Twisted Electrons: MEGAfm

Twisted-Electrons-Mega-FM.jpg


Nieuw van Twisted Electrons, de MEGAfm:

"We are proud to present MEGAfm, a result of several years of development.

MEGAfm uses and abuses the vintage YM2612 FM chip originally found in the Megadrive/Genesis games console. [h=3]Please note this is a pre-order. MEGAfm ships early March
Watch this page as more information becomes available.[/h] [h=2]BEAUTIFUL DIRT[/h]
Unlike most FM synthesizers that are very clean and digital, the YM2612 has very characterful tone allowing a broad sound palette ranging from beautiful plucked strings to growly distorted bass lines. [h=2]TACTILE OPERATORS[/h]
Hardware FM synthesizers are infamous for their reduced controls and complexity to program, with tiny LCD screens and only a couple of buttons to operate a load of menus…
With its 32 operators faders, 14 knobs and 15 buttons MEGAfm offers unprecedented hands-on FM control!

Every knob and fader can easily be modulated by the easy to use LFOs. [h=2]MAKE IT A DOUBLE![/h] The YM2612 chip offers 6 voices of crispy FM, 4 operators per voice and 8 algorithms.
MegaFM features 2 chips for a total of 12voices spread across two outputs (or summed to one) [h=1]FEATURES[/h]
  • 12 Voice Polyphony
  • Dual YM2612 FM chips (included)
  • 8 Algorithms
  • 4 Voicing modes (Poly12, stereo/wide6, special CH3 mode, 12 voice unison with detune/fat knob
  • Stereo or Mono output (1 chip per channel or both chips summed)
  • 32 Sliders for total control of all 4 operators
  • 14 knobs
  • 15 buttons
  • 23 LEDS, LED numeric display.
  • 3 lfos to modulate any parameter
  • 7-mode arpeggiator with transposable Sh-style step sequencer
  • Vibrato with depth and rate
  • MIDI clock on all LFOs, ARP and Vibrato
  • Dual 6.35mm TS output and 6.35mm Stereo Headphones output
  • DIN5 MIDI input with MIDI channel learn and thru/out"
Prijs: 474 euro, excl. BTW. Meer hier, met geluidjes... :W
 
Ja echt ruk was dat. Denk dat mijn megaFM wat ziekjes is.
Dus maar weer een dag uitbesteden aan deze update :)
 
Weten jullie nog gratis patches te vinden online? Ik zie alleen een betaalde versie van 22,-
 
ik ben nu heel erg benieuwd naar de therapSID: TherapSID | Twisted-Electrons
De MegaFM is zo nice, dat ik automatisch deze ook wil proberen, based op de commodore chip. Maar niet te krijgen dus, en ook last van de chip tekort.
Een jaar later eindelijk besteld! :okdan: de TherapSID MKIII, alleen nu is het afwachten. Jammer dat de SID niet gewoon te koop bij Thomann, de MegaFM MKII verkopen ze bijvoorbeeld wel, wellicht omdat de SID incompleet is en je zelf de SID chips moet installeren? The TherapSID was een tijd niet bestelbaar, dus ik had mijn email adres op de wachtlijst gezet, kreeg een melding dat de TherapSID weer bestelbaar was, meteen besteld maar inmiddels een week verder, volgens mij is het gewoon een pre-order. Ik ging ervanuit dat Alex ( Twisted Electrons ) ze dan daadwerkelijk op voorraad zou hebben. Blijkbaar gaat dit weken nog duren :stupidnoem het dan pre-order? :frons:

Wel alvast 2 SID 6581 chips gekocht voor 55 euro per stuk, die dingen worden steeds duurder zie ik, maar gelukkig zijn er al nieuwe clone's die goed werken. ik hoop dat mijn orginele Amiga SID's lang meegaan. Bij elkaar toch prijzige synth geworden.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
wat is het verschil tussen de MK 2 en 3?
Ik "denk" dat ik er 2 verschillende chips in heb zitten. In heb er in theorie nog ergens 2 maar geen idee waar, ben ze al jaren niet meer tegengekomen tijdens t opruimen
 
ik hoop dat mijn orginele Amiga SID's lang meegaan. Bij elkaar toch prijzige synth geworden.
De Amiga had geen SID maar Paula. De SID is van voorganger Commodore 64. Ik zou die TherapSID ook wel eens willen proberen eigenlijk.
 
Laatst gewijzigd:
MK3 bestaat niet.
MK1 VS MK2 is verschillende chips. En de MK2 heeft sockets zodat je er andere chips in kan doen dacht.
 
Schermafbeelding 2023-10-06 om 19.51.33.png


ben je zeker :)

weet ik in één keer wat t verschil is.

What's new:
-Output jacks have been upgraded from 1/8" to 1/4"
-MIDI jacks have been upgraded from 1/8" to DIN5
-Power switch added​

 
Deze boy maakt wel indrukwekkende patches

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb net de kick sequencer op mn drumlogue aan de megaFM gekoppeld en ik moet zeggen de megaFM is ook een dikke kick generator, heerlijk
 
Voor de liefhebber die wellicht een MegaFM wilt kopen, hierbij wat gerommel met de fm door mn Analog Heat.
Nu is dit best nog een brave patch en ook zonder de AH kan hij enorm blazen. Maar ik heb de focus nu wat meer op het moduleren van het AH filter gelegd want dat gebruik ik te weinig.
Er zit de max distortion op (high gain AH) Dit kan bijna nooit omdat het te extreem is maar bij de FM gaat het prima.
 

Attachments

  • M.FM:AnaHeat.mp3
    19 MB
Dit is dé firmware.

Updaten was weer super triviaal en eenvoudig hier. Snap het probleem niet 🤷‍♂️

Alleen blijkt er wel een hardware defect in mijn unit te zijn ontstaan: de algoritme LEDs, behalve #5 en #6, staan permanent aan. Denk dat er een shift-register moeilijk doet ofzo.
Hoop dat support snel zal reageren :#
 
Ok, nou ik heb soms het idee dat er geen moer gebeurd als ik aan de schuifjes schuif.. is dat normaal? Moet handleiding nog rusten en begrijpend lezen :D
 
Dat is helemaal normaal. Heb ik ook. Je moet zoeken naar de juiste schuifjes :)
 
Back
Top