Bloedstollend slechte muziek die verboden zou moeten worden

Iemand die denkt statusverhogend bezig te zijn door alles wat niet het neusje van de zalm is op muziekgebied meteen als zwaar klote te bestempelen.

Dat ben ik dus, behalve dat het niet om status gaat. Ik haal gewoon alle patronen uit popmuziek die altijd voorspelbaar zijn. Wat saai is. Op de duur zie je door alle muziek heen, wat oprecht is wat niet, welke het voor het geld doen en de faam. Emotie in muziek steken om er emotie in te steken zodat het verkoopt, nep dus. Zoals weet ik veel dat laatste klote nummer van Harry Styles ofzo. Alle edm, want dat is ook gewoon formule. Naarmate ik ouder word zoek ik complexiteit en oprechtheid in muziek, echte emotie, en het technische aspect eerder. Ik zeg altijd zo. Elk genre is goed, maar 95 procent van elk genre is ruk. Begin gek te worden van prog rock.

Dus ik zeg al heel snel dat ik iets kut vind terwijl de ander het een geweldig nummer vind, maar dat is eerder de onwetendheid van die andere persoon van wat er nog allemaal is.
 
Dat ben ik dus, behalve dat het niet om status gaat. Ik haal gewoon alle patronen uit popmuziek die altijd voorspelbaar zijn. Wat saai is. Op de duur zie je door alle muziek heen, wat oprecht is wat niet, welke het voor het geld doen en de faam. Emotie in muziek steken om er emotie in te steken zodat het verkoopt, nep dus. Zoals weet ik veel dat laatste klote nummer van Harry Styles ofzo. Alle edm, want dat is ook gewoon formule. Naarmate ik ouder word zoek ik complexiteit en oprechtheid in muziek, echte emotie, en het technische aspect eerder. Ik zeg altijd zo. Elk genre is goed, maar 95 procent van elk genre is ruk. Begin gek te worden van prog rock.

Dus ik zeg al heel snel dat ik iets kut vind terwijl de ander het een geweldig nummer vind, maar dat is eerder de onwetendheid van die andere persoon van wat er nog allemaal is.
Het zou kunnen dat dit van de onwetendheid van iemand afhangt, maar dat hoeft volgens mij helemaal niet zo te zijn. En complexe muziek - hoe oprecht ook - hoeft niet per se door iemand mooi gevonden te worden. Maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik plaats 2 willekeurige nummers (van de vele) die ik mooi vind en ik ben benieuwd wat je er van vindt. Je mag het helemaal met de grond gelijk maken. Maar plaats ook 2 nummers - van het zelfde genre - die voor jou binnen die 5 procent liggen die je noemt.

Het zijn 2 nummers waarvan ik mij niet kan herinneren dat ze een link zijn naar een gebeurtenis. Het gaat me ook niet om de songtekst. En ik laat in het midden of het technisch wel of niet ok is.

Het eerste nummer gaat over het vreselijke gevoel dat je hart gebroken is en het niet weten of je met die persoon toch nog door kunt gaan. En dan ga je toch door, en je denkt tegelijk "Ik zou eigenlijk niet in deze situatie moet zitten, maar toch is het zo." Je weet dat je jezelf uit deze situatie moet halen, maar dat is moeilijker gedacht dan gedaan.

Het tweede nummer schijnt over het leven van zanger Pete Doherty te gaan en een ode aan hem zijn.





Ik ben echt benieuwd met welke 2 nummers jij komt! :)
 
Last edited by a moderator:
Schlagers en veel (voor mijn oren) a-rythmische jazz..

Ben verwonderd van hoe veel mensen hier reggae en ska niet lusten.. ik ben nog altijd zot van

 
Last edited by a moderator:
Het zou kunnen dat dit van de onwetendheid van iemand afhangt, maar dat hoeft volgens mij helemaal niet zo te zijn. En complexe muziek - hoe oprecht ook - hoeft niet per se door iemand mooi gevonden te worden. Maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik plaats 2 willekeurige nummers (van de vele) die ik mooi vind en ik ben benieuwd wat je er van vindt. Je mag het helemaal met de grond gelijk maken. Maar plaats ook 2 nummers - van het zelfde genre - die voor jou binnen die 5 procent liggen die je noemt.

Het zijn 2 nummers waarvan ik mij niet kan herinneren dat ze een link zijn naar een gebeurtenis. Het gaat me ook niet om de songtekst. En ik laat in het midden of het technisch wel of niet ok is.

Het eerste nummer gaat over het vreselijke gevoel dat je hart gebroken is en het niet weten of je met die persoon toch nog door kunt gaan. En dan ga je toch door, en je denkt tegelijk "Ik zou eigenlijk niet in deze situatie moet zitten, maar toch is het zo." Je weet dat je jezelf uit deze situatie moet halen, maar dat is moeilijker gedacht dan gedaan.

Het tweede nummer schijnt over het leven van zanger Pete Doherty te gaan en een ode aan hem zijn.

Ik ben echt benieuwd met welke 2 nummers jij komt! :)

Tuurlijk zijn er ook simpele nummers die ik goed vind hoor, dat is allemaal subjectief voor iedereen. Toch zal ik sneller cd's of vinyl kopen van groepen waarvan de muziek meerdere lagen heeft. Omdat je die meer kan beluisteren vanwege de dingen die je telkens ontdekt die je ervoor niet hoorde.

Het eerste nummer is mooi, maar dat is gewoon mijn ding niet qua genre. Ja het is oprecht en goed uitgevoerd, allemaal ok. Maar dan is het de stem die tegenzit of het feit dat zoiets al 100 keer gedaan is in het verleden. Het is niet het gevoel dat ik zoek. Subjectief dus. Elk paar oren verkiezen andere klanken. Idem met het tweede nummer. En daarbij hou ik ook meer van producties die gemaakt zijn voor het jaar '95/'96. Voordat Pro Tools begon. De Productie ethiek was verfijnder en meer compleet, en vooral oprechter omdat je niet veel kon klooien met de sound. Elke janlul maakt nu muziek en gooit het op Soundcloud. De filters zijn weg, nu moet ik zoveel zeven en afwegen, en met een machete door de jungle hakken. Weg is het tijdperk van de tijdloze studio albums vervangen door het singles tijdperk. Het is verstikkend. Op die 28 jaar dat ik op deze aardkloot al leef vind ik maar moeilijker en moeilijker moderne muziek die me kan bekoren.

Simpele nummers die ik goed vind, maar toch met lagen, en die heel diep gaan met massa's muzikaliteit:





 
Last edited by a moderator:
Ook enorm simpel, maar dit heeft dan meer met de moddervette groove te maken :D:

 
Last edited by a moderator:
Tuurlijk zijn er ook simpele nummers die ik goed vind hoor, dat is allemaal subjectief voor iedereen. Toch zal ik sneller cd's of vinyl kopen van groepen waarvan de muziek meerdere lagen heeft. Omdat je die meer kan beluisteren vanwege de dingen die je telkens ontdekt die je ervoor niet hoorde.

Het eerste nummer is mooi, maar dat is gewoon mijn ding niet qua genre. Ja het is oprecht en goed uitgevoerd, allemaal ok. Maar dan is het de stem die tegenzit of het feit dat zoiets al 100 keer gedaan is in het verleden. Het is niet het gevoel dat ik zoek. Subjectief dus. Elk paar oren verkiezen andere klanken. Idem met het tweede nummer. En daarbij hou ik ook meer van producties die gemaakt zijn voor het jaar '95/'96. Voordat Pro Tools begon. De Productie ethiek was verfijnder en meer compleet, en vooral oprechter omdat je niet veel kon klooien met de sound. Elke janlul maakt nu muziek en gooit het op Soundcloud. De filters zijn weg, nu moet ik zoveel zeven en afwegen, en met een machete door de jungle hakken. Weg is het tijdperk van de tijdloze studio albums vervangen door het singles tijdperk. Het is verstikkend. Op die 28 jaar dat ik op deze aardkloot al leef vind ik maar moeilijker en moeilijker moderne muziek die me kan bekoren.

Simpele nummers die ik goed vind, maar toch met lagen, en die heel diep gaan met massa's muzikaliteit:
"Eminence front" (van The Who) vind ik ook een goed nummer. Bij alle nummers waarbij Roger Daltrey de leadzanger is haak ik af, maar in dit nummer doet (gelukkig!) Pete Townshend de lead. Zijn stem is minder krachtig dan die van Daltrey, maar dat hoor ik dan toch 10x liever. Aan het einde van "Eminence Front" hoor ik Daltrey nog wel even op de achtergrond, maar dat stoort me niet echt. Het nummer staat op het album "It's Hard" en dat album vind ik een regelrechte afrader. De nummers hebben wel meerdere complexe lagen, maar ik vind ze futloos en de melodieën pakken mij niet. "Endless Wire" - van vele jaren later - schijnt een veel beter album te zijn, maar daar heb ik nooit naar geluisterd. Waarschijnlijk om reden dat ik niet graag de zang van Roger Daltrey hoor.

Hun hits, zoals "Roundabout", "Owner of a lonely heart" en "I've seen all good people" spreken me totaal niet aan, maar bijv. wel de nummers "Heart of the sunrise" (van het album "Fragile" uit 1971) en "And you and I" (van het album "Close to the edge" uit 1972). "Shoot high aim low", dat geen hit geweest is, kende ik en vind ik ook een goed nummer van Yes. Eigenlijk hoor ik die nog liever dan "Eminence front" (van The Who). Het komt van het album "Big generator" (uit 1987). Ik moest dit even opzoeken want ik kende dat album helemaal niet. Dus vraag ik mij nu af waar ik "Shoot high aim low" dan van ken?!

"Heart Of The Sunrise" Live (uit 1989) met o.a. Jon Anderson en Rick Wakeman


"Payback" van Jan Hammer kan ik ook waarderen. Bij Jan Hammer mis ik altijd wel zang, hoewel er wel instrumentale albums zijn waar ik graag naar luister.
Naast "Crockett's theme" vind ik ook "Rico's blues" goed. Dat laatste nummer geeft me een gevoel dat ik moeilijk kan omschrijven. Relaxed, gelukkig en tevreden komt het eerste in me op.

De groove van het nummer van "Sound train" is niks mis mee, maar wat mij betreft kunnen ze beter hun mond stijf dicht houden. Dikke bagger dus! :DZet iets van "The Trammps" of "Earth, Wind & Fire" op en je weet gelijk wat ik bedoel. :okdan:

Van "Leave right now" (Will Young) vind ik vooral de stem van de zanger en hoe hij dit nummer zingt erg mooi. Maar als je die niet mooi vind, ja dan blijft er van dit vrij eenvoudige nummer niets meer over.

"Poison Prince" (Amy Macdonald) vind ik vrolijkheid, geluk en positieve energie uitstralen en ik vind het een mooi en lekker uptempo nummer! Het Schotse accent van de zangeres - dat niet ieder mooi vindt - maakt het nummer voor mij nog aantrekkelijker.

De filters zijn weg, nu moet ik zoveel zeven en afwegen, en met een machete door de jungle hakken. Weg is het tijdperk van de tijdloze studio albums vervangen door het singles tijdperk. Het is verstikkend.
Dat is waar! Er wordt nog wel goeie muziek gemaakt, maar je moet er (veel) tijd en energie insteken om die eruit te pikken. Overigens waren niet alle albums van voorheen tijdloos. Soms / vaak stond er maar één goed nummer op.

Zang vind ik het belangrijkste instrument in een track. Als dat niet ok is, dan kan wat mij betreft het hele nummer de vuilnisbak in.
En het is inderdaad een subjectief gegeven als iemand een nummer goed vindt. Gelukkig maar, als we allemaal maar dezelfde smaak zouden hebben...

Amy Macdonald - in een interview - wat zij vindt van de marketing machine in de muziekindustrie. :okdan:
 
Last edited by a moderator:
Je vergeet overigens nog de tijd die dj's vullen met grappen en onzin vertellen (wat soms ook wel weer leuk is - maar meestal niet).


Dit levert geld op !!! Dan hoeven de zenders geen extra geld aan buma af te dragen. Dus hoe meer grappen er gemaakt worden, des te weiniger ze hoeven te betalen....
 
" Stil in mij" van Van Dik Hout (Voor mij ook een volslagen raadsel waarom dit nummer werd verkozen tot beste Nederlandstalige single aller tijden....)
en alle andere nummers waarom Martin Buitenhuis zingt...

De zuiverheid van zijn zang doet me denken aan nagels op een schoolbord...:bekdicht:
 
Nummers die verboden moeten worden

Nummers die verboden moeten worden

Er is de laatste tijd zo'n rotnummer op de radio. Afgezien van het irritante deuntje (wat enorm blijft hangen dus in die zin ook wel weer knap) zit er ook een megahoge piep in. Volgens mij boven de 20khz zelfs. Als ze dit een keer draaien op een festival heeft iedereen direct gehoorschade volgens mij. Zou dit express gedaan zijn?Ik bedoel San Holo met I still see your face.
 
Ik hoor niks, behalve iemand die niet kan zingen zelfs mét een pitch control... Mijn dochter loopt weg door het irritante piepje. Kan toch niet express dit gedaan zijn... errug dom dan
 
Nu lijkt me de kans dat 'wij' 20 Khz horen eerder uitzonderlijk dan vermoedelijk. Je bedoelt die soort van resonance boost op de 'hats'? Is alweer 'n liedje met gefuckte lyrics maar ik word er minder dement van dan bijvoorbeeld Beyonce met 'girls run the world' of whateva
Dat klinkt als een cheap ass mp3, dat nr.

dat mogen ze dus verbieden :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben niet zo van het verbieden, maar ik begrijp natuurlijk dat ik dat niet zo letterlijk moet nemen.

Bijna alle liedjes die nog steeds dat irritante Cher-effect van ’98 (I believe) gebruiken op de vocals. Er bestaat al een ander draadje over, maar ik noem het nog even hier. Verschrikkelijk uitgekauwd en fantasieloos en volgens mij meer dan eens alleen maar bedoeld om het gebrek aan zangtalent te maskeren. Gatverdamme.

En oh ja, sinds ik af en toe in een sportschool kom (het is niet anders) hoor ik ook dat er dramatisch slechte covers worden gemaakt van verschillende (tijdloze) klassiekers. Ik kan er niet veel opnoemen nu, beetje laat geworden gisteren, maar ik hoorde o.a. White Rabbit van Jefferson Airplane voorbij komen met een soort kauwgomballen eurobeat eronder en werkelijk dramatisch slecht uitgewerkt. Wie doet nu zoiets? Dat heeft toch echt helemaal niets meer te maken met creativiteit, of ben ik nu werkelijk een ouwe lul aan het worden? En hoe kan hier in godsnaam toestemming voor worden gegeven door de rechthebbenden?

Zo, het is er uit. Fijne zondag allemaal en oh ja, ik lees net dat het Internationale Mannendag is vandaag dus maak er wat van :mega:
 
ik ben ook niet zo van het verbieden, hoewel mijn kinderen daar anders over denken - nog steeds, maar ik luister gewoon bijna nooit naar de radio. in de auto af en toe en dan toch vooral naar nieuws en gesproken woord. de meeste muziek op de radio heb ik nooit wat gevonden. DJ's zijn een stuk minder leuk en de moeite waard dan ze zelf denken. Ik kies mijn eigen muziek wel.

Wat helpt is natuurlijk de leeftijd. Ik wil niet beweren dat er nadien geen goede muziek is gemaakt, maar het is wel lekker om opgegroeid te zijn met de muziek van de 70s. Een rijk archief.
 
Nou zeggen ze dat je in een isoleercel gek wordt als je daar te lang in zit maar volgens mij gaat het een stuk sneller als ze je opsluiten en 24 uur per dag dit aanzetten, het zou verboden moeten worden zou je bijna denken.

 
Last edited by a moderator:
Als dit de 'oude mannen klagen over moderne muziek' draad van de week wordt, zal ik hem dan samenvoegen met de 'genres waar je bloed van gaat stollen' draad die er al is? :beard:
 
Nu lijkt me de kans dat 'wij' 20 Khz horen eerder uitzonderlijk dan vermoedelijk. Je bedoelt die soort van resonance boost op de 'hats'? Is

Ja op de hats is ook een piep in diezelfde regionen, maar ook op de volledige melodielijn. Misschien horen veel mensen het niet eens meer.

Als dit de 'oude mannen klagen over moderne muziek' draad van de week wordt, zal ik hem dan samenvoegen met de 'genres waar je bloed van gaat stollen' draad die er al is? :beard:

Ojee was die er al? Ik dacht aan de titel te zien dat dat juist om hele goeie / spannende nummers ging :) Ach ja gooi maar samen hoor, ben normaal niet echt zuur aangelegd bij mijn weten, maar vroeg me hier echt bij af wat nu het nut is van zo'n irritant hoge piep. Kan me moelujk voorstellen dat iemand dat echt leuk vind. Kan me wel voorstellen dat mensen het niet horen.
 
Deze piep vind ik anders best te pruimen :D

 
Last edited by a moderator:
Back
Top