hoe is het muziekvirus bij jou toegeslagen?

bliepertronic

Vintage kloon
Lid sinds
16 december 2004
Berichten
3.184
Locatie
utrecht en omstreken
bij mij begondat vrij opmerkelijk!
mijn vader stond in dienst van de inmiddels beroemde architekt gerrit rietveld, en had thuis zijn meubelmakerij. wij woonden toen in een groot landhuis met veel ruimte ed.
gerrit rietveld kwam regelmatig op bezoek, ik was toen hooguit 3 of 4 jaar oud, en hij nam altijd van die bakkelieten 78 toeren platen voor mij mee.
ik had ook een oude grammofoon waar alleen het draai plato het nog van deed, en ik legde die bakkelieten platen altijd daarop, met mijn vinger ronddraaiend, en door middel van een spelt of een spijker in de groeven te houden kon je als je je oor er bij legde heuse muziek horen!! :D
moet altijd een erg leuk gezicht zijn geweest want mijn moeder heeft het er nu nog over!
later kwam er zo,n ouderwetse radio, en radio veronica, dat piraten schip was toen net begonnen met uitzenden. tot grote ergenis van mijn vader want die hield alleen van klassieke muziek, en zelfs van die beschaafde nummers als the beatles o.i.d. kreeg hij al een rol beroerte.
gelukkig was het huis dermate ruim dat hij dat niet de hele dag aan hoefde te horen als hij in zijn werkplaats bezig was. mij moeder hield gelukkig wel van wat veronica destijds allemaal in de ether gooide!programma,s op radio veronica waar ik verslingerd aan was was toch wel de lexjo, tussen 8 en 9 s,avonds altijd uitgezonden en ik zat dan altijd met mijn bandrecordertje klaar. veel progrock altijd, met altijd van die yes plaatkanten ed. ook radio 3 kwam met de super clean dream machine van ad visser. ook al zo heerlijk verslavend!
eind jaren 60 begin jaren 70 hoorde ik voor het eerst de synthesizer in een paar nummers terug, eentje van ike en tina turner en lucky man van emerson lake en palmer.
ik was toen gelijk verkocht! wow wat was dat nou voor een geluid, en hoe maakte je dat.
later begonnen meerdere bands hier mee te experimenteren en via de platen die mijn broer altijd kocht kon ik op de hoes lezen wat dat was. een synthesizer!!! het woord moog kwam vrijwel altijd in beeld, maar ook de arp, vcs3, en nog wat antieks zag je steeds vaker op platen hoezen verschijnen.
pas in het blad de muziek expres rond 1971/72 stond rick van de linden erin met een arp 2600. ofzo
toen dacht ik al, jeetje als ik dat toch eens zelf had....
pas rond 1982 kocht ik mijn eerste synth, de ms 20 omdat ie teminste redelijk betaal baar was. daarvoor had ik wel eens een kawai geleend en mij daar een paar dagen lang volledig op uitgeleefd.
een paar vrienden van mij speelde al in een bandje, dus ik mocht gelijk mee doen, ik kon geen noot spelen, maar vage blieb intro,s en outro,s wat simpele melodie lijntjes hier en daar kwamen er al snel uit. er zaten nog 2 hanzen in die band dus vanaf die tijd ben ik ook blieb genoemd.
nog een paar bandjes verder die steeds beter werden, en ik had intussen ook pianoles genomen dus mijn spel werd ook steeds aanhoorbaarder, ging ik toch meerdere modellen synths kopen. waaronder natuurlijk de mini moog omdat het geluid op de platen er altijd uit te halen was, en het toch inmiddels een monument van de (vooral symfo en progrock) muziek was geworden. omdat het huis groot genoeg was ben ik ook een geluidsopname studio op zolder begonnen om bands op te nemen, eerst 8 sporen, daarna 16, toen 24, je kent het wel...
veel bands op genomen waaronder het bekenst de treble spankers waren.
helaas was het huis geen familie eigendom en was zwaar vervallen, en moest dus nodig opgeknapt worden waar wij geen geld voor hadden, dus zijn wij er uitgezet.
later de studio nog voortgezet op een vervelend industrieterrein in utrecht, maar dat heeft ook maar 5 jaar geduurt, toen werd het huurcontract ook weer ontbonden.
 
Ik was 6 en hoorde Oxygene 4. Dat nummer maakte een geweldige indruk op me. Niet dat ik toen direct op het idee kwam zelf muziek te maken, maar bleef wel gefascineerd door synthesizers en toetseninstrumenten. Een paar jaar later kreeg ik een Casio VL-tone voor mijn verjaardag. Deed m'n best om de melodie van Oxygene te spelen. Probeerde zelfs een geluid in de VL-tone te progammeren dat in de buurt kwam.

Wat later kwam er een groter keyboard (echte synthesizers waren onbereikbare apparaten voor mij in die tijd) en nog wat later een Commodore 64 waarmee ik mijn eerste serieuze pogingen deed tot het programmeren van geluid.
Van keyboard naar keyboard hoppend kwam er dan na jaren een echte synth en uiteindelijk zelfs een bescheiden studiootje.

Mijn Casiootje staat er nog steeds, want daar begon het voor mij toch allemaal mee.


groet

Tom
 
mijn pianoleraar had achter de piano een oude mac met logic 3 staan...na een tijdje belde mn leraar mijn ouders...

GEEF DIE JONGEN EEN MIDI KEYBOARD...

en ja hoor ;) maken is gewoon leuker dan alleen spelen!
 
Ik woonde in de zestiger jaren in de Haagse wijken der gemiddelde Nederlander: Moerwijk, Zichtenburg (aka Zuiderparkbuurt), Morgenstond, waar zo'n beetje iedere straat wel een paar bandjes had in die tijd. Een aantal huizen verderop oefende Shocking Blue (zonder Veres nog) in de tuin en de Earring woonde verderop, over de brug... Dan gaan die dingen vanzelf. Daar leer je wat, daar help je een ander aan een loopje en voor je het weet speel je in een bandje.

Synthesizers waren nog te duur en die bouwden we dus zelf, maar daar heb ik in een andere thread al eens over geschreven.

Ik was de meest experimentele van de groep en nam in 1968 les bij Miechel Waisvisz (van die kraakdoosjes), die maar een jaar ouder was dan ik, ontdekte ik pas vrij recent :)

Na mijn tweede studie aan de Koninklijke Akademie heb ik na 15 jaar de electronische muziek weer opgepakt en ben extern adviseur van het Gemeentemuseum Den Haag geworden.

Wout
 
12 jaar...


Hoorde het nummer ''Technohead - I wanna be a Hippy''.. dat vond ik vet die sounds en beats...

toen ik 14 jaar was en b bij een oud klasgenootje op een dag gewoon wat aan het zitten was, kwam die vader thuis van zn werk en zegt tegen mn vriendje': ''Hey Erik, moet je eens komen kijken wat ik van een collega op het werkt gekregen heb.. dat vind je ook vast leuk''

wij na die pc toe met die vader.. wij checken WOW!!! ik werd gek.. ''Rave E-jay'' was het muziek proggie...


ik meteen fikken en met die loopjes gaan klooien... igg een sequencje bouwen.. je kon niets editen..


later toen ik op het middelbaar onderwijs zat kwam ik bij een ander klasgenooitje en die had FT2 (Fasttracker)
daar kon je dan zelf mee spelen.. NOG VETTER!

toen Fruityloops met effecten NOG VETTER!

daarna liep het uit de hand.. en nog steeds..
binnen 1.5 tot 2 jaar had ik:

Mackie 32/8
Virus KC
Alesis Andromeda
JP-8080
Creamware Pulsar2
Tannoy monitoren
Sherman Filterbank2
Jomox Airbase
TC-M300
Akai MPC1000
enz enz

ben reeds erg verslaafd geraakt...

deze maand ga ik voor een TC-fireworx en een TR-909


het lijkt maar niet te stoppen het virus:D
 
Ik zag Gary Numan bij TOTP op BBC toen nog soms met een beetje geluk te ontvangen bij mooi weer .
In die tijd had je namelijk alleen NL1/NL2/B1....niet veel dus...
En was zo weg van zijn bleeps en squeeks dat ik toen vlak erna begonnen was ,en ik was allang fan van Vangelis ...
Dus Voila!
Kocht een nieuwe Yamaha PS-6100 en een CS15D en toen begon het grote avontuur........
Vandaar uit naar Modulair en Vulgair!! :D 8o) De rest is te zien op me site........:mega:
 
op mn 12 begonnen met keyboardles, beetje saai om al die noten na te spelen en ben gaan bekijken wat het apparaat meer kon dan alleen maar ritme aan en uit en wat geluidjes kiezen.

wel doorgegaan met pianoles om goed te kunnen blijven spelen.

tot nu toe heb ik een yamaha cs6x, kawai mp4, novation ks-5 en yamaha tyros.
 
Der Mensch Machine.... 3 jaar oud :halleluja:

3 ons blokfluit,6 ons klarinet, 1 ons gitaar, snufje drums en kilo`s vinyl...

Een keer lekker op je bek gaan zodat alles goed door elkaar schudt, dan opstaan, verder lopen, struikelen over een stereo jack waar een Nord Modular aanvastzit , vervolgens al wrijvend over je buil nadenken hoe je leven eruit had gezien als je op je 6e wel een krantewijk gehad mocht hebben, zodat je toen die MS20 gekocht kon hebben. Ondertussen in de toekomst proberen te kijken en hopen dat je het nog mee mag maken dat mLan een standaard wordt die je kan laten implanteren, zdat je alleen maar goede beats en melodien hoeft te bedenken en ondertussen ook nog gewoon kan stofzuigen en afwassen en contacten met de buitenwereld kan houden (moet dus minimaal 64bits oplossing zijn)

en heus ik heb alleen perenektar het weekend gehad en verder nix :)
 
Kreeg op mn twaalfde een draagbare cd-speler cadeau (de eerste cd-speler in huis overigens) en kocht toen van mn verjaardagsgeld de cd's Eurodance en Cyberzone. Enkele weken later zei een neef tegen me dat ik ook eens de Thunderdome-cd's moest checken dus ik er eentje halen (deel 8 ) met de kortingsbonnen van de Schoolcampus van de V&D. En helemaal verkocht.:slotje:
Ik had toen gelijk zoiets van: Dat wil ik ook kunnen maken. Dus ging ik op keyboardles zodat ik een keyboard kon krijgen. Dit werd een Roland E-16 (heb ik nog steeds) en in plaats van het leren van de saaie orgelliedjes op les speelde ik met een schoolvriend elke middag Charly Lownoise & Mental Theo deuntjes en hardcoreriedeltjes (heb zo ieg nog op 180 BPM leren spelen).
Later toen ik op het gymnasium in de tweede klas bleef zitten, kwam ik bij Arthur (ProtoHuman) in de klas en die luisterde ook hardcore. Dus besloten we samen te gaan dj-en en beroemd te worden. :D
Toen op een gegeven moment kwam ie es in de klas met een bandje met daarop een eigen gemaakte track! Hij had Fasttracker gekregen en vanaf dat moment begonnen we samen muziek te maken. Draaien en trackeren neigden al sneller naar Terror/Industrial hardcore en na enkele jaren hadden we in Leeuwarden een boeking voor ons eerste optreden. We konden natuurlijk niet met lege handen gaan staan dus kochten we een Roland R-8 van een familielid en een Boss MT-2. Hiermee (samen met de E-16) speelden we over een cdtje heen met simpele versies van tracks van ons en daarna begon de gearlust echt...
 
Op 6-jarige leeftijd orgelles gehad ;{ =(

Later overgestapt op keyboards en synths :P
 
funk.. immer funk aan mn oren willen hebben. vroeger door mn vader in aanraking gekomen met jes, maar t werd al snel jazz-funk,funk, alles wat funkt

god made me funky waarschijnlijk

get the funk outta my face, what is funk, funkify your life, funkerdedefunkfunkfunk

funk

en iedereen die 'da phonk' zegt omdat ie dat cool vindt funkt niet

ik sta tot ik funk

funk
 
Toen ik 2 (!) jaar oud was kreeg ik een grammofoon. Sindsdien is het nooit meer "goed" gekomen. :dj:

En verder zo'n beetje het recept van m0n0log1c: 3 ons blokfluit, 6 ons viool, 3 ons piano en tonnen vinyl.
 
Laatst gewijzigd:
hoe is het muziekvirus bij jou toegeslagen?

als een bom..... :D

ik hoorde de commercials van de synthesizer greatest cd's op de radio, en ik was verkocht. Ik was (en ben) ook erg into science fiction, en synthesizermuziek paste wat mij betreft perfect in dat plaatje....

Achteraf waren er meer tekenen, hoor.. Schijnbaar (volgens mijn pappie) had ik altijd al "iets" met synth muziek, als dat op de radio voorbij kwam. Mijn vroegste muzikale herinnering (die helemaal intact was gebleven) was aan de videoclip van OMD, the maid of orleans. Ik was 5 toen het uitkwam, ik vond het helemaal geweldig. Daarna iets van 8 jaar niet meer gehoord, en toen ik het weer hoorde, was meteen het hele gevoel terug. [vage modus] Klinkt stom, maar dat was 1 van de meer magische momenten in mijn leventje [/vage modus] :D
 
Bij mij onbewust met popcorn :D uit 1974
Maakte toen nog geen muziek, 4 jaar later wel, op een orgel.
Pas toen mijn buurjongen die breakdancete, in 1983-83 met een plaat aan kwam van the west street mob, een electric boogie plaat, begon het te kriebelen.
Begon toen met een taperecorder en 1 erres pickup te knippen en te freaken, later een boss dr110 gekocht.
Hooked geraakt aan de bond van doorstarters, 3 maal doordraai, en when the beat goes on.
Daarna in 87 house leren kennen, en was opnieuw verkocht.
Roland s 10 sampler gekocht, met 2 of 4 sec sample tijd, en ging helemaal uit me dak.
 
thanx to mama, eigenlijk.....

m'n ma speelde gitaar in een groot, klassiek orkest en vond dat "muziek bij het leven hoorde".
Op m'n 5e gaf ze me een klein luchtorgeltje (merk onbekend, ding hangt nog bij ma aan de muur) en ik was dagen zoet. Na enkele weken had ze een kennis uit haar orkest, die een muziekschooltje dreef, zo gek gekregen om zo'n jong ventje als mij les te gaan geven en ze joeg me naar dat muziekschooltje. ik vond het leuk en bleef plakken.

De 10 jaar die daarop volgde, had ik muziekles en ging aan het klooien met platenspelers, gare (Alecto) mixers, MSX met philips music-module, enz. Er was geen houden meer aan, en nu, bijna 25 jaar na m'n eerste muziekles, gaat er nog steeds geen dag voorbij zonder dat ik op z'n minst even aan die goddelijke witte & zwarte toetsjes denk.

bedankt ma ! :)
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik was 14 jaar, hoorde 2 unlimited op de radio en dacht: 'vet, dat wil ik ook doen'.
8)

Bij mij net zoiets;)

Het muziek maken zelf kwam echter pas jaren later
 
m'n eerste nummer maakte ik met een klokkenspel toen ik denk ik een jaar of 8 was...

daarna kregen we een orgel thuis, heb ik nog es wat op een fluit getoeterd
en vanaf m'n 15e vol aan de gang gegaan met het maken van mod-jes (4 kanalen, 8bit, 11khz :D)

De rest is geschiedenis.... :P
 
Back
Top