[Q&A] Orlando Voorn

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.265
Locatie
Grou
Opinie

Waarom ben je naar Detroit verhuisd en hoe bevalt het? Alles wat je er van verwacht had? Leuker? Minder leuk? Inspirerend? [Mostatic] [barn]

De belangrijkste reden dat ik hier ben is omdat ik hier muzikaal kompleet begrepen word. Dat kan ik niet altijd zeggen van Nederland en daar mee bedoel ik niet de die hard fan maar meer de desbetreffende platenmaatschappijen en A&R mensen ,met uitzondering van een paar. De scene is ontzettend veranderd in z'n algemeen en dat komt met name door de groei van commercie rond om techno,welke z'n goede kanten maar ook z'n slechste kanten heeft. Persoonlijk was ik techno moe geworden en besloot zelfs er mee te kappen voor een tijd. De trance overvoeding en acceptatie van bijna geheel Nederland en met name UK en enige andere landen was voor mij echter de druppel die de emmer liet overlopen.Zoals bijna iedereen weet is dat nou niet mijn favoriete muziek! In Detroit heb ik de draad weer opgepakt en ben weer geinspireerd .

Wat mis je totaal niet aan Nederland? [fuse]

A&R eikels die absoluut niks begrijpen van Techno en alleen maar in *het vak* gekomen zijn omdat ze geld ruiken. Ik kan stellen dat ik zeer weinig mis behalve mijn naaste familie en vrienden.

Een groot deel van de Nederlandse jeugd denkt dat Ferry Corsten en DJ Tiësto house en techno hebben uitgevonden. Wat vind je daar van? [OnAcid]

Wel ten eerste wil ik dit stellen...ik ben hier niet om Ferry of Tiesto af te zeiken, en ik ben er van overtuigd dat zij liefde hebben voor wat ze doen.Als producer zijnde kan ik ook van een stijl muziek weten of het werkelijk bagger is of dat er een voor dat genre een goede of slechte productie in mekaar is geknalt....Ferry Corsten is een zeer begaafde producer en weet hoe het productie systeem in mekaar zit. Elke producer die weet hoe dat moet zou dit moeten beamen. Echter ik ben gewoon geen fan van dat genre! simple as that. De stijl die vele mensen in extase brengt is gewoon niet mijn ding...en met mij waarschijnlijk vele andere.
Echter Techno kan ik het niet noemen....het is genaamd trance...en terug in de tijd was er een andere soort trance dan afgelopen 3 jaar. Mensen zijn altijd geneigd om de op het moment meest populaire Genre over een kam te scheren en de historie te vergeten of simpel weg niet te kennen... en daar doe je weinig aan. Het stoort mij niet meer want ik zit niet meer midden in dat.

Ik las laatst een interview van een der Drexciya leden waarin werd gesteld dat Ritchie Hawtin eigenlijk geen techno mocht maken. Hij was te rijk, blank, kwam uit Canada en heeft er geen moeite voor hoeven doen. Mad Mike schijnt ook niet veel van blanke Europeanen te moeten hebben. Persoonlijk vind ik het jammer dat gerespecteerde producers er zulke meningen op na houden.
Nu jij in de US woont, heb jij een verklaring voor zulke uitlatingen? Is de samenleving daar nog gewoon meer tegengesteld en meer zwart/wit. Of is het een stugge manier van reageren op het feit dat anderen de muziek overnemen en er verder mee gaan? En techno was toch eigenlijk altijd vrij "Europees gericht"? [OnAcid]


Je moet begrijpen dat er een hoop media aangedikt word en deze uitlatingen vaak extra aandacht krijgen. Het is en blijft een feit dat in de US er nog altijd heel duidelijk een kloof tussen blank en zwart ligt. Echter Mike kennende voor jaren is deze gedachte niet helemaal waar. Hij heeft zelf veel te maken met mensen uit Europa.Het is wel zo dat als je hem verkeerd benaderd dan kan hij je moeiteloos in de grond stampen en doet dit zonder enige terughoudendheid.
Als je in Detroit komt en probeert te infiltreren omdat je wilt weten welke synth of drumcomputer je moet hebben tja dan ben je op de verkeerde manier bezig. Hun motto is dit: als je getalenteerd bent dan zou het geen reet moeten uitmaken welk stukje gear je gebruikt of niet.
Detroiters hebben een ontzettende hekel aan mensen in z'n algemeen...blank ,geel ,paars of zwart als zij geen echte kwaliteiten bezitten maar simpel weg alles kunnen doen(platen uitbrengen<djing,etc) omdat ze een rijke vader hebben en dan nog denken dat ze de trainspotter kunnen uithangen. Dat kan je alleen begrijpen als je hier zit en de levenswijze die Detroiters leven ervaren. Mensen als Mike en Vele anderen hebben zware tijden hier gekent.

Hoe probeer je een plaats te behouden in de hedendaagse muziekscène tussen al het geweld van stampende techno en de tientallen releases die er maandelijks uitkomen? [Solid_Snake]

Door me aan tesluiten tot een zeer gerespecteerd Submerge en me af te sluiten van de troep die er uitkomt en alleen op te vangen wat mij inspireert. En ik heb mijn naam mee...ik produceer vanaf 1989 tot op heden.

Waarom gebruik je zoveel aliases/schuilnamen om je muziek naar buiten te brengen? Ben je niet veel zichtbaarder als je, cru gezegd, onder één merknaam opereert, en bereik je daardoor niet beter je doel? [Solid_Snake]

Ja dit is waar, ik heb mijzelf tijden lang onder verschillende namen laten uitkomen en heb daar gedeeltelijk last van gehad totdat het moment kwam dat mensen erachter kwamen dat al die verschillende namen eigenlijk een man schuilt. De redenen was omdat ik veel wilde uitbrengen en ook gelijkertijd. Contractueel is het lastig om dat te doen als je een naam wilt gebruiken en zoals je wellicht weet wil een maatschappij altijd je naam exclusief hebben.Verder zou het een overkill worden van een naam. Andere redenen waren de verschillende stijlen waar ik onder opereerde. Nu ik bij een maatschappij zit die mij 100% vrijheid geeft in wat ik wil en ook 100% respecteerd wat ik doe is dat probleem min of meer uit de weg.

Je hoort nu bij de Underground Resistance/submerge stal. Hoe heeft dit tot nu toe jouw muziek beïnvloed?? [bobaphat]

Mike was altijd een invloed op mij samen met vele anderen uit Detroit. Detroit heeft mij gevormd tot wat mij het beste ligt...Ik begrijp de formule ...ik begrijp nu des te meer waarom deze muziekvorm is ontstaan en waarom het zo soulfull is.De levensstijl van vele is hier minimaal.....niet zoals we in Nederland gewend zijn . Daarom zijn er klinken vele platen dark en grimmig. Detroit is life voor meeste is hard life.

Vind je dat er in de dance-wereld nog vernieuwende dingen gebeuren of dat het allemaal een kopie van elkaar is. [BananaWorld]

Muziek is altijd een kopie van iets ontstaan uit pure inspiratie of domweg copieren omdat iets succesvol was. Er zijn nog steeds innoverende vormen maar het word steeds moeilijker om daadwerkelijk iets toe te voegen aan bijna 20 jaar dance music. Echter de technologie gaat ook zwaar vooruit en word het mogelijk gemaakt om voor weinig geld toch een goed klinkend product uit te brengen.
Deze vooruitgang geeft meer ruimte tot experimenteren en dat is een goede zaak want iemand die de kwaliteit heeft moet ook de kans krijgen die uit te voeren. De andere kant van dat is dat er ook veel mensen zich zullen inlaten met produceren en er echt geen kaas van gegeten hebben. Maar dat zal altijd zo blijven

Wat is je toekomst visie op techno? Heb zelf het gevoel dat het nogal een allegaartje aan het worden is, qua stijl, de innovatie is een beetje zoek, veel klonen. Jaren geleden had je nog dat ieder zijn eigen ding binnen een stijl had. Hoe kijk jij hier tegenaan? [trash]

Ik heb geen probleem meer met het uitkammen van genres..dit is beter voor iedereen. Ik hoef niet geasocieerd te worden met een stijl die mij niet ligt en zeker niet vergelijkt te worden met desbetreffende personen die een stijl doen die mij niet ligt. De vorige vraag legt ook uit hoe ik hierover denk.


Produceren

Wat is je eerste synth geweest die je kocht? [Yawgmoth]

een casio keyboard fz nog iets.


Welke synth kocht je, en verkocht je zo snel mogelijk, en waarom? [Yawgmoth]

Alesis quadrasynth...waardelose edit mogelijkheden


Welke synthesizer vind jij het meest eigen geluidskarakter hebben. [BananaWorld]

Wel er zijn er twee die mij beinvloed hebben de dx 100 yamaha en de Oberheim Matrix.

Welk stukje gear zou je niet kunnen missen? [Hazes]

Wel ik heb vele stukken gear gezien in m'n leven maar eentje echt missen? Ik had eens een sp 1200 EMU ...die mis ik nog wel eens als ik wil hip hoppen maar verder dan dat niet echt.

Welke synth gebruikte je voor de lead sequence van Tone exploitation? [Yawgmoth]

Oberheim matrix 1000 module

Ik weet dat het een voor de hand liggende vraag is maar ik kan het toch niet laten:
Als producer in de Detroit-stijl neem ik aan dat je vooral in de begin jaren hardware gebruikt hebt en nu nog gebruikt.Hoe kijk je tegen de huidige ontwikkelingen aan wat betreft software? Kun je met software de typische Detroit-sound benaderen ofwel evenaren? [MIDIoot]


Software is enorm verbeterd! ik ben gek op de snelheid die dit geeft en momenteel werk ik alleen maar op software. ik ben blij met deze vraag en ik kan zeer zeker stellen dat de software van nu, Reason, Sonar, Ableton om er maar een paar tenoemen absoluut me heeft geinspireerd.
Analoog is leuk maar traag. Het is de snelheid die mij inspireert...als ik denk na een kwartier spelen dit is bullshit Orlando ...dan op naar de volgende track. Of als ik bezig ben en iet's anders wil doen dan is het met twee bewegingen gesaved.

In een kort filmpje op de VPRO site heb je het over een minimale setup die je door en door kende in het begin, tov een hoop spullen. De spullen die je nu hebt, welke filosofie zit daarachter? [bikkel]

Zoals ik al zei in de vorige vraag ik werk alleen nog op een computer basis. Het enige wat ik nog zou wensen is mijn vorige mengtafel een DDA
De filosofie is simpel....met minder maak je meer.

Ik zag op de foto op de voorpagina naast de dj set 2 maal Yamaha su700 samplers ( als mij oog het goed ziet ) gebruik jij die naast je dj-set ? of is dat een live set-up van iemand anders? [bass-molecules]

Nee ik gebruik alleen platen...echter ik ben niet vies van de CD spelers ze zijn erg handig en slaan niet over.

Overige

Als ik de naam Orlando Voorn hoor denk ik ook aan dj fix,avro's 3 maal doordraai. Scratch je nog wel eens?[ trash]

Nauwelijks ...met een enkele dj set hier en daar. Dj's Q-BERT en anderen dat laat ik aan hun over...zij zijn de masters op dat gebied Djing is hun leven....mijn ding is produceren

Wat zou iedereen van jouw moeten weten, maar is nog nooit gevraagd? [Yawgmoth]

Wel wat een heleboel mensen niet weten is dat ik nooit (behalve mijn wiet roken) enige drugs heb gebruikt ....ooit..Als je mij vraagt hoe het is om een pil te slikken of een lijn coke te snuiven ..of wat dan ook kan ik met trots zeggen ...ik heb geen idee! Ik heb op party's gestaan waar ze me pillen toeschoven en ik ze netjes weer terug gaf en ze me aankeken alsof ik totaal gestoord was.

Komt er nog een nieuwe dope dog? [Dobre]

Hey Dobre! alles kits man! Wellicht komt er een nieuwe Dope dog ...time will tell


De editoril over Orlando Voorn tref je hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=37698
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top