Maak jij je tracks " inmixbaar" ?

Maak jij je tracks " inmixbaar" ?

  • Ja, vind ik belangrijk

    Stemmen: 28 45,2%
  • Nee, hou ik geen rekening mee

    Stemmen: 29 46,8%
  • Heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht

    Stemmen: 5 8,1%

  • Totaal aantal stemmers
    62
Origineel geplaatst door trash
Volgende keer zet ik er wel 64 maten met een metronoom voor,voordat de plaat begint..:D
Gemak dient de mens

Daar heb je wel wat. Bv, als een plaat langzaam infade is een plaat niet tot nauwelijks goed in te mixen. Al zet je een metronoom van 1 klik aan het begin gaat het al veel beter tot perfect.
 
jah ik maak ze altijd inmixbaar ben bezig met een trance track voor me oom vind ie helemaal geweldig daar heb ik geen inmixbare bass-line ofzo
 
Let er wel redelijk op, bv als ik met een vaag intro begin waarvan je niet goed het begin hoort doe ik meestal een crach aan het begin zo dat je het goei punt te pakken hebt in het begin. En voor de rest hou ik me ook wel ardig aan de tel regels.
 
Origineel geplaatst door metatron
Let er wel redelijk op, bv als ik met een vaag intro begin waarvan je niet goed het begin hoort doe ik meestal een crach aan het begin zo dat je het goei punt te pakken hebt in het begin. En voor de rest hou ik me ook wel ardig aan de tel regels.
zijn er regels dan:P
 
Platen die met een beat beginnen hoeven toch helemaal geen probleem te zijn..... Waneer een DJ de plaat in sync heeft lopen kan hij toch gewoon op een goede mixer de beat weg draaien, de plaat erin gooien en op t goede moment de beat terug halen........
 
Lekker boeiend. Daar denk ik dus echt helemaal niet aan. Maar wat maakt het nu uit of een nummer een intro heeft, de dj kan toch ook maar de helft van het nummer gebruiken. Een goede DJ kiest gewoon een bruikbaar stuk uit.
 
'inmixbaar'... ook nog nooit dus... een nummer maak ik in eerste instantie voor mezelf, pas dan mag een ander er ook van 'genieten' of beter gezegd 'leren begrijpen' want daar ontbreekt het vaak aan bij het gros van de luisterpeoples... een nummer is bij mij 'van begin tot einde' en dient niet te worden gebruikt voor snippets (of hoe de neuk men het ook wil noemen)

READY. [knipperende cursor]
 
Het fenomeen is me bekend maar ik hou er bewust geen rekening mee. Mijn nummers moeten op zichzelf beluisterbaar zijn en zo'n inmixstuk werkt dan alleen maar vervelend. Natuurlijk zou ik een inmix-remix kunnen maken .. ;)
 
Inmixbaar? Mijn tracks staan in 4kwartsmaat en ik houd blokken van 8 of 16 maten aan met soms wat variaties daarop.
Hoe moeilijk kan het zijn?

-C-
 
Wij houden er wel rekening mee ja, het is zoals al eerder aangegeven, platen die makkelijk inmixbaar zijn worden vaker gedraaid. En dan kun je wel zeggen, moeten ze maar beter mixen, maar ze luisteren toch niet ;)
Laatst vroeg het label om een stuk van 1 minuut, met daarin de vocoder uit het middengedeelte, aan het begin te zetten, als 'herkenning' en om alvast in te mixen. 28 seconden hebben ze gekregen }:|
Pfff 1 minuut hetzelfde....
 
Tuurlijk maak ik mijn tracks inmixbaar, ik maak ze tenslotte voor de DJ en de dansvloer.

Ik heb er zelfs over gedacht om tracks vna 10 minuten te gaan maken, met de eerste vier minuten de echte track, en de rest afwisselend de balngrijkste thema's uit de track.

Stel je voor, je track gaat zo:

intro met beat
couplet 1
couplet 2
break
couplet 1
outro

om dan vervolgens verder te gaan in dezelfde track met:
couplet 1 zonder beat
couplet 1 met beat
beat
couplet 2 zonder beat
couplet 2 met beat

Op die manier kan de DJ zelf uitkiezen welk stuk hij het lekkerst vind en hoe hij de plaat mixt.

Maar er zijn volgens mij maar weinig DJ's die een plaat halverwege beginnen in te mixen. Dus ik heb dit idee voorlopig terzijde geschoven.
 
Ik weet uit ervaring dat ik tracks met een te wazig begin, of met een enorm langzame fade-in toch altijd een heel stuk skip, totdat er iets bruikbaars voorbij komt om in te mixen; hetzij een vocal, clap, beat, whatever.
Sommige tracks hebben gewoon supergave intro`s, maar die zijn gewoon niet te mixen... ervanuitgaande dat de muziek wel lekker continu door moet gaan. Dat vind ik enorm zonde... doe dat dan midden in de track ergens. ;)
Wat dat betreft maak ik m`n tracks ook wel mixbaar ja. --> dit geld alleen voor begin en eind. Ertussen mag er vanalles gebeuren, hoe vager en onverwachter, hoe leuker :-)

Het argument dat dj`s maar beter moeten mixen etc.... jaja, bla bla bla...:doei: Uiteindelijk is alles wel te mixen, maar het moet wel vlekkeloos kunnen gebeuren ;)

Wat betreft de saaiheid ervan.... stel dat je een basis intro en outro hebt die heel erg basic is, dan boeit dat geen reet, omdat dat stuk toch ingemixt wordt = meerdere tracks tegelijk = niet meer saai. Bovendien kan de dj altijd een stukje skippen. Ik heb ook vaak zat dat ik halverwege een tracks pas inmix, omdat dan het interessante stuk begtint o.i.d.

Of je als producer hier rekening mee moet houden.... ligt eraan wat je doel is. Iets van ritmische herkenning aan t begin en eind van een track zijn haast onmisbaar als je je track gedraaid wilt horen door dj`s. :dj:
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Wij houden er wel rekening mee ja, het is zoals al eerder aangegeven, platen die makkelijk inmixbaar zijn worden vaker gedraaid. En dan kun je wel zeggen, moeten ze maar beter mixen, maar ze luisteren toch niet ;)
Laatst vroeg het label om een stuk van 1 minuut, met daarin de vocoder uit het middengedeelte, aan het begin te zetten, als 'herkenning' en om alvast in te mixen. 28 seconden hebben ze gekregen }:|
Pfff 1 minuut hetzelfde....

Jahoor, als een label iets van je vereist, gelijk overstappen op ander label. Een label heb echt niks te zeggen over je muziek. Nauwja bij een goed label heb je dat gezeur tenminste niet.
 
't Hangt er een beetje van af..

Tot nu toe maak ik niet echt tracks (qua opname), maar doe 't voornamelijk live, dus da's sowieso makkelijk "in te mixen" :D

Als ik me meer ga bezighouden met tracks maken in de zin van opnemen en "uitbrengen" zou ik veel DJ-tools / tracks met goeie in/uitmix mogelijkheden proberen te maken.
Geeft tochwel een kick als je eigen plaat ingemixt wordt!

Maar 'k zou ookwel 'normale'tracks maken. Vind 't allebei wel wat hebben.
'k Hou wel van wat variatie en keuzemogelijkheden.

En ach, als er dan van een label 'geëist' wordt om een bepaalde versie van nummers te maken of een bepaalde stijl te gaan doen? Als ik het verder goed met die maatschappij ken vinden, who cares? Anders doe ik 't gewoon niet.

Wat is er mis aan om een beetje van al dat geld wat er in je homestudiootje gepompt is, terug te verdienen?
 
Origineel geplaatst door sander
Jahoor, als een label iets van je vereist, gelijk overstappen op ander label. Een label heb echt niks te zeggen over je muziek. Nauwja bij een goed label heb je dat gezeur tenminste niet.

Ja, ik vond het zo'n verschrikkelijke ramp, heel het nummer kompleet verpest, we hadden gelijk moeten opzouten bij dat kl*telabel :duivels:
Ach who cares, een stukje voor 't nummer plakken, ik lig er niet wakker van hoor.
Voor de rest krijgen we volledige vrijheid, als we iets maken wat ze niet aanstaat, dan brengen ze het gewoon niet uit en zijn we vrij om het ergens anders te slijten, daar doen ze absoluut niet moeilijk over.

En het was ook geen eis; gewoon een voorstel. Het was maar een kwartiertje werk, dus waarom niet. Ik zie dan echt geen reden om dwars te gaan liggen. Een stukje loyaliteit heet zoiets.
Leuke criteria over "goed label", trouwens :okdan:
 
Ik weet niet hoe juliei platenbak er uitziet op je doorsnee dj set, maar bij zit daar toch wel van alles wat in.

Van The Yardbirds en The Kinks tot CJ Bolland of Yves Deruyter. Ik ben dan mss geen niche dj (of zelfs geen dj tout court) maar als ik plaatjes van een genre moeten draaien de hele tijd zou ik me stierlijk vervelen.

En sommige intro's zonder beat zijn echt de moeite waard om even twee seconden stilte door de zaal te laten gaan, zeker als iedereen door het lint is aan het gaan.

Het is trouwens aangenaam om te zien hoe enthousiast en verward mensen reageren als je pakweg Blackstrobe - Italian Fireflies na die maat stilte er in mixt ...

"hoe... was dat dan al bezig, ow god, hier komt dat zware stuk ..." 8)

geef nou eerlijk toe, Release The Pressure van Leftfield zo nooit zo'n bom zijn mocht die intro/opbouw geen twee minuten duren...

dus concreet: nee, als ik muziek maak ben ik niet bepaald dj vriendelijk, dan denk ik gewoon aan wat het nummer nodig heeft. en als ik draai ga ik zeker niet ziiten stressen of deze of gene track al dan niet beatmixbaar is, als de tijd er rijp voor is leg je gewoon de plaat op en doe je een mooie soepele, niet te lange crossfade ... of doe je zelfs gewoon stop - start
 
Prachtig, zo heb ik enkele keren Platendraaier Skally (van de Born to jazz movement uit Kortrijk) aan het werk gezien.
Alles, van ouwe jazz naar techno via d'n'b naar breakbeat, funk, soul en ga maar door draaide die moeiteloos aan elkaar
(ondertussen aan z'n tigste taps toelopende hollandse pretsigaret lurkend) :halleluja
 
Mijn tracks zijn bijna allemaal 100% inmixbaar (voor de meeste dj's dan :P).
Als ik tevreden ben met een intro mix ik m ook altijd even in door wat vinyl om te luisteren of ie een beetje lekker klinkt.
 
Back
Top