Waldorf Iridium Core

Waldorf komt met een compactere versie van hun Iridium synthesizer.
Hoewel hij op de website van Waldorf al wel in de lijst is te vinden is wordt er verder nog geen informatie gegeven.
Andere bronnen melden dat het gewoon de volledige Quantum/Iridium bevat, maar met minder knoppen en alleen MIDI over USB.

De prijs die ik voorbij zag komen was rond de € 1900,-

bron: Iridium Core


waldorf_iridium_core.jpg
waldorf_iridium_core_5.jpg
 
Last edited by a moderator:
Ja en nee.VST is louter software.Dit niet.
Alles wat digitaal is kan m'n VST maken.
Eerlijk?I like it.Zijn de automatismen die de snelheid maken, niet enkel het aantal knoppen.
Ook de juiste grootte.
iedereen vind weer wat anders belangrijk, zo blijkt.
goed nieuws voor Waldorf... maken ze dat ding niet voor niks :)
 
Nee, het is geen VST en ja, die kunnen ze er vast van maken.

Roland doet het met z'n Zencore en ACB instrumenten.
Die heb ik in zowel hardware als software vorm en als software gebruik ik maar weinig.
Je kunt natuurlijk beargumenteren dat ze er beter een softwarepakket voor € 200,- van kunnen maken, maar dan zou ik het weer niet interessant vinden.
De vraag is natuurlijk of je de meerprijs over hebt voor de kast eromheen, de knoppen en de toetsen en die zullen veel mensen met nee en veel anderen weer met ja beantwoorden.

Overigens is een computer die dat allemaal soepel draait natuurlijk ook niet gratis.

Ik loop voor deze core ook niet heel erg warm, maar hoor op het net toch veel positieve geluiden, dus ik kan me voorstellen dat het voor een groep mensen toch een instap is naar het Quantum platform en/of een meer transportabele oplossing.
 
Dit is toch gewoon een VST?

Ik dacht al. Waar blijft de VST-lobby. Toch nog net op pagina 1 :)

Als dit de oer-iridium was geweest, had ik hem niet snel gekocht. Dit wordt met het inruilen van het knoppengala op de desktop/keys voor oscillators, filters, lfo's en envelopes door 1 macroknop toch een flinke partij menuduiken en minder eenvoudig om tijdens het spelen de boel flink te manipuleren, wat wmb toch de kern is van hardware. Aan de andere kant dubbelen op de desktop en keys veel knoppen en functies.

Begrijp dat treurige rijtje pads niet (deze zijn wss nog steeds niet aanslaggevoelig) maar die gebruik ik op de desktop ook nooit. En voor €1849 is kaboutermidi wel erg gierig
 
Er zal wel veel en vlot via het aanraakscherm kunnen gebeuren niet.
En in deze tijd dat iedereen uren per dag op hun smartphone bezig zijn,is het eigenlijk een tweede natuur geworden om op een aanmaakschermpje bezig te zijn.Ik denk nu dat de meeste onhandiger zijn met knoppen🫡
 
Er zal wel veel en vlot via het aanraakscherm kunnen gebeuren niet......
Ik denk nu dat de meeste onhandiger zijn met knoppen

De Iridium combineert beiden op een uitstekende manier.
Een overzichtelijk scherm met veel visuele informatie en de zes belangrijkste parameters worden bediend met de respectievelijke knoppen naast het scherm.
 
Mijn laptop heeft ook een touchscreen… en heb een BCR2000 ge-MIDI-mapped… Dus zijn al mijn VSTs nu hardware synths….?

Sorry, maar voor 2000€ heb je een laptop, een paar MIDI controllers en VSTs die veel meer kunnen dan dit…

Voor 300€ was het misschien en heel ander verhaal… maar 2000€ is toch wel van de pot gerukt…
 
Mijn laptop heeft ook een touchscreen… en heb een BCR2000 ge-MIDI-mapped… Dus zijn al mijn VSTs nu hardware synths….?

Sorry, maar voor 2000€ heb je een laptop, een paar MIDI controllers en VSTs die veel meer kunnen dan dit…

Voor 300€ was het misschien en heel ander verhaal… maar 2000€ is toch wel van de pot gerukt…

Ik heb 230 waslijnen gespannen, elk een stukje langer dan de ander, daar sla ik met 88 hamers tegenaan. Nu heb ik een piano.

Lekker stom van al die sukkels die per se zo'n dure Steinway moeten hebben
 
De scheidslijn tussen plugin en hardware wordt sowieso steeds vager, zie alleen al hoe Roland, Korg en nu ook Yamaha met exacte plugin versies van hun hardware komen. Ik vind dit wel positief op zich, want nu heb ik de Wavestate, Modwave, Opsix en de hele Roland collectie onder handbereik zonder dat ik tot het plafond cheapo plastic hardware bakjes of dure keyboards neer moet zetten. Deze Iridium vind ik nogal aan de prijs voor zo weinig hands on controls, maar de hele range Iridium/Quantum is in mijn ogen veel te duur voor wat het is zonder de magische klank om dat dan weer te compenseren. Maar ja, dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten verder en smaken verschillen enzo.
 
Tja het blijft een beetje gekke markt vind ik. heb je vaak met hobby achtige dingetjes...

Als ik heel kritisch naar mezelf kijk dan heb ik bijvoorbeeld bijna niets nodig van de hardware die ik heb, en kan ik alles best met enkel PC en software af.
Waldorf Quantum, Opsix, analog rytm, bass station 2, push 2, arturia midi controllertje... allemaal overbodig want met wat ik doe kan ik best zonder.

maar da wil ik nie :D
ik wil spulletjes, en daar geef ik (te?) veel geld aan uit... en dat voelt prima ^^

Ook de vergelijking "met laptop + vst kan net zoveel" heb ik zelf ook recent nog gemaakt en vervolgens ook zelf weer weg gerelativeerd (:D)... namelijk met de push 3.
Ik heb ook op dit forum volgens mij toen die net uit was nog gepost dat je kwa specs een hele mooie laptop kan kopen voor dat geld waar je meer mee kan (als ik het niet gepost heb, dan heb ik het in elk geval bedacht toentertijd).
maar nu ben ik langzaam aan het draaien en aan het bedenken wat ik met een push 3 zou doen en wat ik niet zou doen met een nieuwe laptop :D
en ineens vind ik die push 3 heel interessant worden ondanks de prijs...

Duur is best een beetje relatief als je iets graag wilt hebben.... :dubbel:
kijk ook maar naar wat mensen uitgeven aan ouwe troep uit de 70's en 80's :D
daar zou ik zelf bijvoorbeeld weer geen cent voor over hebben.
(die iridium core hoef ik trouwens zelf ook niet... want ik spaar nu voor een push 3 :dubbel::dubbel::dubbel:)
 
Sorry, maar voor 2000€ heb je een laptop, een paar MIDI controllers en VSTs die veel meer kunnen dan dit…

Hm, ik zal wel op de verkeerde plaatsen kijken dan.
Mijn iMac kostte mij een halfjaar geleden meer dan dan dat bedrag en daar loop ik in Logic al tegen de grenzen aan, dus als muziek op de computer mijn voornaamste ding zou zijn zou ik beter een Mac Studio hebben gekozen, die overigens weer aanmerkelijk duurder is.

De softversies van Nap zijn een mooi voorbeeld, want no way dat ik dezelfde plugins op mijn mac tegelijk en net zo soepel kan draaien als in de Fantom of Jupiter-X.

Als er VST's zijn die het voor jou doen is dat mooi en houd je je centen lekker in je zak.
Ik geef het uit aan apparaten die ik mooi vind en die werken voor mij...
Oh ja...en aan boeken......veel boeken... ;)
 
Jaa,er zijn kopers voor anders worden die hardware apparaten niet meer gemaakt.
En geld is de grootste drijfveer in je beslissing en ook voor de één is het maar een hobby, voor de andere een passie.
 
Hm, ik zal wel op de verkeerde plaatsen kijken dan.
Mijn iMac kostte mij een halfjaar geleden meer dan dan dat bedrag en daar loop ik in Logic al tegen de grenzen aan, dus als muziek op de computer mijn voornaamste ding zou zijn zou ik beter een Mac Studio hebben gekozen, die overigens weer aanmerkelijk duurder is.

De softversies van Nap zijn een mooi voorbeeld, want no way dat ik dezelfde plugins op mijn mac tegelijk en net zo soepel kan draaien als in de Fantom of Jupiter-X.

Als er VST's zijn die het voor jou doen is dat mooi en houd je je centen lekker in je zak.
Ik geef het uit aan apparaten die ik mooi vind en die werken voor mij...
Oh ja...en aan boeken......veel boeken... ;)
Precies, ik draai liever aan echte knoppen dan dat ik met een muis op een knop van 2x2 megapixel moet klikken of scrollen.

Vooral bij vst's van Cherry Audio. Dan heb je wel microscoop bij nodig.
 
Een ander punt is natuurlijk ook nog de R&D kosten die in de ontwikkeling gaan zitten van zo'n product. Softwareontwikkeling is duur en moet ook terugverdiend worden. Als je voor hardware-only gaat en niet verwacht heel veel hokken te verkopen, moet je die ontwikkelkosten spreiden over dat aantal. Je hebt niet als bij een plugin dat je onbeperkte hoeveelheden kunt afzetten (in theorie) of met 50% deals even je resultaten omhoog kunt duwen.
 
De scheidslijn tussen plugin en hardware wordt sowieso steeds vager, zie alleen al hoe Roland, Korg en nu ook Yamaha met exacte plugin versies van hun hardware komen. Ik vind dit wel positief op zich, want nu heb ik de Wavestate, Modwave, Opsix en de hele Roland collectie onder handbereik zonder dat ik tot het plafond cheapo plastic hardware bakjes of dure keyboards neer moet zetten. Deze Iridium vind ik nogal aan de prijs voor zo weinig hands on controls, maar de hele range Iridium/Quantum is in mijn ogen veel te duur voor wat het is zonder de magische klank om dat dan weer te compenseren. Maar ja, dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten verder en smaken verschillen enzo.
Zo dacht ik er ook over, tot ik toch een Iridium keyboard heb gekocht. Denk er nu toch heel anders over!
 
Ik vind het altijd zo raar dat deze discussie zo vaak boven komt drijven in dit soort topics.

Dat dit bakje of het hele Quantum/Iridium platform je niets doet kan ik begrijpen.
Een kwestie van smaak en verschil in wensen, maar dat het zo vaak op een soft- tegen hardware discussie wordt verbaast me.
Nu vind ik het in dit topic nog wel meevallen, maar soms voel ik me bijna in de verdediging gedrukt omdat ik een stuk hardware overweeg of heb gekocht....
...vooral iets van Roland doet het wat dat betreft vaak goed. ;)
 
Ik vind het altijd zo raar dat deze discussie zo vaak boven komt drijven in dit soort topics.

Dat dit bakje of het hele Quantum/Iridium platform je niets doet kan ik begrijpen.
Een kwestie van smaak en verschil in wensen, maar dat het zo vaak op een soft- tegen hardware discussie wordt verbaast me.
Nu vind ik het in dit topic nog wel meevallen, maar soms voel ik me bijna in de verdediging gedrukt omdat ik een stuk hardware overweeg of heb gekocht....
...vooral iets van Roland doet het wat dat betreft vaak goed. ;)
Ah joh! Lekker belangrijk.
Jij en ik weten dat we met onze Waldorfs, de mooiste synths ooit thuis hebben staan :D

Of nou synths...

VST's in kastjes...

Maar wel de mooiste VST in het Mooiste kastje :D

nee alle gekheid op een stokje...
Ik ben harstikke blij met dat ding, en voel ook niet de behoefte om me te verdedigen. Ik kan er wel om lachen als de discussie weer eens losbreekt.
 
Daar is een forum voor.Gedachten met elkaar uitwisselen.Iedereen heeft zijn vrijheid om zijn mening te zeggen.
 
Daarom heb ik de MP Controller gekocht, dan heb je in feite ook VSTs in een kastje.
Maar ook dat is natuurlijk niet hetzelfde als een volledig dedicated kastje specifiek voor een bepaalde VST. :D
Nee ik vind de kritiek niet helemaal terecht want het "VST in een kastje" argument kun je voor zoveel digitale synths gebruiken.
 
Back
Top