heb recent toch maar eens besloten om weer es wat in de studio te investeren..via het SF kon ik voor een hele mooie prijs een UAD1 met dreamverb en cambridge EQ op de kop tikken...... en dat heb ik na een nachtje slapen dus ook maar gedaan........ en nu ben ik helemaal gelukkig en dat wil ik natuurlijk met jullie delen
aangezien ik nogal "PC based" ben en veel met software en plugins werk (voornamelijk doordat ik lui en chaotisch ben, en total recall mij dus erg goed van pas komt) leek het me verstandig om eens te investeren in wat super-high-end plugins.....ik kende de UAD1 al wel een beetje uit Tim Nolet's studio, dus helemaal onbekend was ie niet, verder ook veel over gelezen ed en was ervan overtuigd dat het de beste plugins zijn die momenteel op de markt beschikbaar zijn qua vintage compressie en EQ..... prijs/kwaliteitverhouding is ook unbeatable, want de UAD1 kost momenteel 540 euro nieuw bij feedback...voor dat geld krijg je ca. 17 plugins.....plus een DSP kaart zodat je CPU niet belast wordt..als je rekent dat een goede native plugin zo rond de 100 euro ligt, en dat je dus ook nog de DSP kaart erbij krijgt is het echt een super-deal......nog afgezien van het feit dat er bijna geen native plugin in de buurt komt van de geleverde kwaliteit...
nadat ik de kaart had geinstalleerd ben ik gelijk eens wat projecten gaan "remixen" met de nieuwe plugins...... ik heb me in eerste instantie vooral bezig gehouden met de 2 compressors: de UREI 1176 en de teletronix LA-2A...de eerste is een solid state limiter/compressor, de 2e een opto-compressor/limiter..... de 1176 wordt voornamelijk gebruikt voor "effect" compressie..dus echt hoorbare compressie op bv drums en vocals....de LA-2A is meer transparant, en geeft bv een basslijn een dikke volle onderlaag, of je vocals net dat strakke randje...... natuurlijk zijn ze allebei voor van alles inzetbaar, maar dat zijn een beetje de "basis-regels" bij het te bereiken effect....
de compressors hebben echt superminimale interfaces, en dat is denk ik ook de kracht van zowel de originele hardware als deze digitale versies: je kan ze namelijk niet slecht laten klinken..alles klinkt gewoon goed, maakt niet uit in welke stand je de knoppen zet...... met de 1176 bv: de input regelt zowel de gain reductie als de treshhold..draai totdat het goed klinkt, compenseer met de output voor gain verlies, en ga dan met de attack en release zorgen dat de boel nog beter gaat klinken..de 4 ratio knoppen werken ook superstraightforward, en je kan ze zelfs alle 4 tegelijk indrukken voor mega-heftige compressie..... bij de LA-2A werkt het ook op een soortgelijke manier..je komt zo supersnel tot heel erg goed klinkende resultaten....... met native plugins heb ik dit nog nooit zo kunnen bereiken eigenlijk....ik snap nu dus ook waarom deze hardware zo populair is....
verder is de pultec EQ erg veel in gebruik bij mij: analoge EQ die heel vreemd in mekaar steekt maar eigenlijk altijd lekker blijft klinken....je hebt 3 banden: low, high en high.....je kan met een draaiknop instellen welke frequenties beinvloed moeten worden, dan kan je voor het laag aangeven wat er geboost en/of gecut moet worden (vreemd maar waar..de boost en de cut lopen net iets langs elkaar heen zeg maar, dus je kan tegelijk zowel boosten als cutten met een goed resultaat), en hoog 1 kan geboost, worden , hoog 2 alleen gecut.....ook zelfde idee eigenlijk alleen kan je voor de 2 hoge banden met elk een draaiknop apart instellen voor welke frequentie gewerkt wordt, en met de high1 kan je ook nog een bandwith aangeven...... ook hier weer: weinig knoppen, maar alles klinkt gewoon goed...zelfs als ie in bypass staat wordt er nog een soort van laagje over het geluid gelegd......
dit zijn op dit moment de plugins die ik het meeste gebruik, ze klinken zo supergoed, en zijn echt heel erg goed bruikbaar, wat denk ik de helft van de kracht is van deze klassieke hardware....
daarnaast is er nog de channelstrip met daarin oa compressor, 5band EQ, reflection engine en delay-module.....de nigel guitar amp sim, met naast amp en cabinet emulator nog een modfilter, gate, compressor, mod delay, tremolo en faser module....ook al deze modules zijn los te gebruiken om DSP te sparen, en zijn in de meeste gevallen gebaseerd op klassieke pedalen en hardware, zoals bv mutron bi-phase en mutron III, small stone, MXR etc.....de interface is hier allemaal wat uitgebreider en complexer, maar ook de klank hier is supergoed....
de realverb reverb module is een ander verhaal...klinkt erg goed, maar de interface vinnik echt "rocketscience", ongeveer het tegenovergestelde van de compressors en EQ..... ipv met controls te werken die je kent van reverbs werk je met materialen om zo echte simulaties van ruimtes te creeeren.....kortom: dit vergt de nodige inspanning om er wat uit te krijgen dat je in je hoofd hebt, en het zou mooi zijn als er een alternatieve simpelere interface voor zou komen......maar nog steeds erg goede klank......
zo......dat was mijn enthousiaste verhaal..kan iedereen die een beetje met computers in de studio werkt aanraden om eens te kijken/luisteren naar de UAD1 plugins....je kan tot 4 kaarten tegelijk in een computer draaien voor extra DSP....binnenkort komt er ook een goedkopere lite versie op de markt (299 dollar) met daarin wat minder plugins, die kan je er wel extra bijkopen voor rond de 150 dollar per stuk....
ohja..aangezien de plugins allemaal een latency hebben van 2 keer de latency van je soundcard is het niet altijd even makkelijk om ze te gebruiken voor bewerken van live sources tijdens "tracking" al heb ik gisteren gewoon live vocals kunnen opnemen zonder dat de vocalist er last van had...... en met de nieuwe sequencers helpt de automatische delay compensatie ervoor dat alles altijd netjes in sync zit.....
Olaf
aangezien ik nogal "PC based" ben en veel met software en plugins werk (voornamelijk doordat ik lui en chaotisch ben, en total recall mij dus erg goed van pas komt) leek het me verstandig om eens te investeren in wat super-high-end plugins.....ik kende de UAD1 al wel een beetje uit Tim Nolet's studio, dus helemaal onbekend was ie niet, verder ook veel over gelezen ed en was ervan overtuigd dat het de beste plugins zijn die momenteel op de markt beschikbaar zijn qua vintage compressie en EQ..... prijs/kwaliteitverhouding is ook unbeatable, want de UAD1 kost momenteel 540 euro nieuw bij feedback...voor dat geld krijg je ca. 17 plugins.....plus een DSP kaart zodat je CPU niet belast wordt..als je rekent dat een goede native plugin zo rond de 100 euro ligt, en dat je dus ook nog de DSP kaart erbij krijgt is het echt een super-deal......nog afgezien van het feit dat er bijna geen native plugin in de buurt komt van de geleverde kwaliteit...
nadat ik de kaart had geinstalleerd ben ik gelijk eens wat projecten gaan "remixen" met de nieuwe plugins...... ik heb me in eerste instantie vooral bezig gehouden met de 2 compressors: de UREI 1176 en de teletronix LA-2A...de eerste is een solid state limiter/compressor, de 2e een opto-compressor/limiter..... de 1176 wordt voornamelijk gebruikt voor "effect" compressie..dus echt hoorbare compressie op bv drums en vocals....de LA-2A is meer transparant, en geeft bv een basslijn een dikke volle onderlaag, of je vocals net dat strakke randje...... natuurlijk zijn ze allebei voor van alles inzetbaar, maar dat zijn een beetje de "basis-regels" bij het te bereiken effect....
de compressors hebben echt superminimale interfaces, en dat is denk ik ook de kracht van zowel de originele hardware als deze digitale versies: je kan ze namelijk niet slecht laten klinken..alles klinkt gewoon goed, maakt niet uit in welke stand je de knoppen zet...... met de 1176 bv: de input regelt zowel de gain reductie als de treshhold..draai totdat het goed klinkt, compenseer met de output voor gain verlies, en ga dan met de attack en release zorgen dat de boel nog beter gaat klinken..de 4 ratio knoppen werken ook superstraightforward, en je kan ze zelfs alle 4 tegelijk indrukken voor mega-heftige compressie..... bij de LA-2A werkt het ook op een soortgelijke manier..je komt zo supersnel tot heel erg goed klinkende resultaten....... met native plugins heb ik dit nog nooit zo kunnen bereiken eigenlijk....ik snap nu dus ook waarom deze hardware zo populair is....
verder is de pultec EQ erg veel in gebruik bij mij: analoge EQ die heel vreemd in mekaar steekt maar eigenlijk altijd lekker blijft klinken....je hebt 3 banden: low, high en high.....je kan met een draaiknop instellen welke frequenties beinvloed moeten worden, dan kan je voor het laag aangeven wat er geboost en/of gecut moet worden (vreemd maar waar..de boost en de cut lopen net iets langs elkaar heen zeg maar, dus je kan tegelijk zowel boosten als cutten met een goed resultaat), en hoog 1 kan geboost, worden , hoog 2 alleen gecut.....ook zelfde idee eigenlijk alleen kan je voor de 2 hoge banden met elk een draaiknop apart instellen voor welke frequentie gewerkt wordt, en met de high1 kan je ook nog een bandwith aangeven...... ook hier weer: weinig knoppen, maar alles klinkt gewoon goed...zelfs als ie in bypass staat wordt er nog een soort van laagje over het geluid gelegd......
dit zijn op dit moment de plugins die ik het meeste gebruik, ze klinken zo supergoed, en zijn echt heel erg goed bruikbaar, wat denk ik de helft van de kracht is van deze klassieke hardware....
daarnaast is er nog de channelstrip met daarin oa compressor, 5band EQ, reflection engine en delay-module.....de nigel guitar amp sim, met naast amp en cabinet emulator nog een modfilter, gate, compressor, mod delay, tremolo en faser module....ook al deze modules zijn los te gebruiken om DSP te sparen, en zijn in de meeste gevallen gebaseerd op klassieke pedalen en hardware, zoals bv mutron bi-phase en mutron III, small stone, MXR etc.....de interface is hier allemaal wat uitgebreider en complexer, maar ook de klank hier is supergoed....
de realverb reverb module is een ander verhaal...klinkt erg goed, maar de interface vinnik echt "rocketscience", ongeveer het tegenovergestelde van de compressors en EQ..... ipv met controls te werken die je kent van reverbs werk je met materialen om zo echte simulaties van ruimtes te creeeren.....kortom: dit vergt de nodige inspanning om er wat uit te krijgen dat je in je hoofd hebt, en het zou mooi zijn als er een alternatieve simpelere interface voor zou komen......maar nog steeds erg goede klank......
zo......dat was mijn enthousiaste verhaal..kan iedereen die een beetje met computers in de studio werkt aanraden om eens te kijken/luisteren naar de UAD1 plugins....je kan tot 4 kaarten tegelijk in een computer draaien voor extra DSP....binnenkort komt er ook een goedkopere lite versie op de markt (299 dollar) met daarin wat minder plugins, die kan je er wel extra bijkopen voor rond de 150 dollar per stuk....
ohja..aangezien de plugins allemaal een latency hebben van 2 keer de latency van je soundcard is het niet altijd even makkelijk om ze te gebruiken voor bewerken van live sources tijdens "tracking" al heb ik gisteren gewoon live vocals kunnen opnemen zonder dat de vocalist er last van had...... en met de nieuwe sequencers helpt de automatische delay compensatie ervoor dat alles altijd netjes in sync zit.....
Olaf