Waldorf geeft de Iridium een klavier met polyfone aftertouch

Iridium_header.jpg


Waldorf Iridium Keyboard

De toetsenbordvariant van het kleine Quantum-broertje heeft een toetsenbord met 49 toetsen - met polyfone aftertouch.

Maar het Iridium Keyboard biedt meer dan alleen een toetsenbord. Volgens het concept van één knop per functie is de gebruikersinterface veel genereuzer dan voorheen, wat de workflow aanzienlijk zou moeten verbeteren. Daarnaast zijn er zes vrij programmeerbare macrotoetsen die door de gebruiker naar eigen wens kunnen worden geconfigureerd.

Dankzij de polyfone aftertouch kan elke afzonderlijke noot specifiek worden gebruikt voor klankveranderingen, wat meer expressie aan de uitvoering geeft, vooral bij live spelen. Iridium Keyboard ondersteunt ook MPE (MIDI Polyphonic Expression) en kan dus verschillende parameters van verschillende noten afzonderlijk regelen. Dit is waar de kracht van de 40-weg modulatiematrix om de hoek komt kijken, waarbij de besturingsmogelijkheden worden gekoppeld aan het genereren van geluid.

Verder biedt de synthesizer 16-voudige polyfonie, compatibiliteit met de Quantum synth-engine, vijf oscillatormodi: Wavetable, Waveform (VA), Particle (sampling en granulaire sampling), Resonator, Kernels (maximaal 6 sub-oscillators die via FM op audiosnelheid met elkaar verbonden kunnen worden), drie stereofilters per stem, digitale shaper (filter, kamfilter, bitcrusher, drive, ringmod, state variable), modulatoren (zes LFO's, zes enveloppen, complexe modulator).

Iridium Keyboard heeft twee audio-ingangen, CV-ingangen evenals gate en trigger in, klok-I/O, USB- en DIN MIDI-aansluitingen, USB-hostaansluiting, ingangen voor bedienings- en sustainpedalen, hoofdtelefoonuitgang met eigen volumeregeling en twee audio-uitgangen.

Waldorf Iridium Keyboard is nu verkrijgbaar en kost 2.899 euro.

Fabrikant:

 
Hey,Ik heb een Q+ gehad ,dus ik weet dat die in de zelfde lijn klinkt als vele andere matig digitaal spul,een Iridum of Quantum overtreft dit toestel op elk vlak. Vele moderne goedkopere synths crusht een Q helemaal plat ook trouwens.

Ok. Snel even een Q-snippet gepost. 32-voice. Klinkt belachelijk slecht eigenlijk. Misschien als ik enkele sounds layer, dat het nog goed komt.
PS: geen externe effecten. Misschien ligt het daar aan ?
 

Attachments

  • Q Test.mp3
    4 MB
Ok. Snel even een Q-snippet gepost. 32-voice. Klinkt belachelijk slecht eigenlijk. Misschien als ik enkele sounds layer, dat het nog goed komt.
PS: geen externe effecten. Misschien ligt het daar aan ?
De kwestie is niet of die goed of slecht klinkt,fact is dat wat eruit komt evenredig is met wat je met een VSTi ook kan,feature gewijs is die voorbijgestreefd.

Maw als het een digitale hardware synth moet zijn dan ga je op zen minst toch voor iets met max mogelijkheden. (idem met die Kyra trouwens,de UI is cool,je kan layeren maar de features per voice zeg maar is vrij basic,2 osc met twee subs,twee filters en thats it!,anno 2022 is dat wel erg limited)

Verder niets mis mee natuurlijk als het een inspiratiebron is en verder tevreden ermee bent moet je de Q gewoon houden.
 
De kwestie is niet of die goed of slecht klinkt,fact is dat wat eruit komt evenredig is met wat je met een VSTi ook kan,feature gewijs is die voorbijgestreefd.
Goh ja, ik heb Arturia Pigments en ben daar wel enthousiast over. Soundwise top. Maar hardware blijft hardware, en ik zie geen hond binnen 5 jaar nog iets geven voor Pigments. In tegenstelling tot de Q...toch ?
 
Goh ja, ik heb Arturia Pigments en ben daar wel enthousiast over. Soundwise top. Maar hardware blijft hardware, en ik zie geen hond binnen 5 jaar nog iets geven voor Pigments. In tegenstelling tot de Q...toch ?

Heb geen glazen bol,maar ik denk niet dat het iets is dat met waarde zal stijgen,eerder zakken of stagneren in het beste geval.

Als je hem zelf niet duur heb betaalt is er geen reden om hem te verkopen,indien je limiet hebt betaalt en ook denkt aan een wissel van hardware,is het NU de moment om te verkopen.

Als je hem leuk vind kan je jezelf ook eerder motiveren om hem te houden en vooral elek andere aankoop momenteel uitstellen,als er niets bij moet komen is er plaats genoeg in de studio..
 
De PPG Wave 2.3 is verkocht. Hij gaf te veel problemen en moet weer worden gerepareerd, maar dat kan de koper zelf doen. Daarvoor in de plaats een tweedehands Waldorf M via dit forum en volgende week een nieuwe Waldorf Iridium Keyboard. En dan houd ik nog geld over. Dankzij de M mis ik de PPG niet en de Iridium is een extraatje. Ik had ook de Groove Synthesis 3rd Wave kunnen kopen maar die vond ik met $ 3.895 en bijkomende kosten te duur.
 
heeft zo'n M of Iridium nou hetzelfde soort ballen qua sound als een ppg? als ik veel van mijn oude en nieuwe digitale synths vergelijk, zit daar vaak het pijnpunt bij nieuwer spul. daarbij lijkt het omslagpunt ergens te liggen rond de Q/MicroQ (die ik nog altijd veel gebruik) of de XT, en niet alleen bij waldorf trouwens..
 
De Iridium heb ik nog niet maar de M komt genoeg in de buurt van de PPG. Een vriend van me is dezelfde mening toegedaan. Hij mist zijn PPG ook niet meer sinds hij de M heeft. Helemaal hetzelfde wordt het nooit maar een werkend instrument is me meer waard dan een identiek geluid.
 
Inmiddels heb ik het Iridium Keyboard in huis. Ik heb er nog weinig op gespeeld vanwege concurrentie van de Osmose. Het klavier speelt prettig, vergelijkbaar met de Hydrasynth. Er zit een bug in waardoor ik met veel patches in het hoogste octaaf stemmen verlies (ook uit via midi) als ik daar akkoorden speel. Monofone partijen in het hoogste octaaf gaan probleemloos. Ik moet dat nog nader onderzoeken voordat ik hem terugstuur. Volgen de facebookgroep schijnen er sowieso stemmen verloren te gaan als je drie wavetable-oscillatoren in legacy mode gebruikt. Dat had wel op de webstek of in de handleiding gemeld mogen worden. Die praktijk doet me denken aan de Blofeld. Ook daarvan werd alleen het hoogst mogelijke aantal stemmen vermeld, dus zonder de bperkingen.
 
Back
Top