bliepertronic
Vintage kloon
bij mij begondat vrij opmerkelijk!
mijn vader stond in dienst van de inmiddels beroemde architekt gerrit rietveld, en had thuis zijn meubelmakerij. wij woonden toen in een groot landhuis met veel ruimte ed.
gerrit rietveld kwam regelmatig op bezoek, ik was toen hooguit 3 of 4 jaar oud, en hij nam altijd van die bakkelieten 78 toeren platen voor mij mee.
ik had ook een oude grammofoon waar alleen het draai plato het nog van deed, en ik legde die bakkelieten platen altijd daarop, met mijn vinger ronddraaiend, en door middel van een spelt of een spijker in de groeven te houden kon je als je je oor er bij legde heuse muziek horen!!
moet altijd een erg leuk gezicht zijn geweest want mijn moeder heeft het er nu nog over!
later kwam er zo,n ouderwetse radio, en radio veronica, dat piraten schip was toen net begonnen met uitzenden. tot grote ergenis van mijn vader want die hield alleen van klassieke muziek, en zelfs van die beschaafde nummers als the beatles o.i.d. kreeg hij al een rol beroerte.
gelukkig was het huis dermate ruim dat hij dat niet de hele dag aan hoefde te horen als hij in zijn werkplaats bezig was. mij moeder hield gelukkig wel van wat veronica destijds allemaal in de ether gooide!programma,s op radio veronica waar ik verslingerd aan was was toch wel de lexjo, tussen 8 en 9 s,avonds altijd uitgezonden en ik zat dan altijd met mijn bandrecordertje klaar. veel progrock altijd, met altijd van die yes plaatkanten ed. ook radio 3 kwam met de super clean dream machine van ad visser. ook al zo heerlijk verslavend!
eind jaren 60 begin jaren 70 hoorde ik voor het eerst de synthesizer in een paar nummers terug, eentje van ike en tina turner en lucky man van emerson lake en palmer.
ik was toen gelijk verkocht! wow wat was dat nou voor een geluid, en hoe maakte je dat.
later begonnen meerdere bands hier mee te experimenteren en via de platen die mijn broer altijd kocht kon ik op de hoes lezen wat dat was. een synthesizer!!! het woord moog kwam vrijwel altijd in beeld, maar ook de arp, vcs3, en nog wat antieks zag je steeds vaker op platen hoezen verschijnen.
pas in het blad de muziek expres rond 1971/72 stond rick van de linden erin met een arp 2600. ofzo
toen dacht ik al, jeetje als ik dat toch eens zelf had....
pas rond 1982 kocht ik mijn eerste synth, de ms 20 omdat ie teminste redelijk betaal baar was. daarvoor had ik wel eens een kawai geleend en mij daar een paar dagen lang volledig op uitgeleefd.
een paar vrienden van mij speelde al in een bandje, dus ik mocht gelijk mee doen, ik kon geen noot spelen, maar vage blieb intro,s en outro,s wat simpele melodie lijntjes hier en daar kwamen er al snel uit. er zaten nog 2 hanzen in die band dus vanaf die tijd ben ik ook blieb genoemd.
nog een paar bandjes verder die steeds beter werden, en ik had intussen ook pianoles genomen dus mijn spel werd ook steeds aanhoorbaarder, ging ik toch meerdere modellen synths kopen. waaronder natuurlijk de mini moog omdat het geluid op de platen er altijd uit te halen was, en het toch inmiddels een monument van de (vooral symfo en progrock) muziek was geworden. omdat het huis groot genoeg was ben ik ook een geluidsopname studio op zolder begonnen om bands op te nemen, eerst 8 sporen, daarna 16, toen 24, je kent het wel...
veel bands op genomen waaronder het bekenst de treble spankers waren.
helaas was het huis geen familie eigendom en was zwaar vervallen, en moest dus nodig opgeknapt worden waar wij geen geld voor hadden, dus zijn wij er uitgezet.
later de studio nog voortgezet op een vervelend industrieterrein in utrecht, maar dat heeft ook maar 5 jaar geduurt, toen werd het huurcontract ook weer ontbonden.
mijn vader stond in dienst van de inmiddels beroemde architekt gerrit rietveld, en had thuis zijn meubelmakerij. wij woonden toen in een groot landhuis met veel ruimte ed.
gerrit rietveld kwam regelmatig op bezoek, ik was toen hooguit 3 of 4 jaar oud, en hij nam altijd van die bakkelieten 78 toeren platen voor mij mee.
ik had ook een oude grammofoon waar alleen het draai plato het nog van deed, en ik legde die bakkelieten platen altijd daarop, met mijn vinger ronddraaiend, en door middel van een spelt of een spijker in de groeven te houden kon je als je je oor er bij legde heuse muziek horen!!
moet altijd een erg leuk gezicht zijn geweest want mijn moeder heeft het er nu nog over!
later kwam er zo,n ouderwetse radio, en radio veronica, dat piraten schip was toen net begonnen met uitzenden. tot grote ergenis van mijn vader want die hield alleen van klassieke muziek, en zelfs van die beschaafde nummers als the beatles o.i.d. kreeg hij al een rol beroerte.
gelukkig was het huis dermate ruim dat hij dat niet de hele dag aan hoefde te horen als hij in zijn werkplaats bezig was. mij moeder hield gelukkig wel van wat veronica destijds allemaal in de ether gooide!programma,s op radio veronica waar ik verslingerd aan was was toch wel de lexjo, tussen 8 en 9 s,avonds altijd uitgezonden en ik zat dan altijd met mijn bandrecordertje klaar. veel progrock altijd, met altijd van die yes plaatkanten ed. ook radio 3 kwam met de super clean dream machine van ad visser. ook al zo heerlijk verslavend!
eind jaren 60 begin jaren 70 hoorde ik voor het eerst de synthesizer in een paar nummers terug, eentje van ike en tina turner en lucky man van emerson lake en palmer.
ik was toen gelijk verkocht! wow wat was dat nou voor een geluid, en hoe maakte je dat.
later begonnen meerdere bands hier mee te experimenteren en via de platen die mijn broer altijd kocht kon ik op de hoes lezen wat dat was. een synthesizer!!! het woord moog kwam vrijwel altijd in beeld, maar ook de arp, vcs3, en nog wat antieks zag je steeds vaker op platen hoezen verschijnen.
pas in het blad de muziek expres rond 1971/72 stond rick van de linden erin met een arp 2600. ofzo
toen dacht ik al, jeetje als ik dat toch eens zelf had....
pas rond 1982 kocht ik mijn eerste synth, de ms 20 omdat ie teminste redelijk betaal baar was. daarvoor had ik wel eens een kawai geleend en mij daar een paar dagen lang volledig op uitgeleefd.
een paar vrienden van mij speelde al in een bandje, dus ik mocht gelijk mee doen, ik kon geen noot spelen, maar vage blieb intro,s en outro,s wat simpele melodie lijntjes hier en daar kwamen er al snel uit. er zaten nog 2 hanzen in die band dus vanaf die tijd ben ik ook blieb genoemd.
nog een paar bandjes verder die steeds beter werden, en ik had intussen ook pianoles genomen dus mijn spel werd ook steeds aanhoorbaarder, ging ik toch meerdere modellen synths kopen. waaronder natuurlijk de mini moog omdat het geluid op de platen er altijd uit te halen was, en het toch inmiddels een monument van de (vooral symfo en progrock) muziek was geworden. omdat het huis groot genoeg was ben ik ook een geluidsopname studio op zolder begonnen om bands op te nemen, eerst 8 sporen, daarna 16, toen 24, je kent het wel...
veel bands op genomen waaronder het bekenst de treble spankers waren.
helaas was het huis geen familie eigendom en was zwaar vervallen, en moest dus nodig opgeknapt worden waar wij geen geld voor hadden, dus zijn wij er uitgezet.
later de studio nog voortgezet op een vervelend industrieterrein in utrecht, maar dat heeft ook maar 5 jaar geduurt, toen werd het huurcontract ook weer ontbonden.