversie van de Jup8 vinden, wat klinkt dat digitaal en totaal niet analoog zeg....
Zeker niet te vergelijken met een minimoog die ook al gesuggereerd werd

Alleen softsynths klinken digitaal 8)
 
en waar is 'Jellybean' Benitez in dit hele verhaal?
 
Origineel geplaatst door Septic
Klinkt echt wel digitaal.....btw die mks80 snippets ook ;(

Nou begrijp ik dat mensen hem geen rackversie van de Jup8 vinden, wat klinkt dat digitaal en totaal niet analoog zeg....

Nou heb ik me laten vertellen door een echte kenner dat er ook andere klanken mogelijk zijn op een MKS-80. Schijnt dat je hem kunt bewerken en dat ie dan volledig anders gaat klinken. Misschien ga ik dat ooit nog wel een keer proberen...

:stupid
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik wil wel eens een definitie van "digitaal klinken" zien.. Wie o wie?

R

Nou, digitaal als in; he, dat lijkt op een dx7/Casio en analoog als in; he, dat lijkt op een minimoog/arp
Zo in een eerste reaktie op het luisteren van eerder genoemde sounds.

En ik weet ook wel dat je de MKS80 kan editen voor alle duidelijkheid. Dat kan je met de mpg80 natuurlijk wel veranderen in silky strings. Ik ging even af op de geluidjes dat je had geplaatst.........
 
Gesyncte oscillatoren klinken meestal 'dun' (als je dat met digitaal bedoeld). Daarentegen krijg je dan een partijtje punch waar je niet goed van wordt. Analoog wil niet zeggen dat het altijd uitpuilt van warme lage frequenties. Een Jupiter-8 kan net zo ijzig en kil klinken.

En ik denk zelfs dat het een aardige opgave is om deze klank na te bouwen met een andere synth. Is door de crossmodulatie toch wel een hele typische klank.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben nogal van de 80s en de muziek uit die tijd...

Nu viel het me al geruime tijd op die punchy synth bass lijnen in Madonna produkties uit die tijd..
Ook in een aantal Nick Kamen en Breakfast Club nummers..

Nu geloof ik dat ze altijd de Minimoog ervoor gebruikten, maar zou het alsnog zeker weten want die sounds vind
ik gewoon echt lekker punchy :

Is deze bass Minïmoog ? :

Ik weet dat ze in mid jaren 80 allemaal zot waren op digitaal. Moog heeft dan wel een super sound - maar dat was toen ook een probleem, want een Moog viel nogal moeilijk te mixen - moest dus flink uitgedund worden eer hij op zijn plaats viel. Neem nog dat ze niet altijd even stabiel waren qua tuning en dus besloot de geluids technieker van die tijd resoluut voor de stabiliteit van een digitale synth. Dat is trouwens ook zo met al die 909s en 808s dat je in tal van 80s opnamen hoort - zijn dus voor 99% samples van die bakken die gebruikt werden.

Dus niet vergeten, in de jaren 80 was digitaal echt wel het toverwoord en commerciële producties moesten ook zo klinken. Een beetje te vergelijken met wat tegenwoordig de loudness wars betreft.

Och en natuurlijk niet te vegeten, de NU legendarische TB303 was destijds een heuse flop!
 
Interessant topic. Ik dacht dat de producers van Madonna de DX7 gebruikten... Dat basgeluid vind ik erg leuk!
 
Beginnen er weer een aantal freaks te keffen over Moog Modulars en MKS80.

DX7. En daarmee is de kous af.
 
ik heb geen mks80 maar toch even proberen :)
 

Attachments

  • into80s.mp3
    670,4 KB · Bekeken: 58
fairlight is the magic word! en is digitaal zoals vele nu vst gebruiken.
 
jaja maar is niet te betalen voor hobbyisten zoals hier hoor
 
Back
Top