Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
Ik had mn MW1 al verkocht om er een M voor terug te kopen. Ik was nog op de voice expansion aan het wachten.
Maar inmiddels is voor mij de M minder interessant vanwege de Groove Synthesis 3rd wave. Vooral nu die ook als desktop module te krijgen is.
Die kost wel 3x zo veel maar daar krijg je wel veeel meer synth voor. 24 voices. 3 oscillators per voice. Meer filter keuzes etc.

Dus ik spaar nog even door... 😁
 
Op die microwave demo staat wel een boel reverb toch?

Ik vind de M erg fijn klinken. Best wel veel artiesten die PPG/Wave ooit gebruikt hebben, verschoot ik wel van . Is een super aanvulling op analoge synths IMO ... Qua bediening alleen al zou ik gewoon voor de M gaan.

Beetje lastig te zeggen, veel van de M patches klinken verrassend vol. En heb ook niet het idee dat je veel fx nodig hebt. Het ligt ook goed in de mix, in tegenstelling tot de blofeld die in vergelijking meer een natte schelle scheet is :D

Om eerlijk te zijn, ik zit nog steeds altijd mijn keuze voor de M te rechtvaardigen, zeker als je iets als Pigments 5 ziet. Maar dan zet ik hem aan en vind ik de ruimte bediening die je hebt echt weer een luxe-gevoel. Voor geluiden, maar dat zijn ook de patches die ik er nu op heb staan (oude MW packs, o.a. van Rob Papen enzo), zit het toch veel in vrij standaard geluiden, beetje bread en butter, maar wattie doet klinkt zo .. aanwezig.. wat echt wel het verschil maakt. Je kunt ook lekker snel finetunen door het scrollen door de wavetables.

Enige wat ik persoonlijk echt ruk vind is de ARP van de M. Of ik snap het gewoon niet, ik krijg er maar geen 'standaard' arpjes uit. Maargoed, ik gebruik nu de Octratrack om te sequencen en dat gaat ook prima, instant dopplereffekt (als je wilt) :)
 
Wavetables zijn ook niet echt mijn ding, ik word niet warm of koud van de sounds die ik tot dusver uit de M heb horen komen.
Nou ja... Ik heb ook een haat liefde verhouding met WT's. Ik lieg niet als ik zeg dat in de 90's mijn PPG2.3 verkocht omdat ik er eigenlijk nooit iets zinnig mee deed.
De aanschaf van de MW1 of M is dus eerder een impulsieve, nostalgische aankoop...

Is het nu echt uit nostalgie, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de MW1 toch net dat randje heeft dat de M ontbreekt.
Dar tegenover staat dat de MW1 gewoon KUT is om te editten. En net dat heeft de M dan wel weer als voordeel...
Ik breek m'n hoofd.

M! Meer mogelijkheden (bijvoorbeeld aparte WT per osc, maar vergeet ook de recente updates niet: transitions, XT filters in modern mode, etc.), betere interface, moderne hardware met minder kans op failure. Ik ben er zeer blij mee, al vind ik de UI wel wat sluggish, is het nog een beetje rough allemaal en mis ik de mod matrix van de XT. Het is overigens ook echt een GROTE bak!
Tja, WT's per OSC. dat is uiteraard een voordeel. Ik heb al een XTK, dus eigenlijk is de MW1 een soort van extraatje. Ik heb niet echt plaats voor een M (ik kan wel plaats maken) en wel nog 4U plaats in mijn studio rack... hellup ! :-)
 
Laatst gewijzigd:
Nou ja... Ik heb ook een haat liefde verhouding met WT's. Ik lieg niet als ik zeg dat in de 90's mijn PPG2.3 verkocht omdat ik er eigenlijk nooit iets zinnig mee deed.
De aanschaf van de MW1 of M is dus eerder een impulsieve, nostalgische aankoop...
Niks mis met het laatste :D

Nou ja, er zijn natuurlijk genoeg artiesten die hele toffe dingen met dit soort synths hebben gedaan. Mijn eigen ervaring met wavetable is dat ik een beetje blijf steken in de geijkte geluidjes die mij niet echt kunnen bekoren. Maar dat ligt minstens zoveel aan mezelf als aan die synths natuurlijk.
 
Ik had mn MW1 al verkocht om er een M voor terug te kopen. Ik was nog op de voice expansion aan het wachten.
Maar inmiddels is voor mij de M minder interessant vanwege de Groove Synthesis 3rd wave. Vooral nu die ook als desktop module te krijgen is.
Die kost wel 3x zo veel maar daar krijg je wel veeel meer synth voor. 24 voices. 3 oscillators per voice. Meer filter keuzes etc.

Dus ik spaar nog even door... 😁
Ik krijg het niet over mijn hart om 3K aan een desktop synth te geven. Ik kan het, maar ik vind het overdreven veel geld voor een synth. Al klinkt die 3rd Wave wel goddelijk. Al hoort niemand op het eind van de rit of je nu een MW1/2 of M of Wave of Pigments of wat dan ook hebt gebruikt. (ik heb trouwens Pigments ook al...)
 
Tja, WT's per OSC. dat is uiteraard een voordeel. Ik heb al een XTK, dus eigenlijk is de MW1 een soort van extraatje. Ik heb niet echt plaats voor een M (ik kan wel plaats maken) en wel nog 4U plaats in mijn studio rack... hellup ! :-)
Haha, ik ken het. Ik zou echt voor de M gaan. Juist het programmen is zo leuk bij WT. Dat gaat op de M gewoon lekker (al kan het nog wel iets snappier).

Ik heb ook de XT nog. Beide bakken doen het prima naast elkaar, ik hou ze gewoon ook allebei. Ik heb een keer een paar avonden zitten kijken hoever ik zou komen met mijn favoriete XT sounds op de M. Je komt in de buurt, maar meer ook niet.

Ik heb ook Pigments. Een super VST, maar zeker geen vervanging voor beide waldorfs.
 
Ik krijg het niet over mijn hart om 3K aan een desktop synth te geven. Ik kan het, maar ik vind het overdreven veel geld voor een synth. Al klinkt die 3rd Wave wel goddelijk. Al hoort niemand op het eind van de rit of je nu een MW1/2 of M of Wave of Pigments of wat dan ook hebt gebruikt. (ik heb trouwens Pigments ook al...)
:-) gelijkaardige situatie hier betreffende de 3rd wave. Met als bedenking dat het me eerder gaat om het begin van de rit dan het einde van de rit. Sommige synths inspireren me nu eenmaal meer om er mee aan de gang te gaan dan andere, maar dat is moeilijk te voorspellen aan de hand van een demo van iemand anders.
 
Met alleen de basis golfvormen, filters, modulatie etc. is veel mogelijk, maar met Wavetables ernaast heb je toch veel sneller wat variatie in je sounds.
Ik ben blij dat ze ook op de Summit zitten, zij het beperkt, maar het geeft toch snel meer mogelijkheden. En van internet kun je er zo honderden vandaan plukken.
Ik zat laatst naar de 3rd Wave te kijken als potentiële 2e hardware bak, jawel. Maar inderdaad, ik knap af op de prijs. De desktop kost overigens mutherfuckin 4k.
Maar de 3rd Wave is wel een van de weinige (moderne) synths waarvan ik denk dat er een bepaalde kwaliteit in zit die je niet zo snel uit plugins haalt.
Dat heb ik bij deze Waldorf dan weer niet, afgaande op de demo's.
 
Met alleen de basis golfvormen, filters, modulatie etc. is veel mogelijk, maar met Wavetables ernaast heb je toch veel sneller wat variatie in je sounds.
Ik ben blij dat ze ook op de Summit zitten, zij het beperkt, maar het geeft toch snel meer mogelijkheden.

Ik vind het als mogelijkheid in een synth een mooie synthesevorm, maar op zichzelf staand vind ik het vaak wat 'kil'.
In de Peak, Hydrasynth en Iridium kan ik het combineren met andere vormen en dan vind ik het al snel 'beter' klinken.
In demo's van pure wavetable hoor ik weinig waar ik warm voor loop.
 
In demo's van pure wavetable hoor ik weinig waar ik warm voor loop.
Net deze soundbank gekocht. Ik loop er heel warm voor. :-) Al moet ik toegeven dat ik die sounds niet gebruik omdat ik geen ambient maak. Is dus spielerei. Maar wel mooie speilerei. ;-)

 
Back
Top