Muziek maken en geen motivatie? Probeer dit | Muziekproducer Podcast #5

Muziek maken en geen motivatie? Probeer dit

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Je kent het vast. Je bent vrij en wilt lekker muziek maken, maar er komt niets uit je handen. Gek word je ervan! Maar wat kun je eraan doen? Beluister de podcast en krijg 10 waardevolle tips. Heb je zelf aanvullingen of ervaringen? Laat dan een reactie achter, want samen weten we meer 👍

 
ik maak wat na. En t klinkt toch totaal anders. En daar is nu net niks mis mee :)
zo doe ik t. Het pad dat je aflegt is net de inspiratie. Het komt tijdens de trip erheen vanzelf. O Ja, met hardware. Niks zo vervelend als n lege daw. Daar kan ik echt niks mee. Blokje hier en daar en een ellendige loop. Snelste manier om mijn hobby te haten.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik last heb van een writers block pak ik dit boek erbij:



makingmusic_hph.jpg__615x375_q85_crop_subsampling-2_upscale.jpg


Is echt een aanrader voor iedere producer. Super goed!

Ik zat eens jaren lang vast en maakte niets meer. Een maat van mij had het en echt letterijk na een paar bladzijden gelezen te hebben begon ik weer en rolde de ene track na de andere bij mij er uit. Het bewijs is te vinden in de tracks sectie van afgelopen paar maanden.
 
Als ik last heb van een writers block pak ik dit boek erbij.
Goede tip! Wat bij mij ook echt altijd werkt is tutorials op YouTube gebruiken. Ik volg braaf de stapjes en halverwege geef ik er mijn eigen draai aan. Nieuwe ideeën, plug-ins, invalshoeken: even wat anders dan mijn vaste werkwijze. Zo beginnen de meeste tracks bij me.
 
Leuk topic! Ik heb er veel last van laatste tijd. Wat Klinkske doet, doe ik nu ook tijdelijk. Dr who theme namaken, toch best heel leuk, en hetzelfde klinken doet het niet, maar des te leuker :D
 
Je kent het vast. Je bent vrij en wilt lekker muziek maken, maar er komt niets uit je handen. Gek word je ervan! Maar wat kun je eraan doen? Beluister de podcast en krijg 10 waardevolle tips. Heb je zelf aanvullingen of ervaringen? Laat dan een reactie achter, want samen weten we meer
Zeker ken ik het en vandaag is zo'n dag, dus what to do?
Gewoon ff naar jouw podcast luisteren bijv.:)
Leuke uitzending weer in ieder geval en een klein tipje want deze had ik eigenlijk verwacht omdat we al eerder in een draadje van jou er het over hadden; de bpm.
Soms klinkt een basic track juist lekker en soms niet en waarom dat weet geen mens maar soms klinken de drums en dat basljntje net ff lekkerder als de bpm wat omhoog gaat of wordt de vibe opeens heel anders als je de bpm 20 of meer verlaagt en wordt het van een dancetrack opeens meer een easy listening of wat meer een ambiënt track bijv.

Volgens mij het gezegde waar je niet op kwam: 'beter goed gejat dan slecht verzonnen?'

Daar moest ik ook meteen aan denken.:)
 
Maar soms klinken de drums en dat basljntje net ff lekkerder als de bpm wat omhoog gaat of wordt de vibe opeens heel anders.
Net als met groove. Ik had laatst een beat die heel strak klonk. Toen heb ik er groove quantize op los gelaten en ging het nummer opeens een totaal andere kant op. Het lijken details maar dat zijn het niet.
 
Ik voeg zelf nog 2 punten toe: geduld en goed luisteren.

Inmiddels klooi ik bijna een maand met een track die het nét niet heeft. 90% is goed, maar er mist iets. Net luisterde ik even naar een DJ-set met een lekker drivende baslijn. Die probeerde ik na te maken en dat bleek het missende puzzelstukje. Door mijn baslijn wat te veranderen klinkt mijn track opeens veel sneller en dat had hij nodig.

Dit nummer liet ik een week liggen en dat werkt voor mij vaak goed. Even afstand nemen en dan zie ik het opeens wel. Blij mee! 👍
 
Als ik dat heb, bedenk ik vaak beperkingen voor mezelf. Bijv: "je mag maar 3 geluiden gebruiken" of: "het moet in (programma X)". Dat werkt bij mij vaak wel inspiratie in de hand. Als dat er eenmaal is, bouw ik het wel weer uit.

Nou nog een manier vinden om al die dingen ook eens af te maken, want daar zit bij mij de echte uitdaging.. Ik heb meer dan 1000 onafgemaakte nummers en een foldertje met 13 die ik als "af" beschouw.
 
Nou nog een manier vinden om al die dingen ook eens af te maken, want daar zit bij mij de echte uitdaging.. Ik heb meer dan 1000 onafgemaakte nummers en een foldertje met 13 die ik als "af" beschouw.
Herkenbaar. Wat ik tegenwoordig doe ik gewoon goed luisteren naar anderen. Als ik een toffe track hoor op YouTube sla ik hem op als MP3 in een inspiratielijst. Als ik vastloopt blader ik daar doorheen. En kijk ik hoe zij een arrangement opbouwen en overgangen maken.

Dat helpt me altijd op weg en vaak maken zij het veel simpeler dan ik. Minder geluiden, minder ideeën en meer rendement. Dat moet ik echt leren en door goed te luisteren lukt het me steeds beter.

Tracks afmaken is trouwens ook gewoon hard werken. Maar als het lukt geeft het echt een lekker gevoel. En als je dan een DJ jouw muziek ziet draaien is dat helemaal top.
 
Van gebrek aan bezieling heb ik nooit last gehad. Wel van luiheid of met de verkeerde dingen bezig zijn. Wat me dan helpt, is doen alsof het betaald werk is. Beperking van de te gebruiken instrumenten wil ook wel eens helpen.
 
Wat me dan helpt, is doen alsof het betaald werk is. Beperking van de te gebruiken instrumenten wil ook wel eens helpen.
Ook een goede ja. Ik merk dat ik altijd veel productiever ben als ik weinig tijd heb. Dan hak ik sneller knopen door en telt elk halfuurtje. Tijdens een week vakantie komt er zelden iets uit mijn handen, ondanks alle grote plannen.
 
Deze nieuwe video van Jonas Steur (Estuera) vind ik ook wel een mooie tip hoe te werken met de Captain Plug-Ins

 
Als ik last heb van een writers block pak ik dit boek erbij:



Bekijk bijlage 3807853

Is echt een aanrader voor iedere producer. Super goed!

Ik zat eens jaren lang vast en maakte niets meer. Een maat van mij had het en echt letterijk na een paar bladzijden gelezen te hebben begon ik weer en rolde de ene track na de andere bij mij er uit. Het bewijs is te vinden in de tracks sectie van afgelopen paar maanden.
Is het ook een aanrader als je dawless muziek maakt?
 
Is het ook een aanrader als je dawless muziek maakt?
Je kan het online lezen. Als het je aanspreekt zou ik het boek gewoon kopen:

 
Maak YT filmpjes met je muziek en verkoopt het.
Er is een YT verkocht voor 622000 euro 'Charlie bit my finger'en duurde 56 seconden.
Dat motiveert pas!:okdan:
 
Als ik last heb van een writers block pak ik dit boek erbij:



Bekijk bijlage 3807853

Is echt een aanrader voor iedere producer. Super goed!

Ik zat eens jaren lang vast en maakte niets meer. Een maat van mij had het en echt letterijk na een paar bladzijden gelezen te hebben begon ik weer en rolde de ene track na de andere bij mij er uit. Het bewijs is te vinden in de tracks sectie van afgelopen paar maanden.
Cool.
Die kende ik zelf nog niet.
Vanavond 'nog' wat te doen ;P
 
Back
Top