Betaalverzoeken van Marktplaats.nl

PANAMA

Ingeburgerd
Lid sinds
28 februari 2012
Berichten
43
Wat vinden jullie ervan dat Marktplaats.nl een percentage gaat rekenen, als de verkoper een
betaalverzoek met gelijk oversteken optie kiest. Ik betaal liever met een IBANnummer rechtstreeks
omdat ik de verkoper wel vertrouw.
Wat mee speelt is dat ik het gevoel krijg dat marktplaats en ebay steeds meer van je overneemt,
en een bankfunctie wil krijgen. Daar gaat je privacy
 
Volgens mij biedt Marktplaats gewoon een extra dienst aan, die voor veel gebruikers meer dan welkom is, want oplichting is aan de orde van de dag. Je hebt al heel lang meerdere aanbieders van dat soort diensten ("Escrow Buyer Protection"), maar zonder integratie in iets als Marktplaats werkt dat voor geen meter. Marktplaats koopt deze dienst zo te zien in bij https://onlinebetaalplatform.nl - ze doen het dus niet zelf en gaan dus ook niet steeds meer bankje spelen. Ik zeg: goed idee. Het probleem met privacy zie ik eerlijk gezegd niet; je kunt zelf kiezen of je deze dienst gebruikt.
 
Het nadeel van dat hele betaalsysteem van marktplaats is dat
ik niet het rekeningnummer van een verkoper kan natrekken.

En dat gelijk oversteken vind ik al helemaal niets...
Kom het maar ophalen als je gelijk wilt oversteken.
Dan krijg je er ook een bak koffie bij en kun je het uittesten...
 
Je geeft idd heel veel van je privacy weg en de vraag is of dat nodig is? Ik moet het even afkloppen maar heb nog nooit problemen gehad met het kopen van zaken op MP en ik koop vaak. Waar ik bang voor ben is dat je straks niet meer anders kunt dan betalen via hun website. En zoals als Roland al zei...je weet niet met wie je te maken hebt als alles via MP gaat. En hoe gaat MP om met het oplossen van problemen als het toch mis gaat? Want scammers hebben toch manieren om aan bankrekeningen te komen en daar doet MP niks tegen. Volgens mij meer een manier om geld binnen te krijgen.

Is het je opgevallen hoeveel reclame er op MP staat? Wat totaal niet relevant is en ook al ben je een klant van hun...toch krijg je die rommel te zien. Tijd voor een goede concurrentie!
 
Klinkt als bangmakerij. Ik heb gelukkig ook nog nooit nare ervaringen gehad op marktplaats. Als je een beetje nadenkt is het echt wel te vermijden denk. Geen jp8 voor 2000€kopen etc of earpods voor 50€. Gelijk oversteken doe ik ook niet en tikkie al helemaal niet.
 
Dit bestaat al even, dus niet nieuwswaardig.
MP heeft al je iban als je een betaalde dienst afneemt, zoals het verkopen van je auto.

Ik vind de stampij hier overdreven, gelijk oversteken heb ik uitgebreid onderzocht toen iemand erom vroeg en ik kon niks raars vinden. Dus ik snap het wel, heeft zo zijn voordelen.
 
Ik heb totaal het idee niet dat MP deze alternatieve manier van betalen uitgevonden heeft om wat van je privacy gegevens in handen te krijgen. De absolute nummer 1 in oplichting vandaag de dag is via MP. Er is een hele generatie oplichters die niet weet hoe je iemand moet oplichten zonder tussenkomst van MP. De eeuwenoude kunst van het oplichten is afgekalfd tot 1 enkele truc. Waar is de tijd gebleven dat ze je probeerden op te lichten met een balletje balletje spelletje terwijl ze ondertussen je portemonnee pikten? Waar is de tijd gebleven dat ze een auto probeerden te verkopen waarvan het stuur met krantenpapier vast zat? Waar is de tijd gebleven dat ze op een markt een wonderdrankje voor 100 Euro probeerden te verkopen? Allemaal overbodig geworden door MP.

Probleem voor MP is dat ze het goed bedoelen maar hun naam fiks verpest wordt omdat ze voortdurend slecht in de publiciteit komen in het nieuws, Tros Radar en Vara's Kassa. Ze geven goed advies maar dat mag niet baten. Dat ze dit proberen vind ik juist voor ze pleiten. Of het daadwerkelijk een pietsie helpt zal de tijd leren.

Als je gelijk oversteken nies vindt vanwege de extra kosten en de privacy kun je er voor kiezen om het niet te gebruiken. Maar het gaat mij te ver om dit louter als commerciële truc of privacyschending af te schilderen. Ik begrijp MP wel in deze.
 
Dit bestaat al even, dus niet nieuwswaardig.
MP heeft al je iban als je een betaalde dienst afneemt, zoals het verkopen van je auto.

Ik vind de stampij hier overdreven, gelijk oversteken heb ik uitgebreid onderzocht toen iemand erom vroeg en ik kon niks raars vinden. Dus ik snap het wel, heeft zo zijn voordelen.

Als iemand mijn iban heeft wil niet zeggen dat deze of gene kan zien wat ik (ver)koop en aan of van wie. Als ze het echt voor ons consumenten voor hebben zouden ze de dienst gratis maken.

Er is hier wel degelijk een privacy dingetje hier maar da's het probleem met de gemiddelde man/vrouw.....die weten niet wat privacy is en wat de consequenties zijn als hun gegevens in de verkeerde handen zijn gevallen. Enfin...genoeg van mijn kant :D
 
Het is gewoon een dienst die MP aanbiedt om het risico op oplichterij terug te brengen en/of gebruikers en veiliger gevoel te geven. Die je niet hoeft te gebruiken als je niet wilt. Beetje paranoia dit.
 
dat is ook een mening natuurlijk.
het is schijn-veiligheid die marktplaats biedt. feitelijk is er geen echte bescherming voor de koper, als die een lege doos ontvangt is ie alsnog genaaid. de frauduleuze verkoper kan zich inderdaad, zoals al opgemerkt, achter nog een barriere verschuilen, met het ideal nummer. waardoor bv de politie geen informatie kan verstrekken t.b.v. civielrechtelijke actie, als er geen opsporing wordt gestart na een aangifte.

ook hier begonnen ze volgen mijn gratis of bijna gratis, maar gaan na een tijdje - als er genoeg mensen aan vast zitten, de tarieven omhoog. beproefd recept van bv ebay of paypal - ooit (bijna) gratis, totdat er voldoende mensen hooked waren. zelfde werkwijze als drugdealers zo'n beetje.

het begint met bangmakerij en de verleiding van een goedkope 'oplossing' waarna je steeds een beetje meer mag betalen.

en natuurlijk heb je de keuze om er aan mee te doen of niet, maar postcodeloterij, ebay, of marktplaats ideal: als je niet meegaat, loop je de kans iets mis te lopen.
 
Vergeet bitcoins niet.

Ik vind het vrij normaal dat marktplaats reclame plaatst en geld voor bepaalde diensten vraagt. Dat platform draait niet vanzelf. Ik vind het zo bizar dat er af en toe de aanname wordt gemaakt dat internet gratis is....
 
Het heeft mij 5 jaar met vallen en opstaan gekost om te begrijpen hoe Paypal werkt op het moment dat het fout gaat.

Gelijk oversteken klinkt goed maar ik wil eerst weten wat er gebeurt als een apparaat het niet doet bij aankomst of dat geclaimd wordt.

Bij 2de hands heb je geen garantie. Ik vraag ook altijd dat mensen het bij mij thuis willen testen. Dat is ook zelf bescherming want op het moment dat je het gekocht hebt kan je niet meer terug volgens de wet.

2 keer gehad tot nu toe. 1 keer bleek het iets simpels en was het na 1 dag toch in orde.

Andere keer moest ik keihard op mijn strepen staan en dat is ook gelukt.

Maar tof is anders.

Dus ik ben erg benieuwd naar ervaring met gelijk oversteken. Heb het 1 keer afgehouden omdat ik eerst meer wil weten. Als ze na half jaar nog kunnen zeuren en moet daarvoor betalen dan ben ik er niet is happig op.

Dus als hier mensen problemen hebben gehad met gelijk oversteken of juist weten wrm je als verkoper wel gied beschermd wordt hoor ik het graag.
 
Ik heb als verkoper een paar keer 'gelijk oversteken' gebruikt op verzoek van de koper, en het werkt op zich goed. Je moet er alleen rekening mee houden dat het soms wat langer duurt voordat je je geld hebt - het geld staat op een tussenrekening en de koper moet ofwel handmatig bevestigen dat 'ie het heeft ontvangen, of het wordt automatisch gedaan na een week zonder klacht. Attente kopers zullen meteen bevestigen, anderen laten het op zijn beloop en dan duurt het even. Leo heeft wel gelijk dat het in de basis een schijnzekerheid is, maar het zal de drempel toch wellicht wat hoger maken voor kwaadwillenden want de hele transactie staat wel gedocumenteerd inclusief naam, adres en rekeninggegevens van de koper.

Uiteindelijk loop je natuurlijk bij iedere tweedehands transactie een risico tenzij je iets ter plekke gaat testen en ophalen (en zelfs dan kan het best zijn dat er een verborgen gebrek is dat je bij het testen over het hoofd hebt gezien). Wil je zekerheden en garantie dan moet je nieuw of via een 'echte' winkel kopen zodat je recht op garantie en consumentenbescherming. En daar betaal je dan ook voor.
 
met de ideal betaling wordt de drempel juist lager voor oplichters, want hoewel alles gedocumenteerd wordt, zal echt niemand de gegevens verstrekken aan belanghebbenden. marktplaats en hun betaalfirma geven echt niet thuis. de bank laat het afweten en zelfs de politie kan geen informatie verstrekken (laat staan dat ze een onderzoek starten) als er geen link van naam en bankrekeningnummer is.
natuurlijk is internet niet gratis, dat snap ik ook, maar we staan erbij en kijken ernaar hoe mafia achtige organisaties een slice pakken van handel die voorheen ook goed liep.

neem thuisbezorgd, pakken 13% dacht ik van alle bestellingen die worden gedaan. (was aanvankelijk natuurlijk veel goedkoper, totdat iedereen eraan zat) - en warvoor? ze voegen niets toe, maar afhaalrestaurants en snackbars mogen wel een slice van 13% inleveren bij de capo's van thuisbezorgd. en zo zijn er legio voorbeelden. voor echte diensten moet je betalen, dat is prima, maar eerst mensen bang maken dat er iets mis gaat en dan bescherming bieden, die eigenlijk geen bescherming is, waarvoor je dan wel procenten moet afstaan, tja.....
 
met de ideal betaling wordt de drempel juist lager voor oplichters, want hoewel alles gedocumenteerd wordt, zal echt niemand de gegevens verstrekken aan belanghebbenden. marktplaats en hun betaalfirma geven echt niet thuis. de bank laat het afweten en zelfs de politie kan geen informatie verstrekken (laat staan dat ze een onderzoek starten) als er geen link van naam en bankrekeningnummer is.
natuurlijk is internet niet gratis, dat snap ik ook, maar we staan erbij en kijken ernaar hoe mafia achtige organisaties een slice pakken van handel die voorheen ook goed liep.

neem thuisbezorgd, pakken 13% dacht ik van alle bestellingen die worden gedaan. (was aanvankelijk natuurlijk veel goedkoper, totdat iedereen eraan zat) - en warvoor? ze voegen niets toe, maar afhaalrestaurants en snackbars mogen wel een slice van 13% inleveren bij de capo's van thuisbezorgd. en zo zijn er legio voorbeelden. voor echte diensten moet je betalen, dat is prima, maar eerst mensen bang maken dat er iets mis gaat en dan bescherming bieden, die eigenlijk geen bescherming is, waarvoor je dan wel procenten moet afstaan, tja.....

Wat is dan het voordeel "zogenaamd" van betalen middels iDeal op MP? Het voordeel bij een bedrijf als Bol.com begrijp ik, maar op MP, voor een particuliere verkoper? En staat op je bankrekening niet gewoon op welke rekening precies dat geld via iDeal is gestort?
 
Nee, je krijgt een bijschrijving van "Stichting Online Betalen" of "Online Betaalplatform" - de tussenrekening.

Maar om gebruik te maken van die iDeal en Gelijk Oversteken dingen moet je als verkoper een geverifieerd bankrekeningnummer met naam en toenaam hebben op marktplaats/online betaalplatform. Oplichters houden er doorgaans niet van om in systemen te staan of een 'paper trail' achter te laten. De meeste Marktplaatsoplichters hebben een nieuw accountje en proberen zo snel mogelijk een slag te slaan door onderhands een vlugge deal en betaling te regelen. Alle drempels die je opwerpt door registratie / verificatie helpen om het risico op oplichting te verkleinen. 100% waterdicht zal het natuurlijk nooit zijn, maar om nu te zeggen dat dit juist oplichting en misbruik in de hand werkt slaat naar mijn idee nergens op.

Daarnaast, zoals eerder gemeld, HOEF je hier helemaal geen gebruik van te maken. Je kunt nog steeds gewoon afspreken om de deal cash te doen of via de bank betalen buiten MP om. Veel drukte om niks dus.
 
Oplichters houden er doorgaans niet van om in systemen te staan of een 'paper trail' achter te laten. De meeste Marktplaatsoplichters hebben een nieuw accountje en proberen zo snel mogelijk een slag te slaan door onderhands een vlugge deal en betaling te regelen. Alle drempels die je opwerpt door registratie / verificatie helpen om het risico op oplichting te verkleinen. 100% waterdicht zal het natuurlijk nooit zijn, maar om nu te zeggen dat dit juist oplichting en misbruik in de hand werkt slaat naar mijn idee nergens op.

dit geldt voor een bepaalde categorie oplichters, maar veel oplichters (kijk maar eens op marktplaats) bedienen zich van accounts die 10, 11 jaar oud zijn. katvangers ontvangen het geld, of ze gaan zelf tot de (welbekende) grenzen van 10 aangiften - €5000 per geval, etc. wat jij 'een drempel opwerpen' noemt omdat oplichters geen paper trail willen achterlaten, kan door een oplichter ook gebruikt worden als extra 'firewall'.
als je aangifte doet van oplichting, zal er in de regel niets mee worden gedaan door de politie. bank, marktplaats e.d. verstrekken ook geen informatie. maar 6 maanden na aangifte kan je bij de politie (wpg-loket) wel naam en adresgegevens opvragen die bij de bankrekening horen, zodat je civielrechtelijk het bedrag kan terugvorderen. maar met ideal lukt dat dus niet, want aan die tussenrekening hangt geen naam.
vergezocht? niet voor handige en brutale oplichters.

het zal oplichting niet in de hand werken (dat beweert volgens mij ook niemand), maar helpen om het te voorkomen, doet het ook niet echt. de marketingpraat op marktplaats over deze service is tamelijk misleidend. er wordt veiligheid gesuggereerd die niet wordt geboden. (iets dat marktplaats ook onderkent hoor.

en natuurlijk hou je de mogelijkheid iets wel of neit te doen, maar je loopt dan wel tegen grenzen aan. mensen die alleen maar zaken willen doen met gelijk oversteken etc.

maar goed.. ieder zijn mening natuurlijk.
 
Er is genoeg te vinden over de fraudegevoeligheid van de diensten, zéker als het om een particuliere overdracht is. Ik verstuur nulkommaniks zolang het bedrag niet daadwerkelijk bij mij is aangekomen. Tussenrekening of wat dan ook doe ik niet aan, dan moet ik van een andere partij verwachten dat die alles netjes afhandelt als het mis gaat. En daar zit precies het lastig punt. Zolang alles koek en ei is, zijn die diensten uitstekend. Totdat... je word van het kastje naar de muur gestuurd en zwem je rond in de oeverloze vijver van bureaucratisch Nederland.

Dat ze geld vragen voor een geleverde dienst kan ik begrijpen. Zolang ik de dienst maar niet hoef te gebruiken...
 
Back
Top