Doortrekken van stroomdraden in voorzetwand ivm geluidsisolatie.

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.075
Locatie
Apeldoorn
Hoi, ik heb sinds een tijdje nieuwe buren en die houden kantoor aan huis, de huizen zijn uit de jaren 50 dus nog geen betonnen muren maar baksteen.
De dame heeft een soort juridisch kantoor en onderhoudt contact met cliënten en allerlei bedrijven waarbij regelmatig het volume nog wel 'ns oploopt door bijv juridische meningsverschillen.
En al kan ik de gesprekken niet precies verstaan kan ik wel duidelijk de gesprekken horen waardoor het zeker als die gesprekken langer en vaker op de dag plaatsvinden op een gegeven moment toch wel storend kan worden.
Ik heb getracht te overleggen of ze wat rustiger aan de telefoon kan spreken aangezien ik hiervoor 14 jaar buren heb gehad die ik nooit hoorde bellen maar ze zegt dat ze in de heat van het gesprek zich daar niet mee kan bezig houden dus daar worden we het niet over eens.
Ik heb nu het plan om in de woonkamer de muur die grenst aan haar muur dan maar een voorzetwand er tegen aan te plaatsen maar ik vraag me af hoe ik dat doe met de stopkontakten, er zijn 3 dubbele stopkontakten waarbij de leidingen zijn ingevreesd zodat ik niet als de wand er voor geplaatst is dan nog met geluidslekken zit.
Ik kan niet volledig nieuwe bedrading trekken want die komen vanaf een centrale verdeeldoos boven het gestucte plafond dus daar kom ik niet bij, ik zal dus de oude kontaktdozen van de muur moeten halen maar hoe kan ik dan het beste de draden doortrekken met een zo klein mogelijke kans dat ze per ongeluk losschieten?
ik dacht aan lasdoppen, is dat de sterkste verbinding?

Als er mensen zijn die ook nog ervaring hebben met het plaatsen van een voorzetwand dan hoor ik die tips ook graag.
Ik heb vandaag al een beetje op yt en wat andere sites gekeken maar een goede tip van een van jullie kan altijd van pas komen natuurlijk.
 
Als ze zich in de heat van het gesprek geen rekening kan houden met de buren tijdens het uitoefenen van haar werk dan vraag ik me af of de hinderwetvergunning niet van toepassing is.

Edit : (Opgezocht, blijkbaar niet helaas)

Ik denk overigens dat de meeste winst te behalen valt aan haar kant, dus, dempende materialen aan haar muur, zij maakt ten slotte.
 
Laatst gewijzigd:
Als ze zich in de heat van het gesprek geen rekening kan houden met de buren tijdens het uitoefenen van haar werk dan vraag ik me af of de hinderwetvergunning niet van toepassing is.

Edit : (Opgezocht, blijkbaar niet helaas)

Ik denk overigens dat de meeste winst te behalen valt aan haar kant, dus, dempende materialen aan haar muur, zij maakt ten slotte.
Van haar kant is niets te verwachten, ze zei dat volgens het wetboek ze tot 10 uur 's avonds geluid mag maken dus als zij zo nu en dan stevige gesprekken voert door de telefoon dat dit onderdeel van haar leven is en dat ze geen zin heeft om op eieren te lopen.
Ik zei dat ik ook niet verwacht dat ze gaat zitten fluisteren aan de telefoon maar graag wel op een normaal spreekvolume en zij zegt dat ze daar geen rekening mee kan houden omdat het zo verloopt tijdens haar werk, soms raakt de sfeer dan verhit tussen haar en een bedrijf of een instantie en dat ze zo in elkaar zit en dan heeft ze soms zo'n discussie die dan wel een half uurtje of langer kan duren.
Het is dan een beetje of je buren een soort woordenwisseling hebben waarbij dan een flinke stemverheffing plaatsvindt.
Ik bracht het vanmiddag ook op een normale en redelijke toon maar ze wordt dan af en toe toch emotioneel en dan worden er allerlei dingen bijgehaald dus ik zei ook na een half uur dat we het jammer genoeg niet eens werden en dat ik van mijn kant dan wel iets van isolatie ga doen, da's wel wat werk en kost een paar honderd euro maar dan heb ik een stuk meer rust, da's toch de beste oplossing.
 
Ik zou zeggen dat het een uitgelezen kans is om een drumstel van Marktplaats te halen en je in het drummen te bekwamen. Elke dag oefenen tot 10 uur 's avonds, binnen de kortste keren ben je bijna zo goed als Cesar Zuiderwijk in z'n goede tijd of je krijgt snel nieuwe buren. In beide gevallen heb je iets gewonnen, een win-win-situatie dus!

:D
 
Van haar kant is niets te verwachten, ze zei dat volgens het wetboek ze tot 10 uur 's avonds geluid mag maken dus als zij zo nu en dan stevige gesprekken voert door de telefoon dat dit onderdeel van haar leven is en dat ze geen zin heeft om op eieren te lopen.
Ik zei dat ik ook niet verwacht dat ze gaat zitten fluisteren aan de telefoon maar graag wel op een normaal spreekvolume en zij zegt dat ze daar geen rekening mee kan houden omdat het zo verloopt tijdens haar werk, soms raakt de sfeer dan verhit tussen haar en een bedrijf of een instantie en dat ze zo in elkaar zit en dan heeft ze soms zo'n discussie die dan wel een half uurtje of langer kan duren.
Het is dan een beetje of je buren een soort woordenwisseling hebben waarbij dan een flinke stemverheffing plaatsvindt.
Ik bracht het vanmiddag ook op een normale en redelijke toon maar ze wordt dan af en toe toch emotioneel en dan worden er allerlei dingen bijgehaald dus ik zei ook na een half uur dat we het jammer genoeg niet eens werden en dat ik van mijn kant dan wel iets van isolatie ga doen, da's wel wat werk en kost een paar honderd euro maar dan heb ik een stuk meer rust, da's toch de beste oplossing.
Ik snap de situatie.

Dat je wat aan isolatie gaat doen is ook te snappen, maar de meeste winst valt toch te behalen aan haar kant, als zij dempende materialen zou hebben in haar kamer zou dat wel schelen, en hoeft zij niet krampachtig haar stemvolume laag te houden, wat ze overigens duidelijk niet van plan is.

Qua voorzetwand, je kan gewoon een stekker steken met een stuk snoer er aan in het bestaande stopcontact, en dan daar een nieuw contactdoos op aansluiten.

Voldoende dik steenwol tegen de muur plaatsen en dan een dubbele laag gips er tegen aan.

Je hebt alleen wel kans dat door de spouwmuur ook nog geluid langs andere wegen je kamer binnenkomt.

Verder vind ik het idee van dat drumstel wel een goeie. Tot 10u je drummen wat je wil.

Ik geloof dat mevrouw een lesje omgangsvormen nodig heeft..

Andere insteek, kan je het er niet op gooien dat ze vertrouwelijke gesprekken voert die jij letterlijk kan volgen?
 
Laatst gewijzigd:
In t weekend mag je vermoedelijk om 7u herrie maken. Koekje eigen deeg dus.
Mijn ex buren hebben jaren verbouwd. Dat moest dan uiteraard s morgens met gehamer op vrije dagen. De rest vd dag was de hamer actie klaar. Mijn ex vrouw heeft een keer poltie gebeld, dat hielp wel. Ookal mag dat.
Maar oude huizen hebben vaak gaten in muren waar balken in liggen. Van je buren hun vloer. Zo was t in elk geval daar. Demping nul. Gyproc wandje gaat je hier niet erg redden. Je kan hopen dat ze weldra elders woont, met zo n houding (ook in r (werk)relatie blijven dingen niet duren, denk ik dan.
Sterkte. Ik weet hoe irritant het is… mijn woningen erna zijn bewust open bebouwing.
 
Laatst gewijzigd:
Qua voorzetwand, je kan gewoon een stekker steken met een stuk snoer er aan in het bestaande stopcontact, en dan daar een nieuw contactdoos op aansluiten.
Zou kunnen, ik had alleen het idee dat het met kortsluiting eventueel wat eerder brandgevaarlijk zou kunnen zijn.
Maar ik ga er nog wel even over nadenken.
Andere insteek, kan je het er niet op gooien dat ze vertrouwelijke gesprekken voert die jij letterlijk kan volgen?
Da’s een goeie, als je werkelijk namen en dergelijke kan verstaan overtreed ze de privacy regels, is ze een infolek.
Daar had ik het in het begin van het gesprek met haar over door wat zinnen van een gesprek tussen haar en een cliënt te herhalen in de hoop dat ze daardoor er over ging nadenken.
En wellicht dat ze na ons gesprek als ze weer wat rustiger is daar nog over nadenkt, dat zou op zich prima zijn natuurlijk.
Dat ze het niet altijd kan voorkomen snap ik maar ik had het al prettig gevonden als ze had gezegd dat ze er wel op zou proberen te letten maar niet kan beloven dat het altijd lukt, dan heb je in ieder geval het gevoel dat de ander van goede wil is.

Ik zou zeggen dat het een uitgelezen kans is om een drumstel van Marktplaats te halen en je in het drummen te bekwamen.
Ja maar ja, dan kom je in een soort wraak situatie en ga je van kwaad tot erger.

Dit is de omgekeerde wereld ; De muzikant klaagt dat zijn buren te veel lawaai maken
Ja, zo lijkt het wel. :)
Ik heb wat jaren terug mijn wand waar m'n muziekspullen staan ook geisoleerd en als ik 's avonds bezig ben heb ik de koptelefoon op.
Ik speel ook meestal op een rustig volume, in ieder geval nooit hard dus ik denk dat het van mijn kant wel meevalt,
Ik heb de vorige buren noot erover gehoord in ieder geval en ook gezegd dat als ze last hadden dat ze het moeten zeggen.

mijn woningen erna zijn bewust open bebouwing.
Da's een handige keuze natuurlijk.
Ik kon indertijd geen vrijstaand huis betalen anders had ik dat wel gedaan denk ik dus ik moet nu kijken hoe ik deze situatie beter maak voor mezelf.
 
Ik zou die voorzetwand in ieder geval plaatsen. Als je rachels op de muren zet kan je een spouw achter je isolatie creëeren. Dit helpt ook voor een dempend effect.

Die rachels zou ik met pluggen vast zetten die je moet boren.

Zorg dat je alles klaar hebt liggen, zodra ze weer begint te tetteren door die telefoon, begin jij te boren. Je stopt als het weer stil is. Je gaat weer verder als ze weer begint.

Sommige mensen hebben andere argumenten nodig voordat ze iets gaan snappen.

En ruzie wil je voorkomen, dat snap ik, maar ze werkt niet echt mee, ze heeft haar kans gehad toch?
 
Ja maar ja, dan kom je in een soort wraak situatie en ga je van kwaad tot erger.

Ja, dat begrijp ik, het was ook maar een grapje. Hoewel ze aan de andere kant ook best 'ns iets van jou mag horen, als ze haar gedrag niet wil aanpassen. Je hoeft niet alles maar te pikken. Ik hoop dat ze toch nog gaat inzien dat haar gedrag/werkwijze anders moet, voordat jij een hele verbouwing aan jouw kant moet uitvoeren.
 
Ik sliep naast de keuken van de buren, ook een jaren 50 woning. Iedere morgen werd ik om 6 uur wakker door hun, en kon ik niet eerder slapen dan 11uur omdat ze altijd laat de afwas en zo deden, en altijd gepraat...

Uiteindelijk een tussenwand neer gezet, met van dat Rockwool, gipsplaten en van dat gekleurde spul om er voor te zorgen dat het houten frame geen contact maakte met het plafond en de grond. Dit werkte prima. Heb ze daarna nooit meer gehoord.

Kan me niet herinneren hoe we dat met de wandcontactdoos hebben gedaan, maar kan je wel zeggen dat het helpt.
 
Kan je niet gewoon uber lazy een stekkerdoos kopen, die op de nieuwe muur plaatsen en een gaatje boren in de gyproc waar je kabel net door kan, en je steekt die stekker in 't oude stopcontact, achter je wandje. Klaar.

Als je de stekkers gaat plaatsen in de nieuwe wand maak je er dus weer gaten in, heb je daar weer je geluidslek...
Lasdoppen zijn trouwens voorbijgestreefd. Tegenwoordig gebruikt iedereen van die clip dingen.

 
Ik weet niet hoe graag je goed contact wilt houden met de buren, want als dat je wat waard is, dan is die voorzetwand misschien geen gek idee.
Controleer vooraf wel of je de gesprekken niet ook via 'een andere weg' dan de muur hoort.
(via buiten, via het plafond of de vloer)

Ik heb onlangs een voorzetwand geplaatst en heb omwille van geluid, maar ook dampremming (het betrof bij mij een buitenmuur) de leidingen in de afwerkplaat gefreesd (ik had het plafond er ook uit, dus kon bij de verdeeldoos).
Hierdoor had ik geen gaten in de isolatie en het minste risico op vocht in de constructie.

Bedenk of je misschien nu 'echt' wilt gaan isoleren. (omdat je toch bezig bent) en de hele kamer wilt doen middels het 'kamer in kamer' principe.
(dus een complete kamer bouwen in je kamer, zo goed mogelijk losgekoppeld van bestaande muren enzo).
Maar dat is misschien een brug te ver, want dan moet je 6 dingen aanpakken ipv 1 muur :)

I.i.g. zou ik de opbouw alsvolgt doen (van de tussenmuur naar de kamer):
  1. Bestaande tussenmuur
  2. Luchtspouw van 2 a 3 cm (een beetje dode lucht schijnt goed te zijn om geluid tegen te houden en dan heb je je wand losgekoppeld)
  3. Raamwerk van 5x7cm balkjes met 7cm steenwol ertussen
  4. 18mm underlayment (zodat je straks iets makkelijk kan vastschroeven van enig gewicht) of OSB, al is dat iets minder sterk dan underlayment voor als je er iets in wilt schroeven straks.
  5. Geluidsisolerende gipsplaat (die is zwaarder dan de normale)
  6. Wandafwerking naar keuze.
Als alle aanwezige stopcontacten in de kamer op 1 groep zitten en er minimaal 1 stopcontact aan een andere wand zit, zou ik vanuit dat stopcontact verlengen middels een aantal degelijke stekkerdozen.
Dan heeft het wat mij betreft weinig meerwaarde om de weggewerkte stopcontacten te verleggen, dat is dan hooguit 'optisch' mooier.

Mochten er geen stopcontacten in andere wanden zitten, dan zou ik er één loshalen en netjes in een mantelbuis met massief koper installatiedraad verlengen naar één opbouw stopcontact op de tussenwand en vanuit daar verder met stekkerdozen 'in de kamer'. (opbouw om het gaatje zo klein mogelijk te houden in de voorzetwand).
De oude lasdoos zou ik afdekken (indien mogelijk) met een afdekplaatje met doorvoergat (die zijn vaak wel verkrijgbaar).
Geluidslekkage zou minimaal moeten zijn, zeker omdat steenwol netjes om het mantelbuisje gaat zitten.
 
o ja, ik leerde ooit dta als je geluid wil tegenhouden, je dubbele gyproc kan plaatsen, en dan zo dat de naden van laag 1 overlapt worden door laag 2 - zodat ze dus nergens naad op naad zijn. Geluid tegenhouden doe je door massa. Je wil dus iets dik en zwaar. Dubbele gyproc dus overwegen.
 
Volgens mij mag doorprikken met een stekker vanuit een bestaand stopcontact niet. Je moet in/achter muren altijd een buis hebben, zodat je draden kan doortrekken. In Frankrijk mag je bijvoorbeeld gewoon buitenkabels in het stucwerk leggen, maar hier dus niet. Je zou de lasdoos uit kunnen hakken om de bestaande buis vrij te leggen en die verlengen met een nieuwe flex of vaste buis. Dat heb ik gedaan. Klinkt lastiger dan het is. Vervolgens smeer je het gat dicht.

Denk eraan dat ontkoppeling het belangrijkste is. Rachelwerk tegen de muur zoals hierboven gesuggereerd schiet echt niet op! Je kan wel zelf richels maken met 6 cm schuim erop verlijmd. Daar schroef je dan je gipsplaten op. Eerst horizontaal en dan verticaal. Met aan de randen ook ontkoppeling door schuimstrook.
 
 
@binaural ; goeie tips, thanks.
Nog even wat je vertelt over de elektra; dat klinkt wel logisch dat je niet zomaar met een stekker in het stopkontakt de boel doortrekt.
Aangezien er al bestaande bedrading is moet ik die verlengen, ik kan gewoon de stopkontakten en lasdoojes die er nu in zitten er uit schroeven zodat ik alleen draad heb.
Ik heb ondertussen wat gelezen en lasdoppen zijn een hele stevige verbinding heb ik begrepen, als je die in een lasdoos stopt en dan met een pvc buis doortrekt tot de voorzetwand waar je stopkontakten plaatst moet het wel veilig zijn lijkt me?
Ik zag dat je van dat kleefband hebt wat je rondom kan plakken zodat je op alle plekken een akoustische ontkoppeling hebt.
 
Back
Top