Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
Van de RSZ die je als zelfstandige moet betalen aan de staat zullen we maar zwijgen zekers,(hier in Belgie zo een 2650e dacht ik) dat is al een synth op zijn eigen elk jaar,dat moet een particulier niet betalen...

Verder zijn de synths waar je geen BTW op hebt betaalt (dat je kan aftrekken) niet van jouw maar van je bedrijf,gaat er ooit iets mis dan komen ze die halen,zijn die er plots dan niet meer dan wordt het aanzien als fraude.

Dus heel groot verschil allemaal,en niet te vergelijken.

Maar goed heel erg off-topic

next.
Je moet bij je accountant kijken wat de afschrijvingstermijn is voor dat specifieke product, dat kan bijvoorbeeld 5 jaar zijn voor een laptop. Na 5 jaar staat die laptop voor 0 euro in je boeken en mag je er min of meer mee doen wat je wil, al is er soms nog een restwaarde van bijvoorbeeld 10%. Al lijkt het me sterk dat de fiscus komt controleren of jouw afgeschreven laptop van 8 jaar geleden niet op marktplaats verkocht is, aangezien je iets met een boekwaarde van 0 euro net zo goed weggegooid kunt hebben. Synthesizers zijn volgens mij ook in 5 jaar afgeschreven.

Maar het is tot nu toe allemaal theorie voor mij, ik weet doorgaans goed wat ik wil hebben en ik koop om te houden. Het enige wat ik aan de discussie wilde toevoegen is dat tweede hands kopen alleen aantrekkelijk is als particulier. Zou je zakelijk na vijf jaar nog 3/5de van de volledige prijs + BTW terug krijgen op je Prophet 5 (of meer!) dan is dat niet verkeerd.
 
Het is dat zolang de synth goed bruikbaar VS de features maakt het niet veel uit of de prijs zakt of niet.

Lastiger is indien er na x jaar hetzelfde merk een nieuw toestel maakt met meer features incl. al de features van een ouder model.

Dan ben je gezien eigenlijk.

Veel voorkomend geval bij de Akai MPC reeks bvb
 
Naarmate je je instrumenten beter leert kennen en beheerst, neemt de artistieke waarde ervan in het algemeen toe. De focus op de kapitaalvermeerdering van het gereedschap blijft verbazen.
True. Een SH-101 helemaal van binnen en buiten kennen is meer waard vaak dan een Moog One waar je alleen maar door presets scrollt en af en toe wat aan de cutoff verandert. Creativiteit is een paar korte glorieuze sprints met veel geploeter er omheen. Zorg er voor dat je het meeste in je sprints kunt doen doordat je alles wat je gebruikt van binnen en buiten kent. Een handleiding moeten open slaan terwijl je net in de flow zit is dodelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Daarom is Moog Voyager Electric Blue mijn Guilty Pleasure (en ook omdat die zo'n beetje de enige synth is die ik nieuw heb gekocht)
 
Ik kan me voorstellen dat Waldorf van de M een klavierversie maakt. Dat hebben ze eerder gedaan met de XT en de Blofeld. Iets totaal nieuws op het synthesevlak verwacht ik niet.
Ik niet, want 1: ze hebben het over een nieuwe synth en 2: deze synth heeft een grijze kleur, niet de blauw van M.
Modules hebben altijd dezelfde kleur als de toetsenversie
 
2. vind ik geloofwaardig 1. niet want Waldorf heeft volgens mij alleen maar een plaatje gepost. "Ze" zijn Synthanatomy, niet Waldorf.
 
@Bono, we hadden het beiden mis. De Iridium krijgt een klavier met polyfone aftertouch. Overview
Het is nog geen voorpaginanieuws.
 
Even voor mijn beeld van polyfone aftertouch: Ik speel een drietonig akkoord met drie toetsen ingedrukt, als ik dan op één van die ingedrukte toetsen extra druk zet, geeft alleen die toon expressie en de andere twee tonen niet. Klopt dat?
 
The new Waldorf M firmware 1.07 comes with great features: PPG Waveterm Transitions replay, various wavetable scan limiting settings including travel option, additional fast/slow modes for LFO1 and LFO2, additional Glide mode, bit reduction option, new MW2 VCF models and more. The new firmware is free and available from your My Waldorf account: MyWaldorf
 
@Bono, we hadden het beiden mis. De Iridium krijgt een klavier met polyfone aftertouch. Overview
Het is nog geen voorpaginanieuws.
Verschijnen best wat leuke filmpjes met hem in de hoofdrol. Tijd om 'm toch eens een thread te geven :)
 


Dat filter is toch wel schel, en de lowend dropoff wel heel fel bij resonance ophoging... wel sweetspots uit te halen, maar dezelfde chips in de Super6 klinken veel beter na een eerste test...
 
Dat filter is toch wel schel, en de lowend dropoff wel heel fel bij resonance ophoging... wel sweetspots uit te halen, maar dezelfde chips in de Super6 klinken veel beter na een eerste test...
Ik begrijp niet waarom nu een ssm2044 te gaan gebruiken in eenderwelke moderne synth als je er een veel beter klinkend 2040 in kan stoppen.

Die synthmakers zijn overduidelijk geen synthgebruikers,toch niet productief in ieder geval...
 
Ik begrijp niet waarom nu een ssm2044 te gaan gebruiken in eenderwelke moderne synth als je er een veel beter klinkend 2040 in kan stoppen.

Die synthmakers zijn overduidelijk geen synthgebruikers,toch niet productief in ieder geval...
Maar nogmaals... de oude 2044 klinkt prima... en de 2144 in de super6 klinkt ook fijn...
Tis de configuratie/afstelling hierin die gewoon niet optimaal klinkt...

Ik vond de 2044 in mn Mono/Poly echt wel een heel mooi filter... niet het dikste, maar wel heel mooi...
 
Maar nogmaals... de oude 2044 klinkt prima... en de 2144 in de super6 klinkt ook fijn...
Tis de configuratie/afstelling hierin die gewoon niet optimaal klinkt...

Ik vond de 2044 in mn Mono/Poly echt wel een heel mooi filter... niet het dikste, maar wel heel mooi...

Tja ,Deze Waldorf M is geen PPG natuurlijk,en ook geen Microwave,ze hadden eerder een CEM3320 filterchip moeten gebruiken,dan had die iets dichter bij de sound van de Microwave gekomen.

Maar indien het probleem bij de vca stage/summing ligt dan ben je ook niet verder..

Ik zou zeggen ,door een Analog Heath gooien en klaar.
 
Tja ,Deze Waldorf M is geen PPG natuurlijk,en ook geen Microwave,ze hadden eerder een CEM3320 filterchip moeten gebruiken,dan had die iets dichter bij de sound van de Microwave gekomen.

Maar indien het probleem bij de vca stage/summing ligt dan ben je ook niet verder..

Ik zou zeggen ,door een Analog Heath gooien en klaar.
Ehhh nee...

Het heeft voor mij niks met warmte oid te maken, maar meer met filter/resonance response... nogmaals... de Super6 klinkt heel vet

Anyway... om niet in details te verzanden... mijn mening op dit moment is wel dat ik met sweetspots in de M, die nog wel ga prefereren, boven de beter klinkende microwave 1... en dat komt puur door workflow... Ik ga liever met zo'n heerlijk desktop formaat pielen, dan met een rackunit incl. controller ding...

De M klinkt wel nog steeds heerlijk, no doubt about that ;)
 


Dat filter is toch wel schel, en de lowend dropoff wel heel fel bij resonance ophoging... wel sweetspots uit te halen, maar dezelfde chips in de Super6 klinken veel beter na een eerste test...


Zonder echt naar deze demo geluisterd te hebben had ik op de MW I een routing die meer volume en meer resonantie tegelijk deed zodat de drop minder irritant was. Dat werkte redelijk goes
 
Zonder echt naar deze demo geluisterd te hebben had ik op de MW I een routing die meer volume en meer resonantie tegelijk deed zodat de drop minder irritant was. Dat werkte redelijk goes
Bedoel je in je sequencer? cc automation?
 
Back
Top