Waldorf KYRA (was: Exodus Digital Valkyrie)

GZKc2jYzTHXvYQ9aZy9JxW-970-80.jpg

Wordt geïntroduceerd tijdens MusikMesse:
While many synth manufacturers are saving up their new wares for the Superbooth show in May, Exodus Digital is choosing to launch its new Valkyrie instrument at Musikmesse, which kicks off on 11 April and runs until 14 April.

It looks a pretty juicy piece of hardware, too: Valkyrie is 8-part multitimbral and offers two groups of 32x oversampled oscillators per voice (the total number of oscillators is 1280) with hard sync, ring mod and FM. Dual PCM wavetables provide you with 4,096 waves, while the dual analogue ladder modelling filters come in 12 and 24bB flavours.

Other features include a modulation matrix, a stereo hypersaw, an arpeggiator, three EGs and three stereo LFOs with 64 shapes and MIDI sync. There’s a nine-module FX unit and Valkyrie offers 128 notes of polyphony.

Ambitiously, Exodus Digital has come up with its own hardware design and operating system for Valkyrie, stating that DSP chips are “obsolete technology from the ‘90s”. It uses less than 10W of power and can start up in less than four seconds, apparently. What’s more, we’re told that this will be a “mainstream synth that will launch at a mainstream price”.

Both rack and keyboard versions of the synth are in development, and we’re hoping to find out more later this week. As things stand, the only official information you can find online is on the Exodus Digital SoundCloud page.

https://www.musicradar.com/news/mus...a-march-on-its-rivals-with-the-valkyrie-synth

Interessant - eindelijk weer eens een moderne VA synth met dikke specs! Leuk om tussen al dat analoge en remake geweld weer eens iets te zien dat van de norm afwijkt. Moet er wel bijzeggen dat ik het kastje op de foto niet bepaald aantrekkelijk vind ogen.
 
Kyra heel even gehad, verschrikkelijke interface. Klank steriel , weinig karakter. Vond dat ding extreem tegen vallen. Een beetje VST klinkt echt wel beter. Maar heel misschien is er een hoop veranderd de afgelopen jaren, vrees van niet …
Ik weet niet waar je haalt dat de Kyra steriel klinkt. Maar ik zal eerlijk zijn. Dat dacht ik ook toen ik Youtube filmpjes hoorde. Zoals je zelf zegt: heel even gehad en dus inderdaad niet lang genoeg om er achter te komen dat... Intussen staat de Kyra al een jaar in mijn studio, en het is absoluut een blijvertje. Want het ding klinkt zéér goed. Donker en moddervet of ragfijn als het moet. Zelden zo een mooie strings uit synths weten komen. Voeg daar 128 stemmen, 4096 waveforms, 8 audiostreams over USB @ 96Khz aan toe en er zijn nog weinig digitale synths die in de buurt komen. BTW, het binaural effect dat de UDO zo speciaal maakt, zit ook in de Kyra.

Tim Shoebridge filmpje Thoughts on the Waldorf Kyra eerst bekijken. Dan pas kritiek spuien.
 
Hoe groot is het gemis van een value encoder in de praktijk nu echt? (Dat was volgens mij 1 van de kritiek punten van Tim, dat je alleen maar up en down knoppen had)
 
Hoe groot is het gemis van een value encoder in de praktijk nu echt? (Dat was volgens mij 1 van de kritiek punten van Tim, dat je alleen maar up en down knoppen had)
Ook daar had ik in het begin een 'probleem' mee. Maar je komt er snel achter dat de Kyra zich poepsimpel laat bedienen en dan is het gemis aan een datawheel snel vergeten.

En ik geef ook toe dat ik nooit +2K aan de Kyra had gegeven. Maar ik heb m zelf 2dehands gekocht voor een erg aanvaardbare prijs en ik vond dat het risico waard. Gegokt en gewonnen! Zou ik hem nieuw kopen, dan vind ik de huidige prijs rond 1499 niet verkeerd. Je krijgt in elk geval veel synth voor je geld. Grootste minpunt voor mij is de FX sectie. Die kon een stuk beter. Maja, ook dat went snel en bovendien komen weinig synths komen in de buurt van de Summit FX sectie die echt moorddadig goed is.

Ik wil er nog eens bij zeggen dat ik onlangs ook de Iridium kocht. Die heeft het welgeteld een paar uur uitgehouden en ik heb hem terug gebracht. Plethora aan mogelijkheden, maar ik vond de klank echt ondermaats voor dat geld. Omnisphere is beter.
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
ik heb 'm ooit gerecenseerd voor interface magazine. er was best wat op aan te merken (op welke synth niet?) maar over het algemeen vind ik het wat onterecht hoeveel kritiek de kyra krijgt/kreeg. hij heeft misschien een wat vreemde onstaansgeschiedenis, maar als synth heeft ie veel te bieden, al mist ie misschien de 'flash' van andere synths, zoals in eigen huis de quantum/iridium..
 
Grootste minpunt voor mij is de FX sectie. Die kon een stuk beter. Maja, ook dat went snel en bovendien komen weinig synths komen in de buurt van de Summit FX sectie die echt moorddadig goed is.
Ik zou de Kurzweil niet overslaan.Een godvergeten synth hier op synthforum.Daar zit één van de s'werelds krachtige effect processoren in die al verschillende Awards heeft gewonnen.
 
Wellicht ook interessant om eens te kijken


Sorry en met alle respect maar die kerel komt ook niet verder dan steeds 10.000 dezelfde trance presets op alle synths die hij heeft. Zijn kritiek is totaal onterecht en imo eerder een poging zijn eigen YT kanaal vooral nog meer kijkertjes te bezorgen...Is duidelijk dat er eerder een haar in de boter tussen hem en Waldorf zit...want zijn presets staan wel op de Waldorf website, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij niet van Waldorf kreeg wat hij wilde...
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Oh en by the way als het gaat over 'steriel klinken'. Ik heb hier ook een Hydrasynth. Als ik Kyra en Hydra naast elkaar zet, is de Hydra duidelijk de digitale en Kyra de analoge. Voor zover dat soort uitlatingen correct zijn. :-)
 
Oh en by the way als het gaat over 'steriel klinken'. Ik heb hier ook een Hydrasynth. Als ik Kyra en Hydra naast elkaar zet, is de Hydra duidelijk de digitale en Kyra de analoge. Voor zover dat soort uitlatingen correct zijn. :-)
Hier gehoormatig zelfde beleving voor groot deel dankzij de Kyra filters.
 
Ik had getwijfeld om hem te nemen, maar aangezien ik een Virus TI2 heb, lijkt hij mij daarom geen aanwinst.

Het heeft ook nog geen unison.....
 
Toch jammer. Veelbelovende synth die veel in zijn mars leek te hebben maar toch niet helemaal goed genoeg gelukt is om de kroon van de Virus etc. over te pakken.
 
Wel een enorme rare move. Niet zo lang geleden hadden ze een zeeblauwe versie van Kyra uitgebracht en dan dit.

Blijkbaar viel het verkoop enorm tegen
 
Dat ding heeft me dan weer nooit echt geraakt.
Niet dat ik hem slecht vond klinken, maar de interface sprak me ook niet echt aan.
Ik heb er nooit één beroerd, dus dat is slechts een oppervlakkig vooroordeel.
Voor mijn gevoel heeft het de aanvankelijke belofte van de Valkyrie nooit echt waar gemaakt.
 
Het is wel een mooie synth met een hypersaw osc, maar gezien ik een Virus TI2 heb, voegt hij helemaal niks toe.
 
Back
Top