Oude rot in het vak

Eminent2000GT

Nieuwkomer
Rond 1970 bouwde ik mijn eerste elektronisch orgeltje. Van een master-oscillator en frequentie-dividers had ik nog nooit gehoord. Voor elke noot 'n printplaatje met 2 transistors. Dat was ook de tijd waarin Eminent uit Bodegraven steeds succesvoller werd als fabrikant van hoogwaardige elektronische orgels. En mede door dat succes was ook bij mij de liefde voor elektronische orgels flink aangewakkerd. We zijn nu ruim 50 jaar verder en zoals zo vaak, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zo'n 2 jaar terug een Hammond Aurora Classic op de kop getikt en volledig gerestaureerd. De elektronica is weer in topconditie en de behuizing als nieuw. Kan zó in de showroom! Maar de ultieme droom was toch om in het bezit te komen van een van de mooiste orgels uit de Eminent familie van destijds: de Eminent 2000 Grand Theatre. In België vond ik er een. En nog wel met 27-tonig pedaal. Moest (en moet) nog wel 't een en ander aan gebeuren. Ik ben nu 'n heel eind op weg maar ben vastgelopen in het herstel van sommige percussion/sustain functies en 'n arpeggio die ik maar niet aan de praat kan krijgen. Vandaar mijn toetreding tot het Synthforum, in de hoop kennis te kunnen maken met leden die dezelfde interesse hebben als ik.
Mvg,
Oude rot in het vak

Hi welkom,

Er lopen hier een paar kundige electronica experts rond.
Dus wellicht kun je antwoord op je vragen in het zelfbouw / reparatie forum.

Cheers

Welkom!

De 2000GT is een heel mooi orgel. De 2000 in mijn naam verwijst er ook naar.

Die arpeggio is zeker de moeite om te laten herstellen, want het is de enige versie van de Eminent/Solina strings met arpeggio.

Welkom :baco: , er zitten hier genoeg mensen met kennis. Mocht je van je werkzaamheden verslag doen, wordt dat ook altijd gewaardeerd :okdan:

Mooi verhaal. Heb in 1998 bij de firma Boot Orgels mijn eerste Eminent S20 orgel mogen uitzoeken van mijn ma. Het ging toen al niet goed meer bij Eminent.

Leuk verhaal om te lezen. In die zelfde tijd knutselde ik een occilator met een stuk of wat potentiometers in elkaar die geregeld gestemd moesten worden net als een gitaar en de syntersizers uit die tijd. Dat onvaste gestem werd ik al snel beu. Om dan maar bovengenoemd bodegraven orgel te kopen met vaste frequentie kristal met delers voor alle noten. (+ muziekles) Het idee heeft me tot op heden zo vast gezet dat ik nog steeds geen CV analoge occilator heb. Excuus voor de gene die er anders over denken. CV gebruik ik wel voor toevoegingen als (low-pass-filter e.d. CV occilators wel voor experimentele effecten en tussendoor-dingen.
CV/gate (een afkorting van control voltage/gate)

Onderdelen toen in die tijd voor een habbekrats à la speelgoed.

Op het einde van een rommelmarkt nog wel eens een aanhangwagen met zeven orgels gekregen.
De meeste hadden een een spoel per toon. Als ze het nog deden zo vals als een kraai en veel te groot.
Ik heb ze niet kunnen bewaren op de transformators en wat luidsprekers na.

Laatst gewijzigd:
De man voor Eminent herstellingen was Huib de Bruijn, maar aangezien zijn site niet meer vestaat vrees ik dat je daar te laat voor bent.

Je kan het ook eens in "onderhoud en reparatie" vragen.

Back