Open Is een template leuk/nuttig/interessant bij het plaatsen van een nieuwe track?

BlackEyed

Als nieuwe Digitone op 24 & 25 nov € 500
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
1.928
Locatie
Uithoorn
Bijna altijd vind ik het net zo leuk/nuttig/interessant om te weten hoe de track tot stand is gekomen als het nummer zelf.

Kan er, net zoals bij MP aanbod, een template komen als je een track plaatst? Bv met:

- Idee/inspiratie/motivatie achter de track
- Hardware synths:
- Software synths:
- Hardware fx:
- Software fx:
- DAW: hardware/software, welk DAW
- Mixing/mastering: desk, welke plugins
Etc. etc.

Of ben ik de enige die dit interessant vindt?
 
goed idee
 
In de contest deden ook veel mensen dat ja. Zeker interessant. :)

Edit: nu ik zo rondkijk waren het er toch niet zoveel.. hieronder wat ik er over meedeelde :) Niet helemaal per punt afgewerkt maar wel voldoende background en zelfs nu nog voor mezelf leuk om te zien wat ik gebruikt heb. :) En dat ik elk jaar weer twijfelde om mee te doen. :D

2013 Discarded lounge
2014 MacGyverGear - Groove in the head
2015 MacGyverGear - Somewhere In Time
2016 MacGyverGear - On My Own
2017 MacGyverGear - Allessie Confusion
2018 MacGyverGear - Stardust
2019 MacGyverGear - Life
 
Laatst gewijzigd:
Ik de contest deden ook veel mensen dat ja. Zeker interessant. :)

Edit: nu ik zo rondkijk waren het er toch niet zoveel.. hieronder wat ik er over meedeelde :) Niet helemaal per punt afgewerkt maar wel voldoende background en zelfs nu nog voor mezelf leuk om te zien wat ik gebruikt heb. :) En dat ik elk jaar weer twijfelde om mee te doen. :D

2013 Discarded lounge
2014 MacGyverGear - Groove in the head
2015 MacGyverGear - Somewhere In Time
2016 MacGyverGear - On My Own
2017 MacGyverGear - Allessie Confusion
2018 MacGyverGear - Stardust
2019 MacGyverGear - Life


Dat is inderdaad leuk om te zien zo!
 
Ik vind het ook wel een leuk idee. Dit soort velden/informatie werkt vaak het best als ze zo specifiek mogelijk worden gedefinieerd. De gebruikte DAW is bijvoorbeeld meer geschikt om in een template weer te geven dan de uitleg waar de inspiratie vandaan is gekomen.

Welke specifieke velden zouden jullie eventueel willen zien?

Het is nog niet gezegd dat we het inderdaad gaan implementeren, maar hoe nauwkeuriger de informatie, hoe eenvoudiger we een besluit kunnen nemen.
 
Misschien is het ook een idee om een nieuwe category te maken naast 'tracks' ? Als je nu iets DAWless doet met wat gooveboxen of misschien een instrument bespeeld en dit alles dan via een YT link deelt is gebruikte DAW niet echt van toepassing. :)
 
Leuk idee!

Ik denk dat bovenstaand lijstje de lading voor een groot gedeelte dekt en toch algemeen én specifiek genoeg is om altijd wat in te kunnen vullen.
Uiteraard heb je tracks waarin geen drums of FX of mastering is toegepast, maar goed :)

Wanneer je synths etc ook weer gaat opsplitsen naar hardware/software heb je te veel velden die mogelijk niet ingevuld moeten/kunnen worden, waardoor het wellicht hoogdrempeliger wordt.
Mixer zou er ook nog bij kunnen, maar ik heb ervoor gekozen die bij mastering te zetten, zodat je daar meer je opname / signaal pad kan beschrijven. Mixer overdrive kan dan weer bji FX.

DAW/Sequencer:
Synths:
Drums:
FX:
Mastering/Opname:
 
Merk nu dat ik eigenlijk niet zoveel heb toe te voegen aan m'n eerste bericht en wat dus ook niet zo veel meer toevoegt aan @MonoTron.

- Hardware synths:
- Software synths:
- Hardware fx:
- Software fx:
- Groovebox:
- Sequencer:
- DAW:
- Mixing/mastering: hardware/software, welke plugins
 
Ik begrijp dat het handigst om specifiek te zijn. Toch vind ik het creatieve proces het meest interessant. Hoe was de workflow, wat is je filosofie geweest achter het
Mixen/masteren/opnemen. De keuze waarom bv een instrument gebruikt is, is interessanter dan te weten welk instrument het precies was…

ik weet niet goed hoe je dat kunt vangen hoor. Misschien door ertoe op te roepen als sidenote bij het plaatsen van een track?
 
Ik begrijp dat het handigst om specifiek te zijn. Toch vind ik het creatieve proces het meest interessant. Hoe was de workflow, wat is je filosofie geweest achter het
Mixen/masteren/opnemen. De keuze waarom bv een instrument gebruikt is, is interessanter dan te weten welk instrument het precies was…

ik weet niet goed hoe je dat kunt vangen hoor. Misschien door ertoe op te roepen als sidenote bij het plaatsen van een track?

ja dit vind ik ook altijd interessant. Wat wilde iemand met die track bereiken. Hoe moest het klinken? Is dat gelukt, waar liep je vast etc. Gewoon het creatieve proces.
Bijvoorbeeld" 'ik was geinspireerd door die dikke sound van artiest X.. Vooral door z'n dikke drums. het is deels gelukt, ik wist aanvankelijk niet hoe ik die kicks zo kon laten beuken.. maar ik kocht apparaat Y en ik ontdekte dat....blablabla '
 
Met dit idee liep ik ook al een tijdje mee rond je bent niet de enige zo te zien!

Templates maken kan het muziek maken makkelijker maken.
Dan hoeft je niet iedere keer alles opnieuw in te stellen waar anders tijd mee verloren kan gaan!

Met templates heb je wel een soort van basis staan en hoef niet iedere keer alles opnieuw in te stellen voor de zelfde apparaten die je heb staan!

en mooie van Ableton Live(zal vast ook met andere daw’s kunnen) is dat je hoop dingen op te slaan is(groep racks voorbeeld).
Maar als iemand anders al zelfde handeling heeft gedaan en opgeslagen dan scheelt het gewoon werk voor andere gebruikers dit is gewoon win win situatie!
Samen staan we sterker!
 
Met dit idee liep ik ook al een tijdje mee rond je bent niet de enige zo te zien!

Templates maken kan het muziek maken makkelijker maken.
Dan hoeft je niet iedere keer alles opnieuw in te stellen waar anders tijd mee verloren kan gaan!

Met templates heb je wel een soort van basis staan en hoef niet iedere keer alles opnieuw in te stellen voor de zelfde apparaten die je heb staan!

en mooie van Ableton Live(zal vast ook met andere daw’s kunnen) is dat je hoop dingen op te slaan is(groep racks voorbeeld).
Maar als iemand anders al zelfde handeling heeft gedaan en opgeslagen dan scheelt het gewoon werk voor andere gebruikers dit is gewoon win win situatie!
Samen staan we sterker!

Dit is niet wat bedoel, maar is zeker ook een goed idee.

Alleen zijn dat soort templates wat lastig, omdat niemand dezelfde setup heeft in z'n hardware/software/FX.
 
ja dit vind ik ook altijd interessant. Wat wilde iemand met die track bereiken. Hoe moest het klinken? Is dat gelukt, waar liep je vast etc. Gewoon het creatieve proces.
Is ook leuk om te weten of te lezen. Maar het lijkt me dat dit prima in de body van de post zelf geschreven kan worden zonder dat je dat aan een template koppelt.
 
Dit is niet wat bedoel, maar is zeker ook een goed idee.

Alleen zijn dat soort templates wat lastig, omdat niemand dezelfde setup heeft in z'n hardware/software/FX.
Klopt deels bepaalde basis dingen is bij iedereen wel globaal het zelfde anders kan nooit dingen met elkaar delen en informatie over opzoeken.
Maar ga je op details niveau kijken dan komen verschillen wel naar voren!

Daarom is het handig om bepaalde technieken welke software(hardware) daar voor kan gebruiken en uit te leggen!
Ableton 11 werk op mijn computer het zelfde als op ander mans computer qua werking van de daw daar zit verschil niet in.
Stel iemand heeft vette group rack gemaakt(preset) gemaakt met audio fx(met standaard software van Ableton) is dat makkelijk te delen met elkaar omdat ik over de zelfde software beschikt!
Scheelt een hoop werk om het zelfde te maken en tijd hoef ik niet elke keer weer het wiel opnieuw uit te vinden!

Daarom zit ik ook op dit forum om van elkaar te leren en dingen met elkaar te delen!
 
Misschien kan de poster aangeven wat voor (soort) feedback die zou willen ontvangen. Voorkomt feedback waar men niet op zit te wachten - en kan er gerichter meegeluisterd worden.

Of is posten in het tracks-forum automatisch "schiet er gerust op, ik lees het wel"?
 
Back
Top