Betaalverzoeken van Marktplaats.nl

Ik vind 't prima: lekker makkelijk :okdan:
 
Het zal wel aan mij liggen.. maar wtf is er mis met gewoon oud hollandsch 'boter bij de vis'? Ben ik bezig met iemand bezig op MP.. deal gesloten. geen extreem hoog bedrag. Persoon zou het ophalen en kon tevens testen.. maar wil gebruik maken van deze dienst.. (???)
 
Als je een beetje nadenkt is het echt wel te vermijden denk. Geen jp8 voor 2000€kopen etc of earpods voor 50€.

Ben ik zeker niet met je eens, ben drie keer in het verleden opgelicht en let enorm op. Alle drie waren gewoon normale prijzen, normale reacties, foto's die niet elders op internet te vinden zijn, bankrekening nummers die niet in databases staan, 10 jaar oude accounts, die meerdere niet gerateerde items aanbieden (Servies e.d.) etc etc. Zelfs een keer een foto met naam + datum binnen gekregen, was duidelijk dat de eigenaar het wel had, maar toch na betaling geen reactie meer. Kan iedereen overkomen.

Natuurlijk heb je 'slechte' oplichters die een hele duidelijke val neerzetten met goedkope producten op nieuwe accounts, maar er zijn ook genoeg slimme oplichters die best snappen dat je het niet aantrekkelijk moet maken en ook best weten wat ze aanbieden.
 
Ik gebruik het vrijwel altijd en ben als aanbieder / koper nooit in een heimelijke situatie terecht gekomen. Wel met betaalverzoeken die via banken worden gestuurd, maar niet via MP betaalverzoeken. Ik denk dat dit juist de kans een heel stuk kleiner maakt, echter is het geen 100% waterdicht systeem, daarvoor moet je het ophalen (en hopen op geen verborgen gebreken) Daarnaast biedt het vertrouwen voor de koper zeker als je al een boel "5 * score" ervaringen hebt staan en de afstand is nét even te ver.
 
Ik gebruik het vrijwel altijd en ben als aanbieder / koper nooit in een heimelijke situatie terecht gekomen. Wel met betaalverzoeken die via banken worden gestuurd, maar niet via MP betaalverzoeken. Ik denk dat dit juist de kans een heel stuk kleiner maakt, echter is het geen 100% waterdicht systeem, daarvoor moet je het ophalen (en hopen op geen verborgen gebreken) Daarnaast biedt het vertrouwen voor de koper zeker als je al een boel "5 * score" ervaringen hebt staan en de afstand is nét even te ver.

De persoon die het ophaalt geeft MP pas opdracht tot overschrijven als hij dat wil. Ik heb geen bewijs van verzending.. niks.. of kan mp de berichtgeschiedenis inzien? Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden maar als iemand iets zelf komt ophalen/inspecteren, wat zou het nut/voordeel nog zijn van een reserve? Alleen voor mij misschien dat ik geen vals geld krijg..
 
Het zal wel aan mij liggen.. maar wtf is er mis met gewoon oud hollandsch 'boter bij de vis'? Ben ik bezig met iemand bezig op MP.. deal gesloten. geen extreem hoog bedrag. Persoon zou het ophalen en kon tevens testen.. maar wil gebruik maken van deze dienst.. (???)

Net wat je zegt; bij ophalen gewoon meteen betalen en anders gaat ie je misschien oplichten.
Ik gebruik ook nooit het MP systeem bij verzenden maar altijd per bank.
En als iemand het dan niet wil; jammer, dan gaat de deal niet door.
 
Ik gebruik het vrijwel altijd en ben als aanbieder / koper nooit in een heimelijke situatie terecht gekomen. Wel met betaalverzoeken die via banken worden gestuurd, maar niet via MP betaalverzoeken. Ik denk dat dit juist de kans een heel stuk kleiner maakt, echter is het geen 100% waterdicht systeem, daarvoor moet je het ophalen (en hopen op geen verborgen gebreken) Daarnaast biedt het vertrouwen voor de koper zeker als je al een boel "5 * score" ervaringen hebt staan en de afstand is nét even te ver.

Denk dat dat nu goed werkt, maar over een jaar of twee niet meer. Veel oplichters gebruiken gehackte accounts, die voorheen gewoon netjes door anderen zijn gebruikt.
 
Bij ophalen. Zeker niet gebruiken want zonder verzendbewijs ben jij de sjaak
Dat is dus ook wat ik dacht.. Ook al is er in de berichtenbox misschien iets te lezen over een mogelijke deal.. je geeft in feite zonder enig bewijs van overdracht iemand iets mee..
De persoon zelf heb je totaal geen gegevens van, behalve wat blabla op een account..

Net wat je zegt; bij ophalen gewoon meteen betalen en anders gaat ie je misschien oplichten.
Ik gebruik ook nooit het MP systeem bij verzenden maar altijd per bank.
En als iemand het dan niet wil; jammer, dan gaat de deal niet door.

Idd.. Heb er ook meteen een punt achtergezet toen ie 'juist'voor deze betaalmethode wilde gaan..
 
Laatst gewijzigd:
Angst is niet altijd een goede raadgever. Drm zei ik ook dat je moet weten hoe en wat als het fout gaat.

Ik denk namelijk dat het prima kan werken. Althans als je je verstand een beetje gebruikt.

Verder heb ik weer niks aan jullie (:D)want te weinig mensen durven het en de mensen die het wel doen hebben nog geen problemen mee gemaakt.

Oftewel. Zodra we meer weten wat er fout kan gaan, des te beter de risico’s in te schatten zijn. Nou ben ik lui dus ik kan het ook zelf uitzoeken. Maar te druk met andere dingen.

Ik heb namelijk niet mega gewilde items te koop en dan is soms maar 1 serieuze potentiële koper. Als ik zeg dat ik het niet doe via gelijk oversteken, dan verkoop ik dat item dus niet.
 
Denk niet dat het extra veiligheid biedt omdat je niet meer kan zien naar wie je het geld overmaakt. Wel handig dat je gelijk kan zien dat het betaald is.
Maar dat is voor de extra kosten en het niet weten van het IBAN niet waard.

Afgelopen jaar nu twee keer bedonderd via een Marktplaats deal ondanks de bekende checks. 1 keer niet geleverd en een keer dat de specs niet kloppen.
Collega van mij is zelfs bij iemand thuis geweest die een vervalste factuur had gemaakt voor een set speakers. Om zo de aankoopdatum te manipuleren en dat hij de eerste koper is.
Hij kwam er achter toen hij de speakers wilde inruilen bij het bedrijf waar deze "gekocht" waren.

Oplichters worden steeds brutaler en schromen niet om uitgebreid te bellen en te mailen over een product met gangbare prijzen en vervolgens niet te leveren.
Het is al lang niet meer de nieuwe iphone voor 100 euro van een account van 1 dag oud.

Denk ook niet dat dit er aan gaat helpen
https://www.security.nl/posting/595...ichters+niet+als+ze+slachtoffers+terugbetalen

Probeer er tegenwoordig steeds vaker langs te gaan om iets te kopen.
 
De vraag is of marktplaats het wel kan zien en je kan helpen bij problemen. Eerste ga ik vanuit en 2de zou stom zijn van marktplaats als ze het niet doen want minder mensen gaan gebruik maken van die service als die niet veilig is.

En onder de 20 euro maak ik het gewoon over. Nooit echt problemen mee gehad. Synths etc ga ik gewoon halen. Maar ik snap dat mensen gewoon soms te druk zijn en niet effe 200 km gaan rijden voor een ding van bijv 90 euro.

En omruilen met bon na koop op Mp? Nog nooit van gehoord. En vindt ik ook raar. Wil je dan het officiële aankoop bedrag terug terwijl je minder hebt betaald via Mp?

Maar ik ben zzper en krijg de btw terug dus ik koop nooit 2de hands wat net nieuw is. Voor de paar tientjes wil ik het gewoon goed geregeld hebben.
 
En omruilen met bon na koop op Mp? Nog nooit van gehoord. En vindt ik ook raar. Wil je dan het officiële aankoop bedrag terug terwijl je minder hebt betaald via Mp
De speakers werden een half jaar later ingeruild op een nieuwe set bij de winkel waar de op Mp gekochte speakers gekocht zouden zijn. En toen bleek dat de Mp verkoper de factuur vervalst had, gaf die meneer later ook zelf toe.
Bijzondere story.

20 euro is voor mij ook geen probleem om daar een compleet CSI onderzoek voor te starten is de moeite ook niet.
 
De speakers werden een half jaar later ingeruild op een nieuwe set bij de winkel waar de op Mp gekochte speakers gekocht zouden zijn. En toen bleek dat de Mp verkoper de factuur vervalst had, gaf die meneer later ook zelf toe.
Bijzondere story.

20 euro is voor mij ook geen probleem om daar een compleet CSI onderzoek voor te starten is de moeite ook niet.

Ja bijzonder verhaal. Maar ik snap niet wat die factuur vervalsing er mee te maken heeft. Althans als ik het goed begrijp. 6 maanden na aankoop krijg je er niet hetzelfde bedrag voor terug. Tenzij ze kapot zijn door fabricagefout. En ik neem aan dat ie voor andere speakers ging?

Anyway factuur is volgens mij alleen belangrijk bij garantie. En als ik dit zo lees was daar geen sprake van. Enige wat ik mij kan indenken is dat ze ouder waren en dat je dus minder terug zou krijgen.

Maar boeien verder. Ik wil altijd alles weten zodat ik een goed beeld krijg bij het probleem. En hier zie ik dat niet heel erg. Punt zal wel zijn dat ie alleen die factuur vervalst heeft. Zolang je daar niet direct onder leidt valt deze casus wel mee dus.
 
nou, voor de koper is dat misschien het enige directe belang van een factuur, maar indirect wellicht, en direct voor de verkoper is het belang van een (valse) factuur aantonen dat iets op een bepaalde datum gekocht is, in plaats van langer geleden, of helemaal niet gekocht, maar van een vrachtwagen gevallen. dat soort dingen.
 
nou, voor de koper is dat misschien het enige directe belang van een factuur, maar indirect wellicht, en direct voor de verkoper is het belang van een (valse) factuur aantonen dat iets op een bepaalde datum gekocht is, in plaats van langer geleden, of helemaal niet gekocht, maar van een vrachtwagen gevallen. dat soort dingen.

Ja. Maar als ik het goed begreep ging het niet over garantie.

Anyway, zonder het verhaal helemaal te kennen, zegt mijn gevoel dat je veel erger opgelicht kan worden.

Niet dat we het niet moeten bespreken trouwens want het is goed om te weten verder.

Echter het maakt voor het wel of niet gebruik maken van deze mp service dus niet uit in dit geval volgens mij.

Dat is weer het fijne van Paypal. Of vervelend als verkoper. Dat je dus een half jaar garantie hebt. Al is dat ook niet altijd het geval maar dat is ander verhaal.
 
Ik doe er niet aan mee tenzij de koper er op staat. Waarom? Om dat ik er slechte dingen over heb gelezen en zelf ook ervaren heb. Betalingen duren lang etc. En dan krijg ik als verkoper slechte rating.. Doe maar gewoon lekker oldschool iban. Staat er hooguit de volgende dag op. Mp haalt die snelheid niet met de door hun uitbesteedde dienst. Vraag zelf ook altijd om iban en gegevens. Heb je nog wat achter de hand ook. Willen ze dat niet? Gaat de koop niet door. Is voor mij alleen maar een slecht teken. Zelden problemen gehad trouwens. Misschien 2 keer in 15 jaar tijd.
 
en marktplaats gaat telkens een stapje verder.

wat is je adres? anders kan je niet meer met Ideal betalen.
adverteren ze nu met automatisch versturen met postnl ?
 
Back
Top