Waldorf geeft de Iridium een klavier met polyfone aftertouch

Iridium_header.jpg


Waldorf Iridium Keyboard

De toetsenbordvariant van het kleine Quantum-broertje heeft een toetsenbord met 49 toetsen - met polyfone aftertouch.

Maar het Iridium Keyboard biedt meer dan alleen een toetsenbord. Volgens het concept van één knop per functie is de gebruikersinterface veel genereuzer dan voorheen, wat de workflow aanzienlijk zou moeten verbeteren. Daarnaast zijn er zes vrij programmeerbare macrotoetsen die door de gebruiker naar eigen wens kunnen worden geconfigureerd.

Dankzij de polyfone aftertouch kan elke afzonderlijke noot specifiek worden gebruikt voor klankveranderingen, wat meer expressie aan de uitvoering geeft, vooral bij live spelen. Iridium Keyboard ondersteunt ook MPE (MIDI Polyphonic Expression) en kan dus verschillende parameters van verschillende noten afzonderlijk regelen. Dit is waar de kracht van de 40-weg modulatiematrix om de hoek komt kijken, waarbij de besturingsmogelijkheden worden gekoppeld aan het genereren van geluid.

Verder biedt de synthesizer 16-voudige polyfonie, compatibiliteit met de Quantum synth-engine, vijf oscillatormodi: Wavetable, Waveform (VA), Particle (sampling en granulaire sampling), Resonator, Kernels (maximaal 6 sub-oscillators die via FM op audiosnelheid met elkaar verbonden kunnen worden), drie stereofilters per stem, digitale shaper (filter, kamfilter, bitcrusher, drive, ringmod, state variable), modulatoren (zes LFO's, zes enveloppen, complexe modulator).

Iridium Keyboard heeft twee audio-ingangen, CV-ingangen evenals gate en trigger in, klok-I/O, USB- en DIN MIDI-aansluitingen, USB-hostaansluiting, ingangen voor bedienings- en sustainpedalen, hoofdtelefoonuitgang met eigen volumeregeling en twee audio-uitgangen.

Waldorf Iridium Keyboard is nu verkrijgbaar en kost 2.899 euro.

Fabrikant:

 
Geweldige fantastisch apparaat voor een gelijke zoniet goede prijs, volgens de specs.:okdan::halleluja
Ik zoek ook naar klinische en ijzige clean geluiden. de Iridium voldoet natuurlijk hier aan, maar om nou 3000
er voor er aan uit te geven?
dan kijk ik liever naar de Kyra...:okdan:
en die is er niet alleen voor de supersaw hoor...
Dan zou je beter een Iridium module kunnen nemen, vooral als Bax Shop met kortingscoupons aankomt.
 
Dan zou je beter een Iridium module kunnen nemen, vooral als Bax Shop met kortingscoupons aankomt.
Of bij Abtmusic. Daar komt misschien wel weer de 12,5% paasactie. Dan heb je de Iridium desktop voor onder de 2000 euro.
 
Of bij Abtmusic. Daar komt misschien wel weer de 12,5% paasactie. Dan heb je de Iridium desktop voor onder de 2000 euro.

Ho, Wacht even...ahum,:koffie:
Er staan 2 dingen vooraan mijn lijstje...
Een Apple en een Korg Mod...
daarna pas een Waldorf...
 
Het grootste gebrek en meteen onbegrijpelijk, is dat er geen sample transfer mogelijk is over USB, noch usb audio, noch een digitale I/O
Dat vind ik voor synths in die prijsklasse echt een misser van formaat. Niet dat ik ze wil vergelijken, maar een XV5080 biedt die mogelijkheid wel.
Als je de XV dan combineert met Granular en sampling software plugins, dan zit je imho niet ver van de Quantum/Iridium.
 
Het grootste gebrek en meteen onbegrijpelijk, is dat er geen sample transfer mogelijk is over USB, noch usb audio, noch een digitale I/O
Dat vind ik voor synths in die prijsklasse echt een misser van formaat. Niet dat ik ze wil vergelijken, maar een XV5080 biedt die mogelijkheid wel.
Als je de XV dan combineert met Granular en sampling software plugins, dan zit je imho niet ver van de Quantum/Iridium.
Bedoel jij niet dit?

 
Ik vraag me af of ik mijn Waldorf Q zou verkopen voor de Iridium KB ?
Mijn (monster) Q heeft 32 stemmen en mijn vraagprijs is zeker 2750€. Minder is zinloos.

Ik kan me niet ontdoen van het feit dat voor hetgeen ik hoor, de Iridium klinkt als een dure hifi-plugin. Heel mooi, maar geen ballen. Dat gevoel had ik overigens ook al met de Kyra.8)
 
Ja, je moet samples op SD card kopieren (je hebt dus een SD card reader nodig) en dan in de Iridium steken. Wot?
je kunt ook samples op een usb stick doen en die inladen via Iridium.
 
Ik vraag me af of ik mijn Waldorf Q zou verkopen voor de Iridium KB ?
Mijn (monster) Q heeft 32 stemmen en mijn vraagprijs is zeker 2750€. Minder is zinloos.

Ik kan me niet ontdoen van het feit dat voor hetgeen ik hoor, de Iridium klinkt als een dure hifi-plugin. Heel mooi, maar geen ballen. Dat gevoel had ik overigens ook al met de Kyra.8)
Als je nog 10jaar wacht is die 1075euro waard dus ja ik zou hem zeker nu verkopen aan 2750 lol

De Q klinkt nog erger als de Iridium,een kennis heeft zijn Q+ verkocht en heeft een Quantum in de plaats ,wereld van verschil,aan mogelijkheden vooral..
 
Als je nog 10jaar wacht is die 1075euro waard dus ja ik zou hem zeker nu verkopen aan 2750 lol

De Q klinkt nog erger als de Iridium,een kennis heeft zijn Q+ verkocht en heeft een Quantum in de plaats ,wereld van verschil,aan mogelijkheden vooral..
Je mag eens goed lachen Egres, maar check dan eerst wat de extra 16-voice cards voor een Q gaan...1.000€.
Op Reverb. com gaan mint Q's 16-voice voor 2.400 euro.
En'erger' klinken is duidelijk een uitlating van iemand die geen Q heeft laat staan hem ooit deftig gehoord hebben.
De Q is simpelweg een monstersynth die weinig gelijken kent en ik post graag een paar snippets voor jou.
Weet je, ik laat mijn Q staan en ik koop straks gewoon een Iridium desktop bij. Er staat een mooie 2dehands hier op SF. Ik wil wel een Hi-Fi wapen...
 
Laatst gewijzigd:
Je mag eens goed lachen Egres, maar check dan eerst wat de extra 16-voice cards voor een Q gaan...1.000€.
Op Reverb. com gaan mint Q's 16-voice voor 2.400 euro.
En'erger' klinken is duidelijk een uitlating van iemand die geen Q heeft laat staan hem ooit deftig gehoord hebben.
De Q is simpelweg een monstersynth die weinig gelijken kent en ik post graag een paar snippets voor jou.
Weet je, ik laat mijn Q staan en ik koop straks gewoon een Iridium desktop bij. Er staat een mooie 2dehands hier op SF. Ik wil wel een Hi-Fi wapen...
Ais het zo’n monstersynth is, waarom vraag jij jezelf af om hem te verkopen?
 
De Q is simpelweg een monstersynth die weinig gelijken kent en ik post graag een paar snippets voor jou.
Weet je, ik laat mijn Q staan en ik koop straks gewoon een Iridium desktop bij. Er staat een mooie 2dehands hier op SF. Ik wil wel een Hi-Fi wapen...
Hey,Ik heb een Q+ gehad ,dus ik weet dat die in de zelfde lijn klinkt als vele andere matig digitaal spul,een Iridum of Quantum overtreft dit toestel op elk vlak.

Vele moderne goedkopere synths crusht een Q helemaal plat ook trouwens.

Het is dus zinloos om de synths die jij toevallig nu bezit hier te gaan laten blijken de ze 'ongekend' goed zijn,omdat er toch meer dan jij alleen ze hebben of al gehad hebben.

Zo lang echte Waldorf fans een Q willen in hun verzameling staat dit bij tot een hangende marktwaarde,vraag is hoelang dit stand houd naarmate Waldorf nieuwe toestellen op de markt zal brengen.

Dit was hem,en ja heel duur verkocht aan een Duitser,Waldorf verzamelaar natuurlijk.

Waldorf Q+-01.jpg
 
dan kijk ik liever naar de Kyra
Ik heb wat gevonden tegen keuze stress.
Ik zoek ook naar klinische en ijzige clean geluiden. de Iridium voldoet natuurlijk hier aan, maar om nou 3000
er voor er aan uit te geve
Als je eenmaal het fatar keyboard hebt bespeelt dan ben je verkocht, vooral in vergelijk met de Asm synths.
 

Attachments

  • 20220402_091313_resized.jpg
    20220402_091313_resized.jpg
    125,7 KB · Bekeken: 141
Ais het zo’n monstersynth is, waarom vraag jij jezelf af om hem te verkopen?
Plaatsgebrek. Dat is m'n grootste vijand. Hoewel ik een groot appartement heb, is de enige beschikbare (studio) ruimte 4x3. En die staat vol. iets nieuws = iets anders verkopen. Ik kan het natuurlijk ook in de berging kwijt, maar dat vind ik sneu. Ik kijk nu naar de Kyra want 2dehands best haalbare prijzen.
 
Plaatsgebrek. Dat is m'n grootste vijand. Hoewel ik een groot appartement heb, is de enige beschikbare (studio) ruimte 4x3. En die staat vol. iets nieuws = iets anders verkopen. Ik kan het natuurlijk ook in de berging kwijt, maar dat vind ik sneu. Ik kijk nu naar de Kyra want 2dehands best haalbare prijzen.
Die zou ik nu zeker niet kopen,prijzen gaan naar de dieperik,de Kyra zakt weldra tot 850euro.

Wacht nog even tot na de zomer en je koopt er eentje voor peanuts.
 
Back
Top