Waldorf Quantum MK2

Waldorf komt met een update voor de Waldorf Quantum, de mk2.

Voor zover bekend:
- Uitgebreide voice & filter architectuur
- Cosmetische update & display
- Hoger internal memory 59gb.

quantum_mk2_new_logo.png
 
Ik vind die Waldorfs prachtige synths tot ik ze hoor. Op de een of andere manier weet de sound me niet te raken, het klinkt voor mij niet beter dan een goede plugin van €100-150. Wel tof dat er steeds meer polyat op de markt komt.
Goh, ik vind het moeilijk om te zeggen, want het laatste dat je verwacht van een 2.5K dure synth is dat hij niet die prijs vertegenwoordigt zodra je hem hoort.
Er is werkelijk geen enkele synth in mijn bestaan, die het zo kort heeft uitgehouden in mijn studio, nl. slechts 2 uur!! Return to sender.
Ik sluit me aan bij Nap. En het is een vaker gehoorde comment...

En het trof mij dat ik afgelopen weekend ook een ex-Iridium bezitter thuis op bezoek had die om dezelfde reden zijn toestel verkocht. Tel daar alle soft-en hardware problemen bij op en dan hoop ik dat dit niet het geval is voor de MKII. Ik zou me nota bene als Quantum bezitter zwaar 'gepakt' voelen, respektievelijk door de release van de veel goedkopere en 16-stemmige Iridium, en nu de MKII. Daar gaat de waarde van je versie 1...Ik zie ze al te koop voor 2300€... en Iridium voor 1.500. Serieuze hak in de zak !

 
Het is juist goed dat de Iridium/Quantum niet voor jan en alleman is. Qua hardware concept en synthese combinaties is er niet echt een alternatief en waardeer dat Waldorf zoiets juist wel aandurft om zich te onderscheiden.

Tevens gebruik ik ook aardig wat plugins maar niet zoiets al Falcon of Omnisphere omdat ik daarmee verdwaal met creativiteit.
 
Wat niet is kan nog komen. Als ik Waldorf was zou ik die kans niet laten liggen.
 
En er bestaat al een tijdje zoiets als een muis ( ;) ), daarmee kan je, als ie een scrollwheel heeft, lekker over de knop hangen die je wilt bedienen en dan scrollen maar.
Ik heb zon logictech MX3 master, daar zit een knop op en dan wordt die scrollwheel traploos/zonder ribbeltikjes zeg maar, kan je gewoon een zwieper geven op en neer :)

Hoe wijs je je scroll wheel toe aan een knop van een soft synth dan? Ik kan ze wel met de muis bedienen, maar met scroll wheel eigenlijk nooit gedaan....
 
Hoe wijs je je scroll wheel toe aan een knop van een soft synth dan? Ik kan ze wel met de muis bedienen, maar met scroll wheel eigenlijk nooit gedaan....
Gaat automatisch als de plugin developer het ondersteund, in mijn ervaring zo goed als allemaal. Gewoon erover zweven met je cursor/pointer en dan op of neer scrollen.
Is eigenlijk hetzelfde principe als die NOB control, alleen die is 300+, maar wel van hout :) Welcome | NOB CONTROL
 
Goh, ik vind het moeilijk om te zeggen, want het laatste dat je verwacht van een 2.5K dure synth is dat hij niet die prijs vertegenwoordigt zodra je hem hoort.
Er is werkelijk geen enkele synth in mijn bestaan, die het zo kort heeft uitgehouden in mijn studio, nl. slechts 2 uur!! Return to sender.
Ik sluit me aan bij Nap. En het is een vaker gehoorde comment...

En het trof mij dat ik afgelopen weekend ook een ex-Iridium bezitter thuis op bezoek had die om dezelfde reden zijn toestel verkocht. Tel daar alle soft-en hardware problemen bij op en dan hoop ik dat dit niet het geval is voor de MKII. Ik zou me nota bene als Quantum bezitter zwaar 'gepakt' voelen, respektievelijk door de release van de veel goedkopere en 16-stemmige Iridium, en nu de MKII. Daar gaat de waarde van je versie 1...Ik zie ze al te koop voor 2300€... en Iridium voor 1.500. Serieuze hak in de zak !
Ik heb zelf geen geen problemen met hard- en software. En ik ben content met mijn Iridium.
Die U-He Zebra HZ komt aardig in de buurt, worden filmscores (Hans Zimmer) meegemaakt dus ja. Klinkt echt goed hoor dat ding.
VPS avenger is ook erg stevig kwa sound.
En er bestaat al een tijdje zoiets als een muis ( ;) ), daarmee kan je, als ie een scrollwheel heeft, lekker over de knop hangen die je wilt bedienen en dan scrollen maar.
Ik heb zon logictech MX3 master, daar zit een knop op en dan wordt die scrollwheel traploos/zonder ribbeltikjes zeg maar, kan je gewoon een zwieper geven op en neer :)
ik draai liever aan echte knoppen dan dat ik een knopje van een paar megapixel draai met m’n muis..
 
Ik heb nooit problemen gehad met mijn Iridium. Echt een hele toffe synth waar ik snel resultaat mee heb. Ik heb hier een berg soft-synths, oa Omnisphere, FM8, Reactor. Ik sample Omnisphere (en ander synths) en bewerk ze vervolgens met de Iridium. Ideaal voor live. Werk prima voor mij.
 
als waldorf eigenaar moet je natuurlijk wel een beetje masochistische inborst hebben. dat weet je van tevoren. van al mijn synths gebruik ik de waldorfs het meest in tracks, maar tegelijkertijd hebben mijn pulse 1 en 2 al nieuwe potmeters, de microQ een nieuw display, hebben de pulse1 en microwave XT die Nextel verf die er niet uitziet en afbladdert, en is de rack attack letterlijk een plugin in een controllerbox. alleen over rocket en streichfett valt niks te mekkeren. maar toch blijven het geniale machines, en een iridium of quantum komt hier ook nog weleens in de studio..
 
als waldorf eigenaar moet je natuurlijk wel een beetje masochistische inborst hebben. dat weet je van tevoren.
Ja, zo liet Waldorf droogjes weten dat er geen Kyra updates meer komen. Das erg jammer, want de LFO's syncen niet met midi. (hoewel die functie wel aanwezig is...) En ook onbegrijpelijk want nog steeds nieuw te koop. Ze lieten ook verstaan nog redelijk wat Kyra stock te hebben, dus wie weet zakt de prijs binnenkort aanzienlijk.

Dus, ik ga ook niet beweren dat de Iridium een slechte synth is, want slechte synths bestaan niet. Elke synth is bruikbaar.
Ik vind gewoon de prijs niet in verhouding met het resultaat. Dat vond ik ook niet van de Kyra, maja, die kon ik voor 850€ nieuw op de kop tikken. En dus een bevredigend gevoel, wat ik dus niet had met de Kyra. Ik bedoel maar, voor 2.5K wil ik wel omver geblazen worden en dat was niet het geval.

En ik had ook de grootste reserves jegens de Kyra, maar dat pakte dus anders uit. Mss, moet iemand eens zijn Iri aan mij lenen. ;-)
 
Laatst gewijzigd:
De Kyra is ook niet echt een volbloed Waldorf synth, maar een one-man hobbyproject ("Valkyrie") dat door hen is overgenomen en verder uitontwikkeld. Wel suf dat die firmwares al stoppen terwijl er nog bugs in zitten, want zo oud is die Kyra nog niet.
 
Ja, zo liet Waldorf droogjes weten dat er geen Kyra updates meer komen. Das erg jammer, want de LFO's syncen niet met midi. (hoewel die functie wel aanwezig is...) En ook onbegrijpelijk want nog steeds nieuw te koop. Ze lieten ook verstaan nog redelijk wat Kyra stock te hebben, dus wie weet zakt de prijs binnenkort aanzienlijk.
Hier verteld Rolf de kwestie

Ook wel raar dat Manuel Caballero compleet niets van zich laat weten naar de Kyra gebruikers.

Daarentegen is de feedback van Rolf (Quantum/Iridium) en Vladi (Waldorf M) heel betrokken!
 
Ik heb 19 januari antwoord op mijn vraag over 3.0 op de Waldorf Quantum (mk1) ontvangen (had het even gemist).
voor de geintresseerden, dit is wat ze te melden hadden:

It offers a lot off improvements and will be officially released as OS 3.0 in 2-3 weeks. Then you will find the files in your Waldorf account at the bottom of my hardware. For the latest documentation, download the Quantum MK2 manual. Here is the link.

dit zijn de nieuwe voice modes die dan ook op de MK1 beschikbaar zijn:

"16 Voices: Analog Preferred“ -> use first 8 voices with analog filters only while polyphony stays below 9, then add voices with digital filters.
"16 Voices: Round Robin“ -> cycle through 8 analog voices and 8 digital voices
"16 Voices: Alternating“ -> alternate between analog and digital voices
"8 Voices: Analog Only“ -> classic 8 voice analog mode
"16 Voices: Digital Only“ -> 16 digital only voices much like Iridium
 
Laatst gewijzigd:
Het zou mij niets verbazen als Waldorf ook zich actiever op de plugin markt gaan begeven. Een Waldorf Iridium lijkt mij prima in een VST te wrappen.

Aan de ene kant zou het wel kunnen omdat de Iridium doelgroep toch wel voor de hardware gaat en de software dus niet de hw verkopen kannibaliseert. Sterker nog, het zou mensen juist zo enthousiast kunnen maken om later alsnog de hardware versie te kopen.

Maar je moet niet onderschatten wat er allemaal komt kijken bij het releasen van software. Niet alleen kwa development maar later ook support. Waldorf is daar denk ik net wat te klein voor. In tegenstelling tot bijv. Arturia, die hebben de hele infrastructuur al, waardoor ze ook makkelijker een MiniFreak gelijktijd als software kunnen releasen.
 
voor degene die het iets kan schelen:

Na het initiele bericht in Januari dat OS3.0 binnen 2-3 weken zou verschijnen heb ik maar weer eens gevraagd wat de status is aangezien 3.0 nog niet op de website staat.

het antwoord was omdat "the developer needs more time to check all implemented features".
heb wederom een linkje naar de beta files ontvangen en ik ga die dan nu toch eens installeren op de Quantum (mk1)
ben wel benieuwd naar de nieuwe features. in de beta-patch notes van afgelopen januari stonden, naast de bekende aangekondigde fearures zoals de 16voices, ook nog wat nieuwe features namelijk:

3.0 Beta 15, January 15th, 2023
New Features:
- Waveform Osc:
- New Noise modes "Pings" and "Geiger"
- Both noises react to "Reset Phase" parameter
- Noise is now stereo and width is controlled by "Stereo" parameter
- Wavetable Osc:
- New Wavetable FX "Truncate" and "Reduce" will perform value quantizations similar to bit
reduction
- Effects:
- New Tremolo FX
- New effect routing algorithms
- Set in Effects->Routing
- Or in Filters->Routing
- 7 Topologies with up to 3 parallel lanes
- When having parallel lanes:
- Lane outputs adjustable in volume and pan
- lane volumes are modulation targets
- Global->System->Info
- The beta number is now displayed
Bug Fixes:
- Quantum: Fixed Filter Calibration which got wrong in b14
FS#1788 - Beta 14 quantum filters no longer calibrating
FS#1790 - Oscillator key range ignored after save for one voice cycle
FS#1791 - Attempting to calibrate (System/Settings/Calibrate) on this version fails
FS#1795 - graphic reset bug b_14
FS#1806 - Minor Graphic Glitch OSC PB Range
FS#1816 - Digital former drive model different when loading in new firmware
FS#1817 - Preset with long name can not be deleted and exported
Feature Requests:
FS#760 - Effects in parallel
 
Ik krijg net OS3 beta versie 16 voor Quantum en Iridium binnen.
Ze zijn lekker bezig bij Waldorf!

Weer een paar nieuwe features toegevoegd:

3.0 Beta 16:

New Features:

- Wavetable Osc
- Reorganizing some parameters into new "Mode" sub-screen
- Now all parameters from hardware pots also available at display

- Resonator Osc
- Reorganizing some parameters into new "Exciter" sub-screen
- Now all parameters from hardware pots also available at display

- Oscs
- New "Mix" Screen providing levels, pans and desitinations for all 3 oscs
- "Control" renamed to "Pitch & Tools"

- Sequencer
- New popup selector styles for quick access
- Increased maximum step count from 32 to 64

- Samples
- "Mods only" option for "Track Pitch" in sample map
- "Track Pitch" sample options also for Particle Osc

- LFOs
- New "polarity" parameter for unipolar option

- Gain Staging
- The Quantum gain staging has been adjusted to new increased polyphony of 16

- Encoder Menu
- New popup selector styles for quick access

Bug Fixes:

FS#1700 - Missing wavetable from patch with high waveform counts
FS#1802 - Quantum-specific gain staging issue with more voices
FS#1829 - export patches incl. samples - samples are not in the designated folder
FS#1591 - Export all Patches with samples doesn't work

- Step sequencer step-recording with external MIDI devices has been fixed when those
devices send Note On with velocity 0 instead of Note Off messages
 
Back
Top