Waldorf Quantum MK2

Waldorf komt met een update voor de Waldorf Quantum, de mk2.

Voor zover bekend:
- Uitgebreide voice & filter architectuur
- Cosmetische update & display
- Hoger internal memory 59gb.

quantum_mk2_new_logo.png
 
Op voorraad bij Thomann voor 4699 euro:

 
Mijn twijfel om de C15 aan te schaffen wordt op slag weer wat groter.😟
 
Deze zat er wel aan te komen gezien de concurrentie van hun eigen Iridium. Aan het signaalpad hebben ze niks veranderd en zo te zien ook niet aan het paneel. Zijn alle extra's de meerprijs van tweeduizend piek waard? Voor mij niet. Ik ben blij met de Iridium (na een ongelukkige eerste sessie op de dag van aankomst met stemmenuitval) en met de analoge filters van de M.
 
De filters zelf zijn hetzelfde, maar je kan nu 8 stemmen met analoge filters en 8 met digitale gebruiken, wat me wel aanspreekt. Niet genoeg om deze boven de Iridium keys te kiezen, net zoals @sinew1958 dus, maar het is wel een meerwaarde.
 
Wat iedereen doet om blij van te worden moet iemand zelf weten. Voor mezelf heb ik met dit soort prijzen altijd het idee van, het is onwijs duur en brengt het me dat echt zoveel meer dan een softsynth? Daarmee bedoel ik de prijsverhouding. Natuurlijk kan je het niet helemaal vergelijken, want je krijgt een klavier + een heleboel knoppen. Dit deelt mee in de totale synth ervaring en zal je dit niet met een softsytnh kunnen evenaren. Maar als ik het dan vergelijk met de muziek die ik maak, en ook wetende dat ik 80% naar een bestaande preset grijp, dan zou dit voor mij echt veel te veel geld zijn. Dus misschien toch een vraag, wat maakt dit zo bijzonder voor jou en wat voegt het voor je jou toe dat je er rond de €4.800 voor wilt uitgeven?
 
iedereen beleeft dat op zijn of haar manier.
Je kan eigenlijk alleen maar voor jezelf dat bepalen.
Ik word blij van 2 casio Sk1's een ander besluit een flagship zoals deze of de Moog one te kopen.
De prijs gaat het dus wel om een high-end flagship synth.
Daar hoort een klank bij, mogelijkheden en een experience.
Het is aan ieder om dat de kiezen.

Ik heb de Quantum overwogen maar laten gaan omdat het mij teveel menu diving lijkt. Let wel de Mk1 kon ik voor 2700 krijgen
 
Keuzes maken in dit geval is de prijs wel een beslissende factor vind ik.1500 euro goedkoper en de Q stond bij mij.
Dan begin je een best case scenario te maken.De softsynth,sample packs van tegenwoordig zijn eigenlijk evengoed en de mogelijkheden zijn veel uitgebreider, maar je hebt ook een zeer snelle PC nodig, dat kost ook geld.
Als je op lange termijn begint te denken gaan hardware synthesizers veel langer mee 10tallen jaren.Tegen dan heb je al 3 dure PC's versleten, tel uit wat je dan verliest.
Voor mij een hybride mix tussen hardware en software is nog het beste.
 
Mooie synth,

Hier komt over een paar jaar een MK1, nu zijn ze (voor mij) nog te duur, eerst moeten ze wat uit de mode zijn.

Een C15 zal er zeker nooit komen, daar zijn alle bediening pots wegbezuinigd...bwah
 
Ik vind die Waldorfs prachtige synths tot ik ze hoor. Op de een of andere manier weet de sound me niet te raken, het klinkt voor mij niet beter dan een goede plugin van €100-150. Wel tof dat er steeds meer polyat op de markt komt.
 
ik ben echt een fan van de Quantum en de Irium. Totaal iets anders dan de meeste andere hardware merken. Echt iets voor sound designers. Ik heb zelf de Iridium. Komt in de buurt van een modular met meerdere OSCs, meerder synthese soorten, plus ingebouwde FX, sequencer en ARP. Het prijsverschil tussen de Quantum en de Iridium vind ik wel groot. De UX van deze Waldorfs vind ik top, je hebt snel resultaat.
 
Ik vind die Waldorfs prachtige synths tot ik ze hoor. Op de een of andere manier weet de sound me niet te raken, het klinkt voor mij niet beter dan een goede plugin van €100-150. Wel tof dat er steeds meer polyat op de markt komt.
Gewoon even benieuwd welke digitale synth de sound heeft die jou dan wel raakt?
 
Gewoon even benieuwd welke digitale synth de sound heeft die jou dan wel raakt?
Ik ben fan van de jaren 90 Roland romplers en ik vind van de moderne synths de 3rd Wave en C15 wel tof.
 
Ik heb begrepen dat de OS3.0 software ook op de MK1 de uitbreiding van 8 naar 16 voices ondersteund (beperkt tot de digitale filters).
Die software is voor zover ik weet beta, maar ik heb toevallig vorige week gemailed met waldorf of en hoe ik daar aan mee kan doen. tot zo ver niks van gehoord nog.

Geheugen uitbreiding is flink, maar aangezien je op de MKI ook direct vanaf SD kaart (of USB) kan werken is dat vooral een luxe dingetje.

Verbetering van het touchscreen zou wel een welkome toevoeging zijn. Dat is wat mij betreft het zwakste punt van de Waldorf Quantum MKI. die is niet echt nauwkeurig en voelt... 'sloom'.
past eigenlijk niet bij zo'n duur apparaat (wat imho verder fantastisch is vormgegeven en heerlijke interface heeft).

Polyphonische after touch is ook een leuke toevoeging en wellicht een game changer voor performers? ik zelf speel een vrij aardige jingle bells met hier en daar een akkoordje, maar dan houd het wel op. dus dat zegt mij vrij weinig.

Zal ik nog wat zeggen over de kleur? ik vind het grijs van de originele mooier (of de Quantum black, die vind ik wel echt heel cool ook), maar goed, blauw kan ook wel (en het nieuwe waldorf logo er op... tja :D)
 
Back
Top