korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Modwave/Opsix en Wavestate zelf modden tot desktopmodule​

Als Korg zelf niet met modules uitkomt, waar zo veel vraag naar is vanwege het mindere keybed o.a. dan:


interresant!
Zeker. Alleen zitten ze in de USA en wat ga je dan doen? Je zooi opsturen? Voor het het totaal prijzenplaatje koop je dan bijna meteen een hele nieuwe synth...toch? Ik ga echt geen 350€ betalen om mijn synth te laten verzagen !!!
 
Huh?

-de kit is net bedoeld dat er niks gezaagd hoeft te worden, je haalt je synth uit zijn originele behuizing en stopt ze in de nieuwe behuizing
-je hoeft je synth dus ook niet op te sturen, je kan gewoon de nieuwe behuizing naar je huis laten sturen en zelf de transplantatie doen zonder enig zaagwerk of soldeerwerk.
 
wat aan het experimenteren met harmonics positions en tuning / octave modulations in de korg modwave. Dat hangt tegen granular aan als je daar je eigen mod processor lfo's tegenaan gooit.


Voor de synth programmers, hoe maak je dit op een korg modwave?

- maak een pad sound op de prophet 5 vst
- Sample hier 1 seconde van
- zet deze om naar een wavetable waarbij je de waves shift naar zero crossing position
- lees deze wavetable in de modwave in
- creeer een standaard pad sound met deze wavetable met een langzame modulation door de positions heen
- zet een modulation source op de tuning zodat die behoorlijk vals klinkt
- kopieer deze oscillator naar een 2e layer en zet daar een modulation op de tuning die afwijkt van de eerste layer
- laat in de 2e oscillator alleen de even harmonics door
- zet er dan een reverb op zodat alle tuning blend in het sustain model van de reverb
- zet een lfo op de sustain van de reverb

Dan heb je in basis de sound zoals in de video en komt het meer op het extra routen van modulations om de sound wat te varieren.
 
nu ik er over aan het nadenken ben, granulaire synthese is niets meer dan segmenten uit je source halen en die gecontroleerd laten terugkomen. Dat is precies wat je ook kan doen met wavetables in de korg modwave door je eigen lfo's of envelopes te maken in de mod processor. Dan heb je een 4 granular voice synthesizer als je alle vier de oscillators vult met dezelfde wavetable en op alle vier een unieke mod processor (daar heb je vier van) zet. Die kun je zelfs tempo based maken en het is zelfs mogelijk om in realtime het gedrag van je mod processor te veranderen via modulation routings of via midi controllers.

In de video hierboven pas ik het op beperkte schaal toe met slechts 1 oscillator waarin dit gebruikt wordt maar ik vermoed dat je hier veel verder mee kunt gaan en dan zelfs wel 'simpele granular concepten' toepassen aangezien je full control over positie in je wavetable hebt en de size van de position scanning. Daarbij opgeteld de morphing functies zoals het stretchen van je wavetable en de chaos is compleet :)

Heeft iemand dat hier al eens geprobeerd toe te passen in een wavetable synthesizer?
 
Nieuw
Korg wavestate SE en Wavestate platinium SE.120 stereo voices met aftertouch.2199 euro.
Wat jaren gelden al was voorgesteld als prototype komt nu in July uit.

600967795d717wavestate-SE_slant-1200x1200.png
 
Het aloude pookje...
WaveSta(tion)te platinium...

Lijkt me een mooie bak! :okdan:
 
Liever zie ik MPE support voor de plugin/native-versie eigenlijk. Vind het wel een gemis vergeleken met Pigments en Vital.
 
Gemiste kans dat het de SE channel aftertouch heeft ipv polyfone aftertouch.. zeker voor dat geld
 
Ik vind het prijsverschil tussen een gewone Wavestate (2) en de Wavestate SE wel erg groot. Je krijgt behalve een 5 octaaf klavier niet eens zo heel veel meer.
 
Ik vind het prijsverschil tussen een gewone Wavestate (2) en de Wavestate SE wel erg groot. Je krijgt behalve een 5 octaaf klavier niet eens zo heel veel meer.
Is me ook nog niet helemaal duidelijk wat, op de voicecount (heb nooit het gevoel gehad dat ik te weinig voices had overigens) en wat tweaks na, het cruciale verschil tussen het origineel en de MKII is (en of die het waard maakt over te stappen). Verschil met de SE vind ik, voor wat wordt geboden, veel te groot. Had dan liever een keyboardloze module gehad, dan was mijn GRS (Gear Replacement Syndrome) wel gaan opspelen. En ja, ik weet dat er een dhz-oplossing is.
 
Ben blij dat er nu eindelijk een volwassen versie is, maar gezien de magere opties die erbij zijn, vind ik het prijskaartje wel wat hoog. (veronderstel dat het keybed wel nu een beter kwaliteit heeft o.a.)
en die meegeleverde koffer, hopelijk kan je er ook de voeding, kabelz enz..er nog in krijgen.
 
Als we dit topic dan toch weer even tevoorschijn halen heb ik nog een vraag over de originele post:
Of je nu een physical modeling synth wilt maken op basic van Comb filter operators
Ik heb ook een OpSix (hardware en plugin); supermooi ding. heeft mij waanzinnig geholpen bij het inzichtelijk en begrijpelijk maken van het proces achter FM synthese waardoor ik nu ook aardig uit de voeten kan met apparaten en VST's die dat minder intuitief hebben ingestoken.

maar physical modelling vind ik wat ingewikkelder nog... had ook niet het idee dat dat op de opsix tot de mogelijkheden behoorde.
Hoe pak je dat praktisch aan op de opsix? kun je het (kort en simpel) uitleggen?
Of heb je een goede referentie (filmpje of stukje tekst) waar ik het eens rustig kan nalezen? klinkt namelijk heel interessant!
ik ruik hier namelijk een kans om weer iets bij te leren over de fundamenten van geluidssynthese ^^
 
Is me ook nog niet helemaal duidelijk wat, op de voicecount (heb nooit het gevoel gehad dat ik te weinig voices had overigens) en wat tweaks na, het cruciale verschil tussen het origineel en de MKII is (en of die het waard maakt over te stappen). Verschil met de SE vind ik, voor wat wordt geboden, veel te groot. Had dan liever een keyboardloze module gehad, dan was mijn GRS (Gear Replacement Syndrome) wel gaan opspelen. En ja, ik weet dat er een dhz-oplossing is.
De review van Loopop gekeken. Niets nieuws dus vergeleken met de mk 1, behalve dan meer voices, waar je alleen wat aan hebt bij zeer complexe patches als je full Mozart gaat.
Alle patches zijn uitwisselbaar tussen alle modellen en de vst, dus ook dat is geen reden om over te stappen, zeker als je een master keyboard met aftertouch hebt.
En het is onbegrijpelijk dat Korg een premium model uitbrengt met hetzelfde crappy schermpje. Ik val altijd terug op de editor als ik met de lanes aan de slag ga en dat is juist wat ik met hardware niet wil.
 
Mooi en alles, maar als de layout niet meer uitgespreid/uitgewerkt is en inderdaad de lanes niet beter gevisualiseerd worden, zie ik niet echt meerwaarde tov de mk1. Ik heb nog nooit een tekort aan voices gehad.
 
Ik kom er momenteel niet aan toe om zelf veel patches voor de wavestate te maken. En wat er in mijn exemplaar zit is deels niet mijn smaak. Ik zou graag dus de boel overschrijven.

Wat is een handige librarian om snel patches te beluisteren, een bank te maken en die in mijn wavestate te schieten? Ik heb enkel de hardware versie.
 
Ik kom er momenteel niet aan toe om zelf veel patches voor de wavestate te maken. En wat er in mijn exemplaar zit is deels niet mijn smaak. Ik zou graag dus de boel overschrijven.

Wat is een handige librarian om snel patches te beluisteren, een bank te maken en die in mijn wavestate te schieten? Ik heb enkel de hardware versie.

dude, hoe heb je zonder kunnen leven!

https://www.korg.com/us/support/download/software/0/840/4807/

Onontbeerlijk, IMHO. Vraag me af of er een nieuwe versie aankomt, nu SE en 2.0 te koop zijn
 
Bedankt! Ik gebruik nooit pc's bij muziek, vandaar. Win7 en hoger, dat zal dan op de laptop moeten. En een geschikte usb kabel vinden. En checken welke versie mijn wavestate draait. Komt in orde.
 
Back
Top