Tot op de dag van vandaag plug ik mijn synt's rechtstreeks in het mengpaneel.
Nu lees ik her en der dat daar eigenlijk een DI box tussen moet zitten?
Is dat zo, en wat is de toegevoegde waarde van die DI box, ik heb nooit klachten gehad of ervaren zonder dat ding.
Een gitaar kan niet zonder maar toetsen toch wel, of mis ik iets? Hoor het graag
met mijn beperkte kennis, een DI box is niet noodzakelik voor synths. een DI BOX, ik ken de precieze werking niet, ik ken het louter voor gebruik voor gitaren, etc.
"DI staat voor ‘direct injection’ en letterlijk vertaald is dat dus directe injectie. Dat verraadt al dat je je signaal rechtstreeks ergens in spuit en je hiermee geen signaalverlies hebt. Vaak wordt dit gebruikt om instrumenten als elektrische piano’s, synths, (contra)bassen en elektrisch-akoestische gitaren op het mengpaneel in te prikken. In het doosje worden de signalen die een hoge impedantie (weerstand) hebben en vaak asymmetrisch (6.3 mm TS jack) zijn, omgezet in een laag-Ohmig, symmetrisch (XLR-)signaal zodat je mixer ze makkelijker aankan en het geluid niet vervormt. Bijkomende voordelen zijn dat je geen microfoon hoeft te gebruiken en overspraak (verschillende geluidsbronnen die een microfoon bereiken) en feedback daardoor niet aan de orde zijn."
mmmmh, ik dacht dat de werking altijd anders was, goed.
maar wanneer je niks merkt, lijkt het me simpel: niet nodig. er wordt veel aangeraden, maar wanneer iets werkt, werkt het... wellicht té simpel, maar de overdaad aan adviezen...