Oplichters Marktplaats.nl actief

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.278
Locatie
't Gelders Eiland
Op Marktplaats.nl is een (aantal) oplichter(s) actief. Daar ben ik de afgelopen dagen achter gekomen. Er zijn er 2 (maar misschien mee) uit Vlijmen die samen lijken te werken (of het is dezelfde persoon). De eerste hield zich niet aan de afspraken, waarschijnlijk omdat hij niet voor elkaar kon krijgen wat hij wilde. De volgende bieder (eveneens uit Vlijmen) wilde dat ik een synth zou versturen. Stuurde mij al een paar keer een link waar ik op kon klikken om een betaalverzoek te organiseren. Waarbij ik de poot stijf heb gehouden dat ik rechtstreeks overgemaakt wil hebben. Hij zegt OK, maar ik wil nog wel je adresgegevens hebben. Ik vraag waarom. Hij zegt om de velden in te vullen bij het internetbankieren. Hierop zeg ik dat hij die helemaal niet nodig heeft. Hij begint dan over dat ik hem/haar niet vertrouw... Hierop heb ik een melding gedaan van een verdachte koper op MP. Nu enkele uren later heeft hij zijn accountnaam veranderd vab Tuta naar LIV.

Ik vermoed dat verschillende accounts elkaar aan reviews helpen. Let daar dus op! Als ik mijn adresgegevens had afgegeven (dus niet gedaan) weet ik niet wie ik binnenkort een keer aan de deur heb staan...
 
En híj is bang dat jíj een oplichter bent omdat je je adres niet wilt geven.

Ik heb +/- 6.387 keer iets ver- of gekocht via marktplaats, en geef daarbij de voorkeur aan opgestuurd krijgen omdat ik geen zin heb om dingen te gaan halen, en ik ben welgeteld nul keer opgelicht.

Gebruik je gezond verstand en het komt altijd goed, is mijn ervaring.

Zo, mezelf even keihard gejinxt.
 
Oeps foutje, marktplaats.nl lees ik nu..
Ik wis mijn eerdere reactie..
 
En híj is bang dat jíj een oplichter bent omdat je je adres niet wilt geven.

Ik heb +/- 6.387 keer iets ver- of gekocht via marktplaats, en geef daarbij de voorkeur aan opgestuurd krijgen omdat ik geen zin heb om dingen te gaan halen, en ik ben welgeteld nul keer opgelicht.

Gebruik je gezond verstand en het komt altijd goed, is mijn ervaring.

Zo, mezelf even keihard gejinxt.

Nou, dat gezonde verstand heb ik dus gebruikt. Ik heb me voldoende verdiept in de oplichtingsmethodes die worden toepast via MP. Eén van die dingen is dus linkjes sturen om betalingen te onderscheppen. Het feit dat direct nadat ik deze persoon rapporteer de accountnaam veranderd wordt, zegt me genoeg lijkt me. Ik ben ook welgeteld nul keer opgelicht, juist omdat ik er met mn kop bij blijf ;)

Het gaat me er vooral om, om mede SF'ers alert te maken op dit soort praktijken.
 
Ik vind de adresgegevens opvragen van een verkoper op zich niet zo gek, daarnaast kan hij toch niet controleren of je een echt of vals adres opgeeft? Lijkt mij een wat overspannen reactie dit.
 
Dat is ook niet zo gek, als je de berichtwisseling ziet staat het in een andere context. Ik begrijp jullie reacties wel hoor, maar ik weet heel goed hoe ik dit soort dingen moet beoordelen. Maar goed, het was enkel bedoeld om mensen alert te maken. Prima als je mijn beoordeling in twijfel trekt en er niks mee doet... :)
 
Ik begrijp het wel. Als ik iemand niet ken, en zeker als een koper iets thuis wil ophalen, probeer ik altijd wel of ik de persoon kan verifieren. Veel goede ervaringen op MP hoor, maar af en toe...
 
Nou, dat gezonde verstand heb ik dus gebruikt. Ik heb me voldoende verdiept in de oplichtingsmethodes die worden toepast via MP. Eén van die dingen is dus linkjes sturen om betalingen te onderscheppen. Het feit dat direct nadat ik deze persoon rapporteer de accountnaam veranderd wordt, zegt me genoeg lijkt me. Ik ben ook welgeteld nul keer opgelicht, juist omdat ik er met mn kop bij blijf ;)

Het gaat me er vooral om, om mede SF'ers alert te maken op dit soort praktijken.

Hoe bedoel je linkjes sturen om betalingen te onderscheppen?
Als je gelijk oversteken gebruikt dan stuur je een betaal verzoek nadat de ander z'n account en bankrekening is geverifiëerd dus ik kan je niet helemaal volgen in deze.
Of bedoel je linkjes naar andere rekeningen ofzo?
 
Nou ja, voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast of zoiets, maar er zijn al zoveel oplichters-op-MP draadjes hier dat het af en toe wel lijkt alsof we hier meer bezig zijn met Derrick spelen dan muziek te maken :D :D :D En hierbij kom je toch altijd tot dezelfde conclusie: als het even kan spullen die je koopt afhalen en als verkoper spullen pas versturen als het geld daadwerkelijk op je rekening staat of meegeven als je het geld in handen hebt. Daarmee dek je waarschijnlijk 99% van de frauderisico's af. In alle andere situaties zul je altijd een risico lopen.
 
Ik zag gister een filmpje van Bright over de 5 tips van MP voor veilig kopen. Wat een domme betaalde promovideo was dat. Ik vind het de laatste jaren een stompzinnige site, bij gebrek aan alternatief in NL gedoog ik MP.
Bedenk allereerst: "Wie is de klant van Marktplaats". I.p.v. die vraag, lees, wie BETAALT marktplaats. Dat zijn de adverteerders van al die troep waarvoor je juist níet naar Marktplaats gaat. Maar zij zijn wel belangrijkste, dus alle andere is bijzaak (jij met je tweedehands meuk).
Dus om je gezond verstand te laten werken: zoek JUIST contact buiten marktplaats om. Een 06 die normaal wordt opgenomen en een echt e-mail adres is mij 10x zo veel waard dan de anonieme recenties op MP. Ik lees ze niet eens.
Idem met IBAN nummer: gewoon vragen, niks mis mee. Een verdachte IBAN check je even bij politie, je hebt er niks aan als MP dat nummer voor je verborgen houdt.
Maar zoals ik al zei, MP is tegenwoordig putje. Ik probeer standaard eerst de buren (FR/DE), en als het daar niet lukt en MP is enige alternatief, vooruit dan maar.
 
Ik heb wel'ns aangeboden als ik iets verkocht dat ik voor wat benzinegeld het wel even kom brengen als de ander niet kan ophalen.
Zolang het niet meer dan een km of 50 is dan anders wordt het te ver maar dan reken je cash af.
Bij kopen kom ik vaak zelf langs als het niet te ver is en om wat grotere bedragen gaat en anders wacht ik op een aanbieder die wat dichter bij zit.
Wordt alleen lastig als het iets bijzonders is natuurlijk maar dan moet je helemaal op je hoede zijn en dan moet je gewoon niet iets laten opsturen.
 
Ik haal als koper altijd zelf alles op dus ik vraag altijd een adres. Onlangs wou men met mij afspreken aan een station om gear op te halen wel dat vertrouwde ik weer niet, ik vond het raar dat iemand zijn adres net niet wou geven.
 
Zolang je niet handelt in iPhones, Samsungs, Prada, Playstations en X-Boxes - m.a.w. gewoon consumentenspul - is er eigenlijk nooit wat aan de hand. Juist de mensen die constant overal iets achter zoeken en eisen dat je op de foto gaat met het apparaat, de krant van die avond en een wortel in je neus maken het allemaal een beetje moeilijk.
 
Zolang je niet handelt in iPhones, Samsungs, Prada, Playstations en X-Boxes - m.a.w. gewoon consumentenspul - is er eigenlijk nooit wat aan de hand.

Echt onzin, er zijn op elk moment altijd oplichters actief in andere gebieden. Tuurlijk zijn er iPhone / xBox / Prada oplichters, maar daar zie je zo doorheen. De paar keer dat ik ben opgelicht ging daar niet om (Akai S1100 met wat probleempjes, een oude messing lens voor grootformaat fotografie & een 2dehands legoset), was de foto niet achterhaalbaar, rekening nummer niet in de oplichters database en een account die dan al 10 jaar bestaat. Vaak zijn die accounts dan ook niet van de oplichter zelf, die is via leaks aan wachtwoorden gekomen. Reageren vriendelijk op vragen en hebben zelfs de nodige kennis, maar zodra er betaald is hoor je niks meer. Die weten echt wel hoe ze het moeten aanpakken, ben ook niet per-se een makkelijk doelwit.

Enige oplossing: altijd ophalen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top