Korg Nautilus hold functie voor pads

MartijnP

Nieuwkomer
Lid sinds
16 juni 2022
Berichten
2
Locatie
Zuid-Holland
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Tyros 3 die ik momenteel in de worship-band van mijn kerk gebruik.
Er zijn eigenlijk maar 2 dingen die mij niet bevallen aan de Tyros, en een aantal dingen die wel oké zijn maar best beter mogen.

Allereerst is het de piano-sound, die veel te dun is om de zangers solo te begeleiden, wat geregeld voorkomt.
Daarnaast is het de breedte van het toetsenbord. Natuurlijk kun je met octaveren een boel bereiken, maar als je een beetje split wilt maken en nog fatsoenlijke range over wilt houden, is wat extra ruimte nooit weg.

Nu gebruik ik de Left-Hold functie van mijn Tyros zeer regelmatig. Daarmee leg ik een Pad neer, en speel daar dan met 2 handen piano/EP overheen, terwijl dat akkoord blijft liggen.
Als je in het Pad gebied dan andere toetsen speelt, worden de voorgaande losgelaten, en de nieuwe toetsen vastgehouden.

Ik ben me al geruime tijd aan het orienteren, en heb mijn oog laten vallen op een Korg Nautilus. Qua budget voor mij haalbaar, en heeft veel van de klanken die ik gebruik in een kwaliteit die de Tyros benadert (afgezien van de piano ben ik erg te spreken over de kwaliteit van de overige geluiden in de Tyros 3).

Ik heb de Nautilus een aantal keer uitgeprobeerd, en wat video's gekeken en de gebruikshandleiding er op nageslagen, maar ik kan een soortgelijke functie als Left-Hold op de Tyros niet vinden.
In de Tone Adjust heb ik gevonden dat je 'Hold' kan aanzetten, maar daarbij worden de nieuwe noten die je speelt, opgeteld bij de oude noten, waardoor een paar akkoorden later de hele zone aangeslagen is.
Dat is niet wat ik wil. Ik zoek meer iets als een arpeggiator die je met Latch vast kan zetten, maar zonder dat deze dus een patroon speelt, maar enkel de noten vasthoudt.
Mijn voorkeur gaat er overigens naar uit om dit niet met een pedaal te doen, daar ik liever niet met twee pedalen tegelijk werk, en het Damper pedal voor de piano gebruik.

Ook een Roland FA 0x valt binnen mijn budget, maar voelde voor mij toch net iets minder aan dan de Nautilus. Mocht het op de Korg niet mogelijk zijn, en de Roland wel, is dat voor mij ook een optie.

Heeft een van jullie hier ervaring mee/een idee over?

Ik sta ook open voor andere suggesties. Er is zo veel te krijgen, dat ik ook niet alles gezien kan hebben :)

-Martijn
 
Hoi,

Ik beschik zelf niet over een Nautilus maar wel over een Kronos-2, de voorloper en iets uitgebreider. Ik vrees echter dat wat je wil, niet met deze toestellen kan. Dergelijke functies zijn eerder te associëren met performance keyboards en minder met synthesizers.
Ik zou dus eerder eens op zoek gaan naar extra info over bv een KORG PA3X of PA4X, Yamaha Genos en dergelijken. De kans is groot dat je daar wel je ding in kan vinden.

Dit voor mijn 2 cts :engel:

:doei:
 
Back
Top