Waldorf Iridium Core

Waldorf komt met een compactere versie van hun Iridium synthesizer.
Hoewel hij op de website van Waldorf al wel in de lijst is te vinden is wordt er verder nog geen informatie gegeven.
Andere bronnen melden dat het gewoon de volledige Quantum/Iridium bevat, maar met minder knoppen en alleen MIDI over USB.

De prijs die ik voorbij zag komen was rond de € 1900,-

bron: Iridium Core


waldorf_iridium_core.jpg
waldorf_iridium_core_5.jpg
 
Last edited by a moderator:
Het is al pure winst dat digitale synths nu überhaupt als "synths" worden gezien natuurlijk :D Dat was wel anders vroeger :beard:

Ik vind binnen dat gebied dan wel weer interessant wat de prijsverschillen veroorzaakt/rechtvaardigt. Bij analoge synths valt er nog wat te zeggen over de gebruikte componenten, bij digitaal zit je toch meestal met een relatief generiek 'computerplatform' waarbij vooral de software het verschil maakt. Dan natuurlijk nog de behuizing met alle controls.

De Korg Wavestate vind ik hier een leuk voorbeeld van. Je koopt de plugin voor €100 (in de regelmatige sales), de hardwareversie in plastiek voor €900 en de sjiekere versie met groot klavier voor €2100. Ik ben dan best benieuwd waar die 2k verschil in zit.
 
Daarom heb ik de MP Controller gekocht, dan heb je in feite ook VSTs in een kastje.
Maar ook dat is natuurlijk niet hetzelfde als een volledig dedicated kastje specifiek voor een bepaalde VST. :D
Nee ik vind de kritiek niet helemaal terecht want het "VST in een kastje" argument kun je voor zoveel digitale synths gebruiken.
Ja,hoe zit dat met die MP?Kun je vlot plugins aansluiten en hardwarematig bedienen?Of moet je constant achter de oorzaken zoeken?
 
Het is al pure winst dat digitale synths nu überhaupt als "synths" worden gezien natuurlijk :D Dat was wel anders vroeger :beard:

Ik vind binnen dat gebied dan wel weer interessant wat de prijsverschillen veroorzaakt/rechtvaardigt. Bij analoge synths valt er nog wat te zeggen over de gebruikte componenten, bij digitaal zit je toch meestal met een relatief generiek 'computerplatform' waarbij vooral de software het verschil maakt. Dan natuurlijk nog de behuizing met alle controls.

De Korg Wavestate vind ik hier een leuk voorbeeld van. Je koopt de plugin voor €100 (in de regelmatige sales), de hardwareversie in plastiek voor €900 en de sjiekere versie met groot klavier voor €2100. Ik ben dan best benieuwd waar die 2k verschil in zit.
Dat is denk ik niet uniek voor de synth markt.
je ziet heel vaak dat er van een bepaald product een goed kope versie is. meer productie, lagere marge, hogere verkoop.
Vervolgens loopt bij luxere versies de prijs en marge harder op dan de features die je er voor terugkrijgt.

Zie je bijvoorbeeld ook met CD's, LP's, computerspelletjes en dergelijke.
Special edition 2 x zo duur met een lullig boekje erbij als extraatje
Legendary edition met een crappy geproduceerd plastic neerzet-dingetje... hoppa 3x zo duur.
maar net zo goed met ander spul... luxe artikelen, electronica, kleding.... van alles.

Iedereen die zoveel geld uitgeeft aan een premium product of premium editie van een product weet stiekum best dat ie teveel betaald.
Het is dan ook onvermijdelijk dat sommige mensen je dan een mongool vinden :D
(Om dat vervolgens ook op die manier te ventileren is aardig zinloos en onaardig trouwens, want welk doel dient dat, anders dan de trotse eigenaar van die (in jou ogen) overpriced rommel een slecht gevoel wil geven?).
daar zou ik mijn schouders over ophalen. Of die aankoop het voor jou waard was is een persoonlijke beoordeling.

Jij bent nu de trotse eigenaar van een product wat je zelf heel erg mooi vind en waarschijnlijk heel graag wilde... en je had daar best een paar centen voor over om de beste/mooiste/meest luxe versie van dat product te bezitten. Ik zie er ook niet zoveel kwaad in... als jij een met diamanten belegd halsbandje voor je hondje wil kopen (en kan kopen)... lekker doen... als er geen markt voor die dingen is dan sterft het vanzelf uit.

Waldorf geloofd in elk geval overduidelijk niet dat de rek uit hun lijntje iridium/quantum producten is.
En als tevreden eigenaar van een pruduct in die lijn geloof ik lekker met ze mee.
 
Bijna iedereen breekt de core af maar je kunt er lekker op bouwen, zelfs met een knop minder.⛄
 
Bijna iedereen breekt de core af maar je kunt er lekker op bouwen, zelfs met een knop minder.⛄
volgens mij valt ook dat wel mee.
ik lees er best veel positiefs over, maar er zijn nogal sterke meningen over blijkbaar. geeft een vertekend beeld.

en het is gewoon een iridium, das een prachtig apparaat, en als het compacte design meer je ding is als toetsen of een gewone iridium... dan kan dit helemaal je ding zijn. niks mis mee.
 
volgens mij valt ook dat wel mee.
ik lees er best veel positiefs over, maar er zijn nogal sterke meningen over blijkbaar. geeft een vertekend beeld.

en het is gewoon een iridium, das een prachtig apparaat, en als het compacte design meer je ding is als toetsen of een gewone iridium... dan kan dit helemaal je ding zijn. niks mis mee.
Wel max 12 voices ivm de kleinere behuizing en daardoor minder goede ventilatie van de processor/componenten
 
Wel max 12 voices ivm de kleinere behuizing en daardoor minder goede ventilatie van de processor/componenten
ah ja, die 12 voices moet je dan inderdaad wel accepteren. Hoe belangrijk die ventilatie is weet ik niet, ik ga er als simpele consument altijd van uit dat slimmere mensen als ik daar over nagedacht hebben :D
 
Het is al pure winst dat digitale synths nu überhaupt als "synths" worden gezien natuurlijk :D Dat was wel anders vroeger :beard:

Ik vind binnen dat gebied dan wel weer interessant wat de prijsverschillen veroorzaakt/rechtvaardigt. Bij analoge synths valt er nog wat te zeggen over de gebruikte componenten, bij digitaal zit je toch meestal met een relatief generiek 'computerplatform' waarbij vooral de software het verschil maakt. Dan natuurlijk nog de behuizing met alle controls.

De Korg Wavestate vind ik hier een leuk voorbeeld van. Je koopt de plugin voor €100 (in de regelmatige sales), de hardwareversie in plastiek voor €900 en de sjiekere versie met groot klavier voor €2100. Ik ben dan best benieuwd waar die 2k verschil in zit.


Voor alle producten, dat is met electronica en muziekinstrumenten, niet anders geldt dat de prijs niet alleen de kosten van onderdelen, fabricage en marketing weerspiegelt, maar ook de (verwachte) verkoopaantallen. Er wordt simpelweg de rekensom gemaakt hoe veel er van moeten worden verkocht, tegen welke prijs, om uit de ontwikkelkosten te komen en er nog een beetje leuke winstmarge op te maken, Daarbij speelt de verwachte vraag natuurlijk ook een grote rol. Des te meer geld iets kost (ongeacht mogelijkheden of kwaliteit) des te kleiner de markt. Niet voor niets blijft Behri alleen relatief eenvoudige (mono)synths lanceren, omdat ze daarvan weten dat ze prijs relatief laag kunnen houden en mede daardoor de vraag relatief groot zal zijn.

Dat Korg nu zijn opsixmodwavestate als software uitpond, heeft er alles mee te maken dat ze de voor de hardware ontwikkelde software vrij gemakkelijk kunnen poorten, zonder alle ontwikkelkosten die gemoeid zouden zijn bij een standalone softwareversie. Die zou dan echt geen 100 euro hebben gekost....
 
Ja,hoe zit dat met die MP?Kun je vlot plugins aansluiten en hardwarematig bedienen?Of moet je constant achter de oorzaken zoeken?

Het registreren, installeren en correct instellen van de MP controller, het leren werken met de controller en de host plugins en het maken (of aanpassen) van presets en favorites per plugin, is een tijdrovend proces. Zeker geen plug & play apparaat en dat moet je ervoor over hebben. Maar, als je dat proces eenmaal hebt doorlopen én je positioneert hem handig, is 't een hele fijne en mooie controller.
Zie ook: Mijn studio annex crib annex recording studio XIX

En om toch weer een beetje on topic te gaan: mooi ding dus, inclusief de touch functionaliteit, en zeer geschikt voor FX plugins en wat eenvoudigere synths, maar bij uitgebreidere synth plugins als Omnisphere en Pigments krijg je natuurlijk niet snel zo'n diepgaande control over je plugin als op een digitale hardware synth als de Iridium ofzo, waarbij hardware en software volledig op elkaar zijn afgestemd.
 
Laatst gewijzigd:
Ach ja, als je geen problemen hebt met menudiven met de muis , dan kun je inderdaad beter een vst pakken zoals Falcon oid. ;)

Sinds de Quantum uitkwam heb ik al een oog op dit platform. Quantum is me iets teveel geld maar wie weet ooit… iridium was bijna de perfecte oplossing qua kosten en formaat, maar toch nog wel erg groot om mee op te treden. Deze core is wat dat betreft perfect. Heb laatst al push 3 SA aangeschaft en dat wordt deels m’n live synth voorlopig maar ik zie me die core er wel aan toevoegen in de toekomst. Formaatje octatrack en vergelijkbare workflow als elektron plus die macros. Prima. 👌
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top