Synthbass in 80s Madonna nummers

Volgens mij is 99% van de Moroder baslijnen gewoon met de Moog Modular gemaakt.
In combinatie met de q960 sequencer uiteraard.
Er staat inderdaad ook een Minimoog maar het meeste is toch echt de modular.
Zeker die I feel love baslijn maak je toch vrij snel op een step sequencer.
Er staat achterin volgens mij inderdaad een Emu modular.
Vooraan staat inderdaad een Oberheim 2 voice.
Maar ook de Oberheim is volgens mij niet gebruikt voor die catchy baslijnen.
Die envelopes van de Oberheim missen gewoon die Moog punch!
De prophet 5 is het volgens mij ook niet hoor want die mist ook de Moog punch.
 
Origineel geplaatst door gerrie79
Roland MKS-80 !!!

Bingo!

De voorbeeldjes zijn absoluut geen MiniMoogs, het zijn regelrechte factory presets uit de MKS-80 van Roland.

Borderline van Madonna is een MiniMoog.
 
Billy Steinberg said: "It was in 1983 that Tom and I wrote "Like A Virgin". It started with the lyric first. I was driving around in my pickup truck and I got the idea for the song. The idea came out of a personal experience. I was in a devastating relationship, and when it finally ended and I met someone new, I came up with the line, 'I made it through the wilderness...I was beat, incomplete, I'd been had'. All of the lyrics just poured out."

Tom Kelly added:" I especially related to the lyric at the time, since I was going through a tough divorce. Initially, I tried to compose a ballad or midtempo song to accompany the lyric, but it wasn't working. Out of frustration, I started to clown around, performing the song in an uptempo, Smokey Robinson-style, with falsetto vocals. Lo and behold, it worked.
I had just purchased a Roland Jupiter 8 keyboard and we used the Jupiter 8 to create the main keyboard and bass tracks. For the drum track, we used an old Linn drum computer. We demoed the song quickly, and kept it simple. I sang the falsetto in a Smokey-style voice, then we added some background vocal parts".
 
Ik heb geen minimoog en heb er nog nooit achter gezeten, maareh, is dit een minimoog??

Ik vind het niet echt zo klinken, niet oud analoog bedoel ik dan. Al die basjes hebben echt een korte scherpe attack die ik meer in fm bakken herken, maar ik vind het weer net te wollig klinken voor fm.

Een minimoog? echt?
 
vraagje synths & bassen

vraagje synths & bassen

Origineel geplaatst door De Toverkoning
Bingo!

De voorbeeldjes zijn absoluut geen MiniMoogs, het zijn regelrechte factory presets uit de MKS-80 van Roland.

Borderline van Madonna is een MiniMoog.

Hey!!!

nu we toch over synths en bassen aan het schrijven zijn:

ik hoop ook twee vragen:

wat is het sequence-basje uit Sylvester-you make feel?

vraag twee:

Prince:
contoversy, wat is die synth die meeloopt met de zang?met die lichte pitch-bend?net voor hij zingt:
"controversy"
een oberheim?

thanx
 
volgens mij spreken we hier over DX7 basjes dat was de shit in de 80's. samen met die foute electric snares en toms ;)
 
Ik denk toch wel wat jaarjes voor "eind jaren 80". De DX-7 werd al geintroduceerd in 82 of 83.
Ok dan zal het misschien nog wel een paar jaar geduurd hebben, maar FM was volgens mij in 85 allang heel erg hot.
 
Origineel geplaatst door dsil
Ik heb geen minimoog en heb er nog nooit achter gezeten, maareh, is dit een minimoog??

Origineel geplaatst door GUI
volgens mij spreken we hier over DX7 basjes dat was de shit in de 80's

Kunnen jullie lezen? Het zijn Roland Jupiter 8 / MKS-80 basjes! Niks MiniMoog. En ook geen DX7.

@ Sander: Lucky Star is inderdaad ook een MiniMoog.

@ Frank-T: de sequence van Sylvester zal ook een Moog zijn.
 
Al die oude Bassen zijn sowieso Roland.
Juno 60 is misschien ook wel eens gebruikt...
 
I had just purchased a Roland Jupiter 8 keyboard and we used the Jupiter 8 to create the main keyboard and bass tracks. For the drum track, we used an old Linn drum computer. We demoed the song quickly, and kept it simple. I sang the falsetto in a Smokey-style voice, then we added some background vocal parts".

Ik wil niet zeuren, maar daar staat dat ze de demo gemaakt hebben met een Jupiter 8 en niet wat er in de uiteindelijke opname met Madonna gebruikt is. Kan nog steeds dezelfde J8 geweest zijn natuurlijk, maar dat staat er niet :D
 
volgens mij komen die madonna basjes niet uit een mini, maar uit een jupiter 8. En die bass van i feel love kan ik ook perfect nabootsen met mijne jup....*D
 
Origineel geplaatst door De Toverkoning
Kunnen jullie lezen? Het zijn Roland Jupiter 8 / MKS-80 basjes! Niks MiniMoog. En ook geen DX7.


niet boos worden, t is maar ouwe madonna meuk
 
Origineel geplaatst door Rockwell
volgens mij komen die madonna basjes niet uit een mini, maar uit een jupiter 8. En die bass van i feel love kan ik ook perfect nabootsen met mijne jup....*D

laat maar horen!
 
Origineel geplaatst door sander
ja en, het is wel goed spul.

qua productie wel, maar die zang....
 
Back
Top