Drumcabine

Gwen

Nieuwkomer
Lid sinds
17 april 2021
Berichten
5
Locatie
Holten
Nieuw op dit forum.
Moeder van een drummende (Red Hot Chilli Peppers) puber. Drumt gemiddeld 2 uur per dag.
Op zoek naar tips, ervaring en tweedehands drumcabine zodat zoonlief op elk gewenst moment kan drummen.
 
Hallo Gwen, welkom.

Je zou kunnen proberen hem enthousiast te krijgen voor een TR-909.
 
Welkom. :) Zoek op Esmono. Die zie je tweedehands nog weleens op MP en hebben wel een redelijke demping. Zelf maak ik herrie met een saxofoon en heb heel lang met dit probleem geworsteld. Een kamer in een kamer bouwen is ideaal maar bergen werk. een geluidscabine in een kamer is dan makkelijker maar je moet dan een cabine vinden waar de deur in het vertrek waar je em plaatst nog open kan. Of als er ramen in het vertrek zitten wil je hier ook nog bij kunnen..
Ik heb uiteindelijk een plekje gevonden waar aan 1 kant geen buren meeluisteren. De binnenwanden en vloer heb ik geïsoleerd en dat scheelt enorm. Maar wil je het echt goed doen moet je eigenlijk alles aanpakken. Zo'n geluidscabine is dan wel ideaal.

Ik zocht destijds op marktplaats en heb daar verschillende voorbij zien komen. Nieuw waren ze stukken duurder. Ik weet niet of lockdown nog invloed heeft gehad op vraag?

Hier is er in 2019 een verkocht maar volgens mij heb ik ze weleens voordeliger op MP voorbij zien komen.
 
Dank voor de tips! Ik hou de site van Esmono inderdaad in de gaten (en heb ze een mail gestuurd).
 
Welkom Gwen.
Ik krijg het idee dat je zoon op een acoustisch drumstel speelt door wat je vertelt?
Dan kan een electronisch drumstel een hele goedkope oplossing zijn en speel je met de headphone op, pas wel op met hoe hard je 'm zet dan.
Een Alesis Nitro Mesh kit staat bekend als één van de beste voor een schappelijke prijs.
Mocht het dan voor de rest toch nog iets teveel geluid maken koop dan wat lange balken, wat platen multiplex en wat platen schuim voor er tussen en bouw een cabine, dan ben je voor niet teveel geld klaar want dat moet afdoende zijn voor een electronisch drumstel, zoveel lawaai maakt het ook weer niet.
Sommigen bouwen een isolerende plaat voor onderr het drumstel, dat scheelt ook kijk effe op youtube daar vindt je het een en ander.


 
Laatst gewijzigd:
Hij speelt electronisch en dit is helaas, ook met koptelefoon op, erg goed te horen in de rest van de woning....
 
Hij speelt electronisch en dit is helaas, ook met koptelefoon op, erg goed te horen in de rest van de woning....
Een cabine hoeft met een elektrisch drumstel niet echt. Je kunt al heel veel contact geluid (getik wat via de pads door de vloeren en muren wordt verspreid) isoleren door een soort zwevende vloer die op een dempend materiaal staat. Daarnaast zorgen dat de deuren kierdicht zijn, dan ontsnapt er ook minder luchtgeluid het huis in.

Ik heb in mijn ruimte 2 x 18mm dik MDF gebruikt wat op agglomer staat. Dat is een dempend materiaal wat door het gewicht erop 10-20% moet inveren en heeft dan de eigenschap dat trillingen minder goed worden overgebracht, ontkoppelen wordt dat ook wel genoemd. Je hoeft daar dus niet eens zo heel veel van te gebruiken. Het nadeel is dat het bij weinig gewicht wat sponsig aan kan voelen als je de vloer beloopt, juist doordat een gemiddeld persoon (70kg oid) een hoge lokale belasting gaat is. Daarom ook wat meer gebruiken op de plaatsen waar de drummer zit en je er eventueel extra zaken op te plaatsen met veel gewicht (en daar meer agglomer te gebruiken) en zo het verschil tussen het gewicht van de drummer en de vloer + belasting wat kleiner te krijgen.

Heb zelf op het geluidforum een hengeltje uitgegooid voor mijn wanden en vloer maar ook veel door andere topics gelezen Toevallig had ik daar ook een topic over een elektrisch drumstel gezien. Geluidforum.nl :: Bekijk onderwerp - electronisch drumstel isoleren geluid
Het inschatten.. of berekenen eigenlijk van de benodigde hoeveelheid agglomer vond ik in mijn ruimte een behoorlijk lastig hoofdstuk. Mede omdat je em er niet zomaar even uithaalt als alles vol staat met spullen en als ie toch teveel of tekort inveert. Maar met een drumpodium kun je dus gewoon nog even een paar stukjes erbij of eruit halen of verplaatsen als dat nodig is. :)

Heb destijds een spreadsheet gemaakt om de hoeveelheid agglomer te berekenen. Je kunt document ook aanpassen. Heb dat voor nu even gedaan; 2 platen MDF (2,44x1,22). =3m2. 1 plaat weegt 33kg dus totaal zit dan op 60. Samen met het drumstel maak ik er even 80kg van.
Je kunt de grote van de blokjes aanpassen in het document. Door meerdere blokjes kun je de druk wat verspreiden al is de vloer van zichzelf ook vrij star en helemaal als je 2 x 18mm gebruikt. +dat het meer massa is.
Op de plek waar de herrieschopper op zijn kruk zit (en eromheen) kun je nog wat extra blokjes leggen.. Als ik in het document op 150kg ga zitten is 1,2m2 van Agglomer D80 al voldoende

De MDF platen heb ik bij een GAMMA gekocht. Die waren 19 euro geloof ik en was veruit de goedkoopste winkel. Ze zijn nu 21. GAMMA | MDF 244x122cm 18mm kopen? | mdf-platen
Het grote voordeel van de Gamma vond ik dat ik ze daar kon laten zagen in meerdere stroken. Een plaat is 122cm breed en ga je onmogelijk een standaard trap op krijgen. Als je 2 lagen op elkaar plaatst is het aan te raden om ze in verband te leggen en aan elkaar te schroeven zodat het 'n stevig geheel wordt.
Mocht het toch niet voldoende dempen kun je de materialen altijd weer gebruiken in uitgebreidere versie. :)
 
Dank MacGyverGear,
Wat een informatie! Hier gaan we even op studeren en dan in etappes toepassen. Dit klinkt als een goed begin.
 
Als je zo'n isolerende vloer maakt leg er dan bijv nog een lekker dik stuk tapijt bovenop dat scheelt ook weer.
Of misschien ligt dat er al, dat kan ook natuurlijk.
 
Even een zijsprongetje, lichtelijk off-topic...
Begin jaren 80 werkte ik in een ziekenhuis als technicus en daar gingen ze een nieuw audiologisch centrum opzetten.
Het oude centrum, wat in een groot woonhuis gevestigd was, had een geluiddichte cabine die ik vanwege mijn contacten daar, mocht hebben.
Voorwaarde was wel dat we hem zelf demonteerde en meenamen, de klassieke win win situatie...
Op een gegeven moment zat ik bovenop de cabine en wilde eraf springen, waarbij mijn hand aan een spijker bleef steken en ik een glip van zo’n 5 centimeter lang in mijn hand opliep.
Dus ik naar de eerste hulp, zat ik daar op een bankje in de gang met mijn handen tot een kommetje gevormd wat langzaam met bloed aan het vollopen was.
Op gegeven moment komt een verpleegster door de gang en vroeg of ik een doekje nodig had, maar een bakje leek me meer op zijn plaats :)
Uiteindelijk heeft de band van m’n broer nog jaren plezier van die cel gehad....
 
Hoi Gwen.
Als hij akoestisch drumt (dus niet elektronisch) dan is het best lastig om iets te maken / kopen zodat hij kan drummen zonder dat anderen er last van hebben.
We hebben buren die 100m verderop wonen en als de buurjongen daar gaat drummen (binnen, ramen dicht) horen wij het binnen ook.

Als je dit echt wilt verminderen, heb je 2 dingen nodig : massa en scheiding.
Dus veel massa (isolatie) tussen de buitenwereld en het drumstel om de energie van het geluid op te vangen en het drumstel helemaal scheiden van de vloer, muur etc. zodat er weinig contactgeluid meer is.

Afhankelijk van de situatie (wat kan er in de kamer, welk budget etc. etc. ) zou je eigenlijk een 'kamer in een kamer' moeten maken met veel (zwaar) isolatiemateriaal, maar dat gaat mogelijk wat te ver.

Een gangbare drumcabine / drumscherm is vooral gericht op het sturen van het geluid op het podium, zodat de 'zaal' er minder last van heeft, maar zal weinig uithalen voor een thuissituatie.
Je ziet vaak van dat zwarte noppen foam wat ze gebruiken, maar dat isoleert niet veel. Dat is vooral bedoeld om echo weg te halen (zodat het geluid niet zo veel reflecteert op de muren)
Grotere drumcabines zijn een optie, maar direct ook heel prijzig. En dan nog moet je zelf nog maatregelen nemen, om te zorgen dat geluid niet via (bijvoorbeeld) de vloer gaat.

Je kunt iig beginnen met een vloertje bedenken waar het drumstel op staat, wat los staat van de kamervloer.
En daarnaast het beste met zwaar materiaal de muren van binnenuit isoleren (een wand + pafond maken met 10 cm steenwol er tussen oid).
Dikke gipsplaten er overheen (die wegen ook heel veel).

Hoe zwaarder hoe beter, want die doffe dreunen van de base en trommels worden alleen goed tegengehouden door massa.

Veel hangt dus af van hoe ver je wilt en kunt gaan!
 
Back
Top