Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
Ff een demootje delen, drums komen uit de Analog Rytm, de rest komt allemaal uit de Waldorf. Dit is een jam van vanmiddag, ik ben de presets aan het afgaan (ik ben pas op 40 van bank 2:P), maar er zit toch aardig wat bruikbaars tussen naar mijn idee. Anyway, neem de demo niet te serieus, tis meer een loop met een ruwe edit, ook nog niet echt wat aan de mix gedaan, maar ik vind dat het zo al verrassend goed klinkt, of mijn oren zijn helemaal verpest door het continue af te spelen, dat kan natuurlijk ook :D.

PS ik raad minimaal een koptelefoon aan, er zit nl best wat sub in, maar eigenlijk moet je um dus ff lekker hard op dikke monitoren horen ;)

 
Laatst gewijzigd:
Een vriend van me heeft vlak voor de Kerst een M gescoord op reverb.com (in Italië notabene) en we hebben er samen een hele tijd mee gespeeld en geëxperimenteerd. Conclusie: het is een ge-wel-di-ge synth! We zijn allebei *diep* onder de indruk van zowel het geluidskarakter als de user interface. We hebben vroegah allebei diverse (digitale en hybride_ Waldorfs bezeten :) maar deze springt er écht uit (oke, de MW1 ligt in hetzelfde straatje natuurlijk). Op nummer 1 op mijn verlanglijstje nu...
 
Conclusie: het is een ge-wel-di-ge synth! We zijn allebei *diep* onder de indruk van zowel het geluidskarakter als de user interface.
Ik denk dat ik me hierbij wel aansluit ja. Het is nog net wat vroeg voor mij, maar sound wise ben ik op zich al om. De doorslag gaat geven hoe makkelijk het sound design is en hoe het met de sweetspots zit, maar als dat ook lekker gaat dan zou deze synth wel eens mijn beste vriend kunnen gaan worden!
 
Klinkt tof. Ik zit te twijfelen om mijn iridium bestelling om te zetten naar de M
 
Klinkt tof. Ik zit te twijfelen om mijn iridium bestelling om te zetten naar de M
Ik weet het ook niet juist,in die YT demo van Loopop komt de sound van de Iridium toch vrij dicht tegen aan de M te liggen,en het zijn digitale filters!,en wat je dan nog allemaal xtra hebt in de Iridium VS de M is gewoon niet te vergelijken,Iridium is bargain dan en M wordt snel overpriced,de UI van de M is wel om van te smullen..
 
Klinkt tof. Ik zit te twijfelen om mijn iridium bestelling om te zetten naar de M
Klinkt niet slecht!
Nee die synth klinkt helmaal niet slecht nee, zowaar warmer dan menig ”echt analoge” bak en ik had um nu juist eens niet perse om warm, maar om de wave table mogelijkheden aangeschaft lol, dus eea had best true Digital mogen klinken. Doet ie ook wel hoor, maar niet op alle patches, dus toch wel blij verrast over de klank kleur. Benieuwd hoe het klinkt als ik er wat meer effort in steek, maar vooralsnog heb ik ff teveel lol met gewoon wat gepiel en gejam….
 
en wat je dan nog allemaal xtra hebt in de Iridium VS de M is gewoon niet te vergelijken
Voordat er überhaupt sprake was van de M, heb ik regelmatig lopen lonken naar de Iridium. Wat me tegenhield (naast de prijs) was juist de gigantische hoeveelheid opties, ik was bang om dan alleen nog in het sounddesign te verzanden ipv er ook muziek mee te maken, sometimes less is more. Neemt niet weg dat, mocht de M echt goed bevallen, ik de Iridium er uiteindelijk naast ga zetten, want die blijft me toch ook intrigereren. :P
 
Ik ben op zoek naar een geschikte (soft) case of bag voor de M. De Thon case voor de Iridium is waarschijnlijk geschikt. Iemand nog een ander idee?
 
Voordat er überhaupt sprake was van de M, heb ik regelmatig lopen lonken naar de Iridium. Wat me tegenhield (naast de prijs) was juist de gigantische hoeveelheid opties, ik was bang om dan alleen nog in het sounddesign te verzanden ipv er ook muziek mee te maken, sometimes less is more. Neemt niet weg dat, mocht de M echt goed bevallen, ik de Iridium er uiteindelijk naast ga zetten, want die blijft me toch ook intrigereren. :P
Ik heb de Iridium een week binnen en ik vind het een dikke synth. Er zijn best veel mogelijkheden, maar dat is wel allemaal erg leuk om te ontdekken. Ik ben wel van plan om de M in de toekomst aan te schaffen.
 
Ik heb de Iridium een week binnen en ik vind het een dikke synth. Er zijn best veel mogelijkheden, maar dat is wel allemaal erg leuk om te ontdekken. Ik ben wel van plan om de M in de toekomst aan te schaffen.
Kun je daar wat analoog uithalen?Kwestie van niet altijd dat scherpe digitale Waldorf geluid te horen.
 
Hoe zit het eigenlijk met de knoppen / potmeters op de M en Iridium? Zijn die net zo klote als op de Blofeld? (Vraag is misschien al gesteld maar ben te lui om de hele draad door te spitten) :D
 
Hoe zit het eigenlijk met de knoppen / potmeters op de M en Iridium? Zijn die net zo klote als op de Blofeld? (Vraag is misschien al gesteld maar ben te lui om de hele draad door te spitten) :D
Als straf ga je alles wat over de M en de I hier op SF staat,schriftelijk opschrijven,dan ga je het wel weten.🤪
 
Ik hoorde van een muziekvriend die ook een PPG Wave heeft (maar dan niet meer werkend) dat de M net zo kan klinken als een PPG, hoewel dat niet het hoofddoel was van de ontwerpers.
Kan iemand dat beamen?
De Blofeld met zijn PPG-filteremulatie komt naar mijn mening niet in de buurt. Ik heb hem in 2020 gekocht als mogelijke vervanger, maar toen ik het beroemde PPG-koor van preset #70 probeerde na te bouwen, wist ik genoeg. Het is wel een leuke synthesizer, zeker voor het geld, en ik vind hem beter klinken dan de XTk, die ik heb gehad.
 
Offtopic en misschien val ik in herhaling maar mocht ik vandaag de keuze hebben tussen de M en onderstaande (Waldorf Q Keyboard of Q rack), dan zou de keuze snel gemaakt zijn. Om te beginnen al omdat de Q wat 'vintage' waarde betreft wellicht enkel maar in prijs gaat stijgen en zodra je de M nieuw koopt kijk je op termijn meteen tegen een 10-30% waarde vermindering aan...

Soundwise kun je de M en Q zeker naast elkaar zetten met dat voordeel dat de Q naast Wavetables ook VA heeft. Verder 3 LFO's (Q) vs 2 LFO's (M) / 16-32 Voices (Q) vs 8 (M) Geen effects (M) en tot 8 reverbs/ delays / Chorus / Flanging op de Q.
En dan zwijgen we nog over de zeer uitgebreide Filtersectie in de Q (2 12/24dB Filters - Low pass, band pass, hi pass, notch, comb, ring mod and more)
Goed, de M heeft dan misschien wel 10.000 presets, maar daar lig ik niet wakker van.
En tot slot: de Q wordt steeds zeldzamer te vinden (meeste bezitters willen niet meer verkopen) daar waar de M straks dik op de 2dehands markt zal verschijnen.

Dus ja, M zeker fijne bak, maar in dit geval zou ik toch 2x nadenken.


 
Ik zit meer naar die JX3P van 800 euro te kijken, dat valt nog wel mee voor 2022 niet?
 
Back
Top