MOTU 828 MKII / Presonus Firepod / ?

SupaSaw

Ingeburgerd
Lid sinds
12 augustus 2002
Berichten
33
Locatie
Amsterdam
Hallo, hallo,

Terug van weggeweest. Nadat ik 5 jaar geleden mijn PC en Creamware Pulsar II heb opgeblazen (kortsluiting), was het over met muziek maken.

Maar oude liefdes bloeien weer op, en ik ben me nu toch weer aan het orienteren op een geluidskaart.

Situatie is als volgt:
* P4 2,8 Ghz, 2,5 Gb DDR SDRAM
* Windows XP SP3
* Cubase SX3 - try before you buy
* Zware VSTi's en FX (NI Kontakt, Kore, Nexus, Fabfilter)- try before you buy
* JP8000, Juno 106, Waldorf Pulse, MicroQ, Roland XV3080 (allen nog onder het stof, ik kon ze niet wegdoen 8) )
* Budget: klein (Euro 200,- tot 400,- max.)

Ik weet dat de PC zeker aan vervanging toe is, maar dat zit nu even niet in de pijplijn helaas. Het moet dus allemaal gaan gebeuren op dit oude beestje.

Na zo lang niets meer op het gebied van audioproduktie gevolgd te hebben, kan ik zeker een goed advies / gebruikerservaringen gebruiken.


Mijn oog viel in eerste instantie op de MOTU 828 MKII USB/FW. De specs klinken prima en met al die ingangen heb ik genoeg voor mijn huidige setup.

Kwam bij deze kaart alleen wel wat zorgwekkende dingen tegen mbt drivers en latency (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=83681 , http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=3211576). Als dat het geval is, tsja, wat heb ik dan aan zo'n kaart? Wat is de minimale stabiele latency met VSTi's?
Ook las ik dat USB de CPU best wel belast itt PCI kaarten. Is dat noemenswaardig? En hoe zit dat met FW? Welke van de twee interfaces zou beter zijn in mijn geval?

Verder zag ik ook de Presonus Firepod. Net iets mindere klasse lijkt me, maar komt stabiel en degelijk over. Geen ADAT - maar dat heb ik zeer waarschijnlijk toch niet nodig. Reviews zijn positief, en hij schijnt te doen wat ie belooft. Las in een review uit 2004 dat latency met ASIO drivers 6 ms is zonder problemen, daaronder ging ie sputteren. Met WDM drivers echter 3 ms. Wellicht zijn er inmiddels betere ASIO drivers uit.

De prijzen van deze twee liggen dicht bij elkaar (Motu: Euro 435,- Presonus: Euro 389,- bij Der Thomann).

Graag hoor ik jullie ervaringen, advies of goede alternatieven. :eureka:

Thanks!
 
Back
Top