Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
Hoe zit het eigenlijk met de knoppen / potmeters op de M en Iridium? Zijn die net zo klote als op de Blofeld? (Vraag is misschien al gesteld maar ben te lui om de hele draad door te spitten) :D
Ik heb Blofeld gehad. De knoppen/potmeters van M/Iridium zijn een stuk beter: draaien niet stroef en de knoppen/faders zijn niet glad
 
Ik heb Blofeld gehad. De knoppen/potmeters van M/Iridium zijn een stuk beter: draaien niet stroef en de knoppen/faders zijn niet glad
Dank U! Dit scheelt me weer een uitgebreid verslag schrijven. ;)

Ik vind de knoppen/potmeters van de WXT tot nu nog de beste. Voor wat betreft de endless ones. Die op de ouwe Pulse heb ik ook nooit problemen mee maar die zijn niet endless.
 
Offtopic en misschien val ik in herhaling maar mocht ik vandaag de keuze hebben tussen de M en onderstaande (Waldorf Q Keyboard of Q rack), dan zou de keuze snel gemaakt zijn. Om te beginnen al omdat de Q wat 'vintage' waarde betreft wellicht enkel maar in prijs gaat stijgen en zodra je de M nieuw koopt kijk je op termijn meteen tegen een 10-30% waarde vermindering aan...

Soundwise kun je de M en Q zeker naast elkaar zetten met dat voordeel dat de Q naast Wavetables ook VA heeft. Verder 3 LFO's (Q) vs 2 LFO's (M) / 16-32 Voices (Q) vs 8 (M) Geen effects (M) en tot 8 reverbs/ delays / Chorus / Flanging op de Q.
En dan zwijgen we nog over de zeer uitgebreide Filtersectie in de Q (2 12/24dB Filters - Low pass, band pass, hi pass, notch, comb, ring mod and more)
Goed, de M heeft dan misschien wel 10.000 presets, maar daar lig ik niet wakker van.
En tot slot: de Q wordt steeds zeldzamer te vinden (meeste bezitters willen niet meer verkopen) daar waar de M straks dik op de 2dehands markt zal verschijnen.

Dus ja, M zeker fijne bak, maar in dit geval zou ik toch 2x nadenken.
Heb een Q+ gehad en het ding klinkt vrij digitaal en dun,zowel met enkel de digitale filters als met de analoge ,heb geen M of Iridium,maar de Q+ die ik had komt van de eigenaar die nu een Quantum heeft.

De Quantum blaast geheel de Q weg.

Nu de M ken ik niet en is vrij duur voor maar 8 voices,het zou kunnen dat een Q interesanter is dan een M,vooral featuregewijs,maar dan is de keuze snel gemaakt,geen Q maar een Iridium.

Wat betreft vintage investering zou ik bijkomend niet op Q's jagen maar eerder op JD-990's..
 
Ik zit meer naar die JX3P van 800 euro te kijken, dat valt nog wel mee voor 2022 niet?
Zonder programmer is de interface wel een dingetje, en dan vind ik 800 plots een hoop geld. Enfin, dat ben ik. Ik wil dat mijn synths zo hands-on mogelijk zijn.
 
Zonder programmer is de interface wel een dingetje, en dan vind ik 800 plots een hoop geld. Enfin, dat ben ik. Ik wil dat mijn synths zo hands-on mogelijk zijn.
Mjeuh als een Alpha Juno 1 al voor 350 gaat, die veel simpeler in elkaar zit en niet die kekke sequencer heeft dan is 800 voor een JX3P ook weer niet zo gek. Je haalt er wel een berg andere geluiden uit en je kunt er leuke mods op zetten.
 
Ik zit meer naar die JX3P van 800 euro te kijken, dat valt nog wel mee voor 2022 niet?

Er zit een decal op,die krijg je er delicaat af met haardroger maar je zal ook allicht heftig moeten wrijven,en op een matt (satin eigenlijk) zwart oppervak wordt dat een glanzende vlek op je synth

Dus die 800euro is in dit geval heel veel, verkoper is een dealer en maakt je geen kado's hij weet ook waarom het 800e is dus ('maar').
 
Hoe is volgens de gebruikers hier de stabiliteit van de huidige firmware v/d M?

Bij Waldorf ben ik niet snel een early adopter ivm trage firmware / software updates.
 
Ik ben helemaal niet bekent met waldorf synths.
Ik heb voornamelijk analoge synths, de meeste zijn vco's en een paar dco poly's oa de jx-3P, heb geen alpha juno wel een juno 6(6). Kom Helaas nog weinig alpha's tegen voor 350 euro. Coole aan de alpha tegenover de Juno 6 en 60 al dan niet met 66 mod zijn de extra waveforms. JX-3P vind ik helemaal te gek maar kan niet die punchy juno basselines dat al de juno's kunnen.
Programmeren gaat wat trager ook met de knoppen bak, tis niet 1 grote sweetspot bak. Wel kan die ook heel modern klinken zoals een nord lead of jupiter 6 omdat die over het algemeen vrij agressief klinkt voor een Roland. Toch doet die ook mellow twin peaks pads en in de mix hoor je weinig verschil met een juno 60. Als de knoppenbak erbij zit is 800 een mooie prijs. Tegenwoordig zijn ze vaak 800 of meer zonder.

Maar tgaat hier over Waldorfs
Als ik het goed begrijp is de Iridium geen super M.
Maar 2 totaal verschillende synthesizers, op iridium kan je dacht ik ook andere wavetables loaden en op de M niet.
En die heeft ook 4 of 5 synths engines. Maar voor typische oude Waldorf sounds ben je precies beter af met de M.
Of een oude Waldorf.
Al lijkt die Iridium meer synth per euro dan den M.

Ik heb wel de mono euro rack wavetable voice van Waldorf onderweg,
die is natuurlijk mono en met sommige modules zijn er issues.
Voor iets poly wavetable kijk ik de kat wat uit de boom, want het lijkt me vooral poly cool een wavetable synth.
Voor FM achtige dingen in poly heb ik een CZ-3000 voor 340 gekocht.
Zie ook al opsix van Korg voor onder de 500 2e hands, zal ook wel gebeuren met de wave synths van Korg.
 
Laatst gewijzigd:
Mjeuh als een Alpha Juno 1 al voor 350 gaat, die veel simpeler in elkaar zit en niet die kekke sequencer heeft dan is 800 voor een JX3P ook weer niet zo gek. Je haalt er wel een berg andere geluiden uit en je kunt er leuke mods op zetten.
350 is mss wel een koopje.. voor een AJ2 zag ik net een vraagprijs van 750 op MP
 
Ik heb de NW1 Wavetable oscillator van Waldorf binnen.
Wel groot moet er 2 modules uithalen om hem te testen wegens plaats tekort.

Geen idee waarom die nergens nog te koop is.
Chipstekort of Waldorf stopt met de productie.

De andere modules om dat 1 oscillator wavetable keyboard te maken staan wel nog te koop bij Thomann.
En andere eurorack shops.

Die 2 parts Blofelt van Jexus vond ik nu ook niet vreselijk slecht ofzo.
Als de Korgs dalen in prijs zoas de opsix heb je een Blofelt en Peak voor de prijs van een Waldorf M.
Die waarschijnlijk niet supervlug zal dalen in prijs en nog een tijdje voor die op de 2e hands markt komt.
t's niet echt een impuls aankoop, kost ongeveer zoveel als prophet 6 of OB-6 modules 2e hands.
 

Waldorf Poly Aftertouch Synthesizer​

Nieuwe synth?
'Working Under Pressure'
What does Waldorf want to tell us here? Certain is that they are currently working on something new in the labs in Germany, possibly for Superbooth 22. The emphasis on pressure is very exciting here. Maybe, the developers are working on a highly-expressive pressure-sensitive instrument, i.e. a polyphonic aftertouch Synthesizer à la Hydrasynth.
I could very well imagine it. A kind of next-gen Blofeld with poly aftertouch keyboard. Mighty wavetable engines are there. You can find them in the Quantum/Iridium or in the new M. They only need to implement and fine-tune it for a new synth. We can be curious what Waldorf will show us in 2022.

Waldorf-Working-under-pressure.001.jpeg
 
Waldorf Poly Aftertouch Synthesizer
Nieuwe synth?

Tegenwoordig worden er aan razende vaart door alle merken synths op de markt gezet. Een spijtig gevolg daarvan is dat er een aanzienlijke devaluering van waarde is van alles wat je nieuw koopt. Op Reverb staat er nu een Quantum voor 2950€. Op Reverb!
Tof als je in 2019 5K betaald hebt voor die nieuwe Quantum...
Logisch ook dat vintage evenredig in waarde toeneemt... Microwave I, XT of Q lijken me dan ook een pak interessanter dan de M.
Toch als je wil voorkomen dat je geld smelt als sneeuw voor de zon.
 
Laatst gewijzigd:
Tegenwoordig worden er aan razende vaart door alle merken synths op de markt gezet. Een spijtig gevolg daarvan is dat er een aanzienlijke devaluering van waarde is van alles wat je nieuw koopt.
Zo is dat!
 
Als ik een tweede hands synth koop van een particulier dan krijg ik geen bon kan ik de kosten niet opgeven. Koop ik een nieuwe synth zakelijk dan betaal ik géén BTW plus het is een investering waar je dus geen belasting over betaalt, een voordeel van tot wel 50%. Dus je betaalt zakelijk gezien effectief 40% van de nieuwwaarde en dan is hij nog steeds goedkoper dan een gebruikte. Dus stel dat je een zakelijk gekochte synth particulier verkoopt (iets wat ik niet doe, want niet helemaal netjes plus ik koop alleen wat ik écht wil houden) dan heb je effectief nog steeds geld verdiend.

Het enige wat interessant is is om particulier gezien bepaalde synths waarvan je wéét dat ze goed in de markt blijven liggen koopt op het goedkoopste punt, dus tweede hands vaak tegen het einde van de productie wanneer er uitverkopen kan komen van nieuwe. Bijvoorbeeld als er weer voldoende Waldorf M's in de winkel liggen en er wat voorraad oud begint te worden, zeg over een jaar of twee.

Zelfde geldt voor de Moog MiniMoog reissue, die wordt nu al weer duurder tweedehands. Het is de echte echte zonder het gezeik van de oude. Ook een tweede hands Prophet 5 of 10 reissue wordt na het stoppen van de productie vanzelf weer meer geld waard. Dat in tegenstelling tot de Prophet 8 die nooit echt een klassieker is geworden.
 
Als ik een tweede hands synth koop van een particulier dan krijg ik geen bon kan ik de kosten niet opgeven. Koop ik een nieuwe synth zakelijk dan betaal ik géén BTW plus het is een investering waar je dus geen belasting over betaalt, een voordeel van tot wel 50%. Dus je betaalt zakelijk gezien effectief 40% van de nieuwwaarde en dan is hij nog steeds goedkoper dan een gebruikte. Dus stel dat je een zakelijk gekochte synth particulier verkoopt (iets wat ik niet doe, want niet helemaal netjes plus ik koop alleen wat ik écht wil houden) dan heb je effectief nog steeds geld verdiend.
Van de RSZ die je als zelfstandige moet betalen aan de staat zullen we maar zwijgen zekers,(hier in Belgie zo een 2650e dacht ik) dat is al een synth op zijn eigen elk jaar,dat moet een particulier niet betalen...

Verder zijn de synths waar je geen BTW op hebt betaalt (dat je kan aftrekken) niet van jouw maar van je bedrijf,gaat er ooit iets mis dan komen ze die halen,zijn die er plots dan niet meer dan wordt het aanzien als fraude.

Dus heel groot verschil allemaal,en niet te vergelijken.

Maar goed heel erg off-topic

next.
 
Laatst gewijzigd:
Tegenwoordig worden er aan razende vaart door alle merken synths op de markt gezet. Een spijtig gevolg daarvan is dat er een aanzienlijke devaluering van waarde is van alles wat je nieuw koopt.
Mijn beleving is dat deze trend al in het midden van de jaren tachtig is ingezet. Toen gingen de technologische ontwikkelingen veel sneller dan nu en werden synthesizers betaalbaar. Ik heb maar kort de luxe gehad van een eigen bedrijf, waar ik de btw kon aftrekken. Ik heb zo een stuk of vier apparaten nieuw kunnen kopen. Het meeste is tweedehands gekocht maar de laatste jaren koop ik steeds meer nieuw. Het wordt thuis bezorgd, ik heb de verpakking, geen krassen en garantie en ik kan er eerder van genieten dan de tweedehandskopers. Dat de waarde meestal daalt, zij zo. Je moet haast een visionair zijn, zoals Bob Williams, om geld te verdienen aan toekomstige vintage en een hoop ruimte hebben.

Ik kijk ook wat ik het waard vind. Een Sequential Pro 3 SE is me zo'n 1400 euro waard, een Moog Matriarch ook, ongeacht de kleur. Een Waldorf M mag 1000 piek kosten.

Over Waldorf gesproken, het kan niet anders dan dat het om polyfone aftertouch gaat. Dat zou een goede zaak zijn, mits de technologie net zo goed is als die van de Hydrasynth. Die heeft volgens mij de beste uitvoering daarvan tot nu toe voor zover ik dat kan beoordelen want ik heb ervaring met de Ensoniq SQ-80, TS-10, ASR-10 en de Gem S-2. Ik wacht nu op de Expressive E Osmose, die nog een paar stappen verder gaat dan de Hydrasynth. Verder volg ik de ontwikkeling van de Nederlandse Pan op de voet. Behringer zal niet achterblijven en polyfone aftertouch in het klavier van zijn CS-80-kloon mogelijk maken. Ik kan me voorstellen dat Waldorf van de M een klavierversie maakt. Dat hebben ze eerder gedaan met de XT en de Blofeld. Iets totaal nieuws op het synthesevlak verwacht ik niet.
 
Ik heb altijd begrepen dat Belgen (en andere landers) Nederlanders neerzetten als knakenpoetsers. Ik krijg de indruk dat de hier aanwezige zuiderburen zich goed hebben aangepast dan dus.... No offence verder hoor...
 
Back
Top