Maak m'n 2e track ooit kapot (house?)

OpenHiHats

Stamgast
Lid sinds
19 juni 2021
Berichten
413
Locatie
Amsterdam
Hoi allemaal,

Ik stond op 't punt om dit weg te gooien, maar misschien is het aardig als jullie 'm helemaal kapot bekritiseren, dan leer ik er nog wat van en hebben jullie wat om te zeiken. :D

Ook geen zin meer om lang aan deze track te besteden, dus klaar ermee.

Soort house trackje volledig gemaakt met de Elektron:Model Cycles, ook polyfoon met hulp van de RK-002. Bij de tracks die ik nu maak is het doel vooral nog om Ableton te leren en een fijne workflow te vinden. Ik ben dus nog een absoluut groentje en gooi er nu vooral simpele tracks uit om Ableton door te krijgen.

Raar genoeg is dit ook niet écht de muziek die wil maken, maar dit rolt er voor nu uit. De meer electro-achtige dingen die ik het liefst maak duren allemaal véél langer om te maken.

Overigens heb ik zelf al een waslijst met wat er mis is met de mix etc., maar inzichten van mensen die veel meer ervan zijn dan ik zijn natuurlijk altijd een grote hulp!

Groeten!
 

Attachments

  • cyd08.mp3
    5,9 MB
Laatst gewijzigd:
Tja er gebeurt ook niet veel in he ?
De bassline bestaat uit maar 2 verschillend noten , een fifth interval als ik mij niet vergis ( als je het al een bassline kan noemen ) en het melodietje is ook maar matig ,
Waarom zulkke saaie geluiden ?
De elektron cycles (fm synthese ) heeft toch een veel uitgebreidre fm engine ?
Meer variatie in het ritme kan ook geen kwaad , je kan niet echt een track opbouwen als de individuele elementen als redelijk zwak zijn, of ja je kan dat wel maar de track zal wel lauw zijn .
Maar ik heb al veel slechtere tracks gehoord , so keep going on !
 
Tja er gebeurt ook niet veel in he ?
De bassline bestaat uit maar 2 verschillend noten , een fifth interval als ik mij niet vergis ( als je het al een bassline kan noemen ) en het melodietje is ook maar matig ,
Waarom zulkke saaie geluiden ?
De elektron cycles (fm synthese ) heeft toch een veel uitgebreidre fm engine ?
Meer variatie in het ritme kan ook geen kwaad , je kan niet echt een track opbouwen als de individuele elementen als redelijk zwak zijn, of ja je kan dat wel maar de track zal wel lauw zijn .
Maar ik heb al veel slechtere tracks gehoord , so keep going on !


Hee thanks voor je reactie. Je hebt uiteraard gelijk dat je met een Model:Cycles veel gekkere dingen kan maken en dat heb ik ook wel gedaan.

Maar m'n challenge was ook wel een beetje om wat brood+boter geluidjes eruit te halen. De M:C heeft bv geen envelope, dus je moet al met een negatieve LFO op het volume werken om pads/strings te maken

Over een bassline kan je inderdaad niet echt spreken. Zijn geloof ik iid 5ths, zal ik zo even checken. Als ik 'm nog meer had willen uitwerken was er sowieso nog iets nieuws in de low end bijgekomen.

Heb je verder nog dingen in de mix die je enorm hebben gestoord? Ik ben eigenlijk net begonnen met multitracken en een beetje mixen.
 
Maar ik heb al veel slechtere tracks gehoord , so keep going on !
Prachtig, prachtig, zoveel warmte :halleluja

Het klinkt allemaal behoorlijk tam nog. Alsof je de geluiden wel hebt neergezet, maar ze nog moet bijdraaien allemaal. Wat ik dan wel weer grappig vind... het heeft dan wel weer iets ofzo. Het zou een laidback nummertje kunnen worden, een zonnig sfeertje. Let op: Ik doe zelf ook maar wat he, dus het is kritiek met een knipoog. Maak m af, dit nummer. Gewoon om er van te leren. Muziek maken moet vooral leuk zijn. Er zijn geen regels, alleen hulpmiddelen.
 
Het is een leuk begin.
Ik zou hem iig laten liggen en e.v. later verder afmaken.
Breakdown, bass, pads, etc. etc.
Verdient wel meer aandacht, maar misschien nu even niet :)
 
er zit geen baslijn in... en anders zou ik hem een octaaf lager doen. Je zal een baslijn en lead met 1 soundje moeten combineren in 1 track qua noten lijkt me... je hebt maar 6 tracks toch? Dit lekker aankleden op enkel die Model Cycles is wel een uitdaging..
 
er zit geen baslijn in... en anders zou ik hem een octaaf lager doen. Je zal een baslijn en lead met 1 soundje moeten combineren in 1 track qua noten lijkt me... je hebt maar 6 tracks toch? Dit lekker aankleden op enkel die Model Cycles is wel een uitdaging..

Ik heb de boel gewoon track voor track gemultitracked, dus alles kan nog!

Ik merkte dat tracks met veel elementen nog wat hoog gegrepen zijn, dus ik wilde het om te beginnen simpel houden. Zoals jullie zeggen is dit wel héél simpel en missen er wel cruciale dingen.

Overigens ben ik wel fan van de gedachte dat een baslijn niet per se hoeft en ook van bepaalde tracks waar niet per se een baslijn in zit. Zolang het laag maar gevuld is. Maar bij deze ontbreekt er wel echt iets in de lagere frequenties, ja.
 
Laatst gewijzigd:
kan je ook per track de sound switchen in hetzelfde pattern? Dus bijvoorbeeld dat je kick en snare op 1 track kan doen?
 
kan je ook per track de sound switchen in hetzelfde pattern? Dus bijvoorbeeld dat je kick en snare op 1 track kan doen?


Ja dat kan wel, geloof ik. Preset per trig. Maar pin me er niet op vast.

Ik heb 'm nu meer als sound module gebruikt. Dus wel alles gesequenced op het ding zelf, maar als ik meer dan zes tracks wil, pak ik gewoon een lege pattern.
 
Je kunt natuurlijk ook gewoon layeren in een Daw. Dan ben je niet gebonden aan polyfonie van je apparatuur. Verder helpt het toevoegen van effecten, panning etc totdat je het stuk zelf erg mooi begint te vinden. Het is vaak ook een kwestie van geduld. Hoofdzaak is echter dat je gewoon plezier beleeft aan het maken van muziek, want daar gaat het toch uiteindelijk om :)
 
ben het wel met @Knop eens, waarom moet er altijd een bassline zijn? niets mis mee, maar hoeft toch niet. ik gebruik niet eens drums meer, laat staan basslines. wellicht layers die enigszins die rol aannemen, of sounds (made from scratch alles..).

ik vind het wel wat hebben, zeker tot de kick er in komt... al heeft die ook wat. goed. lekker doen!

ik vind het wel mooi dat er iets ontbreekt in het laag, altijd dat laag vullen (goed daar heb ik een handje in, al gebeurt dat steeds op een minder opvallende wijze...).

kan deze track kapot niet schrijven, vind m wel lekker. ik zou er zelfs, wanneer ie langskomt, niet denken, huh, wat vreemd gemaakt, ik ben nogal gewend, de verscheidene produktiewijzes... (als luisteraar en wellicht ook als, sja, noem me maar tegen Sound Brut Designer, wat ook nog niet klopt.)
 
Back
Top