[REVIEW] L.L. Electronics' RozzBox

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Digitale synthesizer klinken per definitie dun en kil, zo luidt al jaren het populaire vooroordeel, ooit ontstaan na het ‘verdwijnen’ van de analoge synthesizer. Natuurlijk, dat was niet helemaal terecht. Vaak had dit eerder te maken met de onmacht van de gebruiker om om middels een klein LCD’tje het apparaat zijn wil op te leggen. Als hij überhaupt al voorbij de presets was gekomen...

Bovengenoemde problemen stimuleerden echter de hernieuwde vraag naar ‘analoge bakken’.
In combinatie met groeiende technische mogelijkheden resulteerden in de snelle opkomst van de zogenaamde Virtueel Analoge synth: onder de motorkap een snelle rekenchip, maar richting de gebruiker weer het vertrouwde beeld van ‘de synth’.
Virtueel Analoge synths ontwikkelden zich snel, en tegenwoordig bieden ze alles wat je vroeger maar zou kunnen wensen. Polyfonie, ‘gratis’ effecten, grote betrouwbaarheid, ga zo maar door. Ook de benadering van de ‘analoogheid’ werd steeds groter, apparaten als de Alesis Ion en de ‘Liquid Synthesis’ modellen van Novation zijn vrijwel niet meer van ‘echt’ te onderscheiden.

Echter: is het niet ironisch, dat nu vrijwel alle nieuwe synths zó goed zijn geworden, ze ook zo... vergelijkbaar zijn geworden?
En: is dit ‘gebrek aan karakter’ niet het ergste waarvan je een synth kan beschuldigen?
Al enige tijd is een omgekeerde trend zichtbaar. De vroeger zo verguisde oude digitale bakken met dat ‘eigen geluid’ zijn weer gewild (vroege Akai en E-mu samplers) en worden zelfs opnieuw gebouwd (bijv. de SIDstation, gebouwd rondom de geluidschip uit de aloude Commodore 64). Begrippen als ‘clipping’, ‘aliasing’ en ‘staircasing’ zijn niet langer slecht, maar doen bij de échte liefhebber de tranen van herkenning in de ogen springen...

Aanhakend op deze trend komt nu uit Duitsland de L.L. Electronics RozzBox.
Gemaakt door Kilian Leonhardt, een hobbyist, maar dan ééntje van de soort die alles graag ‘anders dan anderen’ doet. Eerder bouwde hij een computer uit relais, een synthesizer uit buizen en een computergestuurde analoge audiorouter. Op een avond, gezeten aan het Duitse instituut genaamd ‘Stamtafel’, bedacht hij een synthesizer die zowel een eigen karakter heeft als relatief laag in kosten is. Door het gebruik van componenten die eigenlijk niet bedoeld zijn voor audio-gebruik, wist hij beide doelstellingen in één klap te realiseren. Het concept dat hieruit volgde was een digitale synth met analoge interface, maar dan ééntje waarin al die bekende digitale ‘artifacts’ niet werden onderdrukt, maar juist op een muzikale manier kunnen worden ingezet. De uiteindelijke verwezenlijking van het idee kostte hem, als student, anderhalf jaar tijd.

Het resultaat, de ‘RozzBox’ staat nu voor me, in vrijwel definitieve vorm.
Een apparaatje dat door z’n formaat direct associaties oproept met dat àndere doosje met het karakteristieke geluid, de TB-303. Echter, dàt is de RozzBox niet, al is ‘t maar omdat het sequencer-gedeelte ontbreekt. Maar wat is de RozzBox dan wèl?

In een prachtig afgewerkte stevige behuizing van aluminium, berkenhouten zijkantjes en een donkergrijze frontplaat met witte opdruk bevindt zich een monofone 4-oscillator synth, met twee envelope generators, naar keuze één of twee filters (lowpass / highpass), één LFO en een relatief eenvoudige maar duidelijke modulatiematrix.
Speciale aandacht trekken de zgn. ‘Rozz’ functies, typerende eigenschappen die vaak zelfs per ongeluk zijn ontstaan tijdens de ontwikkeling van de RozzBox. Hierover later meer.
Middels een menu biedt de RozzBox nog geavanceerdere functionaliteit; een ruisgenerator, ringmodulator, external input, overdrive / distortion functie, filterkeuze en zelfs klassieke FM synthese met 7 algoritmes... de lijst houdt niet op!

Het apparaat is bezaaid met (kwalitatief hoogwaardige) draaiknoppen dat directe toegang biedt voor de belangrijkste parameters (waaronder de eerste drie oscillators, de envelopes en het eerste filter), alsmede schakelaartjes van het type zoals vroeger werd aangetroffen op autoradio’s, voor het instellen van waveform en modulatiematrix.
Middels kleine knopjes en een data wheel kan de gebruiker tevens navigeren door het menu, dat wordt getoond op een kleine LCD (2 characters).

De oscillators zelf zijn vrij bijzonder te noemen; er is keuze uit (self-)syncable saw-wave, square-wave met PWM, triangle òf een door de gebruiker te selecteren (en zelf te editen!) waveform. Inmiddels zijn er van de website van L.L. Electronics al de nodige golfvormen te downloaden, waaronder zelfs een verzameling Commodore 64 SID waveforms!
Ook de filters van de RozzBox zijn speciaal; bij het bestellen kan worden gekozen voor installatie van het optionele analoge filterboard, dat vervolgens in plaats van òf zelfs in combinatie met het bestaande digitale filtermodel kan worden toegepast. Ieder filter-algoritme resulteert in een eigen klank-karakter, wat de gebruiker een grote keuzevrijheidt biedt. Los van karakter klinken de beide filters zeer goed; het digitale filter biedt daarnaast ook nog de ‘chaos’ functie, die naast indrukwekkende vervorming ook uitstekend geschikt blijkt voor het verwijderen van stof, insecten en (in voorkomende gevallen) ook conussen uit luidsprekers.

Niet alleen door de genoemde speciale oscillators en filters, maar ook door de genoemde ‘geavanceerde functionaliteit’, verborgen in het menu, biedt de RozzBox een zeer rijk klankspectrum. Moog-bassen, FM piano-geluiden, Yamaha CS-ringmodulatie en 8-bit videogame sounds behoren allen tot de mogelijkheden, maar ook de speciale ‘Rozz’ functies doen van zich horen: het genoemde ‘chaos’-filter en de Alias-, Low Sampling Rate- en Bit Reduction functie (van 16-bit naar 1-bit instelbaar!) vervormen het geluid tot iets dat alleen maar ‘rozzig’ genoemd kan worden. Karaktervol is het zeker!

Daartegen stelt het modulatie-gedeelte van de RozzBox een beetje teleur.
De modulatiematrix is weliswaar eenvoudig te gebruiken, maar biedt vrij weinig mogelijkheden. Gek genoeg ontbreekt elke ondersteuning voor een modwheel en aftertouch, terwijl dat toch belangrijk is voor de noodzakelijke expressie bij het bespelen van een synth. Modulatiemogelijkheden voor Oscillatoren #3 en #4 zijn trouwens zeer beperkt, wat soms niet handig is. Ook is het lastig dat bepaalde modulatieroutings (ENV2 naar VCA) vastgelegd en óók niet uit te schakelen zijn.

Minder dramatisch, maar toch jammer, is het ontbreken van een MIDI OUT.
Hierdoor is het niet mogelijk zelfgemaakte geluiden te archiveren naar de computer, of uit te wisselen met medegebruikers.

Samenvattend kan ik het volgende zeggen:

+ Uitgebreide mogelijkheden voor een zeer lage prijs
Voor rond de 300 Euro krijg je een unieke en zéér uitgebreide monofone synth, die de vergelijking met apparaten als de Waldorf Pulse en zelfs de Clavia MicroModular aankan.

+ Uiterlijk / Afwerking
Het is vrijwel niet te bemerken dat de RozzBox een hobbyprodukt is; menige commerciele synthesizer zit aanmerkelijk minder degelijk in elkaar. De RozzBox is niet alleen stevig, maar voor de liefhebbers ook nog eens mooi te noemen, door het gebruik van hoogwaardige materialen en strak design.

+ Klankkarakter
Door o.a. de diverse ‘Rozz’ functies heeft de RozzBox een zeer eigen karakter, waardoor ik het apparaat zeer snel ben gaan waarderen. Het kunnen functioneren als filterbank is de kers op de taart.

- Modulatie beperkingen
De genoemde beperkingen op modulatiegebied zijn jammer, vooral bij het maken van de wat complexere patches.

- Ontbrekende MIDI OUT
Het ontbreken van deze interface maakt archiveren en uitwisselen van patches lastig.

- Kleine eigenaardigheden
Slechts enkele kleine eigenaardigheden, zoals de typisch werkende data entry knop laten zien dat de RozzBox niet uit massa-fabricatie afkomstig is. Aan de andere kant doet de RozzBox feilloos waarvoor hij bestemd is, en daarom is het apparaat van harte aanbevolen voor iedere liefhebber van de wat meer ‘bijzondere’ synthesizer.

Meer informatie: L.L. Electronics - www.rozzbox.de
 

Attachments

  • rozzbox.jpg
    rozzbox.jpg
    118,1 KB · Bekeken: 158
Laatst gewijzigd:
Trouwens, reacties zie ik graag tegemoet in deze thread...

Even wat voorbeeld-geluiden, allemaal wat simpele dingetjes en loopjes (met hoogstens 'n snufje delay en reverb) zodat je je een beeld kan vormen wat voor geluiden de RozzBox zoal fabricereert.
Allemaal geen moeilijke patches, daar heb ik nog geen tijd voor gehad, gewoon wat knoppengedraai.

-Countdown to Rozz
Eén toetsaanslag, één geluid. :D
Ik maak hier gebruik van een 'feature' van de RozzBox waarbij de oscillators 'wrappen' rond het spectrum.
Alle geluiden tot aan de 'convergentie' is niets anders dan aliasing!

-Rozzbox Ringmod
Even de ringmod-functie uitgeprobeerd met 2 triangle waves, en voilà: de Yamaha CS-style ringmodulatie!
Beaubourg, eat your heart out! ;)

-Rozzbox Jam
Simpel basloopje met een boel filter-gefreak. Alleen nog maar de digitale filter.
Halverwege fade ook de bit-reductie functie naar binnen, en daarna kickt de Chaos Filter in.
Watch your speakers! :W

-Rozzbox Jam 2
Op verzoek iets met het analoge filter.
Een loopje met wat drummetjes uit de Electribe R. En 'n tikje compressie... }:|
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top