korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Misschien niet geheel onverwacht: ik bezit ondertussen een Wavestate. Als ik niet zieker word, ga ik er asap mee aan de slag.
nice, gefeliciteerd!

mocht je vragen hebben, stel ze hier gerust, er zijn genoeg hier die inmiddels ervaring hebben met de wavestate.
 
Zo, ik heb hem even aangeslingerd.

Geen handleiding gelezen. :) Mooie presets gevonden. Ook alvast wat aan het preset editen gegaan. Samples vervangen, mod lanes wissen (nuja, wissen is bij mij een init lane erin zetten met lengte van A1 tot A1), mod lanes aanpassen bv pitch lane om zo'n panfluit fantasietje bij het aanslaan te krijgen. Beetje met FX geprobeerd en met de LFO's. Het laatste waar ik nog fut voor had was de MOD sectie bekijken. Daar vond ik eindelijk hoe je de joystick aan iets toewijst. :) En daar werden die witte MOD knoppen ook wat duidelijker. Ook het navigeren doorheen de synth ging steeds vlotter. De home knop is handig als je even de weg kwijt bent, het feit dat de pages gewoon bereikt worden door voorbij het einde van de vorige page te scrollen ook, en het dubbelklikken om zaken aan/uit te zetten ook.

Op dit moment, vooraleer ik echt gericht iets geprobeerd heb, heb ik eigenlijk maar 2 concrete vragen:
1) Ik zag dat bv de pitch mod lane start als je 1 noot indrukt, maar niet opnieuw start als je legato andere noten aanslaat. Pas als je alle noten loslaat, zal een nieuwe noot weer vanaf het begin doorheen de mod lane gaan. Is dit gedrag wat ergens in te stellen valt?

2) shift + value knop zou coarse ipv fine wijzigingen moeten zijn. Ik merk dat dit werkt als ik bv door de performance lijst navigeer, dat gaat veel sneller met shift. Maar vaak wanneer ik een waarde, bv semitones tot 2 cijfers na de komma, wou aanpassen dat ging het niet sneller met shift ingedrukt. Normaal gedrag?
 
Op dit moment, vooraleer ik echt gericht iets geprobeerd heb, heb ik eigenlijk maar 2 concrete vragen:
1) Ik zag dat bv de pitch mod lane start als je 1 noot indrukt, maar niet opnieuw start als je legato andere noten aanslaat. Pas als je alle noten loslaat, zal een nieuwe noot weer vanaf het begin doorheen de mod lane gaan. Is dit gedrag wat ergens in te stellen valt?
dat kun je instellen via de sync notes optie in een wave sequence, als sync notes aanstaat dan wordt elke noot die je legato aanslaat automatisch gekoppeld aan de cell waar die op dat moment opstaat. Met andere woorden hij gaat gewoon verder waar die gebleven is. Zet je Sync notes uit (dat is de default instelling van bijvoorbeeld een init performance) dan wordt elke lane opnieuw gestart voor elke toets die aanslaat. De noot die je al aanhield blijft gewoon verder gaan zolang je die aanhoudt., maar met sync notes uit heeft elke noot dus de hele wavesequence tot zijn beschikking.

Er is 1 uitzondering (die overigens erg logisch is), als je een sound op mono zet met de legato optie aan, dan heeft sync notes geen invloed, dan blijft de wave sequence gewoon doorgaan zolang je een van de noten blijft aanhouden. Maar goed, dat wil je dan eigenlijk ook, door die legato optie aan te zetten. Als je de herstart per noot wel wil, dan zet je de legato optie in mono mode uit.

vraag 2 weet ik zo niet uit mijn hoofd. Dan zou ik de hardware moeten aansluiten, maar je zou de enter knop kunnen proberen in te houden, in de wavestate hebben de shift en enter knop verschillende uitwerkingen op sommige secties. Ik kan me voorstellen dat shift de snelle methode is en enter + value de langzame, maar dat zou je even moeten proberen.
 
Met note sync lukt het inderdaad om dit gedrag te beïnvloeden. En coarse edit is met ENTER, niet met SHIFT. Ik had me vergist. Het werkt dus gewoon.

Volgende stap voor mij wordt de handleiding eens lezen in de hoop er een nette uitleg te vinden over welke lane ik best waarvoor gebruik. Sommige zijn evident, bij andere kan ik nog wel wat uitleg gebruiken. Idem over het gebruik van vector envelope. Je moet daar hier geen antwoord over schrijven hoor, ik probeer eerst wel eens de handleiding uit.
 
Volgende stap voor mij wordt de handleiding eens lezen in de hoop er een nette uitleg te vinden over welke lane ik best waarvoor gebruik. Sommige zijn evident, bij andere kan ik nog wel wat uitleg gebruiken. Idem over het gebruik van vector envelope. Je moet daar hier geen antwoord over schrijven hoor, ik probeer eerst wel eens de handleiding uit.
Sommige lanes liggen inderdaad voor de hand, de meest krachtige is de shape lane. Hier zou ik echt induiken als ik jou was, want hiermee kun je echt alles beinvloeden in je modulation matrix, van eenvoudige racheting tricks tot het compleet manipuleren van step sequence behavior.

Een andere iets wat vrij krachtig is is de step transition algoritmes, waarmee je de overgangen tussen steps kunt bepalen kwa algoritmes en natuurlijk de mod processor die je je eigen envelopes en lfo's laat programmeren.

Daarnaast kun je in de editor je eigen effect models per type effect programmeren en deze als preset uploaden naar je hardware wavestate. Super handig, want zo heb ik bijvoorbeeld voor de modwave net dat nieuwe arturia ms20 filter nagebouwd (met dat distortion / overdrive pad voor en na de filter). Die heb ik nu ook gewoon beschikbaar in mijn modwave nu en dat voegt echt wel het nodige toe aan zo'n synth. Die korg synths kunnen dit allemaal via de editor en door daar presets van te maken kun je dit ook gebruiken op je hardware.

Dit zijn dingen die niet echt duidelijk in de handleiding staan, maar op mijn youtube kanaal staan hier wel tutorials over mocht je er zo diep in willen duiken.
 
hier een demo van 1 van mijn modwave native presets.

wat technische info:
Deze sound is gebaseerd op 3 wavetables:
1: wavetable gemaakt in een granular synthesizer (De basis van deze sound)
2: wavetable gemaakt met FFT op een choir sound
3: Wavetable van een cello sound

De basis sound is een mix (via de modulation matrix) van de granular wavetable die morpht in een choir wavetable, waarbij het resultaat gestretcht wordt via een velocity gestuurde envelope.

De uiteindelijke sound wordt met name gemaakt via de multi filter waarin ik een eigen filter model gemaakt heb, deze filtered sound wordt door een waveshaper model heengestuurd waarbij de vector envelopes hier automation tricks op uitvoeren. De massive reverb sound is gedaan door een eigen reverb model te programmeren in de overb op de modwave waarbij de truuk hier met name in de sustain fase van de reverb zit waar via een LFO imperfecties op het signaal worden uitgevoerd zodat het reverb signaal onstabiel wordt in het sound pallet.

En dan krijg je dit soort massive sound scapes uit een modwave.

 
als ik op de wavestate 1 layer een andere klank geef (bv een brass door een woodwind vervangen), heb ik tot nu toe een ander program erin geschoten. Maar met een program haal je natuurlijk meer binnen dan alleen een andere (multi)sample. Als je enkel een sample wil vervangen, doe je dit dan sowieso via de sample lane (ook al heeft die alleen maar een init patch) of is er een andere plaats?

En dan gerelateerd hieraan: elke performance is helemaal onafhankelijk dus je kan niet ergens een program wijzigen en dan elders performances kapot hebben gemaakt die dezelfde program gebruiken?
 
(…) zo heb ik bijvoorbeeld voor de modwave net dat nieuwe arturia ms20 filter nagebouwd (met dat distortion / overdrive pad voor en na de filter). Die heb ik nu ook gewoon beschikbaar in mijn modwave nu en dat voegt echt wel het nodige toe aan zo'n synth. (…)
Kun je daar meer details over geven hoe je dat precies gedaan hebt?

De effecten en filters tussen modwave en wavestate zijn hetzelfde toch?


Overigens kan ik beamen dat het zich loont om zelf fx presets te maken, want naar mijn mening zijn de meeste factory presets vrij nutteloos en mis ik juist een aantal meer simpele presets, die zeker mogelijk zijn. Bijv een simpele soft clipping preset voor de waveshaper is er (volgens mij) niet vanaf fabriek?
 
als ik op de wavestate 1 layer een andere klank geef (bv een brass door een woodwind vervangen), heb ik tot nu toe een ander program erin geschoten. Maar met een program haal je natuurlijk meer binnen dan alleen een andere (multi)sample. Als je enkel een sample wil vervangen, doe je dit dan sowieso via de sample lane (ook al heeft die alleen maar een init patch) of is er een andere plaats?

En dan gerelateerd hieraan: elke performance is helemaal onafhankelijk dus je kan niet ergens een program wijzigen en dan elders performances kapot hebben gemaakt die dezelfde program gebruiken?
Je kan een wave sequence preset gebruiken om enkel het geluid incl wave sequencer lanes in te laden. De filter en amp instelling veranderen dan niet. Je hebt daar een toegewijde knop voor zelfs.
Duurde bij mij ook even voor dat kwartje viel.

Betreft jouw laatste vraag: volgens mij wel, maar ik heb nog niet veel ermee getest, dus weet het niet 100% zeker.
 
Ah die wave sequence knop links naast het scherm. Daar moet ik me eens in verdiepen (de handleiding bv, stel je voor), want als ik daar op klikte leek ik met geen mogelijkheid terug in mijn performance te raken.

Het klinkt op zich wel logisch dat je een multisample op z'n minst met haar sample lane erbij zou inladen, bv voor de akoestische piano is dat een lane van 4 stappen die de aanslaggevoeligheid doorheen de 4 subsamples regelt. Maar dan moet ik dus wel even weten hoe ik dat doe zonder dat ik mijn (midden in een pracht van een edit verzeilde) performance kwijt raak.

edit: ik heb ondertussen gevonden waar dit in de handleiding omschreven wordt, en ze stellen inderdaad dat dit de knop is voor het geval je het taakje "andere sample in mijn performance layer" wil doen. Handig, dan hakt het er wat minder hard in dan een heel ander program inladen. OK, ik zal het eens gaan bestuderen.
 
Laatst gewijzigd:
In de handleiding staat wel hoe je de wave sequence knop gebruikt en daar dan een multisample of solo mode kiest. Dat was mij spontaan ook al gelukt. Maar er staat niet in hoe je dan terug naar je midden-in-een-edit performance gaat, en dat lukte mij daarnet dus niet op de synth...Zal wel een lomp momentje van mij geweest zijn gok ik? Meestal lukt het navigeren me vlot, maar af en toe ben ik nog even de weg kwijt. Of is de weg mij kwijt. Het is natuurlijk allemaal nog nieuw voor me en toch behoorlijk anders dan de meer traditionele synths.
 
In de handleiding staat wel hoe je de wave sequence knop gebruikt en daar dan een multisample of solo mode kiest. Dat was mij spontaan ook al gelukt. Maar er staat niet in hoe je dan terug naar je midden-in-een-edit performance gaat, en dat lukte mij daarnet dus niet op de synth...Zal wel een lomp momentje van mij geweest zijn gok ik? Meestal lukt het navigeren me vlot, maar af en toe ben ik nog even de weg kwijt. Of is de weg mij kwijt. Het is natuurlijk allemaal nog nieuw voor me en toch behoorlijk anders dan de meer traditionele synths.
Ik weet niet of ik snap wat je bedoelt, maar heb je de Perform (met het huisje) knop al geprobeerd? Normaal keer je daarmee altijd (met max 2x klikken) terug naar “home”.
 
Die knop, en met name een dubbelklik erop, is sinds kort één van mijn beste vrienden. :) En dat werkte op zich ook wel om terug naar home te gaan als ik het me goed herinner, alleen was mijn hele performance toen onherkenbaar veranderd. Misschien gewoon omdat ik onbewust 1 belangrijke layer door iets totaal anders vervangen had met die wave sequence in te laden. Dat is de meest logische verklaring. Morgen nog eens rustig testen.

Het lijkt erop dat er geen UNDO functie is? Niet dat ik ze voor dit voorval nodig had hoor, ik had een recente save.
 
Kun je daar meer details over geven hoe je dat precies gedaan hebt?

De effecten en filters tussen modwave en wavestate zijn hetzelfde toch?


Overigens kan ik beamen dat het zich loont om zelf fx presets te maken, want naar mijn mening zijn de meeste factory presets vrij nutteloos en mis ik juist een aantal meer simpele presets, die zeker mogelijk zijn. Bijv een simpele soft clipping preset voor de waveshaper is er (volgens mij) niet vanaf fabriek?
klopt, dingen als soft clipping, cirrus reverbs, dotted highpass delays en zo zijn er niet. Die heb ik inderdaad zelf toegevoegd.

Ik heb de input value wat verlaagd voor het ms20 filter (dat haalt de body iets meer uit de saw in het filter) en dit geroute naar een waveshaper. Daarnaast een envelope en velocity toegepast op de cutoff filter en een hoge resonantie waarde, zodat die hard geresoneerd de waveshaper in gaat.

In de modwave heb ik dan nog een modifier op de saw gezet, het soft clip algoritme gebruik ik hiervoor (wat een overdrive is), de hardclip (distortion) vond ik als input het signaal al te veel vernielen. Maar goed, dit is niet aanwezig op een wavestate en niet echt nodig, is meer als je die overdrive al voor het MS20 filter pad wil.

Eventueel kun je het ms20 filter resultaat wat subtieler maken, kies dan een ander type gain voor je MS20 filter, dat kun je doen rechtsboven je filter bij gain. Kies daar dan voor het loud less resonance model, dan wordt die een stuk subtieler. Dus veel mogelijkheden om via gain in combinatie met je input trim een mooie klankfilter kleur te maken waar je naar op zoek bent.

De settings voor de ms20 staat in het screenshot hieronder.
ms20filter.JPG


De waveshaper gebruik ik het type WAVES voor, de scale staat op +36db en de LPF op 0db, de output op -28 db. Dan het signaal volledig wet zetten en je hebt een ms20 filter distortion signaal tot je beschikking. Dat gaat echt enorm te keer op die manier.

waveshaperdistortion.JPG


Als je het iets subtieler wil vervang dan het waveshaper type door een 2cycle type. Of als je iets meer hoog wil in het distortion pad dan kun je ook het Sine type kiezen.
 
een nieuwe demo gemaakt van 1 van mijn solo sounds. Deze sound is gebaseerd op het 2 snarige mongolian instrument: Morin Khuur

In de modwave heb ik 2 layers aangemaakt:
Layer B: het onderste gedeelte van het keyboard is een pad sound gebaseerd op 2 eigen wavetables die ik gesampled heb uit de DX7 en overgezet heb naar wavetables.
Layer A: de solo sound (mono legato) is een combinatie van 2 samples die gecombineerd de sfeer van zo'n instrument neerzetten.

 
De Wavestate heeft al eindeloze mogelijkheden, en met je eigen wavetables erbij is het hek helemaal van de dam. Mooi!

Ik merk dat ik weer wat moet oefenen met de Wavestate, je vergeet zo'n dingen snel weer als je even met andere dingen bezig geweest bent.
 
De Wavestate heeft al eindeloze mogelijkheden, en met je eigen wavetables erbij is het hek helemaal van de dam. Mooi!

Ik merk dat ik weer wat moet oefenen met de Wavestate, je vergeet zo'n dingen snel weer als je even met andere dingen bezig geweest bent.
Modwave bedoel je? Wavestate heeft geen wavetables.
 
Back
Top