Waldorf Quantum MK2

Waldorf komt met een update voor de Waldorf Quantum, de mk2.

Voor zover bekend:
- Uitgebreide voice & filter architectuur
- Cosmetische update & display
- Hoger internal memory 59gb.

quantum_mk2_new_logo.png
 
Die van mij draait met 3.0 beta en 16 stemmig digitaal is het vooral fijn als je stereo voices wilt gebruiken. Combineren gebruik ik niet zoveel en zet de Quantum meestal op 8 stemming analog filters only of 16 stemmig volledig digitaal.
 
Ik vind zo'n plugin als Pigments al zo moeilijk te overtreffen kwa sound met digitale synths. Overstijgt een Waldorf Quantum dat?
 
Ik vind die Waldorfs prachtige synths tot ik ze hoor. Op de een of andere manier weet de sound me niet te raken, het klinkt voor mij niet beter dan een goede plugin van €100-150. Wel tof dat er steeds meer polyat op de markt komt.

Over welke plugin heb je het dan bijvoorbeeld? Ik vind een hardware synth toch wel een hele andere ervaring dan een plugin.
 
Ik heb geen specifieke plugin in gedachte, meer dat ik het geluid gewoon niet echt speciaal, 'beter' of interessanter vind dan van een fatsoenlijke plugin. En dan is het geld dat je betaalt voor het hok om zo'n plugin heen nogal fors naar mijn idee. Maar goed, als je de klank wel betoverend vindt en/of helemaal woepie wordt van de behuizing en interface etc. dan kan dat en moet je hem gewoon kopen natuurlijk. Ik ben ook maar iemand met een mening op het internet.
 
Alle digitale hardware synth's zijn plugins met een kastje errond.
Ja, en dat is ook prima. Vooral als het een hele erge mooie plugin is en/of de hardware de ervaring geweldig maakt. Bij de Waldorf synths heb ik dat dus niet. En al helemaal niet voor 5k. Bij een C15 dan weer wel, dat ding klinkt gewoon magisch (al heb ik daar dan weer enige twijfel over het kastje).
 
Alle digitale hardware synth's zijn plugins met een kastje errond.

Dat is niet helemaal waar. Niet alle hardware synths zijn hetzelfde en ook niet alle plug-ins. Ik vind veel plug-ins hetzelfde sausje hebben qua sound, dat heb ik bij hardware digitale synths toch minder, wellicht zijn die verder door ontwikkeld of zo. Ik gebruik overigens zowel hardware als plug-ins. Maar mee eens dat 5k wel heel veel is, zou ik er nooit aan uitgeven.
 
het voordeel van een HW synth met een simpele layout is duidelijk, geen menu's ,lekker snel tweaken (type juno/jupiter)
die digitale bakken met 1000+ opties en mod bussen etc, dat is priegelen op een klein (touch)screen met lag en beperkte ruimte.

Op een computerscherm heb je veel meer info en als je een touchscreen gewoon lekker in je desk laat zakken en monteren (als ik windows zou draaien had ik dat al lang, osx ondersteund niet echt lekker multitouch) is dat echt beter werken dan op zon uitgebreide synth met 300 submenus.

Kwa sound is het allemaal gelijkwaardig denk ik (digitale bakken dan)

voor 5000 heb je een mooie nieuwe mac mini m2 pro met een luxe 43" screen, keyboard controller en een DAW controller. En dan kan je alles draaien want je kan bedenken ipv 1 synth.
 
Dat is niet helemaal waar. Niet alle hardware synths zijn hetzelfde en ook niet alle plug-ins. Ik vind veel plug-ins hetzelfde sausje hebben qua sound, dat heb ik bij hardware digitale synths toch minder, wellicht zijn die verder door ontwikkeld of zo. Ik gebruik overigens zowel hardware als plug-ins. Maar mee eens dat 5k wel heel veel is, zou ik er nooit aan uitgeven.
Vind van niet.Wel een beetje merkgebonden.
 
yes ervaring natuurlijk.
Maar de Quantum klinkt voor mij ook wat plat.
Zou je blind een plugin afspelen of de Quantum hoor ik waarschijnlijk weinig verschil.
Maar wellicht is het voor een ander juist de sound.
Of gaan er nuances op youtube verloren.
Alle digitale hardware synth's zijn plugins met een kastje errond.
Nee, niet juist. :)

Nieuwere vaak wel, Waar SBC's gebruikt worden maar in oudere vind je heel andere architecturen.
Neem een SK1, 4 voices rauwe 8bit samples waarbij voor iedere noot de samplefrequentie word aangepast, met analoge vca's en de 4 envelopes die een gefiltered pwm signaal zijn.
De Mirage, 8x 8bit voices met analoge filters.
Het kan ook zijn dat de algoritmes verloren zijn gegaan. Neem de reverb van de Ensoniq DP4.
Er zijn vast meer voorbeelden van andere architecturen dan een SBC met embeded OS een ADC en een controller gedeelte.
 
Ieder zijn smaak en ik hou van geluidseffecten en combineer de Quantum met de daw die voornamelijk als database voor geluiden fungeert met een uitgebreide soft sampler.


Dit klinkt ook gaaf
 
Ieder zijn smaak en ik hou van geluidseffecten en combineer de Quantum met de daw die voornamelijk als database voor geluiden fungeert met een uitgebreide soft sampler.


Dit klinkt ook gaaf


ok klinkt sjiek. Welke softsynth zou dit kunnen? dan kom je toch al bij de Falcon of zoiets....
Voordeel van hardware is ook de hands-on control natuurlijk. Dat is bij softsynths toch altijd een gedoe vind ik. Het toewijzen van knoppen etc. daar heb ik het geduld niet altijd voor.
 
Die U-He Zebra HZ komt aardig in de buurt, worden filmscores (Hans Zimmer) meegemaakt dus ja. Klinkt echt goed hoor dat ding.
VPS avenger is ook erg stevig kwa sound.
En er bestaat al een tijdje zoiets als een muis ( ;) ), daarmee kan je, als ie een scrollwheel heeft, lekker over de knop hangen die je wilt bedienen en dan scrollen maar.
Ik heb zon logictech MX3 master, daar zit een knop op en dan wordt die scrollwheel traploos/zonder ribbeltikjes zeg maar, kan je gewoon een zwieper geven op en neer :)
 
@MSDOS klinkt toch prachtig?
Ik heb de Quantum serieus overwogen.
Voor mij is het Camel Audio Alchemy in hardware + FM.
En ook een heel uitgebreide sampler.
 
Velen.. ik zou beginnen met Omnisphere, Zebra, maar zelfs Vital en Serum. Dat multitimbrale mag als je een daw hebt toch wel genegeerd worden want dat is met meerdere channels in Logic zo te doen.

Ik heb zelf Pigments, maar die vind ik bijvoorbeeld niet in de buurt komen van de klank die ik hoor in dat filmpje. Ik vind de meeste geluiden een beetje dezelfde saus en sfeer hebben, dat heb ik bij veel soft synths. Ik heb nu ook Dunes, die vind ik toffer, maar is weer anders.
 
Tja, met een wavetable synth zou je toch echt wel enorm in de buurt moeten komen. Het enige wat daarin nog een groot verschil kan maken is wat de filters nog voor een karakter toevoegen. Die zijn echt synth gebonden en de rest is veelal een kwestie van sound design. Voice handling, unison handling zijn dan ook nog twee dingen die per synth heel verschillend kunnen zijn.

Maar er zijn goede sound designers zat die bovenstaande klanken prima uit synths als Omnisphere krijgen. Maar uiteindelijk speelt werkbaarheid ook nog mee. Bijvoorbeeld; UVI Falcon KAN je hele mooie geluiden mee maken, of MSoundFactory.. maar in beiden vind ik de UX zo vreselijk dat het absoluut in de weg zit en geen plezier is om er mee te werken.
 
Die Korg natives, ModWave and Wavestate kan je ook mooie dingen mee doen, klinken ook heel goed. Lekker Hi-Fi.

Ik ben eens met Falcon, dat is echt een hele uitgebreide synth, maar te uitgebreid, zodat simpele dingen heel moeilijk worden. Ik heb er na aanschaf niet veel meer mee gedaan. Ik laad liever UVI workstation en tweak vanuit daar.
 
Het zou mij niets verbazen als Waldorf ook zich actiever op de plugin markt gaan begeven. Een Waldorf Iridium lijkt mij prima in een VST te wrappen.
 
Back
Top