DI Box nodig voor toetsen?

dorrus

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
177
Tot op de dag van vandaag plug ik mijn synt's rechtstreeks in het mengpaneel.
Nu lees ik her en der dat daar eigenlijk een DI box tussen moet zitten?
Is dat zo, en wat is de toegevoegde waarde van die DI box, ik heb nooit klachten gehad of ervaren zonder dat ding.
Een gitaar kan niet zonder maar toetsen toch wel, of mis ik iets? Hoor het graag
 
Tot op de dag van vandaag plug ik mijn synt's rechtstreeks in het mengpaneel.
Nu lees ik her en der dat daar eigenlijk een DI box tussen moet zitten?
Is dat zo, en wat is de toegevoegde waarde van die DI box, ik heb nooit klachten gehad of ervaren zonder dat ding.
Een gitaar kan niet zonder maar toetsen toch wel, of mis ik iets? Hoor het graag

met mijn beperkte kennis, een DI box is niet noodzakelik voor synths. een DI BOX, ik ken de precieze werking niet, ik ken het louter voor gebruik voor gitaren, etc.

"DI staat voor ‘direct injection’ en letterlijk vertaald is dat dus directe injectie. Dat verraadt al dat je je signaal rechtstreeks ergens in spuit en je hiermee geen signaalverlies hebt. Vaak wordt dit gebruikt om instrumenten als elektrische piano’s, synths, (contra)bassen en elektrisch-akoestische gitaren op het mengpaneel in te prikken. In het doosje worden de signalen die een hoge impedantie (weerstand) hebben en vaak asymmetrisch (6.3 mm TS jack) zijn, omgezet in een laag-Ohmig, symmetrisch (XLR-)signaal zodat je mixer ze makkelijker aankan en het geluid niet vervormt. Bijkomende voordelen zijn dat je geen microfoon hoeft te gebruiken en overspraak (verschillende geluidsbronnen die een microfoon bereiken) en feedback daardoor niet aan de orde zijn."

mmmmh, ik dacht dat de werking altijd anders was, goed.

maar wanneer je niks merkt, lijkt het me simpel: niet nodig. er wordt veel aangeraden, maar wanneer iets werkt, werkt het... wellicht té simpel, maar de overdaad aan adviezen...
 
Je hebt een DI nodig als je lange kabels gebruikt.
weet niet zeker maar bij 3 meter of meer zeker een DI gebruiken om het signaal te balanceren.
of als je een mic pre amp hebt waarmee je het signaal wilt boosten.
Of als je een gitaar op de mic pre wilt aansluiten.

Ik prefereer passieve di's
 
Een DI kan handig zijn om aardlussen tegen te gaan voor apparaten zonder gebalanceerde aansluitingen. Dus als je gebrom of piepjes van je computer door je synths heen hoort. En je synths hebben geen gebalanceerde aansluitingen, zoals bijvoorbeeld de meeste DSI/Sequential spullen, kan het een uitkomst zijn.
Als je live gaat spelen scoor je ook punten bij de geluidsman als je een DI bij je hebt. Daar is met alle licht installaties en het espresso apparaat achter de bar veel meer storing voor jouw kabels om op te vangen. Een DI zorgt er dan voor dat je kabel niet meer als een grote radioantenne kan werken.
In de studio gebruik ik gewoon gebalanceerde kabels, en een simpele 2 kanaals behringer hum destroyer voor mn OB-6 die geen gebalanceerde outputs heeft. Dit is een simele DI met alleen 2 in en outputs en kost een paar tientjes.
 
Als je mixer gebalanceerde line inputs heeft, kun je ook een line level shifter gebruiken voor je synths. Het enige dat je dan doet, is het signaal gebalanceerd maken.
 
Als line level shifter gebruik ik meestal gewoon de gain knop op de mixer zelf. Op veel moderne mixers heeft die voldoende bereik om zelfs mic inputs op line niveau te kunnen gebruiken. Maar gebruik line inputs als je ze hebt.
Als je synths al gebalanceerde outputs hebben, zoals de meeste moderne synths, heb je in de studio echt niks extra nodig om ze aan te sluiten.
 
Back
Top