Twisted Electrons: MEGAfm

Twisted-Electrons-Mega-FM.jpg


Nieuw van Twisted Electrons, de MEGAfm:

"We are proud to present MEGAfm, a result of several years of development.

MEGAfm uses and abuses the vintage YM2612 FM chip originally found in the Megadrive/Genesis games console. [h=3]Please note this is a pre-order. MEGAfm ships early March
Watch this page as more information becomes available.[/h] [h=2]BEAUTIFUL DIRT[/h]
Unlike most FM synthesizers that are very clean and digital, the YM2612 has very characterful tone allowing a broad sound palette ranging from beautiful plucked strings to growly distorted bass lines. [h=2]TACTILE OPERATORS[/h]
Hardware FM synthesizers are infamous for their reduced controls and complexity to program, with tiny LCD screens and only a couple of buttons to operate a load of menus…
With its 32 operators faders, 14 knobs and 15 buttons MEGAfm offers unprecedented hands-on FM control!

Every knob and fader can easily be modulated by the easy to use LFOs. [h=2]MAKE IT A DOUBLE![/h] The YM2612 chip offers 6 voices of crispy FM, 4 operators per voice and 8 algorithms.
MegaFM features 2 chips for a total of 12voices spread across two outputs (or summed to one) [h=1]FEATURES[/h]
  • 12 Voice Polyphony
  • Dual YM2612 FM chips (included)
  • 8 Algorithms
  • 4 Voicing modes (Poly12, stereo/wide6, special CH3 mode, 12 voice unison with detune/fat knob
  • Stereo or Mono output (1 chip per channel or both chips summed)
  • 32 Sliders for total control of all 4 operators
  • 14 knobs
  • 15 buttons
  • 23 LEDS, LED numeric display.
  • 3 lfos to modulate any parameter
  • 7-mode arpeggiator with transposable Sh-style step sequencer
  • Vibrato with depth and rate
  • MIDI clock on all LFOs, ARP and Vibrato
  • Dual 6.35mm TS output and 6.35mm Stereo Headphones output
  • DIN5 MIDI input with MIDI channel learn and thru/out"
Prijs: 474 euro, excl. BTW. Meer hier, met geluidjes... :W
 
Ah ok dat is toch wel inline met mijn verwachingen.
ik had er bijna een van MP gekocht maar idd het te noisy karakter en kleine schuifjes heb ik er van af gezien.
Ik heb al een DX11 met een controller en de overlap lijkt me tocht niet zo heel groot. op de noise na.
 
die overlap is er echt bijna niet. zelfs de akemies castle die ik ook heb gehad was minder geflipt. tegelijkertijd nodigt hij je wel uit om dingen met fm te doen die je nooit eerder kon doen door de realtime control die je hebt. die schuifjes storen mij niet qua grootte, en ik heb flinke kolenschoppen. hij is ook niet te noisy, dat valt best mee, maar wel wordt het snel chaos qua patch, misschien ook wel 0omdfat je juist zoveel kan doen. ik ken dit soort bakken goed: ze staan 1 of 2 jaar in de studio en dan ineens valt het kwartje, weet je hoe je m inpast in je tracks, en maak je er een plaat mee. zo heb ik er meer gehad, en ik hou daar wel van. maar voor de instant gratification, nee, dan zou ik wat anders kiezen.
 
ja het lijkt me een tof ding maar ik moet eerst goed met de DX11 worden. Met de Electra One controller net zo handson als de MegaFM.
ik heb wel wat sounds gemaakt op de DX11 maar moet er nog veel tijd in stoppen om hem onder de knie te krijgen.
De megaFM klinkt iig ook waanzinnig. wellicht ooit. maar bv de tx802 trekt me ook. man man wat een sounds kun je daarmee maken.
 
Recent heb ik me verdiept in dit ding, omdat de interface me erg aansprak, en ik ook niet vies ben van wat lofi sounds. Maar echt alle demo's die ik beluisterd heb waren ruis-kraak met een hele scherpe lofi digitale rand. Heel tof voor specifieke toepassingen, maar hij lijkt me niet breed inzetbaar. DX-achtige sounds heb ik er niet echt uit gehoord.
 
Ik heb hem al een tijdje, maar echt alles is er uit te halen. Fm bells, pianos, dikke pads en waar iedereen hem voor koopt de vette low fi sounds. De grafische interface maakt het (voor mij) heel makkelijk om het programmeren.
 
ja ik geloof dat je gewoon met de operator levels moet opletten. Als je die te hoog zet komt er een dikke bak noise uit.
Ik wil hem wel hebben maar moet echt eerst tijd en liefde in de DX11 stoppen. Als dat niet gaat dan gaat het met de MegaFM ook niet.
Ik bedoel goede FM sounds maken
 
Ik heb hem al een tijdje, maar echt alles is er uit te halen. Fm bells, pianos, dikke pads en waar iedereen hem voor koopt de vette low fi sounds. De grafische interface maakt het (voor mij) heel makkelijk om het programmeren.
dat geloof ik meteen, en daarom blijft ie hier ook nog wel even. als de synthesevorm het aankan, waarom niet? het zal idd iets zijn met levels, beetje zoals de arturia's. mijn favoriete synths zijn degenen die hun geheimen langzaam prijsgeven, en daar is dit er heel zeker 1 van. maar flipsounds mogen van mij wel.. voor normale sounds heb ik al genoeg ander spul.
 
Kan die ook wat “cleaner” klinken? Ik zet de release snel open tijdens het spelen en ben bang dat die aliasing mij gaat storen. Voor plucked sounds en blips zal het wel meevallen, neem ik aan.
Ik twijfel al lang omm hem in huis te halen, en hij is terug in stock
Nou niet echt, zolang je wat langere release gebruikt hoor je altijd die aliasing staart, weliswaar meestal zacht, ik vind vaak het klinken alsof er wat kapot is. Ik vind het iig wel storend.
Wel jammer want de klank is verder erg goed. Echt erg goed, veel edge. Echt een hardware sound.
 
Ik heb deze vrij impulsief opeens bestel een paar weken geleden, soms heb je dat, dat een synth alle sounds heeft waar je al lang naar zoekt..
Ben echt onder de indruk, geen fucking menu's gewoon schuiven, super intuïtief, wat ik soms wel mis bij de hydrasynth en de deepmind12.

Nou niet echt, zolang je wat langere release gebruikt hoor je altijd die aliasing staart, weliswaar meestal zacht, ik vind vaak het klinken alsof er wat kapot is. Ik vind het iig wel storend.
Wel jammer want de klank is verder erg goed. Echt erg goed, veel edge. Echt een hardware sound.

Ik vind juist die glitch sounds, distortion, bijkomende artefacts bruut. Dan door een Strymon heen gooien, :okdan:
Wel had ik graag een scherm gezien met duidelijker visuele parameter, langere sliders, ze voelen wel cheap aan.
Echter is er volgens mij niet echt een alternatief op dit moment.

Ik ben er iig echt heel blij mee, maar je moet wel de 8bit achtige sounds willen.
 
Man echt vet de MegaFM ik heb hem al een tijdje maar had issues met de nieuwe firmware.
De enige manier om het op te lossen is alle presets te overschrijven met een init patch.
De firmware is nog niet helemaal ok. Soms stopt het display en zie je de waardes van de knoppen niet meer.

Ik ben erg verknocht aan de DX7, DX11 en de MegaFm maar het zijn allemaal ander bakkies.

Wie heeft hier zijn MegaFM nog?
 
Back
Top