Tracks maken of experimenteren?

Eigenlijk alleen klank ontwerp voor mijn eigen plezier. Nummers maak ik nooit meer, ben al jaren muziek moe. :Z
 
ik ben erg gericht op tracks, maar realiseer mij ook dat niemand er echt interesse in heeft en tenzij je er veel volgers mee hebt of wat mee verdient, what is the point? van de andere kant als ik begin met experimenteren, dan krijg ik al gauw een idee om er iets mee te doen en een track te beginnen. Al met al, ben ik in ieder geval blij dat ik geen druk heb om met een track/album te komen. Het totaal vrije pakket ben ik tevreden mee en als ik toch een track weet te maken geeft dat toch ook wel weer voldoening.
 
Tracks maken voor mij, en ook dat is een kunst je track af maken. Merk ook wel de laatste tijd als je een track maakt dat er soms elementen erin komen waardoor je track niet af kan komen en die elementen waardoor je niet mee verder kan gewoon deleten. Dat Frist op voor nieuwe ideeën en wat ook zeer helpt is al een goede groove neerzetten anders wordt je gehoor ook vermoeid om constant het zelfde te luisteren en de zin ook.
 
Ik richt me ook vooral op het maken van nummers, maar soms is het ook alleen maar een kader - om mijn geëxperimenteer een beetje binnen de perken en doelgericht te houden. Een hele tijd geleden ben ik namelijk overgestapt op eurorack en dan is de neiging om te zitten pielen, proberen, combineren heel groot. Maar ik ben niet geïnteresseerd in nog een serie 'space farts' en dan helpt het als je toch een track voor ogen houdt. Ik experimenteer dus behoorlijk veel, met de handleidingen van mijn modules erbij - voor mij is dat een goede manier om ze beter te leren kennen, beter dan alleen de handleidingen lezen - maar wel met een redelijk concreet doel voor ogen. Antwoord: een combinatie van beide dus.
 
Het lijkt wel of wat dat betreft de fut er een beetje uit is terwijl het bezig zijn met klooien met sounds, pielen met synths er wel is.

Als je het met iemand samen zou doen, dan gaat het maken waarschijnlijk ook wat makkelijker. Of als je een deadline voor een album zou hebben en daaruit wat positieve feedback zou krijgen qua verkoop en wat optredens zou doen.
Met wat meer fans loopt soundcloud ook een stuk beter, wat misschien ook helpt om wat meer motivatie te krijgen om weer aan nieuwe tracks te beginnen. And so on....
Maar ja, das makkelijk praten. Helaas is het niet zo simpel en zit de markt redelijk dicht.
 
Als je het met iemand samen zou doen, dan gaat het maken waarschijnlijk ook wat makkelijker.

Het kan zeker stimulerend werken als je elkaar leuke ideëen toestuurt.
Ik heb dat wel 'ns geprobeerd met iemand maar dat is een beetje doodgebloed.
Wat dat betreft is het ook een beetje mazzel hebben.
 
Zeer herkenbaar Willem, wat mij soms helpt om uberhaupt een track af te willen maken is: Als ik het dan niet voor mezelf doe, misschien voor een ander?

Bijv. voor een dierbare en/of een familielid om aan te kunnen laten horen, of in memoria / eerbetoon als het sentimenteler mag, of simpelweg voor iemand die ook een stukje heeft ingespeeld of gezongen op je track en (ook) graag het eindresultaat wilt horen.
 
willem1958 : Samenwerking kan inderdaad leiden tot een hele boel extra creativiteit alsook het verleggen van je eigen niveau. Vaak sukkel ik met het beginnen van een nieuwe compositie of met de samenstelling van een structuur. Ik stuit dan nogal vlug op mijn beperkte muzikale kennis. Afgelopen maand heb ik voor de tweede maal een samenwerking aangegaan met muzikaal geschoold medeforumlid Hermax (Earth - III) en het resultaat is er dan ook naar.

Zo'n samenwerking kan dus inderdaad sleur of frustratie doorbreken en nieuwe creaties bevorderen.

Langs de andere kant zijn doodse muziekmoment ook nodig om zelf nieuwe klanken te ontwerpen (want ik ben niet gauw geneigd om mij tot presets te wenden tenzij ze echt super goed zijn en mijn noden lenigen).

:doei:

Danny
 
Wat mij soms helpt om uberhaupt een track af te willen maken is: Als ik het dan niet voor mezelf doe, misschien voor een ander?

Dat kan ook ja. Of je doet gewoon alsof het werk is je een deadline moet halen :D

Ik meen dat Underworld afgelopen jaar elke week een track afmaakte. En sinds jaren niet zo goed heeft geklonken, volgens critici. Soms (vaak) loont het om minder na te denken.
 
Ik meen dat Underworld afgelopen jaar elke week een track afmaakte.

Klopt. Heb laatst een interview gelezen dat ze daar ook mee bezig waren, net voor ze moesten optreden. Dat gaf bij hun wel een hoop druk, maar ook voldoening.
 
Trouwens nog een tip. Ik heb sinds kort de plugin Scaler (https://www.musicradar.com/reviews/p...outique-scaler) en die helpt enorm bij het afronden van nummers. Meestal begin ik een nummer met een loop op dezelfde toonhoogte. In een nummer wil je uiteraard variëren, en daar helpt Scaler bij. Je selecteert een akkoordschema of genre en 'jamt' dan met je muis of keyboard op basis van de voorgestelde akkoorden een progressie bij elkaar. Dan heb ik meestal al genoeg inspiratie voor een complete track.

Aanvankelijk stond ik sceptisch tegen plugins als Scaler, maar het werkt echt. En het leukste vind ik dat je op combinaties komt die je zelf niet direct verzint. Dat werkt voor mij echt verfrissend. En voorkomt dat mijn nummers teveel op elkaar lijken.
 
Trouwens nog een tip. Ik heb sinds kort de plugin Scaler (https://www.musicradar.com/reviews/p...outique-scaler) en die helpt enorm bij het afronden van nummers. Meestal begin ik een nummer met een loop op dezelfde toonhoogte. In een nummer wil je uiteraard variëren, en daar helpt Scaler bij. Je selecteert een akkoordschema of genre en 'jamt' dan met je muis of keyboard op basis van de voorgestelde akkoorden een progressie bij elkaar. Dan heb ik meestal al genoeg inspiratie voor een complete track.

Aanvankelijk stond ik sceptisch tegen plugins als Scaler, maar het werkt echt. En het leukste vind ik dat je op combinaties komt die je zelf niet direct verzint. Dat werkt voor mij echt verfrissend. En voorkomt dat mijn nummers teveel op elkaar lijken.


Pharell Williams schreef:
Chords are like coordinates... they take me some place...

Ja ik had die discussie gisteren met een maat van me.
Om eerlijk te zijn heb ik jaren lopen pielen en k*tten. Al hoe wel ik vanaf dag 1 tracks maakte.
Dat pielen lijkt me een fase waar je niet makkelijk om heen kunt.

Voor mij is de progressie en melodie de ruggegraat van een track.
Als je daar nooit tijd in steekt word het muziek maken gewoon moeilijk.

Ableton Push met scales is voor mij erg leerzaam.
En kom daar snel tot andere meer exotische progressies dan alleen op piano of gitaar.
Maar heb ook veel dingen waar er noten die niet in de scale zitten en wel werkt.
Dit alles is puur een persoonlijke mening maar voor mij zijn progressies dus vaak de start van een track.
Of je die op je instrument maakt of je gebruik muziekale hulpjes. Dat maakt mij verder niet uit.
Ik prefereer spelen over programeren. dat laatste doe ik wel op mijn werk en is soms saai genoeg. :D
Het lijkt ook als je iets kan spelen je er meer gevoel in kan leggen.

Anyhow iedereen heeft een andere motivatie en beleving van muziek, wil alleen maar zeggen als je geen tracks af kunt maken het kan helpen om akoorden en progressies te leren. Het werk zal beloont worden met spannende trips naar andere werelden.
 
Laatst gewijzigd:
Ja ik had die discussie gisteren met een maat van me.
Om eerlijk te zijn heb ik jaren lopen pielen en k*tten. Al hoe wel ik vanaf dag 1 tracks maakte.
Dat pielen lijkt me een fase waar je niet makkelijk om heen kunt.

Voor mij is de progressie en melodie de ruggegraat van een track.
Als je daar nooit tijd in steekt word het muziek maken gewoon moeilijk.

Ableton Push met scales is voor mij erg leerzaam.
En kom daar snel tot andere meer exotische progressies dan alleen op piano of gitaar.
Maar heb ook veel dingen waar er noten die niet in de scale zitten en wel werkt.
Dit alles is puur een persoonlijke mening maar voor mij zijn progressies dus vaak de start van een track.
Of je die op je instrument maakt of je gebruik muziekale hulpjes. Dat maakt mij verder niet uit.
Ik prefereer spelen over programeren. dat laatste doe ik wel op mijn werk en is soms saai genoeg. :D
Het lijkt ook als je iets kan spelen je er meer gevoel in kan leggen.

Anyhow iedereen heeft een andere motivatie en beleving van muziek, wil alleen maar zeggen als je geen tracks af kunt maken het kan helpen om akoorden en progressies te leren. Het werk zal beloont worden met spannende trips naar andere werelden.
Goede post en idd, puur persoonlijke mening ook hier, maar ik zou mij zorgen maken over de authenticiteit van m'n werk als ik zulke Tools zou gebruiken. Zou zelfs uitkijken ermee, dat het programma je niet het bos in stuurt: dat het akkoord progressies uitspuugt waar je je eigenlijk geen raad mee weet en er een disproportie / onbalans optreed <- waardoor je weer hetzelfde programma raadpleegt om dat weer op te laten lossen. Zet je jezelf niet langzamerhand buiten spel??

Authenticiteit, betekent voor mij dat je kan horen dat ik het ben.. met al m'n kwaliteiten en gebreken, in de muziek mag dat. Ook in de schilderkunst, als je een tool zou hebben die de verf op het doek smeert voor je.. dan mis je de zeer persoonlijke toets die het nu juist uniek maakt, inclusief de fouten of slordige strepen, etc. Daar zit hem, wmb, nu juist de uitdaging en het plezier in dat je niet moet willen omzeilen imho.

Mss zijn we allen te gefocust op perfectie op het verkeerde vlak: qua sound en mastering is dat OK, maar inhoudelijk (akkoorden, ritme, etc), vind ik dat we zoveel vrijheid hebben en die ook moeten gebruiken waardoor authenticiteit meer naar voren komt. Hoe minder van dat soort tools, hoe beter wmb.. het wordt een beetje als kijken naar een wedstrijd van Feyenoord, waar geen enkele Rotterdammer in speelt.. ja het shirt is rood-wit, maareh.. waar zit ik nu eigenlijk naar te kijken ?? Er is al zoveel Virtueel (Ontkoppeld), laat de muziek zo menselijk mogelijk zijn imho.
 
Laatst gewijzigd:
Zet je jezelf niet langzamerhand buiten spel??

Daar was ik dus ook bang voor, maar daar ben je zelf bij. Met scaler kun je akkoorden toewijzen aan toetsen van je keyboard. Vervolgens speel je daarmee een progressie in. Of je drukt een paar toetsen in en gebruikt het ter inspiratie. Dat laatste doe ik vooral, ik laat het nooit zoals het was.

Zonder Scaler 'leen' ik trouwens ook, bewust of onbewust. Ik hoor wat op de radio of luister wat op YouTube dat me aanspreekt. En dat komt dan wel eens terug in een nummer. In het Westen is er sowieso wel een soort van consensus van wat we prettig vinden klinken. Dan is het uitdagend om opeens met gekke jazz-akkoorden te spelen in Scaler. Of een afwijkende toonladder. Het zet je op een ander spoor.
 
Tracks maken. Het vetste vind ik de nieuwe dingen die je leert tijdens de productie.
 
Vind dit een erg interessant topic.
En ik herken het ook ten zeerste.
Soms heb ik periodes dat ik erg passief ben en soms juist periodes dat ik echt erg veel tracks maak.
Laatstgenoemde situatie vind ik regelmatig teveel van het goede worden, ontstaat er een soort van 'overkill' aan tracks en daardoor lijkt het haast 'productiewerk' oid te worden.
Wil daar toch meer evenwicht in zien te gaan vinden.
Kwaliteit gaat ook boven kwantiteit.
Vaak is het nog teveel alles of niets.
Kan daar soms vrij zwart-wit in zijn en dat vind ik erg jammer.
 
Zoals anderen al Scaler noemden vind ik het ook een goede tool omdat ie je op ideëen kan brengen als inspiratie voor een compositie wat je daarna op je eigen wijze invult dus handig zoiets op sommige momenten.
Ik heb 'm een half jaar en ik heb zoals ik al aangaf het laatste jaar nauwelijks nog iets afgemaakt dus wat dat betreft heb ik Scaler nog niet misbruikt. :D
Wellicht zijn er ook mensen die Scaler gebruiken en dan verder niet veel toevoegen, ook ok maar dan doe je jezelf tekort vind ik.
Maar dat hoor je gauw genoeg in de compositie, als het erg voorspelbaar is dan weet je het wel maar als er genoeg variatie inzit, onverwachte momenten enz dan weet je dat er iemand bezig is die z'n muzikale gevoel de ruimte geeft.
Zelfs als je niet een begenadigd keyboardspeler bent dan kan nog steeds door de onvoorspelbaarheid van je track het talent komen bovendrijven.
Waar ik gewoon al een tijdje tegenop zie is de moeite die het kost om een goede track te maken, ik zie er dan wat tegenop terwijl als ik eenmaal in de flow zit dan ben ik lekker bezig.
Maar ik zit van te voren teveel te denken van voor wie doe ik het nu eigenlijk en dat is de verkeerde gedachte want juist het in de flow zijn is precies datgene wat het leuk maakt.
Het is wat dat betreft hetzelfde als vroeger het meubelmaken, ik zag er van tevoren tegenop terwijl als ik eenmaal aan het schetsen was en een leuk kastje of tafeltje maakte dan had ik heel veel plezier tijdens het proces en kreeg ook best wel complimenten van anderen als het af was.
Ik zocht dan ook altijd de uitdaging en als het kastje 3/4 af was dan was de uitdaging weg, het nieuwe eraf en afmaken vond ik dan moeilijk en zo is het ook met tracks.
Zodra ik voor mezelf bewezen heb dat ik het kan lijkt het wel of ik alleen bevrediging kan hebben in weer een nieuwe uitdaging.
Wat dat betreft wil ik me niet vergelijken met Leonardo (want ik ben veel slimmer natuurlijk) :D maar die had ook dat als ie het kon en begreep dat ie weer op zoek was naar een nieuwe uitdaging.
Ik ben beslist niet zo een type die als ik eenmaal een bepaalde manier heeft gevonden dat ik dan dat tot in den treure uitbuit, helaas want anders was het een stuk makkelijker.
Wat dat betreft lijkt het wel een beetje alsof ik mezelf een beetje dwarszit zo nu en dan of misschien ben ik gewoon wel een beetje lui?
 
Daar was ik dus ook bang voor, maar daar ben je zelf bij. Met scaler kun je akkoorden toewijzen aan toetsen van je keyboard. Vervolgens speel je daarmee een progressie in. Of je drukt een paar toetsen in en gebruikt het ter inspiratie. Dat laatste doe ik vooral, ik laat het nooit zoals het was.

Zonder Scaler 'leen' ik trouwens ook, bewust of onbewust. Ik hoor wat op de radio of luister wat op YouTube dat me aanspreekt. En dat komt dan wel eens terug in een nummer. In het Westen is er sowieso wel een soort van consensus van wat we prettig vinden klinken. Dan is het uitdagend om opeens met gekke jazz-akkoorden te spelen in Scaler. Of een afwijkende toonladder. Het zet je op een ander spoor.
Dat is ook weer zo, je bent er altijd zelf bij en inspiratie mag overal vandaan komen, fair enough :)


Maar ik zit van te voren teveel te denken van voor wie doe ik het nu eigenlijk en dat is de verkeerde gedachte want juist het in de flow zijn is precies datgene wat het leuk maakt.
Het is wat dat betreft hetzelfde als vroeger het meubelmaken, ik zag er van tevoren tegenop terwijl als ik eenmaal aan het schetsen was en een leuk kastje of tafeltje maakte dan had ik heel veel plezier tijdens het proces en kreeg ook best wel complimenten van anderen als het af was.
Ik zocht dan ook altijd de uitdaging en als het kastje 3/4 af was dan was de uitdaging weg, het nieuwe eraf en afmaken vond ik dan moeilijk en zo is het ook met tracks.
Zodra ik voor mezelf bewezen heb dat ik het kan lijkt het wel of ik alleen bevrediging kan hebben in weer een nieuwe uitdaging.
wederom, zeer herkenbaar, je kan dr een boek over schrijven, al komt die denk ik nooit af.. :o: misschien als ik aan het einde van het boek begin en terugwerk, dan heeft het in ieder geval een einde!
 
Laatst gewijzigd:
Zodra ik voor mezelf bewezen heb dat ik het kan lijkt het wel of ik alleen bevrediging kan hebben in weer een nieuwe uitdaging.

Herkenbaar. Bij mij kan het gebeuren dat een idee daarom blijft steken in theorie, en komt het niet in de praktijk. Voorbeeld met elektronica, als een ideetje werkt in de simulator, dan komt het er vaak niet eens van om het te proberen met echte componenten op een breadboard. Want als het allemaal OK lijkt op het beeldscherm en ik denk dat het in de praktijk ook zo zal werken, dan ben ik al snel bezig met iets dat nog "beter" werkt en blijft het allemaal maar virtueel. Remedie: wat vaker de computer aan de kant zetten en gewoon op een breadboard iets proberen. Ook omdat een simulator niet altijd de werkelijkheid weergeeft, dat komt er nog bij. Voor muziek wil ik helemaal geen computer gebruiken.
 
Back
Top