helemaal gelukkig met mijn UAD1

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
heb recent toch maar eens besloten om weer es wat in de studio te investeren..via het SF kon ik voor een hele mooie prijs een UAD1 met dreamverb en cambridge EQ op de kop tikken...... en dat heb ik na een nachtje slapen dus ook maar gedaan........ en nu ben ik helemaal gelukkig en dat wil ik natuurlijk met jullie delen ;)

aangezien ik nogal "PC based" ben en veel met software en plugins werk (voornamelijk doordat ik lui en chaotisch ben, en total recall mij dus erg goed van pas komt) leek het me verstandig om eens te investeren in wat super-high-end plugins.....ik kende de UAD1 al wel een beetje uit Tim Nolet's studio, dus helemaal onbekend was ie niet, verder ook veel over gelezen ed en was ervan overtuigd dat het de beste plugins zijn die momenteel op de markt beschikbaar zijn qua vintage compressie en EQ..... prijs/kwaliteitverhouding is ook unbeatable, want de UAD1 kost momenteel 540 euro nieuw bij feedback...voor dat geld krijg je ca. 17 plugins.....plus een DSP kaart zodat je CPU niet belast wordt..als je rekent dat een goede native plugin zo rond de 100 euro ligt, en dat je dus ook nog de DSP kaart erbij krijgt is het echt een super-deal......nog afgezien van het feit dat er bijna geen native plugin in de buurt komt van de geleverde kwaliteit...

nadat ik de kaart had geinstalleerd ben ik gelijk eens wat projecten gaan "remixen" met de nieuwe plugins...... ik heb me in eerste instantie vooral bezig gehouden met de 2 compressors: de UREI 1176 en de teletronix LA-2A...de eerste is een solid state limiter/compressor, de 2e een opto-compressor/limiter..... de 1176 wordt voornamelijk gebruikt voor "effect" compressie..dus echt hoorbare compressie op bv drums en vocals....de LA-2A is meer transparant, en geeft bv een basslijn een dikke volle onderlaag, of je vocals net dat strakke randje...... natuurlijk zijn ze allebei voor van alles inzetbaar, maar dat zijn een beetje de "basis-regels" bij het te bereiken effect....

de compressors hebben echt superminimale interfaces, en dat is denk ik ook de kracht van zowel de originele hardware als deze digitale versies: je kan ze namelijk niet slecht laten klinken..alles klinkt gewoon goed, maakt niet uit in welke stand je de knoppen zet...... met de 1176 bv: de input regelt zowel de gain reductie als de treshhold..draai totdat het goed klinkt, compenseer met de output voor gain verlies, en ga dan met de attack en release zorgen dat de boel nog beter gaat klinken..de 4 ratio knoppen werken ook superstraightforward, en je kan ze zelfs alle 4 tegelijk indrukken voor mega-heftige compressie..... bij de LA-2A werkt het ook op een soortgelijke manier..je komt zo supersnel tot heel erg goed klinkende resultaten....... met native plugins heb ik dit nog nooit zo kunnen bereiken eigenlijk....ik snap nu dus ook waarom deze hardware zo populair is....

verder is de pultec EQ erg veel in gebruik bij mij: analoge EQ die heel vreemd in mekaar steekt maar eigenlijk altijd lekker blijft klinken....je hebt 3 banden: low, high en high.....je kan met een draaiknop instellen welke frequenties beinvloed moeten worden, dan kan je voor het laag aangeven wat er geboost en/of gecut moet worden (vreemd maar waar..de boost en de cut lopen net iets langs elkaar heen zeg maar, dus je kan tegelijk zowel boosten als cutten met een goed resultaat), en hoog 1 kan geboost, worden , hoog 2 alleen gecut.....ook zelfde idee eigenlijk alleen kan je voor de 2 hoge banden met elk een draaiknop apart instellen voor welke frequentie gewerkt wordt, en met de high1 kan je ook nog een bandwith aangeven...... ook hier weer: weinig knoppen, maar alles klinkt gewoon goed...zelfs als ie in bypass staat wordt er nog een soort van laagje over het geluid gelegd......

dit zijn op dit moment de plugins die ik het meeste gebruik, ze klinken zo supergoed, en zijn echt heel erg goed bruikbaar, wat denk ik de helft van de kracht is van deze klassieke hardware....

daarnaast is er nog de channelstrip met daarin oa compressor, 5band EQ, reflection engine en delay-module.....de nigel guitar amp sim, met naast amp en cabinet emulator nog een modfilter, gate, compressor, mod delay, tremolo en faser module....ook al deze modules zijn los te gebruiken om DSP te sparen, en zijn in de meeste gevallen gebaseerd op klassieke pedalen en hardware, zoals bv mutron bi-phase en mutron III, small stone, MXR etc.....de interface is hier allemaal wat uitgebreider en complexer, maar ook de klank hier is supergoed....

de realverb reverb module is een ander verhaal...klinkt erg goed, maar de interface vinnik echt "rocketscience", ongeveer het tegenovergestelde van de compressors en EQ..... ipv met controls te werken die je kent van reverbs werk je met materialen om zo echte simulaties van ruimtes te creeeren.....kortom: dit vergt de nodige inspanning om er wat uit te krijgen dat je in je hoofd hebt, en het zou mooi zijn als er een alternatieve simpelere interface voor zou komen......maar nog steeds erg goede klank......

zo......dat was mijn enthousiaste verhaal..kan iedereen die een beetje met computers in de studio werkt aanraden om eens te kijken/luisteren naar de UAD1 plugins....je kan tot 4 kaarten tegelijk in een computer draaien voor extra DSP....binnenkort komt er ook een goedkopere lite versie op de markt (299 dollar) met daarin wat minder plugins, die kan je er wel extra bijkopen voor rond de 150 dollar per stuk....

ohja..aangezien de plugins allemaal een latency hebben van 2 keer de latency van je soundcard is het niet altijd even makkelijk om ze te gebruiken voor bewerken van live sources tijdens "tracking" al heb ik gisteren gewoon live vocals kunnen opnemen zonder dat de vocalist er last van had...... en met de nieuwe sequencers helpt de automatische delay compensatie ervoor dat alles altijd netjes in sync zit.....

Olaf
 
gefeliciteerd met je aankoop :)

ik werk er ook af en toe mee, zelfs de look van de plugins zijn vet :D
 
leuk verslagje....ik zou bijna ook software-matig gaan willen werken...;)
 
Aha! Wat lees ik hier.

Olaf is bekeerd.

Goede investering lijkt me. Veel "parameter plezier" zullen we maar zeggen:doei:
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Aha! Wat lees ik hier.

Olaf is bekeerd.

Goede investering lijkt me. Veel "parameter plezier" zullen we maar zeggen:doei:


niet bekeerd hoor....heb gewoon "de stap genomen" om de UAD1 zelf ook aan te schaffen.....werk uberhaupt al voor 90% software-matig met de meeste projecten..... verder hebben we niets dan praise gekregen op de mastering van onze laatste 12" die Tim met alleen de UAD1 heeft gemastered...
 
Origineel geplaatst door dione
leuk verslagje....ik zou bijna ook software-matig gaan willen werken...;)

je kan natuurlijk ook prima een 1176, LA2A en/of pultec EQ in hardware op de kop zien te tikken..moet je wel een bank beroven of een heeeeeeeeeeele goeie deal maken met een label ;)

over de fairchild plugin nog niet gesproken natuurlijk...
 
Origineel geplaatst door olafmol
je kan natuurlijk ook prima een 1176, LA2A en/of pultec EQ in hardware op de kop zien te tikken..moet je wel een bank beroven of een heeeeeeeeeeele goeie deal maken met een label ;)

over de fairchild plugin nog niet gesproken natuurlijk...

Ja dat is zo, alleen vermoed ik dat de meeste studio's die niet wegdoen en ze zijn waardevast.
In het afgelopen jaar heb ik 1 keer de 1176 te koop zien staan, maar wel voor aardig veel centen.
 
Origineel geplaatst door olafmol
je kan natuurlijk ook prima een 1176, LA2A en/of pultec EQ in hardware op de kop zien te tikken..moet je wel een bank beroven of een heeeeeeeeeeele goeie deal maken met een label ;)

over de fairchild plugin nog niet gesproken natuurlijk...

ach.....kep de budget versies van die dingen....dankzij Ulli...:D
 
Origineel geplaatst door dione
ach.....kep de budget versies van die dingen....dankzij Ulli...:D

LOL...mijn tube composer vangt stof ;)
 
Origineel geplaatst door dextah
Ze waren wel bezig met een OSX versie .
Ik zit toch hard te denken om een uad en een desktop Mac te kopen in plaats van een TCPowercore firewire .

Werk je nu met een powerbook of ibook dan ?
Als je een desktop gaat kopen ga je zeker voor de G5 ?
 
Tsjesus Olaf. Wat ben je toch een ongelovelijke patser he! :)
Alsof we al niet lang wisten dat de UAD flink kont schopt!

Mackie bouwt ze zelfs in hun eigen high-end digitale mixers.
 
UAD-1 studiopack!

UAD-1 studiopack!

En nu is er ook het studio pack en producerpack te koop!
UAD-1 gebundeld met 20 plugins...

Is dat even balen....:duivels:

J.
 
Re: UAD-1 studiopack!

Re: UAD-1 studiopack!

Origineel geplaatst door Quadruplo
En nu is er ook het studio pack en producerpack te koop!
UAD-1 gebundeld met 20 plugins...

Is dat even balen....:duivels:

J.


mijn inschatting is dat de huidige UAD1 package (die dus uitgefaseerd wordt) de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft...dit omdat er straks nog maar 2 paketten zijn: de "lite" versie voor ca. 299 dollar straatprijs, zonder de 1176 en LA2A die je dan voor 149 dollar per stuk erbij moet kopen, en de complete unit met alle plugins, voor 1049 dollar ofzo...... de huidige pakketjes die nog te koop zijn hebben wel de LA2A en 1176 erbij, voor 540 euro...reken maar dat dat een goeie deal is...

de UAD1 is er ook voor de mac, zowel OS9 als OS X (vst en AU)
 
Origineel geplaatst door C-Code
Werk je nu met een powerbook of ibook dan ?
Als je een desktop gaat kopen ga je zeker voor de G5 ?

PowerBook .
Nah mischien een tweedehands dual G4 .
HEb helemaal geen mega snelle computer nodig .
Zeker niet als ik een UAD er in zou hangen .
Koop liever nog wat analoge synths er bij voor dat geld .
 
Goed verhaal... klink allemaal positief.
Nog even doorsparen, en dan denk ik dat ik binnenkort ook maar eens de 'UAD club' ga vergezellen ;-)
Vooral de LA compressors lijken me zeer de moeite waard.

PJ
 
Even een vraagje uit interesse.
Draait iemand deze kaart(en) ook op een G4/G5 systeem?
En goed?
 
Origineel geplaatst door fuse
Even een vraagje uit interesse.
Draait iemand deze kaart(en) ook op een G4/G5 systeem?
En goed?

Ja hier draait een uad kaart op een g5. tot nu toe geen problemen.
Ik heb de vintage compressors nog niet vergeleken met de echte maar ik vind ze behoorlijk goed klinken.
 
Back
Top