Welk irritant fx zit er op moderne vocals?

..of is dit weer typisch "vroeger was alles beter" gezever?

Ja, dat is het.

Als je ouder wordt (zeg ik als 50-jarige), vind je automatisch muziek van nu minder goed en snap je niet waarom anderen dat wel goed vinden.

Toen ik 15 was, heb ik de 12 inch Poing van Rotterdam Termination Source gekocht en vandaag vraag ik me af waarom m’n zoon Hardstyle maakt en luistert. Leeftijd en smaak, niks anders.

De discussie of muziek goed is of niet, is volkomen zinloos. Als iemand dolgelukkig wordt van Frans Bauer kan ik niet zeggen dat het kutmuziek is. Ik vind het kutmuziek, maar ik vind het leuk voor de ander dat hij er zo gelukkig van wordt.

Hetzelfde geldt voor autotune. Als Kanye West het gebruikt, spuug ik erop. Als De Jeugd van Tegenwoordig het gebruikt, vind ik het prachtig. Autotune is dus niet kut als alleen ik er soms gelukkig van word.
 
Als je ouder wordt (zeg ik als 50-jarige), vind je automatisch muziek van nu minder goed en snap je niet waarom anderen dat wel goed vinden.

Ik ben 59 en ik vind dat er nog steeds prima muziek gemaakt wordt.
Maar net als vroeger moet je niet teveel op de top 40 of zoiets afgaan maar als je een beetje je verdiept in wat er allemaal uitkomt dan kan je je nog steeds suf kopen aan goede muziek.
Als je alleen op de trends afgaat en autotune ja dan wordt er weinig goede muziek gemaakt.
 
Als popmuziek met het jaar slechter wordt vraag ik mij af:
Wanneer is de bodem bereikt?
Kan het nog slechter?
Hoe ziet de toekomst van Popmuziek er uit?

..of is dit weer typisch "vroeger was alles beter" gezever?


Dat gevaar schuilt er inderdaad wel in, aangezien wij dat elke generatie telkens te horen hebben gekregen, maar dat betekent nog niet dat het daadwerkelijk een keer niet uit zal komen, en dus waar blijkt te zijn.

Bovendien, waar vroeger de kloof tussen de generatie die de jongere generatie "afzeek" zo'n 25 jaar bedroeg, zie ik nu dat mijn nichtje van 24 zich afkeert van de muzikale tendens van nu.
Er is dus degelijk iets meer aan de hand dan louter; "vroeger was alles alles beter gezever".


Toen de synthesizer zijn intrede in de populaire muziek deed moesten de zogenaamde kenners daar daar ook niets van weten. Het stond zelfs op de hoes van Queen albums "No synths!"

share-from-pixlr.jpg


Later gingen ze toch ook maar synthesizers gebruiken omdat ze er niet omheen konden.


Er is toch wel een verschil met het gebruiken van een synth, die je toch moet kunnen bespelen om er iets fatsoenlijks uit te halen.
Synthesizers hebben hoe dan ook het beschikbare klankenpalet voor de muzikanten en luisteraars alleen maar uitgebreid en niet beperkt, wat wel het geval is met die, als effect, ge-autotunede zangpartijen.

De vergelijking zou alleen op gaan wanneer iedereen maar dezelfde presets uit de synths in alle producties zou zijn gaan gebruiken.
Natuurlijk bleken wel bepaalde klanken populairder, wat de nodige kopiergedrag teweeg bracht, maar dat werd ook bekritiseerd/afgestraft, zoals het toendertijd te pas en onpas inzetten van zo'n shakuhashi patch.


Dus let op de wijze woorden van deze ouwe rot:
"Autotune is here to stay!" wen er maar aan :beard:


Nou Autotune en, daarvoor al in meer primitievere vorm, manipulatie d.m.v. knippen, pitch shifting, plakken, etc., was er heel lang als 'tool', voordat het een 'gimmick' werd, die te pas en onpas overal overeen wordt gegooid.
Er is niets mis met het gebruik van welke creatieve 'tool', wanneer nodig; net zoals er niets mis is met een beetje ketchup of mayonaise op je friet of zo, maar het zou je letterlijk de neusgaten uitkomen als dat op elke maaltijd wordt gegoten.

Zoals wij nu die jaren zeventig psychedelische gedoe niet echt om aan te horen, vinden, zal Autotune, als effect, ook eens tot het verleden horen en zal menigeen zich afvragen; "wat bezielde ons toen?"
Wanneer alle "Autotuners" staks allemaal hetzelfde klinken, zal toch iemand gaan opvallen door een goede menselijke stemgeluid en zal dat (overdadige) ge-autotune snel voorbij zijn.

Dat zijn de wijze woorden van deze eveneens ouwe rot. :beard:
 
Als popmuziek met het jaar slechter wordt vraag ik mij af:
Wanneer is de bodem bereikt?
Kan het nog slechter?
Hoe ziet de toekomst van Popmuziek er uit?

Door "AI"* gecomponeerde muziek.8o) Zal zwaar zuigen, maar als ik dat filmpje zo bekijk, zijn in de huidige popmuziek alle elementen aanwezig voor het perfect automatiseren van de muziekproductie. Hebben de record labels al helemaal geen risico's meer.8)

* "AI" is nu net zo'n reclameproduct als moderne popmuziek geschreven door die twee oenen. Heeft met echte artificiële intelligentie zeer weinig te maken, en is eigenlijk alleen een vehikel voor grote ICT bedrijven zoals Google om hun software aan onbenullen aan te smeren. Bv. dat gedoe met het Go spel: geen wonder dat de "AI" zelf alle mogelijkheden kan leren, de regels van Go zijn volledig te vatten in mathematische vergelijkingen, dus de afgeleiden daarvan ook! En laten computers nou net veel beter dan mensen zijn in het uitrekenen van ingewikkelde sommetjes...persoonlijk noem ik het liever "AS" (extra S optioneel), "Artificial Stupidity".Het bewijst voornamelijk de limieten van de programmeurs.
 
Radiozender draaien platen in rotatie, ze willen je de hits laten horen op elke moment dat jij de radio aan zet. Ik geloof dat de commerciele zenders uitgaan van blokken van 2 uur. Ze pushen de plaatjes en als je die maar vaak genoeg hoort ga je ze onbewust leuk vinden...

Bij werkt het meestal andersom. Hoe vaker ik een plaat hoor hoe minder leuk/ irritanter ik het ga vinden.
 
Ik ontsnap nogal goed aan dat gepush: ik heb geen tv, adblocker op YT en luister enkel studio brussel radio maar ondeweg altij spotify playlists, mijn eigen dingen die ik ontdekte en samenstelde.

Moderne muziek is prima; ik doe elk jaar festivals en pukkelpop combi.
Maar ik pas voor de blockbuster artiesten, valt bijna altijd tegen.
En jawel; de jeugd van tegenwoordig komt wel weg met 't fx.

Misschien is het dus niet enkel het fx maar ook de zang. Adèle zat soms ook op 't randje van 'mooi' en 'fuckin' tering irritant' :beard:
 
morgen (RTL4 20:63)
de finale van The autotune of Holland 2017 !
 
Oef, de hoogtijdagen van het Stock, Aitken en Waterman tijdperk.
Ben zo blij dat deze periode voorbij is.

Grappig, vond dit als kind echt een %^&-nummer maar nu kan ik dit soort kazigheid wel weer waarderen. :dj:
 
Ja, dat is het.

Als je ouder wordt (zeg ik als 50-jarige), vind je automatisch muziek van nu minder goed en snap je niet waarom anderen dat wel goed vinden.

Toen ik 15 was, heb ik de 12 inch Poing van Rotterdam Termination Source gekocht en vandaag vraag ik me af waarom m’n zoon Hardstyle maakt en luistert. Leeftijd en smaak, niks anders.

De discussie of muziek goed is of niet, is volkomen zinloos. Als iemand dolgelukkig wordt van Frans Bauer kan ik niet zeggen dat het kutmuziek is. Ik vind het kutmuziek, maar ik vind het leuk voor de ander dat hij er zo gelukkig van wordt.

Hetzelfde geldt voor autotune. Als Kanye West het gebruikt, spuug ik erop. Als De Jeugd van Tegenwoordig het gebruikt, vind ik het prachtig. Autotune is dus niet kut als alleen ik er soms gelukkig van word.

Poing is toch niet >35 jaar geleden? Of reken ik nu verkeerd?
 
Ja, zeg. Er kan bijna geen track uitkomen zonder die gimmick. Het lijkt wel of iedereen op save speelt door elkaar steeds na te doen. Nu we het toch over irritant hebben, ik erger me suf aan al die filmpjes van gasten die als idioten proberen alle knopjes zoveel mogelijk aan te raken zonder dat ze echt iets doen. Lijkt soms net alsof te heet zijn om vast te houden. Ziet er dom uit, net zoals het volgende filmpje.

https://youtu.be/Nh9C7nQHmII
Maarja, misschien is het ook wel afgunst.....:duivels:

De man rechts in beeld is Steve Aoki. Ook weer een van de grotere 'DJ's'
DJ's zegt u ? Ik noem ze voortaan PP's. Dat is de afkorting van Play Pushers, want verder komen ze niet meer. Het artisanale, werkelijk kunstige werk van 2 of 3 vinylplaten synchroon te laten lopen en op een mixer zonder effecten, dat moet je aan Van Puren,Toesto of Vages en Stink Mike niet meer vragen. Dat kunnen ze eenvoudigweg niet. Iedereen weet dat het syncen van CD's of MP3's kinderspel is, de effectjes ertussen gooien net zo goed.
Maar het wordt nog erger...
Het verbaast mij dan ook dat jongelui flinke euro's neertellen om die PP's een startknopje van het laptopje te zien indrukken, te weten dat heel hun show, muziek, inclusief licht, video en effects op voorhand geprogrammeerd werd en dus voorgekauwde shit is. Bah. Mij boeit het al jaren niet meer. Junk for the stupid mass.
http://tonedeaf.com.au/david-guetta-pretty-much-just-confirmed-hes-a-fake-dj/
 
Laatst gewijzigd:
In de tachtiger jaren ergerden wij ons ook aan gimmicks als de Orchestra Hit nr 5 sample uit de Fairlight (door samplespecialist Raoul Zaadnoordijk het klotecliché genoemd) en het "stottereffect", zoals in "The Reflex" van Duran Duran en "19" van Paul Hardcastle. Maar de autotune houdt het langer vol dan die twee clichés samen! Het wordt hoog tijd voor een nieuwe technologische innovatie die tot een nieuwe gimmick leidt. :D

Ik gebruik de Orchestra Hit nog altijd in de muziek, vind het niet echt iets om je aan te ergeren. Okee, 1984 was het jaar van de Orchestra Hit, maar heb toch altijd van die sound genoten. Op de effecten op vocals kan ik me niet ergeren, doe mijn eigen stem ook met de vocoder in de Microkorg.:D
 
over dj's kan ik kort zijn: als iedereen met zijn gezicht naar de Dj staat, ben je tenzij 't een DMC contest is, op 't verkeerde feestje.
 
Je weet wel. Voorbeeld: Lil' Kleine - Krantenwijk (ft. BOEF)

Het refrein is verpest door een irritant fx op de vocals. Ik hoor het in zowat alle muziek voor de jeugd en ik erger me er suf aan.
Is het een vocoder?
Ik heb nog geprobeerd om het tijdens de mastering wat te minderen, maar helaas mocht niet. :engel:
 
De man rechts in beeld is Steve Aoki. Ook weer een van de grotere 'DJ's'
DJ's zegt u ? Ik noem ze voortaan PP's. Dat is de afkorting van Play Pushers, want verder komen ze niet meer. Het artisanale, werkelijk kunstige werk van 2 of 3 vinylplaten synchroon te laten lopen en op een mixer zonder effecten, dat moet je aan Van Puren,Toesto of Vages en Stink Mike niet meer vragen. Dat kunnen ze eenvoudigweg niet. Iedereen weet dat het syncen van CD's of MP3's kinderspel is, de effectjes ertussen gooien net zo goed.
Maar het wordt nog erger...
Het verbaast mij dan ook dat jongelui flinke euro's neertellen om die PP's een startknopje van het laptopje te zien indrukken, te weten dat heel hun show, muziek, inclusief licht, video en effects op voorhand geprogrammeerd werd en dus voorgekauwde shit is. Bah. Mij boeit het al jaren niet meer. Junk for the stupid mass.
http://tonedeaf.com.au/david-guetta-pretty-much-just-confirmed-hes-a-fake-dj/

AMEN! :halleluja:luv::mega:

Ik zie veel bandjes, en DJ's. Als ik achter de lichttafel sta, dan sta ik op het balkon. Ik sta dus op 10 meter afstand naar een DJ te kijken.... eer zit een hoop rommel tussen. Maar ook een hoop goeie die het wel echt doen, en kunnen. DVS1 draait vinyl en digitaal. Geen sync rommel, alleen netwerk zodat je je stick maar in een ding hoeft te proppen. constant 3 schuiven open, en strak. Die gast is dan ook poepie nuchter. Zo zijn er nog veel meer in de techno hoek. Maar hoe meer je in de EDM hoek komt, hoe waardelozer de machinist.

O fuck, niks meer met die vocal FX te maken :D

Nou, wat ik de afgelopen tijd gedaan heb als belichter....:

Heeeel veel doom en metal! (niks vocal effect, brullen :-))
Heather Nova!!!!! (goeie stem, goeie effecten, geen autotune)
The Resident (wel autotune, en vocal effect, maar meer als kunstvorm)

Nou gaat ie bergafwaarts...

Donnie (o mijn god....... grappig, maar o zo slecht, en met autotune)
Mafe (tiener idool gastje yooooo autotune......)
Paul Sinha (groter tiener idool gastje yooooo autotune......)

En weet je wat ik morgen mag doen... JAAAAAA Ronnie Flex met zijn bandje!!!

Dus... fuck autotune.
 
Back
Top