Doortrekken van stroomdraden in voorzetwand ivm geluidsisolatie.

Niet om je te ontmoedigen maar ik lees nog even je eerste post goed door, maar je hebt het over een gestuct plafond, waarschijnlijk zit het gips tegen riet aan gestuct wat aan rachels zit gebonden gezien het een jaren 50 woning betreft, daarboven heb je waarschijnlijk een holle ruimte en dan de houten vloer van je 1e etage.

Het zorgt er in ieder geval waarschijnlijk voor dat er toch nog wel wat geluid via het plafond je kamer in lekt. Niet dat zo'n voorzet wand helemaal geen zou hebben, maar ik zou er niet te veel van verwachten, die oude woningen zijn gewoon supergehorig.

Ik snap goed dat je zonder problemen te krijgen met je buren een werkbare oplossing zoekt, maar ik zou toch even een professional laten kijken naar je huis en / of eventueel mediation proberen om het toch met je buren op te lossen.
 
Niet om je te ontmoedigen maar ik lees nog even je eerste post goed door, maar je hebt het over een gestuct plafond, waarschijnlijk zit het gips tegen riet aan gestuct wat aan rachels zit gebonden gezien het een jaren 50 woning betreft, daarboven heb je waarschijnlijk een holle ruimte en dan de houten vloer van je 1e etage.

Het zorgt er in ieder geval waarschijnlijk voor dat er toch nog wel wat geluid via het plafond je kamer in lekt. Niet dat zo'n voorzet wand helemaal geen zou hebben, maar ik zou er niet te veel van verwachten, die oude woningen zijn gewoon supergehorig.

Ik snap goed dat je zonder problemen te krijgen met je buren een werkbare oplossing zoekt, maar ik zou toch even een professional laten kijken naar je huis en / of eventueel mediation proberen om het toch met je buren op te lossen.
Waar ik woonde had ik ook een houten vloer met zo'n holle ruimte er tussen. Ondanks heeft een isolerende muur goed geholpen. Waar ik voornamelijk last van had waren contact geluiden. Hun keuken zat direct aan mijn slaapkamer muur, waardoor ik de afwas, het terugleggen van bestel en servies, en andere geluiden goed kon horen. Evenals wanneer ze aan het praten waren. Moet er wel bij vertellen dat ze geen ruzies hadden en zo, maar na die muur heb ik niks meer van ze gehoord.
 
Niet om je te ontmoedigen maar ik lees nog even je eerste post goed door, maar je hebt het over een gestuct plafond, waarschijnlijk zit het gips tegen riet aan gestuct wat aan rachels zit gebonden gezien het een jaren 50 woning betreft, daarboven heb je waarschijnlijk een holle ruimte en dan de houten vloer van je 1e etage.
Nee, er zit geen riet tussen, er zitten balken en tussen mij en de buren zit een dragende muur, die loopt door tot de zolder.
Ik snap goed dat je zonder problemen te krijgen met je buren een werkbare oplossing zoekt, maar ik zou toch even een professional laten kijken naar je huis en / of eventueel mediation proberen om het toch met je buren op te lossen.
Aangezien ze zelf juriste is denk ik niet dat z eopenstaat voor mediation, ze weet het zelf nogal goed dus daar verwacht ik niet veel van.

Waar ik woonde had ik ook een houten vloer met zo'n holle ruimte er tussen. Ondanks heeft een isolerende muur goed geholpen. Waar ik voornamelijk last van had waren contact geluiden. Hun keuken zat direct aan mijn slaapkamer muur, waardoor ik de afwas, het terugleggen van bestel en servies, en andere geluiden goed kon horen. Evenals wanneer ze aan het praten waren. Moet er wel bij vertellen dat ze geen ruzies hadden en zo, maar na die muur heb ik niks meer van ze gehoord.
Oké, da's goed om te weten, thanks.

Geluid veeeel harder zetten tot ze klaagt en dan samen een oplossing zoeken 50/50 kosten.
Ja, kan of je krijgt zo'n situatie die van kwaad tot erger gaat en dan is het helemaal over met de rust zoals je wel ziet in de rijdende rechter, daar wordt je niet blij van.
 
Leuk he, dat jij kosten moet maken voor hun lawaai...
Heb niet alles gelezen maar dit zijn de klemmen:


Gebruik deze zonder klepjes voor vaste draad tot 2.5mm².
Geven de grootste garantie op gewaarborgde verbinding.
Gebruik een regelbare ontmanteltang, zoniet maak je een kleine inkeping in het koper wat door manipulatie kan leiden tot breuk van de vaste koperkern en vonkoverslag kan geven wanneer de draden in bedrijf zijn.
Een geluidslek is geen waterlek d.w.z. dat niet alle geluid er door komt in tegenstelling tot met water.
Je kan eventueel opschuimen met brandvrij schuim (duur voor het beetje dat je maar gebruikt) of glaswol restjes (draag handschoenen).

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ja, kan of je krijgt zo'n situatie die van kwaad tot erger gaat en dan is het helemaal over met de rust zoals je wel ziet in de rijdende rechter, daar wordt je niet blij van.
Advocaten gaan idd geen conflict uit de weg. het siert je dat je geen conflict wil maar dan is de rekening 100% voor jou. Dat is OK natuurlijk, vrede en duidelijkheid zijn veel waard.

betreft de Wago's. ik gebruik altijd die met klepjes, ze zijn iets duurder en evengoed. voordeel is dat het wat makkelijker werkt. heb nog nooit ééntje gehad die slecht was of zo.
 
Gebruik deze zonder klepjes voor vaste draad tot 2.5mm².
Geven de grootste garantie op gewaarborgde verbinding
Ja, daar steek je de draden in maar met een lasdop heb je draden die in elkaar gedraaid zijn en dan een dop er op, dat is nog wel de sterkste verbinding.
Gebruik een regelbare ontmanteltang, zoniet maak je een kleine inkeping in het koper wat door manipulatie kan leiden tot breuk van de vaste koperkern en vonkoverslag kan geven wanneer de draden in bedrijf zijn.
Een geluidslek is geen waterlek d.w.z. dat niet alle geluid er door komt in tegenstelling tot met water.
Je kan eventueel opschuimen met brandvrij schuim (duur voor het beetje dat je maar gebruikt) of glaswol restjes (draag handschoenen).
Zo'n tang heb ik.
Ja, over het afdichten zit ik nog na te denken, volstoppen met steenwol en afplakken kan ook denk ik, steenwol is brandvrij tot 1000 graden celcius.
bedankt voor de tips!
  1. Bestaande tussenmuur
  2. Luchtspouw van 2 a 3 cm (een beetje dode lucht schijnt goed te zijn om geluid tegen te houden en dan heb je je wand losgekoppeld)
  3. Raamwerk van 5x7cm balkjes met 7cm steenwol ertussen
  4. 18mm underlayment (zodat je straks iets makkelijk kan vastschroeven van enig gewicht) of OSB, al is dat iets minder sterk dan underlayment voor als je er iets in wilt schroeven straks.
  5. Geluidsisolerende gipsplaat (die is zwaarder dan de normale)
  6. Wandafwerking naar keuze.
Goede tips!
o ja, ik leerde ooit dta als je geluid wil tegenhouden, je dubbele gyproc kan plaatsen, en dan zo dat de naden van laag 1 overlapt worden door laag 2 - zodat ze dus nergens naad op naad zijn. Geluid tegenhouden doe je door massa. Je wil dus iets dik en zwaar. Dubbele gyproc dus overwegen.
Die Gyproc had ik gezien, één laag scheelt tot zo'n 50 db en een dubbele laag wel tot 72 db dus dat is heel wat en je kan er ook dan goed iets weer ophangen tov gewone gipsplaat en je voorzetwand wordt ook een stuk dunner.
Goeie tip ook van dat horizontaal en verticaal plaatsen!
Advocaten gaan idd geen conflict uit de weg. het siert je dat je geen conflict wil maar dan is de rekening 100% voor jou. Dat is OK natuurlijk, vrede en duidelijkheid zijn veel waard.
Dat is ook zo, het is hun hobby tenslotte.
Ik heb gekeken en zo'n voorzetwand als je het zelf doet kost je misschien 500 euro en ben je van de irritaties af, da's een redelijk bedrag voor zorgeloos wonen lijkt me.
 
Wat me wel opvalt is dat het nu de afgelopen dagen wel redelijk rustig is, ik hoor haar nog wel af en toe telefoneren maar vrij zachtjes op de achtergrond, niet echt storend in ieder geval.
Misschien dat ze achteraf toch er nog over nagedacht heeft nadat de emoties wat gezakt zijn.
Kan ook zijn omdat ik iets vertelde over de inhoud van het gesprek dat ze toch dacht dat ze maar beter iets zachter kon praten en dat ze zich niet had gerealiseerd dat het toch iets gehoriger was dan ze dacht?
Als dit het gemiddelde is vanaf nu en dan een enkele keer dat ze in de opwinding het een keer vergeet dan kan ik er wel mee leven.
 
Goeie tip ook van dat horizontaal en verticaal plaatsen!
Als je dat doet creëer je nog lekken, daar waar de naden kruisen. Als je 2 lagen over elkaar zet in de dezelfde richting maar de 2e laag 30cm laat verspringen heb je dat niet. Kit ook de randen en naden af, of smeer ze af met fix n finish oid.
 
Raad haar een isolatie cabine aan van 1 bij 1.
 
Als je dat doet creëer je nog lekken, daar waar de naden kruisen. Als je 2 lagen over elkaar zet in de dezelfde richting maar de 2e laag 30cm laat verspringen heb je dat niet. Kit ook de randen en naden af, of smeer ze af met fix n finish oid.
Dat is niet helemaal juist, want daar waar de naden elkaar raken zit er ook nog rachelwerk achter. Je hebt een minder sterke muur als je ze niet kruislings monteert, want dan zit je met de overlappende panelen buiten de rachels. Je moet elk gipspaneel aan beide kanten schroeven en dat doe je het liefst op het rachelwerk.

Inderdaad afsmeren daarna. Met dat kant-en-klaarspul van Gyproc krijg je het echt superstrak.
 
Je hebt gelijk, die rachel was ik vergeten daar.

Ik denk zelf nog steeds dat het grootste lek via de bovenzijde van het plafond zal zijn, maar Metatron heeft al aangegeven dat het bij hem goed heeft gewerkt dus dat is hoopvol.

In het verleden heb ik hier thuis ook een voorzet wand geplaatst, maar dat was ivm warmte isolatie van de buitenmuur, ik kan me herinneren dat ik ook nog een dampdoorlatende folie heb gebruikt over het steenwol heen, omdat je een gesloten ruimte gaat maken, wil je dat daar geen vocht problemen ontstaan. Ik weet het fijne er allemaal niet meer van, maar misschien is het handig om dit ook even te zoeken en eventueel (juist) toe te passen.
 
Heb een tijd terug in een ruimte ook een paar muren van een voorzetwand voorzien. Voor zover ik me heb laten informeren op www.geluidforum.nl was het belangrijk dat de voorzetwand geen contact maakt met de muur waaraan je deze bevestigd en ook niet met het plafond en vloer. Ik heb deze dingen gebruikt. Akoeraggel zelfbouw rachel veerregel 200 - Geluidsisolatie kopen in geluidsisolatiewinkel akoestiek galm geluidsisolatieplaten Een studwand was ook een mogelijkheid trouwens. Die maak je dan aan de vloer, plafond en andere wanden vast maar dan heb je als snel een veel dikkere muur en je kunt hiermee nooit echt 'n kamer in 'n kamer construeren omdat de muur altijd contactgeluid doorlaat van 'n muur, plafond of vloer.
De ruimte die ik wilde isoleren was 225 breed en wilde niet verder gaan dan een spouw van 40mm en het geheel afgewerkt met 18mm OSB platen. De spouw had ik helemaal opgevuld met hogere dichtheid steenwol. Het resultaat was bij mij best goed omdat het om niet om bassen ging. Dan hoef je niet een hele diepe spouw te hebben.. Een vrouwenstem dempen zal daarom ook beter te doen zijn.

Om bassen goed te dempen moet je echt een diepere spouw hebben en deze juist losser vullen. Ook de constructie speelt hierbij een rol. Een buigslappe muur verlaagd de resonantie frequentie en onder deze frequentie dempt hij niet. De constructie kan dus veel verschil maken. Maar over het algemeen moet de afwerking veel massa hebben.. 2 lagen gipsplaten zal beter dempen dan 1 OSB plaat. Ik heb nog even getwijfeld of ik er niet 'n gipsplaat op ging schroeven.. maar de wand waar ik het aan hing was van gasbeton.. en daar kun je beter niet teveel aan hangen.. maar een OSB plaat is de perfecte ondergrond daarvoor omdat die je daar beter wat aan kan schroeven.

Ik had ook alles luchtdicht gemaakt via cellrubber aan de boven en onderzijde, het was echt best wel een karwij om alle platen perfect te laten passen qua hoogte. Geen idee of het veel geholpen heeft maar een centraaldoos is eigenlijk een lek. Ik denk dat ik gewoon een verlengkabel zou gebruiken en daar een stekkerdoos op aansluiten en op de grond leggen.. maar goed.. het is een woomkamer denk ik?
Ik heb ook nog een zwevende vloer gemaakt.. en als je het goed wilt doen moet je het plafond ook nog aanpakken.. Nu zal er via het plafond en de anderre muren toch geluid doorklinken.. ok.. het


@demian. Een voorzetwand voor een buitenmuur ga je condens op krijgen.. omdat de warme lucht vocht bevat. Net als een enkel glas waarop vaak condens zit. Je moet dan ook een spouw hebben voor ventiatie en dampdoorlatende folie inderdaad... maar met een binnenmuur hoeft dat niet omdat de temperatuurverschillen niet heel groot zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Je hebt ook nog deze dingen... zijn iets goedkoper als goed je zoekt..


2019-03-19_33672117_b.jpg


Ik herinner me ook weer de zin en onzin van allerlei hulpmiddelen.. gipsplaten werden per laag verlijmd met Green Glue en zou een nog betere demping hebben.. voordeel is dat je dan niet echt rekening hoeft te houden met je rachels.. maar het was mega expensive..

 
Laatst gewijzigd:
Even terugkomend op je originele vraag hoe je de wandcontactdozen kunt aansluiten op de "oude" dozen in de muur; ik zie veel tips voorbij komen die weliswaar werken en niet pertinent onveilig zijn, maar je toch niet mag toepassen volgens de NEN regels. Zolang er niets mis gaat geen probleem als je het wel doet, maar als er ooit eens iets is, brand bijvoorbeeld, en dat hoeft niet eens veroorzaakt te zijn door je creatieve knutselwerk, dan kan de verzekering moeilijk gaan doen.

Stekkers achter de wand is al besproken, moet je niet doen. Maar ook de WAGO lasklemmen mag je alleen gebruiken als je daar naderhand nog bij kunt. Lasdoppen (die draaidingen die je zelf al aanhaalde) mag je wel gebruiken als je er naderhand niet meer bij kunt, maar die goed verbinden is wel een trucje. De beste optie is nog om nieuwe VD draden te trekken vanaf de centraaldozen. Wel zuur dat je je zo'n project op de hals haalt alleen maar omdat de buurvrouw d'r muil niet kan houden.

Is de elektrische installatie sinds de jaren 50 wel vernieuwd of zit je ook nog met stalen pijp en groene en rode draad?

Misschien is er een manier te bedenken waarbij de oude inbouwdozen (waar de huidige wandcontactdozen in zitten) bereikbaar blijven?
 
De beste optie is nog om nieuwe VD draden te trekken vanaf de centraaldozen.
Dat gaat niet, ik had al eerder verteld dat alle electra die ingefreesd in de muur in de woonkamer zitten allemaal uit een centraaldoos van boven het gestucte plafond komen, ik kan alleen de bestaande draden verlengen
Is de elektrische installatie sinds de jaren 50 wel vernieuwd of zit je ook nog met stalen pijp en groene en rode draad?
Wat ik hierboven beschrijf is 15 jaar geleden allemaal gedaan op elke verdieping dus het is vrij recent.

Misschien is er een manier te bedenken waarbij de oude inbouwdozen (waar de huidige wandcontactdozen in zitten) bereikbaar blijven?
Niet als je er een voorzetwand voor maakt.
 
Wat me wel opvalt is dat het nu de afgelopen dagen wel redelijk rustig is, ik hoor haar nog wel af en toe telefoneren maar vrij zachtjes op de achtergrond, niet echt storend in ieder geval.
Misschien dat ze achteraf toch er nog over nagedacht heeft nadat de emoties wat gezakt zijn.
Kan ook zijn omdat ik iets vertelde over de inhoud van het gesprek dat ze toch dacht dat ze maar beter iets zachter kon praten en dat ze zich niet had gerealiseerd dat het toch iets gehoriger was dan ze dacht?
Als dit het gemiddelde is vanaf nu en dan een enkele keer dat ze in de opwinding het een keer vergeet dan kan ik er wel mee leven.
Dat is wel prettig dan en schijnbaar heeft haar aanspreken wel effect :okdan:
 
Fijn dat het nu draaglijk is.

Weet ze al dat je elektronische muziek maakt? Je kunt haar bij voorbaat bedanken voor de samples. Dan komt dat zelf-bewustzijn heel snel bij haar. Panopticon-effect.

Nog niet in gedoken, maar benieuwd hoe dat dan juridisch zou werken, qua privacy.

Als zij wéét dat je overdag microfoon-opnames zou kunnen maken, en jij hebt duidelijk aangegeven dat ze hoorbaar is, in jouw privé-ruimte -- waarvan ze zelf zegt dat dat mag tot een bepaald tijdstip.. dan is 't toch haar eigen schuld, dat jij die compositie maakt met haar stem?

Zal wel niet zo werken. :D Maar toch..
 
Back
Top