korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Ik was trouwens aangenaam verrast door de "auto" stand van de MIDI clock op de Wavestate. Ik had nog nooit een synth gehad met deze functie, die nog werkt ook. Hij gebruikt dus de interne temposetting tot de sequencer start, dan neemt hij meteen het tempo van de sequencer over. Geen geklooi meer met arps die niet willen werken omdat ze op een externe klok wachten etc.
 
Ik was trouwens aangenaam verrast door de "auto" stand van de MIDI clock op de Wavestate. Ik had nog nooit een synth gehad met deze functie, die nog werkt ook. Hij gebruikt dus de interne temposetting tot de sequencer start, dan neemt hij meteen het tempo van de sequencer over. Geen geklooi meer met arps die niet willen werken omdat ze op een externe klok wachten etc.
die DSI bakken hebben dat ook
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Mijn JD-Xi was de enige moderne bak die ik tot nu toe had, en die had dit volgens mij niet. Ik ben blij te horen dat meer moderne synths deze logische stap zetten.
 
Ja, het is ook eigenlijk heel logisch. Mijn LXR-02 heeft het niet, die moet je op BPM instellen of 'EXT'. Dus je moet dan altijd een externe midi clock hebben om iets te horen (of steeds schakelen). Ik vind de 'auto' methode ook fijner.
 
De Wavestate heeft niet de meest "hot" outputs, maar bij mij was het nu wel gruwelijk stil en het klonk ook allemaal wat iel. Uiteindelijk bleek 1 van de jacks er niet goed in te zitten. Of dit nu aan een oversized kabel of undersized socket ligt weet ik ook niet, maar even uitgeplugd en helemaal ingeplugd en nu komt hij goed door de mix. Het blijft toch een synth vol mogelijkheden, al is (daardoor) een patch aanpassen vaak de snellere weg naar een gewenst resultaat. Zo heb ik vandaag een thereminpatch aangepast naar een solo zangstem. Het voordeel is dat ik dan gewenste theremintrucjes kan behouden: staccato = individuele noten, legato = glide. Dat zou me veel zoekwerk kosten om zelf te vinden.
 
Gisteren weer wat testjes gedaan met de Stepic Step Sequencer in combinatie met 2 modwaves en 4 wavestates en 1 van die testjes opgenomen.

Ik heb drie stepic step sequencers gebruikt die random noten kiezen uit de C, F, G en Bb. Zo zijn de patterns redelijk random maar passen toch altijd bij elkaar. Daarnaast heb ik meerdere automation lanes gekoppeld aan verschillende parameters in de modwaves. Ook wordt hier gebruik gemaakt van automation polymeters zodat ook daar op de synth parameters de nodige variatie plaats vindt.

Ik moet zeggen dat Stepic een behoorlijk leuke toevoeging is aan een daw omgeving. Met name die automation mogelijkheden heb ik nog niet in andere step sequencers op die manier voorbij zien komen. Dit geeft je wel een behoorlijke vrijheid voor automation op vst synths, effecten en hardware (via CC)

 
Even ter zijde omdat ik Stepic zie.

In mijn ogen is er nog steeds niets beter dan Five12s Numerology 4 Pro voor sequencing binnen de DAW, ik gebruik hem bijna op elk spoor als AU MIDIFX.
Ik lees er bijna nooit iets over (is best al een tijdje op de markt) en al die alternatieven zoals Stepic en al die anderen die ik alweer vergeten ben, komem wmb niet in de buurt.
Ziet er misschien een beetje gedateerd uit en datis ook mijn enige kritiek erop. Onder de motorkap worden novation launchpads (zo goed als alle modellen)direct ondersteunt.
Het wordt daardoor bijna een HW ervaring. Ook die randomizer en 3 mod bussen voor evolvers (alle parameters kan je randomizen binnen waarden)zijn erg tof.

Ik zal altijd numerology pluggen, want het is echt een onmisbaar stuk software voor mijn manier van werken (semi live jammen).
ik zie het ook als een SW versie van bijvoorbeeld Sequentix P3 / Schrittmacher etc die ik ook allemaal heb gehad
 
Even ter zijde omdat ik Stepic zie.

In mijn ogen is er nog steeds niets beter dan Five12s Numerology 4 Pro voor sequencing binnen de DAW, ik gebruik hem bijna op elk spoor als AU MIDIFX.
Ik lees er bijna nooit iets over (is best al een tijdje op de markt) en al die alternatieven zoals Stepic en al die anderen die ik alweer vergeten ben, komem wmb niet in de buurt.
Ik heb er inderdaad nog nooit van gehoord, ziet er wel goed uit, voor mij is het wat te uitgebreid denk ik, mijn functionele wens is meer wat stepic aan ableton voor mij toevoegt, maar ik snap wel dat het handig is als je in zo'n meta omgeving alles bij de hand hebt.

Inderdaad wel raar dat niemand dit in de afgelopen 7 jaar genoemd heeft, denk dat software step sequencers gewoon niet zo populair zijn. Stepic hoor je ook nooit iets over.
 
Weet iemand of het ook mogelijk is om de factory presets te verwijderen of zijn die vast verankerd in het systeem?
 
Weet iemand of het ook mogelijk is om de factory presets te verwijderen of zijn die vast verankerd in het systeem?
de factory presets kun je niet verwijderen, die zijn te herkennen aan een slotje en vast onderdeel van de wavestate collection. Als je zelf presets aanmaakt dan zou ik daar een eigen collection naam aan toekennen, dan kun je heel simpel gewoon door die collection heen browsen en dan zie je alleen je eigen presets (soort filter)
 
Nieuwe space ambient demo op de korg modwave native.

Ik wilde een sound met een beetje triestig gevoel, dus vanuit die gedachte heb ik sounds gemaakt op de yamaha cs-80 en dx7 vst's en die gesampled en omgezet naar wavetables. Die combinatie viel verassend goed uit en via de wavetable mogelijkheden en het scannen door die wavecycles kon ik die sadness in de sound via drifting voor elkaar krijgen. Ik was blij verrast hoe goed de wavetables samen met elkaar werkten kwa sound.


 
Die smelten inderdaad goed samen!
ja, soms blijken wavetables verrassend goed samen te passen. Bijvoorbeeld mijn wavetables uit de moog en matrix 12 werken helemaal niet goed samen, dat kun je overigens wel vrij simpel oplossen door de fundamental uit de wavetable te halen als je een wavetable maakt, maar ja, dan haal je ook wel veel van het karakter weg.

Maar zo heb ik dat wel opgedeeld nu, ik heb een behoorlijke serie wavetables zonder fundamental gemaakt die eigenlijk overal op toe te passen zijn. Het is een iets andere manier van denken en sound design, maar het past echt goed in een wavetable concept met meerdere wavetables.
 
Nieuwe space ambient demo op de korg modwave native.

Ik wilde een sound met een beetje triestig gevoel, dus vanuit die gedachte heb ik sounds gemaakt op de yamaha cs-80 en dx7 vst's en die gesampled en omgezet naar wavetables. Die combinatie viel verassend goed uit en via de wavetable mogelijkheden en het scannen door die wavecycles kon ik die sadness in de sound via drifting voor elkaar krijgen. Ik was blij verrast hoe goed de wavetables samen met elkaar werkten kwa sound.



Sfeervol en prachtige gebruik van reverb.
 
Sfeervol en prachtige gebruik van reverb.
Die reverb is wat deze sound maakt, droog klinken die wavetables nogal raar in deze combinatie, dat hoor je ook wel bij de eerste noot en dan voegt de reverb alles samen en dan krijg je dit soort sound scapes.
 
Iemand die zijn Modwave will wisselen met mijn Wavestate?
(graag mint - full set dus doos ed)
 
Back
Top