Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
Eindelijk een video met bruikbare geluiden!
 
Hier issie dan:

Goed gedaan! Echt lekker er in gedoken! Het zou mooi zijn als er nog mensen zien die beide "vintage" revs op de zelfde manier vergelijken. Ik zou toch zeker voor de M gaan ondanks het karakter van de resonance puur omdat het een knoppenbak is en ik al redelijk wat karakteristieke filters heb staan in de studio. Niemand houdt je tegen als je als je de M door een los filter heen haalt. Toch schrik ik wel van het verschil. De M heeft meer een soort van programmeerbare EQ.
 
Ja... het filter is moeilijker te bedwingen.... de sweetspots zijn erg klein, maar ze zijn er wel...

grappig... dit is een reactie onder het filmpje... is volgens mij de engineer van de M?

Vladimir Salnikov

1 hour ago
Hi, thanks for the review. You spotted the tonal characteristics of VCF very well. I also like the original CEM3389 of rev. A much, and the reference microwave during the development was one rev. A. However, at the beginning of the development, there were no ICs on the market, containing the original circuit of Don Curtis's brilliant invention. I did the discreet variant of this VCF, sounding very close to the original 3389, but it was not possible to fit in the area of M's mainboard, dictated by the case size. So 2144 was chosen. Now we have AS3394 which has an exact VCF section of CEM3389 (and much more). But there is no synth on the market, based on it as this IC is relatively new (released Aug 2021). I believe we will see something in the next 2-3 years, based on AS3394. Regarding the S&H and Random - they are two different types of LFOs on the M. S&H samples opposite LFO signal with no lag processing, i.e., if LFO1 will be sine and LFO2 will be S&H - the result of LFO2 will be ladder-like up and down. The Random LFO waveshape shapes random noise WITH a lag (not controllable now) which produces a smooth random wave cycle. In another way, the Random waveform of LFO works like S&H of white noise + slewed output. In the next FW 1.08, the Symmetry parameter of LFO in random mode will control the slew rate, now it's fixed. Greetings from Remagen Vladi.
 
Ja... het filter is moeilijker te bedwingen.... de sweetspots zijn erg klein, maar ze zijn er wel...

grappig... dit is een reactie onder het filmpje... is volgens mij de engineer van de M?

Vladimir Salnikov

1 hour ago
Hi, thanks for the review. You spotted the tonal characteristics of VCF very well. I also like the original CEM3389 of rev. A much, and the reference microwave during the development was one rev. A. However, at the beginning of the development, there were no ICs on the market, containing the original circuit of Don Curtis's brilliant invention. I did the discreet variant of this VCF, sounding very close to the original 3389, but it was not possible to fit in the area of M's mainboard, dictated by the case size. So 2144 was chosen. Now we have AS3394 which has an exact VCF section of CEM3389 (and much more). But there is no synth on the market, based on it as this IC is relatively new (released Aug 2021). I believe we will see something in the next 2-3 years, based on AS3394. Regarding the S&H and Random - they are two different types of LFOs on the M. S&H samples opposite LFO signal with no lag processing, i.e., if LFO1 will be sine and LFO2 will be S&H - the result of LFO2 will be ladder-like up and down. The Random LFO waveshape shapes random noise WITH a lag (not controllable now) which produces a smooth random wave cycle. In another way, the Random waveform of LFO works like S&H of white noise + slewed output. In the next FW 1.08, the Symmetry parameter of LFO in random mode will control the slew rate, now it's fixed. Greetings from Remagen Vladi.
Ja die gast heeft in ieder geval als freelancer aan het project gewerkt en zit ook op GearSluts in die thread mee te praten. Het zou wel interessant zijn als er een geüpdatet revisie komt van de M waarin een beter filter zit. Die AS3394 heeft blijkbaar ook een VCO aan boord, zou wel mooi zijn als je die er nog bij zou kunnen mixen, maar de oscillators gaan al vrij hot de VCF / VCA in in het origineel.
 
Goed gedaan!
Nee,echt niet,die kerel kent overduidelijk niet de eigenschappen van de electronische componenten waardoor je brakke demo's krijgt,waar je de helft van wat essentieel is mist.

Dan plakt die er een 'conclusion' op die geen steek houdt gezien niet alles aan bod komt wat men moet horen/weten.
 
Hoi... ik ben die kerel :)

Maar ik laat toch de verschillen horen... en nee tis niet scientific... maar heb er ook niet 500 dagen aan besteed :)
 
Ja die gast heeft in ieder geval als freelancer aan het project gewerkt en zit ook op GearSluts in die thread mee te praten. Het zou wel interessant zijn als er een geüpdatet revisie komt van de M waarin een beter filter zit. Die AS3394 heeft blijkbaar ook een VCO aan boord, zou wel mooi zijn als je die er nog bij zou kunnen mixen, maar de oscillators gaan al vrij hot de VCF / VCA in in het origineel.
Zou cool zijn als ze de aangekondigde voice uitbreiding bijvoorbeeld met die chips doend dan... 8 voices met de ssl2144 en 8 voices met die as3394 <3
 
Hoi... ik ben die kerel :)

Maar ik laat toch de verschillen horen... en nee tis niet scientific... maar heb er ook niet 500 dagen aan besteed :)

Je laat iets horen ,maar het covert niet het hele spectrum,doet meer slecht dan goed,maar wie geen toegang heeft tot een Microwave zal dit dus nooit te weten te komen.
 
Je laat iets horen ,maar het covert niet het hele spectrum,doet meer slecht dan goed,maar wie geen toegang heeft tot een Microwave zal dit dus nooit te weten te komen.
Maar op zich met wat ik laat horen en met wat ik zeg, laat ik duidelijk merken dat de CEM "beter" klinkt... zeker door de resonance hoog te doen...
Wat ik ook zeg is dat de M zeker niet slecht klinkt op zichzelf...

Dat zijn mijn bevindingen (tot nu toe) als normale gebruiker :)

Wat zou jij voorstellen dan om het hele spectrum te coveren?
 
Ik heb ze hier ook naats elkaar gehad en de MW1 klinkt echt zo veel spannender, vetter, dikker dan de M. Veel meer van die lekkere saturatie / overtones in de lagere regionen.
 
Nee,echt niet,die kerel kent overduidelijk niet de eigenschappen van de electronische componenten waardoor je brakke demo's krijgt,waar je de helft van wat essentieel is mist.

Dan plakt die er een 'conclusion' op die geen steek houdt gezien niet alles aan bod komt wat men moet horen/weten.
Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom, maar ik kan uit jouw betoog verder eigenlijk geen informatie halen wat dan anders is/moet?
 
wilde al maanden over naar de M, de extra features en de controls lijken me vet.... uiteindelijk toch besloten bij m'n trouwe MW revA te bijven, zojuist de stereoping programmer gekocht met houten zijkanten zodat ik er een desktop module van kan maken... dat is dan gelukkig iets meer dan een rack unit en hopelijk op die manier ook uitnodigender om m'n MW weer eens een slinger te geven.. blijft toch gewoon echt een brute sound. super relaxed zonder VAT aangezien die knakker in Duitsland zit. ik hoop alleen nog een keer op een soort memory expansion voor de microwave. dat gehannes met die memory cards is gewoon kut maar goed..
 
Nee,echt niet,die kerel kent overduidelijk niet de eigenschappen van de electronische componenten waardoor je brakke demo's krijgt,waar je de helft van wat essentieel is mist.

Dan plakt die er een 'conclusion' op die geen steek houdt gezien niet alles aan bod komt wat men moet horen/weten.

Hardwarepolitie​

:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:
 
super relaxed zonder VAT aangezien die knakker in Duitsland zit.
Als je een BTW nummer hebt en het als bedrijf aankoopt. Anders zal je toch echt wel BTW moeten betalen tenzij je het ding tweedehands koopt van een particulier.
 
Maar op zich met wat ik laat horen en met wat ik zeg, laat ik duidelijk merken dat de CEM "beter" klinkt... zeker door de resonance hoog te doen...
Wat ik ook zeg is dat de M zeker niet slecht klinkt op zichzelf...

Dat zijn mijn bevindingen (tot nu toe) als normale gebruiker :)

Wat zou jij voorstellen dan om het hele spectrum te coveren?
Ik heb ze hier ook naats elkaar gehad en de MW1 klinkt echt zo veel spannender, vetter, dikker dan de M. Veel meer van die lekkere saturatie / overtones in de lagere regionen.

Duidelijk verhaal. Is ook het geval met de Waldorf Pulse en Pulse 2.
 
ben ik hier de enige die er geen klap aan vind om die resonantie omhoog te duwen? die van mij word een fluitketel of gaat richting vogel geluiden.. en low end raakt redelijk zoek.. ik heb al die jaren (mw gebruiker sinds 2009) zelden wat met die resonantie kunnen doen in terms of sweetspots.. het is toch vooral die ranzige punch, artefacts, en de distortion voor het filter. het ontbreken van een sub oscillator heb ik tov de wave zelden als een gemis ervaren.. die bak is al zo bruut diep voor een wt synth hahaha
 
Oh ik houd wel van mn pads met het filter licht modulerend en tegen zelf oscillatie aan... heerlijk (geen laag ook nodig dan ;) )
Meneer Jeffie Mills houdt daar ook wel van trouwens :)
 
ben ik hier de enige die er geen klap aan vind om die resonantie omhoog te duwen? die van mij word een fluitketel of gaat richting vogel geluiden.. en low end raakt redelijk zoek.. ik heb al die jaren (mw gebruiker sinds 2009) zelden wat met die resonantie kunnen doen in terms of sweetspots.. het is toch vooral die ranzige punch, artefacts, en de distortion voor het filter. het ontbreken van een sub oscillator heb ik tov de wave zelden als een gemis ervaren.. die bak is al zo bruut diep voor een wt synth hahaha
Helemaal mee eens. Ik moet mezelf soms pushen om die resonance eens te pushen. ;)
 
Oh ik houd wel van mn pads met het filter licht modulerend en tegen zelf oscillatie aan... heerlijk (geen laag ook nodig dan ;) )
Meneer Jeffie Mills houdt daar ook wel van trouwens :)
Sjefs milffs wie is dat??? Is die ook van de hardware resonance police?
 
Back
Top