standaard drums

hmmm de les wel maar de digitale zooi niet. Wil wel nog ooit zo'n DDRUM hebben
 
Ik rotzooi zelf veel met gestapelde kicks elk met eigen filtering zodat ze elkaar aanvullen op de punten waar dat ook echt een hoorbare verbetering geeft, het resultaat is een drumklap met eigen karakter.
Helaas denk ik niet dat de kick verplaatsen naar b.v. de tweede of derde tel verslavend werkt.
Mijn ervaring is;
Strak patroon - kick hats + clap.
Wel echt originele geluiden gebruiken.
Hier omheen rommelen met achtergrond geleuiden die op het mid werken.
Flink cross delayen en filtersweeps maken op een paar tracks tegelijkertijd.
Dan tevens werken met korte ritmische synth geluiden als b.v.
Pulse en Saw en deze ook cross-delayen.
Vergeet niet een strakke baslijn eronder te zetten voor de houvast van het geheel.

gr.
mz.
 
Die snare op 2 en 4 hoeft natuurlijk niet het hele nummer doorlopen. Je kunt hem gerust af en toe een beetje laten "schuive": X O O X O O X O of zo.
Ook leuk om eens mee te experimenteren: Sync een echte ouderwetse drumbox/begeleidings-automaat mee. je weet wel, zo eentje waar nog Tango en Bossa Nova in zit. Moet je wel de instrumenten individueel kunnen in- en uitschakelen. Kun je wel eens hele interessante en onverwachte resultaten mee krijgen.
 
Een "truc" die ook weleens word uitgehaald is een hihat op de offbeat met een reverb. En dan de reverb een predelay geven zodat de reverb precies 1/16 later komt. Als je het geheel dan door de compressor stuurt, krijg je een apart effect. Dit word ook weleens met de kick gedaan, maar de predelay afstellen op 1/8.

Verder kan je bijvoorbeeld de hihat loop om de acht maten veranderen in een rideloop en dan na 8 maten weer terug naar de hihat. Als je dan ook af en toe de snare er uit haalt kun je een leuke opbouw maken, door alleen maar de drums steeds te veranderen en nieuwe dingen toe te voegen.
 
maatsoorten

maatsoorten

Origineel geplaatst door bambamstudio
waarom bijft het toch moeilijk om van die standaard drumtracks iets orgineler te maken>

die kick op de eerste tel en de open hihat op de tweede hebben we nu wel gezien en gehoord.

maar ja, bedankt maar eens iets nieuws wat toch die kracht heeft, die jive heeft en toch anders is.

drums zijn natuurlijk gebaseerd op maatsoorten. je kan er dus ook over denken om hiermee te kloten. in plaats van enkelvoudige maatsoorten samengestelde maatsoorten gebruiken bijvoorbeeld: een samengestelde 5/4 maatsoort waarbij een tweekwartsmaat wordt afgewisseld met een driekwartsmaat kan leuk klinken. hierdoor verspringt als het ware steeds het accent van je groove. je hoort dit soort dingen volgens mij niet zo vaak in dansmuziek maar t kan leuke dingen opleveren...

dus: boem tsjik boem tsjik boem tsjik tsjik boem tsjik :)
 
Re: maatsoorten

Re: maatsoorten

Origineel geplaatst door olaf

een samengestelde 5/4 maatsoort waarbij een tweekwartsmaat wordt afgewisseld met een driekwartsmaat kan leuk klinken. hierdoor verspringt als het ware steeds het accent van je groove.

volgens mij klinkt zoiets alleen maar leuk op papier, en kun je bij t daadwerkelijke geluid nooit lekker meegrooven in je kop omdat de beat steeds niet klopt
 
valt wel mee pjotr hoe raar het allemaal klinkt...
heb je March Of The Pigs van Nine Inch Nails wel eens gehoord?
da's een eh... [ff denken] 7/8 maat, maar hij klinkt echt vet!!
 
als je iets orgineels wilt horen op drum percussie gebied moet je baguette van mauro picotto maar eens downloaden, hoe flikt ie dat......:erm:
 
verdi vind ik ook wel netjes van meneer picotto..
 
ik heb nooit goed begrepen wat er zo bijzonder is aan die soort techno nummers van picotto, maar goed zal wel aan mij liggen..
 
om te laten zien dat je inderdaad niet altijd met een 4kwartskick hoeft te werken met standaard boem tjjj boem tjj boem tjjj.
Wat goed werkt is veel met verschillende velocity's werken en niet alles quantizen, gaat het lekker van even ..
Dit is een track van mij die op shockers is verschenen, ik denk wel een goed voorbeeld van wat ik bedoel.

da goose - cachaca (electrico roots ep)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door LastResort
als je iets orgineels wilt horen op drum percussie gebied moet je baguette van mauro picotto maar eens downloaden, hoe flikt ie dat......:erm:

Origineel geplaatst door krz
verdi vind ik ook wel netjes van meneer picotto..

Yes cool om te horen dat er hier nog meer mensen picotto vinden rule, kvind de techno van hem echt helemaal top.
sorry, misschien allemaal beetje offtopic, maar ik vind persoonlijk het nummer 'Kebab' van hem helemaal super.
 
Back
Top